Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelke antidepressiva heb jij eens geslikt?.

Welke antidepressiva heb jij eens geslikt?.

68 antwoorden
38 weergaven
18-5-2026
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#1
willem1984 zei:
vindt het toch troep en is slechts symptoombestrijding (beetje verdovend) maar geen geneesmiddel, je kan beter aan jezelf werken.
Klik om te vergroten...

Het is zeker geen troep. Als je het gebruikt voor een ZWARE depressie of een ernstige angststoornis ofzo, dan is het een wondermiddel. Als je het slikt omdat je af en toe een dipje hebt, vlakt het je gevoel ook een beetje af ja, op een onprettige manier.

Voor mij is Zoloft tijdens mijn depressie een wondermiddel geweest.

Het is zeker wel een geneesmiddel. Depressieve mensen kunnen er door beter met hun gevoelens om gaan, positiever denken over zichzelf en de toekomst, ze krijgen hun energie en motivatie terug, ze piekeren veel minder, en ze kunnen beter hun emoties voelen en er makkelijker over praten. De bijwerkingen neem je dan op de koop toe, omdat het het gewoon waard is dan.

Ik vind dat je te snel oordeelt erover, door te zeggen dat het geen geneesmiddel is. Met antidepressiva werk je juist aan jezelf, zeker depressieve mensen. Dat gaat dan veel beter.
A
AnneLid
01-01-2024, 00:00
#2
fluoxetine oftewel het groene product van prozac.
ik moest het nemen omdat ik een afwijking heb aan mijn aorta waardoor ik vaak flauwval en veel last heb van mn bloeddruk.
ik heb er eigenlek helemaal niets van gevoeld :tongueout:
maar het heeft wel geholpen, bijna geen bloeddrukprobs meer :)
U
UshaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het probleem met antidepressiva is dat ze veel te snel worden voorgeschreven.
Ik vind dat SSRI's bvb pas zouden moeten voorgeschreven worden na een test van je serotoninegehalte. Alleen als daar iets mis mee is helpen ze.
Dokter schrijven antidepressiva voor bij de minste klacht waar ze geen raad mee weten en in plaats van therapie te geven stoppen ze je maar vol pillen
Lekker efficient, kost de gemeenschap veel minder.

Ik zeg niet dat antidepressiva niet werken, maar in de meeste gevallen doen ze fuck all.
z
zarahLid
01-01-2024, 00:00
#4
dat is mijn ervaring ook idd. toen ik bij een psycholoog kwam wegens slaapproblemen was die ook meteen ervan overtuigd dat ik aan de anti-depressiva moest. ik had volgens haar nl een aantal kenmerken van een depressie en slaapproblemen schijnen ook een verschijnsel van depressie te zijn. maar goed, volgens mij kan het net zo goed andersom zijn (dat je depressief wordt van structureel niet kunnen slapen)
ben blij dat ik toen niet heb toegegeven want uiteindelijk ben ik inmiddels wel iets beter gaan slapen, zonder medicijnen. het is nog steeds niet echt wat het moet zijn, en ik geloof ook wel dat ik een lichte neiging tot een depressie heb, maar ik was er wel zeer verbaasd over het feit dat iemand je zo snel, zonder je goed te kennen, aan de anti-depressiva wil hebben. ik bedoel uiteindelijk moet je toch met jezelf zien te leren leven en alleen als het echt heel erg nodig is moet je imo dat soort middelen gaan slikken.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#5
Usha zei:
Ik vind dat SSRI's bvb pas zouden moeten voorgeschreven worden na een test van je serotoninegehalte. Alleen als daar iets mis mee is helpen ze.
Klik om te vergroten...

Dat is niet helemaal waar. Ik heb veel interesse in SSRI's en zodoende er veel over gelezen. Mensen met een lage concentratie van een serotoninemetaboliet reageren bv. niet beter op een serotonerg dan een noradrenerg antidepressivum.

De antidepressieve werking komt ook niet, althans voor het grootste deel niet, door de serotonineheropnameremming, maar - naar men nu aanneemt - het vormen van nieuwe verbindingen in de hersenen. En bescherming tegen hersenschade aan de hippocampus door de depressie.

Het is heel ingewikkeld allemaal, en ik kan niet alles goed uitleggen. Ik snap je gedachte, heel logisch klinkt het, maar het klopt niet.

Als je echt interesse hierin hebt, kan ik je een paar links geven en een stukje uit een boek overtypen. Dan hoor ik het nog wel.

xxx
fnea
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#6
Johancore zei:
Ik gebruik zelf nu bijna een jaar Remeron. Ik was behoorlijk depressief en ik was er zelfs voor opgenomen. Eerst kreeg ik Zoloft voorgeschreven dat hielp niet. Toen ik na een week of zes, Remeron kreeg ging het snel vooruit.
Klik om te vergroten...

Hey, grappig. Ik kreeg EERST Remeron, tot 45 mg een paar weken, maar dat hielp totaal niet (ik had toen een zware depressie en was ook opgenomen). Toen schakelden we over naar Zoloft en dat hielp juist wél!

Zo zie je maar weer, ieder persoon en ieder brein is anders! :grin:
S
SomaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Citalopram EG 20 mg. Is niet zo zwaar als wat de meesten hier nemen denk ik. En ik denk dat het me wel (een beetje) heeft geholpen. Ofwel heeft de wiet mij toen gewoon geholpen want in die periode ben ik ook beginnen blowen :grin:
D
DirtyPLid
01-01-2024, 00:00
#8
neem antidepresieva voor angstaanvallen, samen met benzo's

Prozac hielp echt voor geen meter, maar nu neem ik sulpiride( om stemmingswisselingen tegen te gaan) en seroxat 30mg
Ik moet zeggen dat ik van nature nog al snel depri ben en verlegen.
Met die seroxat is dit allemaal verdwenen. Hoewel ik zwaar verslaafd ben aan benzo's is het vaak aangenaam als ik er geen te pakken krijg, ook niet te lang natuurlijk ander ga ik cold turkey en das niet de bedoeling.

Dus, ik verkies seroxat boven prozac.

(sinds de seroxat wel vele kilo's aangekomen, kan zijn door het middel of het kan zijn dat je je beter voelt en daarom meer eetlust hebt)
l
lunatickerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik kreeg gisteren ad voor het eerst mee- cymbalta (duloxetine). Ik ging het gelijk opzoeken in de wiki en het schijnt in iedere geval niet beter te werken dan andere medicijnen. Ik vroeg me af waarom de doctor dan zoiets voorschrijft..Mijn eigen doktor schijnt op vakantie te zijn en hij zou me een middel geven en "als je daarvan niet opknapt dan werkt niks meer", terwijl die inval dr zegt "als dit niet werkt kunnen we wat anders proberen".
Al een hele tijd vond ik het gebruik van ad onzin, maar vorig jaar kwam er gewoon teveel op me af en ik ging hulp zoeken bij een psycholoog. Nu is de psycholoog ineens weg uit kantoor.. volgens mij weggepest, spoorde niet heelemaal denk ik. Tja, moet wel aan mezelf werken maar zie de bomen door het bos niet.Ik hoop echt dat ze wat voor me kunnen doen- iemand hier ervaring met cymbalta? Schijnt dat ze 6 van de 10 gevallen wel werken. Ik ben sinds gisteren best wel misselijk enz Tja- depri nog wel.. het zal wel afvlakken....???? :confused:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."