Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelke antidepressiva heb jij eens geslikt?.

Welke antidepressiva heb jij eens geslikt?.

68 antwoorden
37 weergaven
18-5-2026
J
JohancoreLid
01-01-2024, 00:00
#1
rich28 zei:
nee opzicht is xtc niet zo megafout, alleen loop je de kans om natuurlijk serotoninevergiftiging te krijgen en dat vertel je waarschijnlijk niet na.Nu heb ik het ook wel vaker gedaan met remeron gedaan en dat ging tot nu toe goed,maar het is wel een risico.
Hoezo heb je het gevoel om aan remeron verslaafd te zijn? Heb je het welles een paar dagen niet gennomren, om te kijken hoe het gaat?
Klik om te vergroten...
Volgens mij loop je die kans dus niet omdat het geen SSRI is. Nee ik heb het nog niet geprobeerd om remeron een paar dagen niet te nemen. Ik was het een keer vergeten in te nemen na het stappen en toen kon ik maar niet in slaap komen. Ga ik binnenkort wel proberen ik denk in de zomervakantie. Ik neem nu wel een lagere dosis 15 MG.
Heb je niet het gevoel dat je overdag wat moe bent door de remeron, ik las in het andere topic dat je een vrije hoge dosis neemt. Ik heb af en toe echt een dip dat ik maar zit te geeuwen enzo, terwijl ik dan gewoon rond de 8 uur heb geslapen.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#2
willem1984 zei:
vindt het toch troep en is slechts symptoombestrijding (beetje verdovend) maar geen geneesmiddel, je kan beter aan jezelf werken.
Klik om te vergroten...

Het is zeker geen troep. Als je het gebruikt voor een ZWARE depressie of een ernstige angststoornis ofzo, dan is het een wondermiddel. Als je het slikt omdat je af en toe een dipje hebt, vlakt het je gevoel ook een beetje af ja, op een onprettige manier.

Voor mij is Zoloft tijdens mijn depressie een wondermiddel geweest.

Het is zeker wel een geneesmiddel. Depressieve mensen kunnen er door beter met hun gevoelens om gaan, positiever denken over zichzelf en de toekomst, ze krijgen hun energie en motivatie terug, ze piekeren veel minder, en ze kunnen beter hun emoties voelen en er makkelijker over praten. De bijwerkingen neem je dan op de koop toe, omdat het het gewoon waard is dan.

Ik vind dat je te snel oordeelt erover, door te zeggen dat het geen geneesmiddel is. Met antidepressiva werk je juist aan jezelf, zeker depressieve mensen. Dat gaat dan veel beter.
A
AnneLid
01-01-2024, 00:00
#3
fluoxetine oftewel het groene product van prozac.
ik moest het nemen omdat ik een afwijking heb aan mijn aorta waardoor ik vaak flauwval en veel last heb van mn bloeddruk.
ik heb er eigenlek helemaal niets van gevoeld :tongueout:
maar het heeft wel geholpen, bijna geen bloeddrukprobs meer :)
U
UshaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het probleem met antidepressiva is dat ze veel te snel worden voorgeschreven.
Ik vind dat SSRI's bvb pas zouden moeten voorgeschreven worden na een test van je serotoninegehalte. Alleen als daar iets mis mee is helpen ze.
Dokter schrijven antidepressiva voor bij de minste klacht waar ze geen raad mee weten en in plaats van therapie te geven stoppen ze je maar vol pillen
Lekker efficient, kost de gemeenschap veel minder.

Ik zeg niet dat antidepressiva niet werken, maar in de meeste gevallen doen ze fuck all.
z
zarahLid
01-01-2024, 00:00
#5
dat is mijn ervaring ook idd. toen ik bij een psycholoog kwam wegens slaapproblemen was die ook meteen ervan overtuigd dat ik aan de anti-depressiva moest. ik had volgens haar nl een aantal kenmerken van een depressie en slaapproblemen schijnen ook een verschijnsel van depressie te zijn. maar goed, volgens mij kan het net zo goed andersom zijn (dat je depressief wordt van structureel niet kunnen slapen)
ben blij dat ik toen niet heb toegegeven want uiteindelijk ben ik inmiddels wel iets beter gaan slapen, zonder medicijnen. het is nog steeds niet echt wat het moet zijn, en ik geloof ook wel dat ik een lichte neiging tot een depressie heb, maar ik was er wel zeer verbaasd over het feit dat iemand je zo snel, zonder je goed te kennen, aan de anti-depressiva wil hebben. ik bedoel uiteindelijk moet je toch met jezelf zien te leren leven en alleen als het echt heel erg nodig is moet je imo dat soort middelen gaan slikken.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#6
Usha zei:
Ik vind dat SSRI's bvb pas zouden moeten voorgeschreven worden na een test van je serotoninegehalte. Alleen als daar iets mis mee is helpen ze.
Klik om te vergroten...

Dat is niet helemaal waar. Ik heb veel interesse in SSRI's en zodoende er veel over gelezen. Mensen met een lage concentratie van een serotoninemetaboliet reageren bv. niet beter op een serotonerg dan een noradrenerg antidepressivum.

De antidepressieve werking komt ook niet, althans voor het grootste deel niet, door de serotonineheropnameremming, maar - naar men nu aanneemt - het vormen van nieuwe verbindingen in de hersenen. En bescherming tegen hersenschade aan de hippocampus door de depressie.

Het is heel ingewikkeld allemaal, en ik kan niet alles goed uitleggen. Ik snap je gedachte, heel logisch klinkt het, maar het klopt niet.

Als je echt interesse hierin hebt, kan ik je een paar links geven en een stukje uit een boek overtypen. Dan hoor ik het nog wel.

xxx
fnea
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#7
Johancore zei:
Ik gebruik zelf nu bijna een jaar Remeron. Ik was behoorlijk depressief en ik was er zelfs voor opgenomen. Eerst kreeg ik Zoloft voorgeschreven dat hielp niet. Toen ik na een week of zes, Remeron kreeg ging het snel vooruit.
Klik om te vergroten...

Hey, grappig. Ik kreeg EERST Remeron, tot 45 mg een paar weken, maar dat hielp totaal niet (ik had toen een zware depressie en was ook opgenomen). Toen schakelden we over naar Zoloft en dat hielp juist wél!

Zo zie je maar weer, ieder persoon en ieder brein is anders! :grin:
S
SomaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Citalopram EG 20 mg. Is niet zo zwaar als wat de meesten hier nemen denk ik. En ik denk dat het me wel (een beetje) heeft geholpen. Ofwel heeft de wiet mij toen gewoon geholpen want in die periode ben ik ook beginnen blowen :grin:
D
DirtyPLid
01-01-2024, 00:00
#9
neem antidepresieva voor angstaanvallen, samen met benzo's

Prozac hielp echt voor geen meter, maar nu neem ik sulpiride( om stemmingswisselingen tegen te gaan) en seroxat 30mg
Ik moet zeggen dat ik van nature nog al snel depri ben en verlegen.
Met die seroxat is dit allemaal verdwenen. Hoewel ik zwaar verslaafd ben aan benzo's is het vaak aangenaam als ik er geen te pakken krijg, ook niet te lang natuurlijk ander ga ik cold turkey en das niet de bedoeling.

Dus, ik verkies seroxat boven prozac.

(sinds de seroxat wel vele kilo's aangekomen, kan zijn door het middel of het kan zijn dat je je beter voelt en daarom meer eetlust hebt)
l
lunatickerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik kreeg gisteren ad voor het eerst mee- cymbalta (duloxetine). Ik ging het gelijk opzoeken in de wiki en het schijnt in iedere geval niet beter te werken dan andere medicijnen. Ik vroeg me af waarom de doctor dan zoiets voorschrijft..Mijn eigen doktor schijnt op vakantie te zijn en hij zou me een middel geven en "als je daarvan niet opknapt dan werkt niks meer", terwijl die inval dr zegt "als dit niet werkt kunnen we wat anders proberen".
Al een hele tijd vond ik het gebruik van ad onzin, maar vorig jaar kwam er gewoon teveel op me af en ik ging hulp zoeken bij een psycholoog. Nu is de psycholoog ineens weg uit kantoor.. volgens mij weggepest, spoorde niet heelemaal denk ik. Tja, moet wel aan mezelf werken maar zie de bomen door het bos niet.Ik hoop echt dat ze wat voor me kunnen doen- iemand hier ervaring met cymbalta? Schijnt dat ze 6 van de 10 gevallen wel werken. Ik ben sinds gisteren best wel misselijk enz Tja- depri nog wel.. het zal wel afvlakken....???? :confused:
F
Frog83Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Lexapro (escitalopram)
Citaolopram
zo ouwe tri ciclyse ofso Imipramine vreselijk spul zweten als een otter echt straaltjes van je hoofd af ook hartje winter...
Remeron: vochtophopingen van en moddervet na 3 weken gestopt.
Citalopram en Lexpapro werken hebben bij veel minder bijwekingen.
Heb nu nog Lexapro 1omg die ga ik binnekort afbouwen :grin:
Ben niet zo happig op al die stoffjes, blijft gissen en pappen en nathouden of het uberhoubt aanslaat (zeg bijsluiter zegt 60% van de gevallen reken maar der op dat het bij 40% of minder wat doet) en helpt het dan ook echt of is er een andere oorzaak...placebo effeckt of andere situatie...
dus ik ben blij als ik kan afbouwen weer.
Soms is het tijdelijk noodzakelijk maar het verhaal van dat je serotine etc te kort hebt in je hernsen bij depresie waar ze van uit gaan is niet onomstotelijk bewezen, tog gaan de artesn hier vlug van uit.
Ik zeg aleen slikken als het nie anders kan.
10 a 15 jaar geleden schreven psyigiaters amper anti drepesia etc uit, nu is het schering en onslag, laat staan alle huisartseb die zonder goed onderzoek maar zo ef klakkeloos wat voorschrijven...
ik las wat over de GGZ ja die mensen hebben het beste met je voor, maar het beleid faalt daar enorm op velen fronten heb er jaren gelopen en tis echt pil der next... ze kunnen haast niet anders meer.
Goede begleiding zal jedenk ik echt grotendeels zelf moeten betalen.
Ook lopen bij de de GGZ/ is het een uitvalsbasis voor hele zware gevallen die je echt als zwakkzing en gek kan bestemmepel (type staatzwerver met psygose) daar loop je niet graag tussen als enigsinds anders funtionerende mens....

Nu hoeft dat niet overal zo te zijn bij elke GGZ het zelfde maar de chronishe surquits puilen er mee uit.Daar op het terein mensen die opgenomen waren enzo was tog heel anders als bijv de PUK (soort paaz maar dan op universitair ziekenhuis)
maar goed ik dwaal af
:grin:
S
ShakE_iTLid
01-01-2024, 00:00
#12
ik slik nu fluoxetine(Prozac) :)
hiervoor escitalopram(Sipralexa) en vroeger eens fluvoxamine(Fevarin)
allemaal SSRI's dus :wink:

Ben wel benieuwd of de zogenaamde SSNRI's ( Venlafaxine,duloxetine(Cymbalta)),weer een nieuwe trend zijn. :confused:

Want voor de SSRI"s met oa de Prozac boom,werden er toch vnl. tricyclische AD"s en MAO-remmers in eerste instantie geschreven? :confused:
F
Frog83Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb ook Tricyclische antidepressiva (TCA's) geslikt.
Imipramine was dat, die zouden ook een posotief eefeckt hebben op mijn ADHD onoplletend type (ADD).
Ik zat na 2 en halve maand op de 300 a 400 miligram, dicht tegen het maxium aan als ik me niet vergis.
Dit medcijn heeft als bijwerking overmatig transpirenen, en niet zo klein beetje ook, de mensen die dit middel ook hadden op mijn opname toen hadden precies allemaal het zelfde.
Dan praat ik niet over een kring onder je okssels maar straaltjes zweet langs je rug druipend van je gezicht bij de minste inspanning en dat niet 5 minuten maar 1 uur of langer.
Ik ging later een poosje op de fiets naar Therapy en hartje winter het vroor en ik had het alsnog loei heet en zweten maar, ik nam altijd een extra T schirt mee, want als ik aankwam was die echt doorweekt.
Dit was niet te hachellen, ook kreeg ik veel last van zwart zien bij te snel bewegen of opstaan, enorm dorge mond, het medcijn werkte wel had ik het idee, maar de bijwerkingen waren niet te doen.
Standaart dingen zoals maag darm problemen waren altijd aanwezig ook hoofdpijn en noem de hele ridel van soms tot heels soms maar op,aleen de gevaarlijkste bijwerkingen die zeer zelden voorkwamen kreeg ik niet.
Van dit medcijn kreeg ik enorme trek en kwam erg veel der van aan, ( later in combi met 1 mg Risperdal een antipscychoticum werd het nog erger)
had alsmaar trek, at ook veel, en kwam zo hard aan dat ik zwangerschaps strepen kreeg op mijn armen , buik en liezen.in no time van 80 kilo naar 95 ietje langzamer van 95 naar 107.
Na eerst Risperdal en later de Impipramine afgebouwd te hebben, en te fietsen op de homtrainer 6 keer per week half uur,+ klein beetje opgeled met eten ben ik na drie maanden 30 kilo afgevallen.
Ik blijf stabiel met Lexapro kwa gewicht nu standaart al heel lang tussen de 80 en 83 kilo.
Toen een hele poos niks meer gehad, later aan de Remeron zoals ik al beschreven had in andere post, en nu dus Lexapro.
Ik hoop van de zomer te kunnen beginnen met afbouwen van de Lexapro.
Maar dit middel is mild en vriendelijk kwa bijwerkeingen als wat ik van andere gewent ben.
r
roderick32Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik ben begonnen met Citalopram, geen enkel effect, behalve ik ik mijn orgasmes niet meer voelde, (een bijwerking, verder had ik nergens last van, geen maagklachten e,d), maar daar zat ik natuurlijk niet op te wachten, Efexor het zelfde verhaal, daarna Mirtazapine, ik merk er allemaal niets van, behalve bij het laatste genoemde Anti-depressievum ik weer kon genieten van het vrijen met mijn vriendin.

Ik vroeg ooit aan mijn psychiater of die anti-depressiva uiteindelijk niet op een Placebo-effect berustten, toen reageerde hij heel bevlogen en stelde dat dat absoluut niet het geval was.

Daar was uitvoerig serieus wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, ik heb nu ontdekt dat duursport dus fietsen of hardlopen me een stuk beter helpt, in combinatie met Xanax wat in het begin wel hielp, maar nu niets meer doet (Xanax 2mg retard) maar daar wil ik nu van af, via een afbouwschema, natuurlijk.
I
IrezzLid
01-01-2024, 00:00
#15
SERLAIN: toen ik twaalf was, maar na 6 maanden gilde m'n moeder tegen de dokter dat ik onmiddelijk moest stoppenomdat ik (volgens haar) absoluut geen emoties meer vertoonde. Ik weet het niet meer, echt niet.
Nuja, toen in soort psychiatrische kinderinstelling RISPERDAL moeten gebruiken, was inmiddels 13. Vloeibare, in zo'n petflesje. Ik las overal dat het een middel tegen psychoses is, en ze schreven het iederéén voor. Maar ik heb nooit psychotische verschijnselen vertoond, nu ik 18 ben en ontzettend veel geëxperimenteerd heb nog steeds geen psychose. Ik denk dat ze het als kalmeringsmiddel gebruikte, want tot na 3 à 4 weken tot na het stoppen ermee (heb het ook zo'n halfjaar gebruikt) sliep ik elke dag van 7 uur 's avonds tot minstens 10 uur 's ochtends. En dat word je beu, ookal voelde ik me over het algemeen minder depressief, had ik meer uithoudingsvermogen op mentaal vlak, ookal was school ontzettend zwaar (op mentaal vlak dan.)
Ook paar weken XANAX (de blauwe, geen idee qua dosis meer) gebruikt, en nuja, ik snap wel dat mensen er verslaafd aan raken, je weet wat ik bedoel... :wink:
4 jaar geleden SIPRALEXA (Escitalopram) begonnen, nog steeds eraan. Ik kan hoe ik me nu voel nietmeer vergelijken met vroeger, omdat het mijn héél natuurlijke gedrag is geworden. De dokter zegt dat ik prolly nooit zal (kunnen) stoppen met medicatie, dus heb ik liever sipralexa dan middelen die je echt compleet verdoven =3
Ook jaren lang TRAZOLAN/DOCTRAZODONE (het witte, goedkopere, zelfde product) geslikt daar ik na de risperdal genoeg bleek te hebben geslapen voor de rest van m'n leven :rolleyes: en vreemd genoeg werkte enkel 50 mg. 100 mg deed niets meer (waarschijnlijk omdat hogere dosissen anti-depressief werken, en het meestal wordt gebruikt in lagere dosissen als slaapmiddel voor kinderen/jongere personen die nog niet aan de slaapmiddelen horen te zitten.) En dit werkte ontzettend gewennig. Nooit of nooit zonder in slaap gevallen, halfuurtje na zo'n (half) pilletje leek ik te gaan zweven en kon ik enkel slapen. EN ontzéttend veel gaan eten. Je (ik toch) kreeg vreetkicks alsof je in 3 dagen niet had gegeten :). Maar na een tijdje kon je gewoon tegen de moeheid vechten, en eens die moeheid van het middel over leek te gaan kon ik ook gewoon nog slapen. Dus, bullcrap, placebo, dacht ik, gewoon paar maand doorbijten en ben er nu vanaf. En overdag ben ik véél fitter. Het werkt echt ontzettend hard op je fitheid overdag, bleef maar moe tot een heel eind in de namiddag. Dus geen school = blijven liggen en NO social life. Was ontzettend fier op mezelf toen ik ervanaf was.
Helpt wél nog steeds als je niet kan slapen door pep of x of andere middelen. (Zelfs lsd, al was het wel zo'n 10 à 12 uur na laatste lsddosis.)
En van geen van deze middelen had ik bijwerkingen, tenslotte, behalve slaperigheid (blijk ik gevoelig voor.) Ook nooit iets gemerkt met drugscombinaties, al gebruik ik pas sinds 14 en heb dus geen idee over xanax en sipralexa :)

In the end snap ik niet dat anti-depri's als recreatief middel kunnen worden gebruikt, honestly. Behalve xanax en trazolan geeft niets echt een gevoel, imo. Dokter zag er naar eigen zeggen ook op toe dat ik middelen kreeg waarvan je onmogelijk kon overdosen, al heb ik intussen ook wel al tegendeel bewezen.
Recreatieve anti-depri is bullcrap imo, zéker voor mensen die het móeten nemen en doodgraag zouden stoppen...
:wave:
E
EdblokLid
01-01-2024, 00:00
#16
neem maar eens 150 mg mirtazapine (remeron) en je snapt waarom mensen het recreatief gebruiken :P
M
MarklarLid
01-01-2024, 00:00
#17
Problemen daarmee heb ik nooit als bijwerking gehad gelukig. Weet wel dat het heel vaak voorkomt. Maar het is ook vaak dat een depressie sexueel gedrag benadeelt, en niet zozeer de medicijnen. Ik had tijdens mijn depressieve periode meestal niet de behoefte.
w
willem1984Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Welke antidepressiva heb jij eens geslikt?, hoelang en hielp het had je last van bijwerkingen?.

Ik heb zelf 2 maanden Efexor gebruikt op me 20ste, daar werd ik beetje suf van veel gappen enzo maar weinig bijwerkingen.

Recent nog 7 weken Prozac geslikt, daar werden mijn gevoelens vooral afgezwakt, de eerste 2 tot 5 dagen waren wel zwaar voelde me toen als een wrak later had ik er geen last van maar was wel afgevlakt...toen ik ging stoppen voelde ik me die paar dagen ernaar vet 'helder' in me hoofd heel apart gevoel.

Maar nee, geen antidepressiva's meer voor mij. :rolleyes: , vindt het toch troep en is slechts symptoombestrijding (beetje verdovend) maar geen geneesmiddel, je kan beter aan jezelf werken.
x
xtazLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik neem nu al een jaar Efexor 150mg en als ik één dag oversla begint men hoofd met de dag erger en erger te draaien.. 3 dagen zonder is mijn maximum, toen was het echt te erg, kon amper lopen. Voor mijn Efexor nam ik nog een paar maand Sipralexa, wat brol is. Efexor.. bah, ik voel me er niet echt beter door hoor. Enplus neem ik Abilify 10mg, wat ook niet echt helpt.
M
MarklarLid
01-01-2024, 00:00
#20
Seroxat (Paroxetine) - 6-7 maanden. Ben er ongeveer 25 kilo van aangekomen binnen 3 maanden. Werkte wel

Sertraline (Zoloft) - 3 Maanden. Had veel minder effect op mij. Maar kwam er niet meer door aan.

Fluoxetine (Prozac) - 5 Maanden. Was voor mij de beste uit alle drie. Weinig bijwerkingen en kwam niet aan.

Afzwaken van gevoelens zoals jij beschrijft had ik bij allemaal. Ben er nu ook vanaf. Maar soms hebben mensen het echt nodig, los van symptoom bestrijding. Soms staat een depressie (of iets anders) in de weg van het aan jezelf werken, en kan het naar mijn idee niet anders. Ben blij dat deze medicijnen er zijn, maar ben ook blij dat ik er vanaf ben.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."