Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKan iemand mijn vraag beantwoorden?

Kan iemand mijn vraag beantwoorden?

9 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
L
LeoninaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Eerste keer is het leukst. Daarom verlang je naar nog een keer.
Maar vanaf nu zal het niet meer zo speciaal zijn zoals de eerste keer.. dus beter wachten dan.

Groetjes uit Hilversum :wave:
s
skeeremanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo beste mensen, ik ben 16 jaar en nieuw op dit forum.

Ik heb een grote vriendengroep in mijn stad. (Hilversum)
We kennen elkaar al bijna ons hele leven en we roken en blowen al 1.5 jaar en drinken al n jaartje. Sinds 1.5 maand gebruiken een paar af en toe XTC, ik wou hier pas na me 18e aan beginnen waar ik eigenlijk geen goede reden voor had. Uiteindelijk na veel nadenken wou ik het toch maar eens proberen en ik vond het echt super leuk. Zo leuk dat ik het vaker wil gaan doen, maar ik ben dus bang dat het mijn hersenen en m'n hart/organen ernstig kan beschadigen. Ik ben al gestopt met blowen sinds n maand dus dat is al n verbetering. Ik wil het 1 keer in de 3 maanden gaan doen om het speciaal en zo min mogelijk schadelijk te houden, want ik weet hoe dat gaat met drugs had dat ook met blowen na n paar maanden zat ik het elke dag te doen. Maar mijn vraag is dus; als ik 1 keer in de 3 maanden XTC doe op mijn 16e, veroorzaakt dat dan blijvende hersen/hart/orgaanschade. Zo ja welke? en wat zou anders een goed ritme zijn om het in te doen of moet ik gewoon maar wachten tot me 18e. (wat ik echt niet wil :wink: )

Alvast bedankt! :wave:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik kan me voorstellen dat het vervelend is om te moeten wachten tot je 18e, echter is dat wel de meest verstandige keuze. Je hersenen zijn nog volop in ontwikkeling dus de kans op blijvende schade is groter dan wanneer je hersenen volgroeid zijn. Hoe langer je wacht, des te minder slecht dus.

Eens per drie maanden, en maximaal 1-1,5mg per kilo lichaamsgewicht, is het advies voor volwassen volgroeide mensen. Dit geldt dus niet voor jou. Dit is ook nog eens een advies waarbij de schade te overzien valt, het betekent dus niet dat je géén schade krijgt daardoor.

Onthoud dat de keuzes die je nu maakt, gevolgen kunnen hebben voor de rest van je leven. Het is nooit een garantie dat je problemen krijgt, maar je hebt ook niet een garantie dat je nergens last van hebt. Het blijft een gok... Het kan zijn dat je dus nooit ergens last van krijgt, maar er zijn ook mensen die na 30 jaar nog steeds met geheugenproblemen of concentratieproblemen lopen.

Wil je het risico vergroten voor zulke klachten, om twee jaar eerder te kunnen gebruiken?

Mocht je het gaan doen, doe het dan zo min mogelijk. Je geeft zelf al aan dat je wilde wachten tot je 18e, maar niet kunt wachten en daarom 4x per jaar wil gaan gebruiken. Als je nu over de grens heen stapt, wie zegt dat je dan niet weer over de grens heenstapt en het elke maand gaat doen bijvoorbeeld? Je hebt al met blowen ervaren dat je makkelijk toegeeft aan de verleiding...

Be safe, denk er nog eens over na!
s
skeeremanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bedankt voor je antwoord, je hebt gelijk ik ga er maar beter mee wachten. Maar als je het 1 keer hebt gedaan dan is dat niet heel erg toch? Groetjes
T
TheStripLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ligt eraan, 1x een (veel te) hoge dosis kan al schade leveren aan de hersenen, helemaal op jonge leeftijd. Maar een 'goede' dosis levert ook geen garanties. Alhoewel je vast niet ineens 3 niveau's zakt op school na eenmalig drugsgebruik. :wink:
Maar pas er wel mee op, het nu niet hebben van klachten, betekent niet dat je die later niet kan krijgen.
Ik sluit me overigens ook helemaal aan bij SmartieAndMe, wacht er gewoon mee!! :)
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#6
skeereman zei:
Bedankt voor je antwoord, je hebt gelijk ik ga er maar beter mee wachten. Maar als je het 1 keer hebt gedaan dan is dat niet heel erg toch? Groetjes
Klik om te vergroten...

Da's het probleem, niemand kan zeggen wanneer klachten ontstaan maar op het moment dat je ze begint te merken ben je te laat :wink:

Waarschijnlijk zal het wel meevallen hoor, maar je kunt pech hebben.
K
KessieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Als je het 1 x gedaan hebt ga je het zeer zeker vaker doen. En voor je het weet doe je het 4 per jaar in het meest gunstige geval. Dus wachten is het beste en ga feesten met dingen die je hersenen niet aantasten. :beer:
P
PanthereLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tja, ook alcohol zorgt voor schade aan de hersenen en daar geld hetzelfde voor als XTC: niet teveel, niet te vaak, dan is er niets aan de hand.

Zoals anderen hierboven aangeven zou ik die doseringen aanhouden, dan kan er weinig fout gaan. Zorg ook goed voor jezelf er voor, tijdens en erna, dan houd je de schade tot een minimum.

Verder wens ik je veel plezier wanneer het moment komt, of dat in de nabije of verre toekomst is :mrgreen:
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wacht maar gewoon tot je 18 bent.

Ik vind het wel heel positief dat je er nu al zo over nadenkt en niet klakkeloos pillen maar binnen gaat gooien.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wachten tot je 18 bent en het liefst hoor ik dat je het nog veel langer wacht :P ik ben er zelf veel te vroeg mee begonnen en mis de magie van toen :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."