Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEpileptische aanval na XTC-Gebruik

Epileptische aanval na XTC-Gebruik

21 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sterker nog, in de felle zon moet je het wel héél bont maken voordat je grote pupillen hebt. :wink:
H
HausaWausaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum, en heb 2 weken geleden met een maat van mij voor het eerst XTC gebruikt op een feest. Wij hadden pillen gekocht van een goede vriend, die hij had laten testen. We hebben ons samen zo goed mogelijk ingelezen, en ons aan vrijwel alle do's en don'ts gehouden, misschien zelfs iets te goed. We hebben ieder half uur zo'n tien minuten buiten, of door de gangen van het gebouw gelopen/gestaan. Minimaal 2 flesjes water verspreid over het uur gedronken, en onderweg naar het feest ook water gedronken. Op het feest aangekomen, begonnen we met een kwartje die we namen op de wc, met een half flesje water. Hierna twee keer een kwartje bijgeslikt. We voelden ons helemaal geweldig en niks kon onze avond nog verpesten (Dus wel).

Op een gegeven moment naderde het einde en vonden we dat we nog bij moesten nemen om ook het einde nog goed mee te maken. Mijn maat nam een halfje bij, en ik een kwartje. Ik wist niet dat hij ineens een halve bijnam, anders had ik dat ding nog uit z'n mond geslagen voor hij de kans had het door te slikken.

Nadat het insloeg, zei hij meerdere malen tegen mij "Sooooo! Ik ben ******* waus joh" en zijn kaken gingen te keer als een maalmolen. Ik zei, nog steeds onwetend dat hij een halfje had geslikt ipv een kwartje, "Ja ik ook best wel, lekker toch, beste avond van ons leven!!".

Op een gegeven moment zei hij tegen mij "Die lichten joh, wat een gekte, doet gewoon pijn aan mijn ogen". Ook ik moest er mijn ogen er af en toe door dicht knijpen, dus ik ging er van uit dat het onschuldig was.

Toen gebeurde er iets wat ik nooit aan zag komen, en liever niet nog een keer meemaak. Ik was aan het dansen en losgaan op de muziek, en voelde ineens iets tegen mijn benen, en een meisje achter me begon te gillen. Ik kijk naast me en mijn maat ligt stijf op de grond te shaken, zijn armen over elkaar met ellebogen zijn ellebogen 90 graden, zijn ogen helemaal groot en zwart en zijn hoofd schuin en licht naar achter, en zijn kaken keihard op elkaar met zijn lippen volop open.

Ik pakte hem bij zijn achterhoofd, en gaf hem een paar tikjes op zijn gezicht, en drukte mijn vingers in zijn nek voor zijn hartslag, die voelde ik nog wel, maar kan niet meer vertellen of die snel of normaal aanvoelde. Ik heb toen een EHBO team erbij gehaald, en die nam hem al shakend mee naar achter. Waar hij na, ik denk een minuut weer bijkwam. Hij liep strompelend en al steunend op iemands schouder naar achter, en ik moest naar de ehbo post. Daar aangekomen was hij al redelijk normaal, maar nog wel erg verward, en de eerste 2-3 minuten, kon hij amper praten, en draaide een beetje met zijn hoofd. Hij wist wel precies zijn naam/geboortedatum etc. uit zijn hoofd, ook wist ie nog waar hij was en wie ik was.

Na even gezeten te hebben, en wat water drinken werd hij weer de oude. Ondertussen begon ik weer flink te gaan, en precies op dat moment wendde de EHBO'er zich op mij. Hij vroeg mij of ik uit kon leggen wat er gebeurd was en of hij GHB of XTC ophad. Ik durfde eerst niet te zeggen dat we XTC ophadden, maar in de spiegel die er stond zag ik dat dat duidelijk te zien was, aangezien ik net voordat het gebeurde nog een kwartje ophad, samen met iemand anders die ook met ons was.

De EHBO'er drukte mij op het hart dat alle informatie strict anoniem zou blijven, aangezien het gebruik van XTC niet verboden is. De politie agenten die in het kamertje zaten, waren ondertussen weg en toen heb ik toegegeven dat wij XTC ophadden.

Hij zei dat dit vaker voorkomt bij mensen die te warm worden, of overgevoelig zijn voor lichten. Nadat ik een tijd heb zitten praten met de EHBO'er over hoe het kon komen, en of het heel erg was, mochten we naar huis, en zei de EHBO'er dat alles goed zou komen, en dat de kans op nog zo'n aanval minimaal was.

Mijn maat weet van het moment tussen de aanval en het bijkomen helemaal niks meer, en dacht dat hij zelf naar de EHBO was gegaan omdat hij het vreselijk warm kreeg. Ik heb hemzelf de dag erna uitgelegd wat er gebeurt was, en hij kon het zelf niet thuisbrengen, en wou mij in de eerste instantie niet geloven.

Nu had ik dus een paar vragen:
- Kan het komen door een gevoeligheid voor het felle licht? We stonden namelijk vrij dicht bij het podium, en aangezien er op TV soms ook waarschuwingen zijn voor mensen met een gevoeligheid voor licht, dacht ikzelf daaraan.

- Kan het komen doordat hij het zo warm kreeg? Ik heb gelezen op internet dat als je lichaam te warm wordt(boven de 40 graden), er ook zoiets kan gebeuren, dit zou dan een koortsstriem heten.

- Of komt het doordat hij na 3 kwartjes ineens nog een halve nam, en gewoon veel te hard ging? Zoals ik al zei, zei hij vaker tegen mij dat hij echt kneiter waus was.

De EHBO'er zei tegen mij dat het niet heel ernstig was, en dat hij uit zichzelf weer bij kwam, "Meestal komen mensen met iets soortgelijks na maximaal tien minuten weer bij, hierna moet serieus actie ondernomen worden, maar jou vriend kwam toen we hem naar het backstage ruimte brachten, nog voor we hem neer konden leggen al bij. en heeft geen geheugenverlies, behalve van het moment van de aanval, wat normaal is. Zijn lange (gegevens, wie ik was etc.) en korte (waar we waren, hoelaat we aankwamen, en hoelaat het ongeveer was) termijngeheugen heeft hij nog. Ook kon hij zelf alweer redelijk lopen, wat allemaal goede tekenen zijn."

Ik zou graag weten wat jullie hier over de oorzaak denken. Is dit een reden tot paniek voor in de toekomst? Hij zei tegen mij dat hij de avond zo nog een keer over zou doen, inclusief het pilletje nemen. Zou dit over ongeveer een half jaar, of zelfs langer kunnen? De volgende keer gaan we hem wel zeker weten zelf laten testen, ookal ben ik ervan verzekerd dat er niks mis mee was.

Ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft, en zo ja super bedankt! Aangezien ik m'n eigen wezeloos geschrokken ben!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
MDMA-gebruik verlaagt de zogeheten "seizure threshold", de grens van prikkelingen waarboven je een epileptisch insult kunt krijgen. Hoe meer MDMA erin gaat hoe lager deze grens wordt en óók laat bijnemen kan deze grens verlagen.

Flitsende lichten, laag zout/suikergehalte(dus neit alleen water drinken, maar een soepje/fanta) en verhoogde lichaamstemperatuur kunnen dan een insult triggeren. Je moet het een beetje zien als een soort waarde die omhoog/omlaag kan en de grens waarop je een insult krijgt(seizure threshold) is de waarde waarop hij getriggerd wordt.

Dus ja, het kan komen door later MDMA bijnemen(eigenlijk moet je maximaal één keer na ongeveer anderhalf uur bijnemen). Ja, het kan komen door fel licht. En ja, het kan komen door een te warm lichaam, je kunt het beste regelmatig even gaan afkoelen ipv blijven dansen.


Het is mogelijk dat je vriend dus vatbaarder is voor epilepsie dan de meeste mensen óf dat de omgevingsfactoren hier voor het overgrote deel aan hebben meegespeeld, desalniettemin zou ik(als hij dit uberhaupt nog een keer doet) wat beter op jezelf pasten.

Pillen testen is belangrijk, maar bij het testen krijg je ook te horen hoeveel milligram een pil bevat. Het feit dat je te horen krijgt dat ze getest zijn, maar niet hoeveel erin zat is in mijn mening wel reden voor wantrouwen. Juist de sterkte van een pil is van belang om goed te kunnen doseren.
H
HausaWausaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Oké, in principe is het dus alles bij elkaar, de felle/snelle lichtflitsen en lasers, de MDMA die de licht waarneming intenser maakt, en de grensverlagende werking die deze geeft. Het weinig drinken (wat hij inderdaad het laatste uur ook minder deed), en de warmte?

Sorry dat ik er niet bij had vermeldt om welke pillen het ging, omdat ik geen onnodig haat wou/wil zaaien over de pillen wou ik dat achterwegen laten, omdat er veel meer mensen waren die deze ophadden op hetzelfde feest, en die allemaal nergens last van hadden. Het gaat over batterijtjes, en volgens de jongen waar we ze kochten bevatten ze ongeveer 190mg MDMA. Hij heeft dus in totaal ongeveer 240mg MDMA binnengekregen, met een laatste bijdosering van 90mg MDMA.

De volgende keer is het dus beter om maar max 1 keer bij te nemen? Dus bijvoorbeeld starten met een halfje en maar 1 keer een kwartje of een halfje bijnemen? En wat verder van het podium af te gaan staan/zonnebril opdoen? (Zag veel mensen lopen met zonnebrillen).
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
Die zonnebrillen zijn vaak vooral zodat mensen niet zien dat ze vergrootte pupillen hebben, beetje para-gedrag, maar het kan wel chill zijn als de zon schijnt. :P

Aangeraden wordt ook om (voor de heren) maximaal 1.5-2 milligram per kilo lichaamsgewicht te nemen. Of dat een kwartje, halfje of héle is ligt dus aan je pil en je gewicht. "Kwartjes" en "halfjes" vindt ik soms een beetje onnauwkeurig. Wat ik normaal doe is beginnen met zo'n 100mg en een redose van 50mg nemen. (~70 kilo), pakt toevallig mooi uit in een halfje en een kwartje. Ik durf alleen niet met zekerheid te zeggen wat de oorzaak bij jouw vriend was, als het door aanleg kwam zou ook beperker gebruik iets dergelijks kunnen veroorzaken.

Let ook op dat je niet alleen maar water drinkt, maar ook isotone dranken. Als je zout/energie kwijt raakt, vul je dit niet aan met water, wel met een soepje/ranja/AA-drank. :wink:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Haha, een beetje een regelmatig rooster, goede voeding en sporten (en een normale dosering) scheelt een hoop bij je kater. :wink:
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kleine toevoeging maar veel mensen met zonnebrillen zien is een gekende hallucinatie bij iets teveel mdmda ^^
H
HausaWausaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja over de 150mg, of richtlijn van 1,5-2 zaten we wel, volgende keer doe sowieso ik minder, mijn maat heeft wel een kater/dinsdag dip, en hij wilt het nu waarschijnlijk niet nog een keer doen, of in ieder geval pas over een hele lange tijd, ik voel me gelukkig fris en fruitig. Misschien ook omdat ik de dag voor het feest een redelijk zout avondeten ophad (Andijviestamppot met speklappen :rock: ), en hij geloof ik shoarma ofzo. Ikzelf heb ook veel proteïne genomen, doordat ik ergens las dat ook dit belangrijk is om in je lijf te hebben, had ik iets van 3 eiwitshakes genomen op de dag ervoor en erna. Hij is ook weer niet zwaar depressief ofzo, maar gewoon ontzettend brak en een beetje chaggo.

Tekzor668 zei:
Kleine toevoeging maar veel mensen met zonnebrillen zien is een gekende hallucinatie bij iets teveel mdmda ^^
Klik om te vergroten...

Ja, dat wist ik, maar toen ik nog nuchter was zag ik ook al mensen met een zonnebril, alleen werden het er steeds meer haha :wave: :sunglasses:
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fool zei:
Die zonnebrillen zijn vaak vooral zodat mensen niet zien dat ze vergrootte pupillen hebben, beetje para-gedrag, maar het kan wel chill zijn als de zon schijnt.
Klik om te vergroten...

Noooooo niet doen!!! Dat is idd para-gedrag, je hoeft echt niet te verbergen dat je grote pupillen hebt op zo'n feest (alleen eventueel even voor een foto) en alles is veeeeel minder mooi als je een zonnebril op hebt... Vind ik tenminste, heb echt een hekel aan zo'n ding op mn neus als ik op de pillen zit
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#10
inderdaad met genoeg licht zijn die pupillen niet eens zo groot. Behalve in het donker, aardige ketsers of als de dosis te hoog ligt niks aan te doen :-P
H
HausaWausaLid
01-01-2024, 00:00
#11
MusicIsLife zei:
Noooooo niet doen!!! Dat is idd para-gedrag, je hoeft echt niet te verbergen dat je grote pupillen hebt op zo'n feest (alleen eventueel even voor een foto) en alles is veeeeel minder mooi als je een zonnebril op hebt... Vind ik tenminste, heb echt een hekel aan zo'n ding op mn neus als ik op de pillen zit
Klik om te vergroten...

Nee ben zelf ook niet van plan een zonnebril op te zetten ofzo, veel te leuk die lichtjes :rock: haha. Maar als die jongen hierdoor zo'n achterlijke aanval kan voorkomen is het misschien wel handig.
d
dubbel0sevenLid
01-01-2024, 00:00
#12
HausaWausa zei:
MusicIsLife zei:
Noooooo niet doen!!! Dat is idd para-gedrag, je hoeft echt niet te verbergen dat je grote pupillen hebt op zo'n feest (alleen eventueel even voor een foto) en alles is veeeeel minder mooi als je een zonnebril op hebt... Vind ik tenminste, heb echt een hekel aan zo'n ding op mn neus als ik op de pillen zit
Klik om te vergroten...

Nee ben zelf ook niet van plan een zonnebril op te zetten ofzo, veel te leuk die lichtjes :rock: haha. Maar als die jongen hierdoor zo'n achterlijke aanval kan voorkomen is het misschien wel handig.
Klik om te vergroten...

Ik ben zelf ook extra gevoelig voor epileptische symptomen nadat ik xtc heb geslikt. Het is erg vervelend. En ik ben erg gevoelig voor het licht van een stroboscoop. Daar kan ik dan echt niet tegen. En wanneer ik recht in het licht kijk dan krijg ik vrijwel direct een soort van epileptische aanval. Mijn ogen gaan dan draaien en soms wordt het zwart voor mijn ogen. Dan zak ik door mijn benen of val ik hard achterover. Maar na enkele seconden/minuten ben ik weer de oude. Het ziet er ernstiger uit dan het in werkelijkheid is.

Een zonnebril helpt enorm. Het staat wel een beetje vreemd....ik vindt dat echt niks, maar het helpt wel. Wanneer ik last heb van de lichten/stroboscoop dan kijk ik niet in de richting van het licht. Ik focus mijn zicht dan richting een vast punt op de grond. Op die manier vermijdt ik dat ik out ga door de lichten. En mijn ervaring is dat bij een hogere dosering MDMA ik meer last heb van lichten/stroboscoop.
H
HausaWausaLid
01-01-2024, 00:00
#13
dubbel0seven zei:
Ik ben zelf ook extra gevoelig voor epileptische symptomen nadat ik xtc heb geslikt. Het is erg vervelend. En ik ben erg gevoelig voor het licht van een stroboscoop. Daar kan ik dan echt niet tegen. En wanneer ik recht in het licht kijk dan krijg ik vrijwel direct een soort van epileptische aanval. Mijn ogen gaan dan draaien en soms wordt het zwart voor mijn ogen. Dan zak ik door mijn benen of val ik hard achterover. Maar na enkele seconden/minuten ben ik weer de oude. Het ziet er ernstiger uit dan het in werkelijkheid is.

Een zonnebril helpt enorm. Het staat wel een beetje vreemd....ik vindt dat echt niks, maar het helpt wel. Wanneer ik last heb van de lichten/stroboscoop dan kijk ik niet in de richting van het licht. Ik focus mijn zicht dan richting een vast punt op de grond. Op die manier vermijdt ik dat ik out ga door de lichten. En mijn ervaring is dat bij een hogere dosering MDMA ik meer last heb van lichten/stroboscoop.
Klik om te vergroten...

Krijg je dan net als die vriend van mij, een (soort van) epileptische aanval, dus dat je helemaal gaat shaken enzo? Heb je nadat je bijkwam ook totaal geen idee wat er is gebeurt, dus dat je ook buiten bewustzijn raakte? En dat je ook eigenlijk direct niet meer "waus" was?

Ik ben vanavond ff een biertje wezen doen met die jongen, en hij zei dat het laatste wat hij zich herinnerde voordat hij naar de grond ging, dat hij echt gefixeerd was op die groene/paarse laserlichten.

Ben je vaker out gegaan ook? En slik je nog steeds af en toe een pilletje? Sorry dat ik zo veel vragen stel hoor haha, maar we zouden het graag nog eens over doen, en dan willen we wel gewoon de nacht gezond afsluiten zoals het hoort. :mrgreen:
d
dubbel0sevenLid
01-01-2024, 00:00
#14
HausaWausa zei:
Krijg je dan net als die vriend van mij, een (soort van) epileptische aanval, dus dat je helemaal gaat shaken enzo?
Klik om te vergroten...

Wanneer de stroboscoop gaat knipperen en ik kijk recht in het licht, dan wordt het zwart voor mijn ogen. Wat er precies gebeurd weet ik niet.

Gaat het goed: Eerst word het zwart voor mijn ogen om seconden later opeens weer zicht te krijgen. Ik kijk dan wel in een totaal andere richting, meestal hangt mijn hoofd dan richting de grond. En heb ik het gevoel alsof ik ieder moment "out" kan gaan. Verder gebeurd er niets en kan ik gewoon verder feesten. Al krijg ik wel veel vragen of het goed met me gaat. Echt lekker ziet het er natuurlijk niet uit.

Gaat het fout: Mijn ogen gaan dan draaien en het word zwart voor mijn ogen. Vervolgens zak ik door mijn benen of val hard achterover op de grond. Ik lig dan op de grond en mijn ogen draaien rond of trekken naar achteren toe. Het kan zijn dan ik schokkende bewegingen maak, maar dit is niet altijd het geval.
Enkele seconden/minuten later kom ik weer bij bewustzijn. Ik open mijn ogen en realiseer me dat ik op de grond lig. Vervolgens sta ik op en ben ik eigenlijk weer helemaal normaal. Ik kan me ook alles herinneren tot aan het moment dat ik "out" ga.

HausaWausa zei:
Heb je nadat je bijkwam ook totaal geen idee wat er is gebeurt, dus dat je ook buiten bewustzijn raakte?
Klik om te vergroten...

Ik kan mijzelf alles herinneren tot aan het moment dat ik "out" ging. Daarna is er een zwart stuk. Maar mijn besef komt weer terug wanneer ik al liggend op de grond mijn ogen open.

HausaWausa zei:
En dat je ook eigenlijk direct niet meer "waus" was?
Klik om te vergroten...

Nadat ik ben opgekrabbeld van de grond voel ik mij ook een stuk nuchterder. Dit is natuurlijk niet zo want ik ben dan nog steeds onder invloed.

HausaWausa zei:
Ben je vaker out gegaan ook?
Klik om te vergroten...

In totaal heb ik ongeveer 250 houseparty's bezocht en was ik altijd onder invloed van xtc. De dosering varieerde van 120mg tot ongeveer 700mg. :rolleyes:
En van al die keren ben ik misschien tussen de 5 a 10 keer echt "out" gegaan. Wel heb ik vrijwel altijd last ondervonden van lichten/stroboscopen. Ik ga dan net niet "out". Het blijft zwaar vervelend. Om niet "out" te gaan kijk ik altijd weg van de lichten/stroboscopen maar heb ik nog wel last van draaiende/trekkende ogen. En dat ziet er vrij eng uit. En ik krijg dan ook veel bezorgde reacties.

HausaWausa zei:
En slik je nog steeds af en toe een pilletje?
Klik om te vergroten...

Yes!!! Ik gebruik op ieder feest wel xtc. Nu al zo'n 13 jaar. Mijn gevoeligheid voor lichten/stroboscopen weerhouden mij hier niet van. Al houd ik wel mijn dosering zo laag mogelijk en ontwijk ik knipperende lichten/stroboscopen. Ik let daar gewoon extra op. En zodoende ben ik eigenlijk al jaren niet meer "out" gegaan van lichten/stroboscopen.
H
HausaWausaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Super man! Duidelijke uitleg, ga het hem laten lezen en hopen dat 'ie het toch weer probeert. :grin:


Bedankt voor je moeite! :rock:
H
HelenasLid
01-01-2024, 00:00
#16
De manier waarop je bent flauwgevallen komt me wel bekend voor maar niet drugsgerelateerd. Mijn vader is twee weken geleden op die manier flauw gevallen in de sauna. Was een combinatie van hitte en vochttekort, mijn moeder was er bij. Herinnerde zich ook niks meer en zei dat hij even in slaap was gevallen. Uiteindelijk is alles nu goed hoor :) maar denk dat het dus ook gewoon een vorm van flauwvallen is en niks om je verder zorgen over te maken.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ook wat Helenas zegt, flauwvallen kan héél goed komen door zouttekort. Als je alleen maar water drinkt, zul verdun je de zoutconcentratie in je bloed. Als je daarbij ook nog eens gaat zweten, dan zou je zomaar te weinig kunnen hebben en 'kortsluiting' krijgen. Zouten(ionen ervan) worden gebruikt om zenuwimpulsen over te sturen en zonder die gaan er dus dingen mis. :wink:
H
HausaWausaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zal inderdaad gewoon een zout te kort zijn geweest, aangezien wat hij ervoor had gegeten en dat we op een biertje na eigenlijk alleen maar water hadden gedronken, wel genoeg, maar ja daar gaat indd het zout in je lichaam niet van omhoog.

Hij voelde precies hetzelfde als wat dubbel0seven beschrijft bij lichten, het zwarte voor zijn ogen dus, maar was dus te laat om er wat aan te doen, en zag er op dat moment de oorzaak niet van in omdat hij het nog nooit eerder had gehad.

Het zout tekort en de lichten waar hij last van kreeg hebben er dus voor gezorgd dat 'ie naar de grond ging.

Hij heeft nu ook nergens last meer van en maken ons nergens zorgen meer over, alleen als je er naast staat op dat moment, schiet je natuurlijk wel ff in de stress, omdat het niet echt een fijn gezicht is om te zien bij een maat. Onbekenden eromheen reageerden ook erg "overdreven" wat de situatie ook niet echt beter maakt. :P
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#19
Je kunt altijd nog een zak zoute dropjes meenemen naar zo'n feest ^^
d
dubbel0sevenLid
01-01-2024, 00:00
#20
Helenas zei:
De manier waarop je bent flauwgevallen komt me wel bekend voor maar niet drugsgerelateerd. maar denk dat het dus ook gewoon een vorm van flauwvallen is en niks om je verder zorgen over te maken.
Klik om te vergroten...

Ik ben er echt van overtuigd dat ik niet "gewoon" ben flauwgevallen. Het is bewezen dat ik zeer gevoelig ben voor stroboscopen. Drugs en alcohol versterken dat alleen maar. Gevolg is dat ik dan vrijwel niets meer kan verdragen. En van een beetje licht raak ik al half in de stuip. Ik moet daar dan ook altijd goed opletten.

Fool zei:
Ook wat Helenas zegt, flauwvallen kan héél goed komen door zouttekort. Als je alleen maar water drinkt, zul verdun je de zoutconcentratie in je bloed. Als je daarbij ook nog eens gaat zweten, dan zou je zomaar te weinig kunnen hebben en 'kortsluiting' krijgen. Zouten(ionen ervan) worden gebruikt om zenuwimpulsen over te sturen en zonder die gaan er dus dingen mis. :wink:
Klik om te vergroten...

Het is mij bekend dat teveel water drinken kan leiden tot een zouttekort. Daarom drink ik nooit teveel water en wissel ik dit af met fanta/cola/energy etc. Ook probeer ik altijd iets te eten tijdens een feestje. Vooraf zorg ik voor een goede bodem + vitamines. Een zouttekort lijkt me dan toch vrij onwaarschijnlijk.

Ik ben een aantal keren out gegaan tijdens evenementen. Dit werd altijd veroorzaakt door het knipperen van een stroboscoop. Enkele seconden is voor mij al genoeg om tegen de grond te gaan. Mensen van de EHBO hebben mij destijds verteld dat dit een toeval word genoemd. Verder niet iets om bang van te worden. Geadviseerd werd om er toch wel even naar te laten kijken.
Uiteindelijk ben ik nog onderzocht in een speciaal epilepsiecentrum. Daar is uitgekomen dat ik enige aanleg heb voor epilepsie en dat ik zeer gevoelig ben voor felle, knipperende lampen/stroboscopen. En het gebruik van bepaalde middelen moest ik ook zoveel mogelijk beperken. Aangezien dit voor mij nogal verkeerd uit zou kunnen pakken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."