Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsinvloed xtc op hoe je in het leven staat

invloed xtc op hoe je in het leven staat

13 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik herken dit volledig. Gebruik intussen ook al terug 2 jaar verstandig en met pauzes. Het open gevoel met anderen lijk ik vast te houden ook weken/maanden lang na de ervaring. Het bezorgd me iets meer zelfzekerheid op sociaal vlak waar ik anders net meer teruggedeinst reageer. Het geeft me een bepaald doorzettingsvermogen.
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb veel vriend(inn)en die van zichzelf vrij introvert zijn een stuk opener zien worden nadat zij 1 of meerdere keren MDMA hadden gebruikt. Ze zijn hun emoties meer gaan uiten en sommigen zijn hard gaan nadenken in welke vriendschappen of andere dingen zij nog willen investeren en in welke niet, waarbij opvalt dat zij zo veel mogelijk negatieve personen los zijn gaan laten en meer zijn gaan neigen naar voor hun waardevolle contacten. Dit geldt niet voor iedereen hoor, maar het is mij ook opgevallen. Veel van hen schrijven dit toe aan de stof MDMA, natuurlijk kan het ook placebo effect zijn maar ik geloof er ook wel in omdat ik het bij mezelf ook wel merk.

Edit: 'klein' voorbeeld... De relatie tussen mij en mijn moeder is altijd wat stroef geweest, maar zit het laatste jaar goed in de lift. We kunnen nu veel beter over onze gevoelens praten met elkaar. Voor zover ik weet is mijn moeder niet recent aan de MDMA gegaan haha. Maar het is natuurlijk wel een wisselwerking. Ik ben meer gaan uiten richting haar, waardoor zij misschien ook meer de ruimte is gaan zien om hetzelfde te doen. Tenminste, dat is mijn theorie.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
BlijeChick zei:
Ik had dit bericht geplaatst in 'vraag van de week' maar heb het idee dat daar niet veel meer mee gedaan wordt, dus plaats het ook nog even hier:
Klik om te vergroten...
Ik heb je andere topic naar de afvalbak verplaatst, er zitten helaas geen professionals meer die antwoorden in dat subforum. Je vraag komt hier dus net zo goed tot zijn recht inderdaad.

Mijn vraag is of er meer informatie bekend is over de (ik vind het positieve) invloed van xtc op je 'nuchtere' leven?

En of er mensen zijn die dit herkennen, of hun eigen idee hierover hebben? Hoor graag! :)
Klik om te vergroten...
Voor zover ik weet is hier geen onderzoek naar gedaan, simpelweg omdat er amper onderzoek naar MDMA op mensen is gedaan. Het begint gelukkig inmiddels wel aan te trekken, dus wellicht in de toekomst.

Ik herken dit persoonlijk ook wel trouwens. In mijn geval zou ik echter zeggen dat het wat meer algemeen door drugs komt en dan wel door cannabis, psychedelica en MDMA specifiek. Een paar jaar voor ik aan MDMA begon was ik al aan het experimenteren met psychedelica en sinds die periode zie ik al een verandering over hoe ik in het leven sta. Meer open voor meningen van anderen, meer in staat mijn gevoelens te uiten, meer relaxt en minder gefocust op carriere en geld, meer aandacht voor goede vriendschappen en minder voor slechte vriendschappen of kenissen, etc. Ik wijd deze ontwikkeling persoonlijk voor een groot deel ook aan mijn drugs gebruik, echter ben ik in die periode ook begonnen met studeren en de wereld rond reizen. Persoonlijk denk ik dat het een combinatie van die drie is geweest die mij veranderd heeft, maar drugs heeft daar zeker een groot aandeel in gehad.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik herken me ook in wat jij zegt, en wat de anderen hierboven zeggen! Daarom vind ik het zo zonde als mdma door sommigen vlug wordt afgedaan als partydrugs waarmee je enkel feest en het je verder niks brengt. Want ik zie dat zelf toch anders en blijkbaar ben ik niet de enige :wink:
B
BlijeChickLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ahhh ik vind het echt super leuk om te lezen dat jullie dit herkennen! Ik had altijd al een instelling van 'we zien het wel, alles komt goed' maar dit is zeker meer geworden nadat ik xtc ben gaan gebruiken. Naar mijn mening een positief effect. Als je er uiteraard verstandig mee om gaat. Zouden meer mensen moeten doen, met zo'n relaxte instelling in het leven staan! Makes the world a better place :stoned:
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja, in het begin toen ik het ook in die mate deed had het bij mij ook dat effect.

Toen ik het vaker begon te doen, kwam duidelijk het patroon naar voren dat het in het weekend een positieve invloed had op hoe ik in het leven stond en in het begin van de week een negatieve invloed.

naarmate het regelmatige gebruik vorderde werden die 6 dagen tussen het (bijna) wekelijkse gebruik steeds slechter. In die dagen had ik geen zin in contact met mensen en als ik dat wel had, kon ik mezelf helemaal niet goed openen / uiten, precies het tegenovergestelde van XTC.
In plaats van gewoon te denken "ach dat is de drugs kater" vond ik dat er iets mis was met mezelf en dat ik gewoon altijd zo zou moeten zijn als wanneer ik xtc op had. Als je hersenen het kunnen met zon pilletje, dan moet dat zonder immers ook kunnen.

Dus ja,
af en toe gebruikt: positieve invloed
Vaak gebruik: negatieve invloed
En blijf altijd realiseren dat het een drug is, dat zowel het positieve effect als de kater erna niet "normaal" zijn.

Inmiddels is dat al weer een poos geleden. Nu doe ik het nog 2 keer per jaar ofzo en heeft het niet zoveel invloed meer.
B
BlijeChickLid
01-01-2024, 00:00
#7
@Wacky, ik kan me idd voorstellen dat zo frequent gebruik niet echt positief is qua invloed. Ik denk dat je dan ook een beetje kwijt ben welke gevoelens nu door de xtc komen en welke 'echt' zijn.. Tenminste zo zou ik het me kunnen voorstellen. Terwijl je als je zo om de paar maanden gebruikt, of wellicht zelfs bij maandelijks gebruik (uiteraard minder verstandig..) wat meer back to reality komt tussen gebruik in. Ik merk dat ik wel een week nodig heb om uit te spacen en weer helemaal fit te zijn dus kan me voorstellen dat wekelijks gebruik echt een rare en slechte invloed op je heeft.. Thanks voor het delen :)
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nee, MDMA gebruik heeft er onder andere aan bijgedragen dat ik nu met een persoonlijkheidsstoornis kamp. Het begin is leuk, lekker met vrienden de pan uit freaken. Na verloop van tijd taste het mij geestelijk enorm aan. Ik werd roekeloos, argeloos, liet de studie varen, vocht veel, stond sneller onder druk en m'n zelfvertrouwen nam af. Ik vind MDMA wel degelijk een enge drug omdat het juist op het stofje inwerkt dat bij mij niet helemaal goed zit. Het is niet dat ik het zwaar heb misbruikt, maar zelfs na een kleine dosering was ik een week zelfs depressief. Ik ben nu druk bezig om alle door de war gehaalde stofjes weer wat aan te vullen, en voor mij zit deze drug er waarschijnlijk nooit meer in.. :wave:
M
Miss-AliceLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zelf heeft het mij wel erg beïnvloed, op een positieve manier. Maar ik moet dan er wel bij zeggen dat ik wel gewoon verantwoord gebruik en braaf de regels volg.

Ik was altijd wel wat gesloten, ben zeer zeker een introvert,in mezelf gekeerd en bang om met mensen een praatje te maken die ik niet ken.
Ik werk zelf in een winkel, en tuurlijk was ik altijd wel klantvriendelijk, sinds ik zo nu en dan een snoepje slik op feestjes en zie dat ik geen probleem met praten, heeft me dat doen inzien dat het helemaal niet zo eng is allemaal.
Als ik het dan kan, waarom dan niet nuchter?
Dus nu praat ik vele malen makkelijker met klanten en sowieso met (vreemde) mensen. Ik sta wat positiever in het leven en dat komt grotendeels omdat ik gewoon een stuk socialer ben geworden.

Het zal wel voor een groot deel tussen m'n oren zitten, maar dat boeit me niet. Punt blijft dat ik het pas merk sinds in die dingen geslikt heb. Ik zit gewoon veel lekkerder in m'n vel :)
d
deepspaceLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hey!

Ja, jeetje... na mijn eerste keer XTC was ik echt een paar weken van de kaart :confused: . Zo onwerkelijk en zo out-of-space en zo volledig in je gevoel zitten. Voor mij -als rationeel opgevoede man, uit een rationeel gezin- opende dat pilletje zo'n wereld van gevoel, spanning en nieuwe manier van contact met elkaar !! :) :)

Ik snap heel goed dat dat komt door de "chemicals" maar de ervaring heeft me geholpen om ook nuchter me ook opener/kwetsbaarder en meer "onderzoekend" op te stellen naar anderen toe.
Grensverleggende ervaring dus en ik zou iedereen (die twijfelt) aanraden om er (verantwoord) kennis mee te maken.
Als je er niet voor openstaat, vooral niet doen natuurlijk!!

Hebben jullie ook dat de mensen met wie je X gebruikt, een stuk dichterbij je komen te staan? Ook (veel) later nog, je deelt een hele bijzondere dag en een bijzondere beleving. Onze settings zijn altijd zomer festivals, wat daar gebeurt weet ik altijd nog wel :wink:

Ik vond -en vind- het een fascinerende ervaring en ben blij dat ik er kennis mee gemaakt heb.
Afsluitend nog even melden dat we hele brave gebruikers zijn, we gebruiken 3 /4 keer per jaar... Is te leuk om het voor onszelf te verkloten door te vaak :openmouth: te gaan...

Leuke post Blijechick!
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#11
deepspace zei:
Hebben jullie ook dat de mensen met wie je X gebruikt, een stuk dichterbij je komen te staan? Ook (veel) later nog, je deelt een hele bijzondere dag en een bijzondere beleving.
Klik om te vergroten...

Ik herken dit wel, geldt trouwens ook voor tripmiddelen vind ik. Bij dat laatste ook omdat je dan vrij kwetsbaar bent. Des te meer een reden voor mij om dat het liefst in bijzijn van mensen te doen die ik blind vertrouw. In het geval van MDMA is het echt keiharde bonding haha. Knuffelen en al die cheesy dingen.
B
BlijeChickLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hebben jullie ook dat de mensen met wie je X gebruikt, een stuk dichterbij je komen te staan? Ook (veel) later nog, je deelt een hele bijzondere dag en een bijzondere beleving. Onze settings zijn altijd zomer festivals, wat daar gebeurt weet ik altijd nog wel :wink:
Klik om te vergroten...
Zeker dat ik dat ook heb! In ieder geval heb je een andere band met zo iemand als een random andere vriend/vriendin die die ervaring niet kent.

Leuke post Blijechick!
Klik om te vergroten...

Thanks :)
d
deepspaceLid
01-01-2024, 00:00
#13
Narayani zei:
Ik herken dit wel, geldt trouwens ook voor tripmiddelen vind ik. Bij dat laatste ook omdat je dan vrij kwetsbaar bent. Des te meer een reden voor mij om dat het liefst in bijzijn van mensen te doen die ik blind vertrouw. In het geval van MDMA is het echt keiharde bonding haha. Knuffelen en al die cheesy dingen.
Klik om te vergroten...

Ja, dat kan ik me bij tripmiddelen helemaal goed voorstellen! (nog) geen ervaring mee, ik zou daar heel selectief kijken met wie en waar ik die beleving zou willen hebben. Merk dat ik met de bonding en cheesy stuff ook wel selectief ben: met wie wil je die experience wel of niet meemaken... Als het niet okay voelt, gaat MDMA voor mij niet het verschil maken, heb ik ervaren... Next stop: trippen met ervaren en the best " :xtc: friends" :wink:
B
BlijeChickLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik had dit bericht geplaatst in 'vraag van de week' maar heb het idee dat daar niet veel meer mee gedaan wordt, dus plaats het ook nog even hier:

Wat ik mij afvraag is of er iets bekend is over de invloed van xtc op je persoonlijkheid of eigenlijk meer nog op hoe je in het leven staat. Ik snap dat het per persoon verschilt, maar ik had laatst een gesprek met een vriendin en toen kwam dit ter sprake. 

Wij gebruiken nu sinds een jaar xtc, met verstandige dosis en gemiddeld om de 2/3 maanden. Wij merken dat we sinds we dit doen veel relaxter in het leven staan, vaker denken 'maak je niet druk, er is meer dan alleen maar werken' en opener zijn naar andere (onbekende) mensen. Je kan het wel omschrijven als een lager stressniveau en meer tolerantie/empathie naar anderen toe.

Mijn vraag is of er meer informatie bekend is over de (ik vind het positieve) invloed van xtc op je 'nuchtere' leven?

En of er mensen zijn die dit herkennen, of hun eigen idee hierover hebben? Hoor graag! :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."