Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRilatine om te studeren

Rilatine om te studeren

31 antwoorden
47 weergaven
18-5-2026
D
De7ir1umLid
01-01-2024, 00:00
#1
lol damn ;P dit is toch echt een wonderpil he. om 7 uur 2de genomen , kheb nu al 70 procent perfect met details enal in men hoofd kunne rammen, nog 30 procent te gaan ^^ morgen wordt een eitje.
l
lutetiaLid
01-01-2024, 00:00
#2
De examens komen eraan en ik heb problemen met mijn concentratie. Ik dacht dat het daarom een goed idee zou zijn om rilatine te nemen. Ik heb geen ADHD ofzo, enkel problemen met mij te concentreren op mijn leerstof. Ik heb wat rilatinepilletjes van 10mg gekocht.
Hoelang werkt 1 pilletje (of een halfje)?
Hoeveel zou ik moeten nemen om een hele dag aandachtig te kunnen leren?
Ik heb gelezen dat rilatine ook de slaap tegenhoudt, klopt dit?
Als ik de hele examenperiode rilatine neem (2 à 3 weken), gaan ze na een tijdje dan minder effect hebben?
Ik neem aan dat rilatine geen (negatieve) invloed op mijn geheugen zal hebben?
Zijn er nog dingen waar ik moet op letten?

Alvast bedankt
P
PepPrincessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ritaline werkt bij mij super goed
Ik kan dan opletten als ik in de les zit, ik kan normaal nooit opletten in de les.
Ik heb zelf geen adhd (denk ik) add zou ik misschien nog wel is kunnen hebben.
Maar ritaline is perfect spul voor je exames!!
A
Areyouexperienced?Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Geen goed idee dus.. Misschien heb je wel ADD? De variant van ADHD zonder de hyperactiviteit.
Hoe geraak je trouwens aan rilatine zonder voorschrift?

Een pilletje werkt bij een ADDer ongeveer 3 à 4 uur (afhankelijk per persoon)
Dit medicament gaat GEEN werking op jou hebben, dus doe het niet.
Het is medicatie voor mensen met een probleem dat jij niet hebt dus ga het niet misbruiken
en maak rilatine zijn naam niet nog slechter...
Rilatine houd idd de slaap tegen, het is aan te raden niets meer te nemen na ten laatste 6 uur.
Doe je dit toch zal je een slaaptekort opbouwen, dat dan weer in verband te brengen is met geheugenproblemen én nog meer concentratieproblemen.
De werking zal geleidelijk aan verminderen bij dagelijks gebruik, zeker als men ze niet op de juiste
tijdstippen inneemt, maar zoals ik al zei, jij hebt er geen baat bij.
Drink een shitload koffies en guarana en al die andere zeik, maar ge niet onnodig risico's nemen.
Dat is natuurlijk mijn mening :)
j
jasperLid
01-01-2024, 00:00
#5
^bullshit wat je daar zegt. Heb je een bron of ervaring die bewijst dat je niet(slechter) kunt studeren met relatine want het is wel degelijk een wondermiddel tijdens de examens.
En dat slaaptekort is eveneens bullshit. Ga even in de kindertuin spelen wil je


ritalin of relatine helpt dus wel degelijk bij het studeren ook al heb je geen ADD of ADHD. idd het werkt de slaap tegen dus niet overdrijven en ik zou er geen na 17 00 bijpakken dan kan je gemakkelijk nog slapen.
Het aantal moet je zelf een beetje voelen. Begin met een halfje en zie dan verder. Overdrijf zeker niet met je hoeveelheid want dan ga je niet meer goed kunnen studeren (geen 5 pilletjes ineens pakken)
hoeveel mg heb je trouwens?
Je kan gemakkelijk aan relatin (ritalin) geraken, vraag een beetje rond genoeg ADD'ers ADHD'ers die hun spul willen verkopen
P
PDVLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zie mijn andere thread trouwens, gaat ook over Ritalin/Rilatine.

Ik heb nu ook wat vitamines, redelijk dure zelfs nog, maar die helpen dus zo goed als niks. Ik ben alleen te laat beginnen denken aan Rilatine beginnen denken en er is nu dus bijna niet meer aan te geraken (hier toch niet, iedereen studeert thuis).

Maar het schijnt inderdaad goed te werken, afgezien van de paar mindere kanten.
l
lutetiaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat jasper en pepprincess wel wat beter op de hoogte zijn dan areyouexperienced? want rilatine heeft wel degelijk effect op mensen zonder ADHD.
En van koffie gaat je concentratie niet verbeteren, ik denk zelfs het tegendeel hiervan.
Ik ben zeker dat ik geen ADHD heb en waarschijnlijk ook geen ADD, als iets mij interesseert heb ik namelijk geen enkel probleem met concentratie. Ik wil het nu ook enkele een tweetal weekjes in de examens gaan nemen en daarna niet meer.
Nog enkele vraagjes:
Als de rilatine uitgewerkt is, zal mijn concentratie dan minder zijn dan voor het moment van inname van de rilatine?
Kan het kwaad om in de zwaarste dagen van de examens (zal maar een 3tal dagen zijn ofzo) pakweg 3 of 4 pilletjes van 10mg op 12 uur te nemen? Want jullie zeggen dat het zo'n 3 à 4 uur werkt..
Voor alle duidelijkheid: je legt rilatine toch gewoon op je tong en laat het in je mond smelten, eventueel met wat water?

Nogmaals bedankt
j
jasperLid
01-01-2024, 00:00
#8
het heeft niet zoveel zin van meer te pakken. pak tijdens je zwaardere examens ook weer gewoon een pilletje- half pilletje en neem er eentje bij (half of heel) wanneer je merkt dat het uit begint te werken. zorg er echter wel voor dat je zeker niet na 17 00 nog eentje pakt. niet kunnen slapen tijdens een examen is zwaar kut en zorgt ervoor dat je veel dingen gaat vergeten enzo. dus na 17 00 doe het gewoon op je eigen kracht dan. ook niet overmoedig worden van och ik kan toch wel slapen ik slik er nog gauw eentje, echt niet doen. ok genoeg gehamert

Ik had niet echt de indruk dat mijn concentratie verminderde maar je voelt wel het verschil van relatine en wnnr je zonder zit.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ritalin is een medicijn dat je kunt gebruiken om te studeren en voor de examens. Het wordt dan ook vaak de study drug genoemd. Je concentratie zal er verhoogd door worden. Maar zoals de heren hierboven al hebben geschreven, neem niet teveel in een keer. En ook niet na 17 a 18 uur.

Als je een lange examendag hebt dan kun je 's morgens een pilletje pakken en bijvoorbeeld ook om 13 uur nog een pilletje of een halfje. Dat brengt normaal gesproken geen nadelige gevolgen met zich mee. Wat de inname betreft .... gewoon oraal en met een glas water wegspoelen. De werking treedt dan na een tijdje op, en dat merk je dan vanzelf.
l
lutetiaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Echt hulpvolle tips. Maar ik ga er dus zeker niet mee overdrijven.
e
eightfoursixLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik pak sinds dinsdag ook rilatine, eentje smorgens en smiddags. Op doktersvoorschrift omdat ik al effe mn eindwerk moest afgegeven hebben maar ik me daar gewoon niet op kon concentreren, mn gedachten dwaalden constant af, ma met die rilatine merk ik echt wel een verschil, ik kan mn hoofd drbij houde en goed doorwerken aan dat rotGIP, ook in de klas droom ik veel minder. Maar ik ga er ni meer als 2 per dag nemen, voor mij werkt het zo al goed genoeg. En als mn GIP af is en de examens gedaan zijn heb ik ze ni meer nodig eh..
D
DreamerOfDreamsLid
01-01-2024, 00:00
#12
lutetia zei:
En van koffie gaat je concentratie niet verbeteren
Klik om te vergroten...
SAY WHAAAA!??
C
ComplicityLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb nu ook tentamens en ik kan redelijk makkelijk aan Concerta komen (een vriend van mij slikt z'n medicijnen niet dus houdt hele potjes over). Ik vroeg me af, werkt dit ook goed voor concentratie op korte termijn? Het zijn natuurlijk wel langzame afgifte tabletten, ga je daar iets van merken als je geen ADD of ADHD hebt?
h
haaitandLid
01-01-2024, 00:00
#14
ik heb zwaare adhd en rilatine werkt niet meer bij mij (na 6 jaar of zo) ik neem nu dex 4 de jaar wel op voorschr maar ik denk dat het geen invloed meer heeft en da vlak voor de exa. gebruik dit ook op fuifen maar slaapt dan wel zeer slecht
j
jasperLid
01-01-2024, 00:00
#15
ja
en jezus lees dit forum door of gebruik zoekfunctie eens voor je een vraag stelt
d
de_psychonautLid
01-01-2024, 00:00
#16
Complicity zei:
Ik heb nu ook tentamens en ik kan redelijk makkelijk aan Concerta komen (een vriend van mij slikt z'n medicijnen niet dus houdt hele potjes over). Ik vroeg me af, werkt dit ook goed voor concentratie op korte termijn? Het zijn natuurlijk wel langzame afgifte tabletten, ga je daar iets van merken als je geen ADD of ADHD hebt?
Klik om te vergroten...

Concerta werkt inderdaad voor de gehele dag, zo'n 8 uur.

Verder zo goed als dezelfde werking als ritalin, maar het is wat geleidelijker. Bij ritalin heb je na zo'n 3 uur een rebound, wat vooral AD(H)D'ers goed merken door het opnieuw verliezen van de concentratie (die al minder was dan bij normale mensen).

Het is trouwens afhankelijk welke dosis de concerta is om het te kunnen vergelijken met ritalin. Ritalin gaat meestal in 10mg pilletjes, concerta kan dacht ik bijv. 36mg zijn.

Dat weet ik niet zeker, want ik heb gewoon ritalin. Concerta wordt meestal niet vergoed door de verzekeraar namelijk.

Voordeel van ritalin is dus de concentratie gewoon even te kunnen pieken voor de komende 3 uur, concerta blijft echt de gehele dag doorwerken wat dan misschien weer niet wenselijk is.
d
de_psychonautLid
01-01-2024, 00:00
#17
Areyouexperienced? zei:
Geen goed idee dus.. Misschien heb je wel ADD? De variant van ADHD zonder de hyperactiviteit.
Hoe geraak je trouwens aan rilatine zonder voorschrift?

Een pilletje werkt bij een ADDer ongeveer 3 à 4 uur (afhankelijk per persoon)
Dit medicament gaat GEEN werking op jou hebben, dus doe het niet.
Het is medicatie voor mensen met een probleem dat jij niet hebt dus ga het niet misbruiken
en maak rilatine zijn naam niet nog slechter...
Rilatine houd idd de slaap tegen, het is aan te raden niets meer te nemen na ten laatste 6 uur.
Doe je dit toch zal je een slaaptekort opbouwen, dat dan weer in verband te brengen is met geheugenproblemen én nog meer concentratieproblemen.
De werking zal geleidelijk aan verminderen bij dagelijks gebruik, zeker als men ze niet op de juiste
tijdstippen inneemt, maar zoals ik al zei, jij hebt er geen baat bij.
Drink een shitload koffies en guarana en al die andere zeik, maar ge niet onnodig risico's nemen.
Dat is natuurlijk mijn mening :)
Klik om te vergroten...

Als je er weinig van begrijpt, zeg dan gewoon niets.

Ritalin werkt vaak zo'n 3 uur, maar is ook goed mogelijk dat het maar 2 uurtjes is of inderdaad tegen de 4 uur. Erg afhankelijk per persoon.

Een niet AD(H)D'er zal ook verbetering van de concentratie merken, want het geeft dezelfde werking als bij mensen met AD(H)D, het verhoogt de activiteit van bepaalde gebieden in de hersenen. Mensen met AD(H)D hebben in deze gebieden een verminderde activiteit, wat ook gemeten kan worden (waardoor dat ook gelijk het bewijs is dat AD(H)D ook degelijk bestaat).

Als je gaat overdoseren en meerdere pilletjes tegelijk pakt, ga je inderdaad een overduidelijk speedy effect pakken maar dat is bij een normale dosis van 10mg echt niet het geval.

De juiste tijdstippen innemen vind ik maar een raar verhaal. Je kan hierin namelijk best variëren en ook veel AD(H)D'ers hebben hier niet eens een heel vast schema in. De enige echte regel is dat een AD(H)D'er ritalin bijneemt in de uitwerkende periode van de vorige, om zo een gelijkmatig effect te krijgen. Dit is dus vaak om de 3 à 4 uur weer eentje nemen en dan 3 of 4x per dag.

Dat de werking minder wordt ben ik niet met je eens, er zijn nog steeds geen schadelijke effecten gevonden bij het gebruik van ritalin (anders zou het ook niet als medicijn uitgebracht mogen worden). Als je geen gekke dingen doet, ontstaat er geen of niet aantoonbare schade aan je receptoren.

En shitloads koffie drinken helpt bij mij dus weer absoluut niet, daar word ik heel raar hyper van en brengt nou niet echt rust in mijn hoofd waar ik wel behoefte aan heb.
C
ComplicityLid
01-01-2024, 00:00
#18
@de_psychonaut: dat van die koffie heb ik inderdaad ook. Het houdt je wel wakker maar het is dan vrijwel onmogelijk om nog te leren. Te veel caffiene (dan heb ik het ongeveer over vanaf 4 of 5 in de avond) werkt bij mij nog slechter op m'n focus eigenlijk.
h
haaitandLid
01-01-2024, 00:00
#19
ne maat van mij neemt concerta en ij at ne keer rond 18 uur eentje gepakt om te studeren maar waneer we dan weg gingen om te gaan fuifen at tij 2 red bullkes op. gat em moeten zien ij stond recht en zijn been was gewoon zot zwaar aan trillen zonder dat ij daar aan kon doen weet er iemand of da ook zou gaan met dex of is da gevaarlijk?
d
de_psychonautLid
01-01-2024, 00:00
#20
haaitand zei:
ne maat van mij neemt concerta en ij at ne keer rond 18 uur eentje gepakt om te studeren maar waneer we dan weg gingen om te gaan fuifen at tij 2 red bullkes op. gat em moeten zien ij stond recht en zijn been was gewoon zot zwaar aan trillen zonder dat ij daar aan kon doen weet er iemand of da ook zou gaan met dex of is da gevaarlijk?
Klik om te vergroten...

Sowieso dom om concerta pas 's avonds in te nemen, neem dan ritalin als je 's avonds om 6 uur nog even moet pieken.

Maar ik snap ook niet wat voor effect er nou gehaald moet worden uit een combi van concerta/ritalin achtige medicijnen en een hoge dosis cafeïne. Het is echt geen lekkere combi ofzo, zonder de cafeïne ben je al helder genoeg van geest, nog helderder kan je het echt niet krijgen.

Ik ben dus gewoon van mening dat ADHD medicatie geen middel is wat goed te combineren valt met iets.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."