Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVinden jullie benzo's geestelijk verslavend?

Vinden jullie benzo's geestelijk verslavend?

16 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dat ze lichamelijk verslavend zijn weten we allemaal wel, heb het ook aan m'n eigen lijf gemerkt toen ik ermee stopte, maar vinden jullie ze geestelijk verslavend? Aan de ene kant was het wel fijn om me nergens druk over te maken en geen last meer te hebben van gedachtes en wanen die door m'n hoofd spookten, maar merken langdurige benzogebruikers niet dat het eigenlijk helemaal niet fijn is, dat de fijne dingen van het leven ook aan je voorbij gaan?

Ik vond benzo's op de lange termijn geestelijk niet verslavend; Sterker nog, ik wou er echt mee ophouden omdat het effect gewoon me onder water plaatste en uiteindelijk ik niet eens meer veel voelde ervan, totdat ik het eens niet nam. Lichamelijk verslavend is het natuurlijk zeker (heb de laatste 50 mg oxazepam zonder afbouwen gedaan), maar zien benzogebruikers zichzelf ook levenslang benzo's gebruiken? Ik ben benieuwd hoe het met andere (ex) benzo gebruikers/verslaafden is.
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb een angststoornis, oftewel ik ben vaak stressy/opgefokt en ik kan moeilijk in slaap komen, maar ik zie mezelf niet elke dag benzo's gebruiken m'n leven lang. Ik heb ze wel altijd liggen, maar soms vergeet ik ze maandenlang. Je went er ontzettend snel aan en ik heb een afkeer van het suffe lamlendige gevoel dat je ervan krijgt. Er komt echt niets meer uit mijn handen als ik benzo's neem en ik kan me moeilijker concentreren. Ik denk dat ze wel geestelijk verslavend kunnen zijn, zeker voor mensen met angsten / agressieproblemen of adhd, maar je moet wel steeds meer nemen om hetzelfde effect te krijgen, maar geldt dat niet voor veel drugs?
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#3
Soms wel, soms niet. Dit is afhankelijk van mijn geestelijke toestand.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zeer verslavend geestelijk.

Daarom moet ik er ook zo mee uitkijken,
de roes van een dikke oxazepam zo ontspannen,
bij temazepam glijd je zo heerlijk snel weg,
lorazepam als all time classic

oh oh zo kan ik nog wel even doorgaan :(

Maar ik blijf er nog even een tijdje vanaf.
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lichaam en geest vormen een onlosmakelijke eenheid. Een mens is een psychofysische eenheid:: het is onmogelijk om alleen maar geestelijk verslaafd te zijn. En enkel lichamelijk al evenmin.
Als je denkt dat je mentaal afhankelijk bent van benzo's, dan wordt die opvatting vanuit je cellen gevoed.

We zijn een dynamische bonk denkend vlees waarin angst en onrust zich met gemak nestelen, een organisme dat echter ook met een pacebo of een geruststellend woord weer in balans gebracht kan worden.
A
Areyouexperienced?Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Duuuh, kvind het nog pakken verslavender als wiet bvb...

Benzo's is gewoon een pilletje pakken, easy as that, niemand die het weet, makkelijk aan te geraken.
z
zazzooLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben benzo's beginnen nemen in 2003 zonder me eerst goed te informeren over wat het precies met je kon doen pikte ik er af en toe een paar van m'n moeder, was lorametazepam. Het ging echt snel van kwaad naar erger, van 1 pilletje en na een week of 3 zat ik al aan 5 per dag enz. Plots waren m'n ouders op vakantie en m'n moeder had haar pammetjes mee :) toen begon het zweet me al uit te breken en had toen nog steeds niet in de gaten dat ik verslaafd was. Na wat gezoek er toch gevonden bij een dealer, ik werkte toen zeer hard en had dus ook de nodige cash om een grote voorraad in te slaan, met alle gevolgen van dien, k'zat al snel aan één strip per dag, zonder het zelf door te hebben loop je dan de hele dag als een zombie rond, ben er dus ook m'n baan kwijt mee geraakt. Het positieve daaraan was dat ik toen toch echt wel tot inzicht ben gekomen en het zo niet langer meer kon. De volgende stap was een eerste opname, na een jaar intensief gebruiken. De dokter waar ik toen in behandeling was was helemaal niet van plan om me helemaal droog te leggen, hij liet me dus afbouwen doormiddel van een andere benzo xanax/alprazolam. Toen ik op de laagste dosis zat heb ik een paar keer een epileptische aanval gedaan, gevolg stukje van m'n tand en tong kapot gebeten.
Toen een tijdje op de laagste dosis gebleven maar al snel weer terug beginnen verhogen zelf weer afbouwen, echt een straatje zonder einde. In de zomer van 2007 was ik het echt beu, het is enorm vermoeiend om elke keer weer op zoek te gaan naar benzo's en er dan uiteindelijk bijna niks meer van voelen. Het was niet makkelijk maar heb toen de grote stap gezet en me laten opnemen in de verslavingszorg, en toen met succes (na 4 maanden) januari 2008 werd ik met succes ontslagen en heb toen een gans jaar niks gebruikt. Nu gebruik ik sporadisch nog wel benzo's enkel als de behoefte om eens echt goed te relaxen na een dag hard en stressvol werk te groot is, en ik er heb kunnen bemachtigen natuurlijk :)

Nu hou ik het nog kort want in die jaren is er heel wat gebeurd door m'n gebruik, zoals 2 auto's in de prak gereden, bij het uitgaan zuipen en benzo's pakken en dan moeten afgevoerd worden, ruzie met m'n opa omdat ik daar ook vaak benzo's van pikte, gepakt met valse voorschriften... enz :flushed:

conclusie: Verslaving treed sneller op dan je denkt en voelt,door in een roes te leven besef je gewoon niet dat je ook geestelijk verslaafd bent en op den duur voel je niet meer dat je iets genomen hebt en toch zien andere dat je enorm de weg kwijt bent. Ik weet dat ik m'n hele leven zal moeten oppassen en de verleidingen die soms enorm groot zijn aan me moet laten voorbij gaan. Job verliezen 2 relaties zijn er heftig door kapot gegaan, dat is het voor mij echt niet meer waard.
En zwaar gebruik zoals ik deed heeft wel degelijk schadelijke gevolgen voor je persoonlijkheid en je lichaam en geest. Zo was ik vroeger nooit echt verlegen maar nu wel, heel erg zelfs ben vaak heel angstig om niks eigelijk heb moeite om me lang op iets te concentreren heb last van zwaar depressieve buien (en dan is de drang het grootst) ik vergelijk het altijd met dat het net is of ik ben een marathon aan het lopen en bijna aan de finish, maar die wordt telkens voor men neus een heel eind verder weg gezet dus ik blijf maar lopen, heel vermoeiend ook :wink:
Het is ook zo dat met deze "drug" de stap naar iets zwaarder snel gezet is denk ik, wat bij blowen bv. vaak gezegd wordt maar volgens mij niet het geval is of toch minder.

Hopelijk heeft iemand hier wat aan en is het wat leesbaar, ben niet zo goed in het schrijven van gevoelens en ervaringen...
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wat een Thriller, Za!
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Idd Benzos hebben in Nederland ongeveer 400.000 mensen in hun greep.
Dat is bijna gelijk aan de groep alcoholisten, iets wat we niet mogen vergeten.

Benzos zijn superverslavend, de weg terug is langer en harder dan men denkt.
AT doet alsof het niets is, maar dat doet ie met alle soorten drugs en geeft daarmee constant een vals beeld af.

Ik neem de benzos daarom nooit 2 dagen acvhter elkaar, en nooit meer dan 1 per dag.

:wave:
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#10
lysergine25 zei:
Idd Benzos hebben in Nederland ongeveer 400.000 mensen in hun greep.
Dat is bijna gelijk aan de groep alcoholisten, iets wat we niet mogen vergeten.

Benzos zijn superverslavend, de weg terug is langer en harder dan men denkt.
AT doet alsof het niets is, maar dat doet ie met alle soorten drugs en geeft daarmee constant een vals beeld af.

Ik neem de benzos daarom nooit 2 dagen acvhter elkaar, en nooit meer dan 1 per dag.

:wave:
Klik om te vergroten...

Alsof het niets is, ik ben allang blij dat ik ervan af ben.. Benzo's zijn zeker niet niks..
s
speedjunky69Lid
01-01-2024, 00:00
#11
heel erg!
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#12
Nee, ik heb geen stress, angsten, slaapproblemen, werkdruk etc. Ik denk dat zulke dingen heel belangrijk zijn om een benzo geestelijk verslavend te maken.

Ik gebruik recreatief diazepam, heb een behoorlijke vooraad en kan er zonder problemen vanaf blijven. Meestal gebruik ik 5mg.
F
Frog83Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Petrovic zei:
Nee, ik heb geen stress, angsten, slaapproblemen, werkdruk etc. Ik denk dat zulke dingen heel belangrijk zijn om een benzo geestelijk verslavend te maken.

Ik gebruik recreatief diazepam, heb een behoorlijke vooraad en kan er zonder problemen vanaf blijven. Meestal gebruik ik 5mg.
Klik om te vergroten...

Het is knap als je het in de hand kan houden, maar je kan ook geestelijk verslaafd raken aan de recreative waarde ervan he.
Bijna alle verslavingen beginnen recreatief imo.
Nu zit je mischien in een begin fase, op den duur wil je steeds meer voor het zelfde effeckt, de kans van geestelijke verslaving licht altijd op de loer.
Ik hoop dat je het in de hand kan houden.

Ik vindt benzos geestelijk heel verslavend,lichamelijk weet iedereen zo beetje wel nu dat het super verslavend werkt, maar geestelijk is zeler niet te onderschatten.
Lichaam en geest zijn ook een dus daarin zit ook een gevaar.

Je kan trouwens aan zo beetje alles wel geestelijk verslaafd raken denk ik, van masturberen tot dwanmatig tandenpoetsen etc.

maar bij benzos is het zo zeker als je het neemt in gevallen van lastige sitaties waar je tegen op ziet enzo dat je denk ik moet er een hebben.
Of gewoon het feit dat je enorme zucht heb omdat je verlslaafd bent geweest, hoeft geen eens, weekend verslaving of recreative verslaving komen ook voor.
Hoewel de meeste dat zullen ontkennen.Ken zat weekend alcholisten en wiet gebruikers etc etc :P
s
speedjunky69Lid
01-01-2024, 00:00
#14
ik denk dat je daar een goed punt maakt Petrovic.
J
JunkXLLid
01-01-2024, 00:00
#15
Alles is geestelijk verslavend. Soms is die vorm van verslaving slopender.
Als jij iets ECHT NIET WIL dan lukt het veel makkelijker om ergens mee te stoppen.
Dus ja benzo's zijn geestelijk verslavend.
:wave:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik ben van mening dat de een meer verslavingsgevoeliger is dan de ander.
Heb je aanleg voor verslaving en maak je 'misbruik' van bv die benzo's (herhaaldelijk blijven nemen op bv angstige momenten of om je altijd maar chill te blijven voelen) dan is de kans op een geestelijke verslaving groot. Een medicatieverslaving is een van de zwaarste verslavingen!
Staat in het rijtje van de alcohol, coke en heroine.
s
sjoerd101Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik vind benzo's niks om continu te gebruiken, elke dag bijvoorbeeld. dit heb ik wel gedaan maar veranderde na 3 weken valium echt in een zombie. En daar word je best depressief van, ook al had ik op dat moment geen last van mijn angsten. na totaal 5 weken mee gestopt, en toen kwamen mijn angsten/onrust 4 weken lang 2 x zo hard terug. dus daar heb je uiteindelijk weinig aan.

Maar benzo's zijn voor mij geestelijk vrij verslavend, als ik ze in huis heb gaan ze vrij snel op.
haal eens in de 8 weken ofzo eens een doosje, die dan meestal na een week of 2/3 op is.
Maar geen valium meer voor mij, die troep werkt veels te lang, ook al neem je er om de dag of 2 dagen bijvoorbeeld 1 zit t toch continu in je bloed en ben je voor je het weet lichamelijk verslaafd.
doe mij maar oxa 50 mg of tema 20 ofzo. en dan alleen in t weekend.

Als ik benzo's in huis heb gebruik ik ook veel makkelijker speed (wat ik normaal niet doe omdat ik dan n nacht niet slaap en ik een paar dagen moe en verrot ben), omdat ik dan toch wel slaap. en als ik onder invloed van benzo's ben neem ik sneller andere drugs omdat t me dan allemaal niet zo veel boeit en niet over de gevolgen nadenk.


<o.i.v. speed>

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."