Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCoke en wachttijd MDMA

Coke en wachttijd MDMA

47 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vraag me toch altijd af wie dit soort lijstjes maakt, en waarom :confused:

Bij chronische toxiciteit tabak op nummer 1 van de 15 en xtc op 9 van de 15? Volgens mij vergelijk je dan twee pakjes per dag met 100 mg MDMA eens in de drie maanden. Dan moet je wel onverantwoordelijk gebruik met onverantwoordelijk gebruik vergelijken. En tabak meer verslavend dan methamfetamine? Vraag de gemiddelde roker die wel een meth gebruikt en ik denk toch dat je iets anders hoort. Ik denk dat wanneer wij even snel zo een lijstje zouden samenstellen puur op gevoel dat we dichter bij de waarheid zitten :P
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#2
Er zijn voor meerdere van deze drugs toch ook nog helemaal geen betrouwbare cijfers bekend voor bijvoorbeeld chronische toxiteit op de lange termijn? Of heb ik het nu helemaal verkeerd?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Volgens mij is dit allemaal gebaseerd op de publicatie 'Drug Harms in the UK' van David Nutt. Er zit dus een hele studie achter waarin ze alle aspecten van een middel bij elkaar optellen en vergelijken. De gegevens kloppen dus wel die je in de tabel ziet, maar je moet wel de uitleg erachter weten om ze te begrijpen...

http://www.thelancet.com/journals/lance ... 40-6736(10)61462-6/abstract?cc=y
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bedankt voor het artikel, zou vanmiddag als ik even tijd heb het allemaal even grondig doorlezen :wink:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
ooscaar zei:
Ik vraag me toch altijd af wie dit soort lijstjes maakt, en waarom :confused:

Bij chronische toxiciteit tabak op nummer 1 van de 15 en xtc op 9 van de 15? Volgens mij vergelijk je dan twee pakjes per dag met 100 mg MDMA eens in de drie maanden. Dan moet je wel onverantwoordelijk gebruik met onverantwoordelijk gebruik vergelijken. En tabak meer verslavend dan methamfetamine? Vraag de gemiddelde roker die wel een meth gebruikt en ik denk toch dat je iets anders hoort. Ik denk dat wanneer wij even snel zo een lijstje zouden samenstellen puur op gevoel dat we dichter bij de waarheid zitten :P
Klik om te vergroten...
Nee, dan vergelijken ze al het tabakgebruik van alle mensen uit de samenleving met al het MDMA-gebruik van dezelfde mensen. Dit wordt gemaakt als risico assessments en door adviesgroepen van overheden. :wink:
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bedankt voor het artikel, ik snap nu wel meer wat er met zo'n lijstje bedoeld wordt. Het blijft natuurlijk ook wel altijd lastig om middelen als xtc en tabak op zo'n manier te vergelijken met elkaar. Maar dankjewel dus, zal het ook later even wat beter doorlezen :wink:
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#7
Fool zei:
Nee, dan vergelijken ze al het tabakgebruik van alle mensen uit de samenleving met al het MDMA-gebruik van dezelfde mensen. Dit wordt gemaakt als risico assessments en door adviesgroepen van overheden. :wink:
Klik om te vergroten...
Zo een vermoeden had ik al ja. Ik vind het toch apart dat wanneer je zo een onderzoek doet, dat je dan niet gewoon steeds een testgroep regelt die regelmatig de desbetreffende drug gebruikt. Heel informatief is het niet op deze manier. Want vervolgens zeggen ze wel
Interpretation
These findings lend support to previous work assessing drug harms, and show how the improved scoring and weighting approach of MCDA increases the differentiation between the most and least harmful drugs. However, the findings correlate poorly with present UK drug classification, which is not based simply on considerations of harm.
Klik om te vergroten...
Met de laatste zin lijken ze je te willen zeggen dat tabak (bijvoorbeeld) ook op een drugslijst moet, of xtc er vanaf. Op zich niet een heel raar idee om tabak erop te zetten maar ik kan me er totaal niet in vinden als mensen gaan zeggen dat xtc minder slecht is dan tabak. Dat is gewoon niet waar, misschien als je twee pakjes per dag vergelijkt met 100 mg MDMA eens in de drie maanden, maar dat is appels met peren vergelijken...
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het lijkt appels met peren vergelijken, als je het vergelijkt per individu. Dit hele onderzoek is puur gedaan om te kijken wat de beste handhaving zou zijn. Voor het bepalen van de juiste wetgeving moet je niet kijken naar wat een middel met een individu doet maar wat het middel doet voor de gehele samenleving en dus ook hoe het gebruikt wordt. MDMA wordt gemiddeld veel minder vaak gebruikt dan tabak, dus om te kijken wat het risico voor de samenleving is moet je die frequentie ook aanhouden.

Met andere woorden, als MDMA door de meeste mensen dagelijks gebruikt zou worden, had het veel hoger in dit onderzoek gescoord :wink:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#9
ooscaar zei:
Fool zei:
Nee, dan vergelijken ze al het tabakgebruik van alle mensen uit de samenleving met al het MDMA-gebruik van dezelfde mensen. Dit wordt gemaakt als risico assessments en door adviesgroepen van overheden. :wink:
Klik om te vergroten...
Zo een vermoeden had ik al ja. Ik vind het toch apart dat wanneer je zo een onderzoek doet, dat je dan niet gewoon steeds een testgroep regelt die regelmatig de desbetreffende drug gebruikt. Heel informatief is het niet op deze manier.
Klik om te vergroten...
Juist wel, want ze willen niet de gelijke effecten en risico's van een drug onderzoeken, maar de effecten op de samenleving met het gemiddeld gebruik, iets wat ze hier perfect bekijken. Jammer genoeg is dat inderdaad niet het onderzoek dat jij en ik graag zien. :P

Want vervolgens zeggen ze wel
Interpretation
These findings lend support to previous work assessing drug harms, and show how the improved scoring and weighting approach of MCDA increases the differentiation between the most and least harmful drugs. However, the findings correlate poorly with present UK drug classification, which is not based simply on considerations of harm.
Klik om te vergroten...
Met de laatste zin lijken ze je te willen zeggen dat tabak (bijvoorbeeld) ook op een drugslijst moet, of xtc er vanaf. Op zich niet een heel raar idee om tabak erop te zetten maar ik kan me er totaal niet in vinden als mensen gaan zeggen dat xtc minder slecht is dan tabak. Dat is gewoon niet waar, misschien als je twee pakjes per dag vergelijkt met 100 mg MDMA eens in de drie maanden, maar dat is appels met peren vergelijken...
Klik om te vergroten...
Ook hier doen ze precies wat hun doel is, niet kijken welke drug effectief slechter is, maar welke drug bij 'gemiddeld' gebruik' slechter is voor de samenleving. Vanuit dat oogpunt zou het beter zijn dat er niemand vast zou roken, maar meer mensen 'wel eens' XTC zouden nemen. Natuurlijk vergelijken ze geen dagelijkse MDMA-inname met dagelijks roken, dat zou namelijk een uit zijn verband getrokken conclusie opleveren. Men neemt nou eenmaal niet dagelijks MDMA, waar men wel dagelijks rookt. :wink:
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ja, ik snap nu zeker wat jullie zeggen en ook wat de bedoeling is van dit onderzoek. Het lijkt er wel op dat de onderzoekers van mening zijn dat tabak en MDMA een soortgelijke wettelijke behandeling verdienen. Maar goed, ik heb net zelf gezegd dat ik dat niet eens zo een raar idee vind :P Bedankt voor jullie uitleg in ieder geval!
R
RidaDavLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb 2 maanden geleden het laatst MDMA gebruikt, maar omdat ik merkte dat het effect minder was heb ik besloten om toch nog zeker een maand te wachten, liefst langer, tot de volgende keer. Ik heb wel gemerkt dat het uitgaan zonder MDMA een heel stuk saaier is geworden, daarom ga ik dit weekend waarschijnlijk nog eens coke proberen. Heeft dit een invloed op de wachttijd voor MDMA? Ben 'verliefd' op die drug, en wil het love-effect zo hard mogelijk voelen volgende keer. Blijf ik dan ook beter van de coke af?
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#12
Beter blijf je sowieso van drugs af tijdens het uitgaan als je het anders niet leuk hebt, dat is namelijk niet echt de goede instelling lijkt me, iets doen wat je niet echt leuk vind maar dan drugs gebruiken omdat het dan wel leuk word.

Maar nee dit gaat als het goed is niet heel veel uitmaken, zover ik weet heeft coke bijna geen tot geen effect op je serotonine, maar voornamelijk dopamine.

Wees wel gewaarschuwd, want coke is namelijk zeer verslavend naar mijn ervaring
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#13
Coke zorgt er ook voor dat er een beetje serotonine vrijkomt, maar sloopt niet je zenuwuiteinden. Als je een keertje coke doet zal dat geen blijvende schade opleveren zoals dat bij MDMA gebeurt. Wel komt er dus een beetje serotonine vrij, maar erg veel is dit niet. De driemaandenregel is er vooral zodat je neuronen weer herstellen, je serotonine is al een stuk eerder aangevuld, na een maand voor 90-95% dacht ik. In principe kun je dus dit weekend coke gebruiken zonder je pauze te 'verpesten'. :wink: Volgens mij las ik wel ooit dat het bij frequent gebruik van coke anders ligt, omdat je dan geen tijd hebt om je serotonine aan te vullen, dus niet elk weekend aan de coke als je je serotoninesysteem wilt sparen :rock:

Veel plezier in ieder geval!
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#14
benniesmitters zei:
Beter blijf je sowieso van drugs af tijdens het uitgaan als je het anders niet leuk hebt
Klik om te vergroten...

Dit. Niks anders... Gewoon dit.

Kom op man, je kan je toch zeker ook wel een beetje vermaken zonder drugs..?
R
RidaDavLid
01-01-2024, 00:00
#15
Alcohol is nog altijd de zwaarste drug die ik ooit genomen heb. Zonder drugs (alcohol incl.) is uitgaan echt saaier dan met. Als je naar het gemiddeld alcoholverbruik op café kijkt op een zaterdagavond denk ik dat er velen zich hierin kunnen vinden.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#16
En wat is jouw definitie van zwaarste? Zal zeker niets met verslavingskans of schade te maken hebben bij eenzelfde frequentie/intensiteit van gebruik. :')
R
RidaDavLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hier worden wel veel onderwerpen tegelijk behandeld. Ik heb enkel nog maar alcohol/xtc/cannabis/coke gebruikt. Alcohol is de 'zwaarste' voor mij:
- Van andere drugs ben ik nooit ziek (braken) geweest
- Heb nooit blackouts gehad door andere drugs
- Heb me nooit 'misdragen' door andere drugs
- Heb nog nooit zo'n zware kater gehad van andere drugs
- Qua verslaving kan alcohol ook wel tellen, check eender welke druginfosite...(en heel onze maatschappij is het zo gewoon dat we collectief verslaafd lijken aan alcohol)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mja oké, ik blijf van mening dat je beter elk weekend bier kunt tanken dan een pilletje poppen of een halfje sos door je neus jagen. :wink:
M
Missyy23Lid
01-01-2024, 00:00
#19
RidaDav zei:
Alcohol is nog altijd de zwaarste drug die ik ooit genomen heb. Zonder drugs (alcohol incl.) is uitgaan echt saaier dan met. Als je naar het gemiddeld alcoholverbruik op café kijkt op een zaterdagavond denk ik dat er velen zich hierin kunnen vinden.
Klik om te vergroten...


Misschien is het leeftijdsgebonden, ben nu 35, en drink nog steeds wel als ik uitga, maar heb het al jaren niet meer 'nodig' om los te komen en een leuke tijd te hebben, dat gevoel had ik wel stukken meer toen ik 18/19/begin 20 was en onzekerder over mezelf.
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#20
RidaDav zei:
Alcohol is nog altijd de zwaarste drug die ik ooit genomen heb. Zonder drugs (alcohol incl.) is uitgaan echt saaier dan met. Als je naar het gemiddeld alcoholverbruik op café kijkt op een zaterdagavond denk ik dat er velen zich hierin kunnen vinden.
Klik om te vergroten...

Ik kan me vinden in je punt, maar coke is in mijn optiek veel destructiever dan alcohol. Ook veel verslavender.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."