Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBijnemen of in één keer innemen?

Bijnemen of in één keer innemen?

48 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#1
Testen. Gewenste dosis in één keer nemen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#2
als je de kater meeneemt kan dat makkelijk.
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb al redelijk veel gelezen hier op dit forum (en andere sites) over de gevaren van (te veel) XTC, en over welke grootte dosis verstandig is. Echter kom ik er maar niet uit over hoe je deze dosis zou moeten innemen. Over een paar weken zal ik het eindelijk voor het eerst XTC nemen, dus wellicht is dit wel handig om te weten :)

Ik zie sommige gebruikers op dit forum zeggen dat je in één keer de gewenste dosis moet innemen, en dat steeds bijnemen het love-gevoel niet terugbrengt en alleen maar de neurotoxiciteit vergroot. Echter lees ik bij allerlei tips voor de eerste keer dat het beter is om te beginnen met een kwart pil zodat je kan kijken hoe die valt en of je meer moet nemen.

Mijn vraag is dus, wat is beter voor je: de dosis in één keer innemen of laag beginnen en om de zoveel tijd bijnemen tot je op die dosis bent?

Extra info:
Ik ben een man van 18 jaar met een gewicht van 70kg. De XTC-pil moet nog worden gehaald, maar bevat volgens de dealer 140mg. Echter zal ik deze pil zeker nog laten testen :wink:
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik denk dat de adviezen om met weinig te beginnen er staan om de volgende redenen:
-De dosis van een pil is niet zeker tot ie naar het lab geweest is. Dus wanneer je die niet weet begin je voorzichtig.
-Sommigen reageren er sterker op dan anderen, in uitzonderlijke gevallen zijn er negatieve reacties of gezondheidsisseus die niet goed overeenkomen met MDMA. Persoonlijk denk ik dat dit niet zon grote factor is. Ik ben nog niemand tegengekomen die hard gaat van 50mg ofzo. Wel een enkeling die zei dat de ervaring niet fijn was (echt super uitzonderlijk), maar ik denk dat dat vooral psychisch is. Je kunt wel een zwak hart hebben ofzo waabij er iets echt mis kan gaan (1 op vele duizenden), maar ik weet niet of die je dan een "waarschuwing" gaat geven bij een kleinere dosis.

je in één keer de gewenste dosis moet innemen, en dat steeds bijnemen het love-gevoel niet terugbrengt en alleen maar de neurotoxiciteit vergroot.
Klik om te vergroten...

Dat is in enige mate waar. 50mg nu en 50mg over een uur is inderdaad niet helemaal hetzelfde als 100mg in 1 keer. Het effect zal vooral langer duren en iets minder heftig zijn. Maar het is niet zo dat je het helemaal niet kan versterken. Waarschijnlijk heb je dan een piek die net zo hoog is als bijvoorbeeld 80mg in 1 keer, maar die wel wat langer duurt.

Het woord "steeds" is erg belangrijk in die gequote zin. Veel mensen nemen MDMA op feesten die 10-12 uur duren of zelfs op festivals waar ze door kunnen gaan tot ze er echt bij neer vallen. Als je dan steeds maar blijft bijnemen in de hoop 10 uur of meer in een goede MDMA space te blijven, of er terug in te komen, dat werkt niet. Je kunt het wel langer laten duren door bij te nemen, maar hoe langer je dat probeert, hoe minder positieve effecten het heeft terwijl de negatieve effecten wel gewoon blijven optellen.

Drugs guru Alexander shulgin (google die maar als je hem niet kent) leerde ons een dosis van 1-1,5mg per kg lichaamsgewicht, en evt na anderhalf uur een derde daarvan bijnemen om het effect te verlengen. Dat bijnemen doe je dan dus wanneer de vorige dosis juist op de piek is. Niet pas daarna. Zelf herhaal ik dit bijnemen nog wel eens 1 of 2 keer, maar dan merk ik al dat het toch minder wordt.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#5
spul laten testen, dosering uitrekenen voor jezelf en in 1 keer innemen, bijpakken is geen goed alternatief. dan kun je beter zorgen dat je je eerste dosis aan de hoge kant van het spectrum zit.
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ook op zich wel handig te vermelden: het wordt ingenomen op een dance-festival op koningsdag dat duurt van 12:00 tot 20:00. Als ik dus eerst 70*1.5=105mg neem (heel toevallig is dit ook driekwart van de pil), en op de piek nog een klein beetje bijneem, is het dan lang genoeg om het festival enigszins uit te kunnen houden? (Oftewel, hoe lang zal het effect ongeveer aanhouden op deze manier)

Ook vraag ik mij af of ik, nadat de XTC dus is uitgewerkt na ongeveer 8 uur, zonder al te veel problemen een biertje kan drinken met vrienden. Ik las dat alcohol met XTC niet heel slim is, maar hoe zit het met alcohol na XTC? Is het dan nog steeds dezelfde problemen of zit dit dan weer anders.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Je eerste keer gaat dat zeker genoeg zijn voor zon feestje.
Pas als je het vaker gedaan hebt gaat het effect minder worden en komt de behoeftje om de rest van een feestje met speed door te zetten.

Ik ben niet zo heel bekend met de problemen van alcohol met XTC. Zelf doe ik ze gewoon samen, maar niet meer dan een biertje of 5 over de hele nacht. "een biertje" erna zal wel niet al te slecht zijn.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#8
Als je tot 20:00 door wilt, zou ik niet meteen al om 12:00 de (eerste) dosis innemen. Ik raad aan om in dat geval om 14:00 te beginnen. Anders kan het zijn dat je daar op het feest crasht, dan heb je hoogstwaarschijnlijk niet veel zin meer om te blijven.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Laat je pillen testen, dan weet je exact wat er in zit en kun je uitrekenen wat voor jou de juiste dosering is. Zelf doe ik het liefst altijd eerst 1mg/kg en dan na ongeveer 2 uur (tijdens de piek) nog eens 0,5mg/kg. Op die manier beperk ik me tot de 'verantwoordelijke' 1.5mg/kg en heb ik er ook het fijnste effect van. Heel soms doseer ik later nog eens 0.5mg/kg bij, maar daar wordt ik meestal alleen maar vaag van zonder het fijne love gevoel. Reken er op dat het lekkere MDMA gevoel vaak maar 5 tot 6 uur aanhoudt, waarna je dan meestal snel crasht. Persoonlijk wil ik als ik eenmaal crash eigenlijk vaak direct naar huis, als je dus tot het einde wilt blijven zou ik daar wel rekening mee houden.
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#10
Psychedelibee zei:
Laat je pillen testen, dan weet je exact wat er in zit en kun je uitrekenen wat voor jou de juiste dosering is.
Klik om te vergroten...

Heb het vandaag laten testen en de pillen zijn 140mg.

Maar goed, ik onderschat volgens mij de comedown van MDMA. Is deze echt zo erg dat je daarna geen zin meer hebt in iets, en het liefst gewoon wilt slapen? Zo ja, dan ga ik maar, zoals mikoz aanraadt, pas om 14:00 beginnen zodat ik in ieder geval nog naar huis kan fietsen :P

Als ik het zo hoor, is MDMA dus eigenlijk niet zo'n hele goede partydrug om verstandig te gebruiken op langdurige feesten, maar goed, ik zal het zelf binnenkort wel ondervinden :)
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#11
Slapen niet per se. Maar alles voelt wel ff net een stuk meer depri, beetje lusteloos. Het kán zijn dat je je nog heel chill voelt een tijdje nadat het is 'uitgewerkt'. Dan moet je echter wel in een ultieme setting zijn, in mijn ervaring.

Mdma vind ik persoonlijk erg fijn in thuis setting, met een stel vrienden. Super lange gesprekken hebben die overal heengaan. Lekker gek doen in het huis en rondom het huis. Wij beginnen dan meestal om 21:00 en stoppen rond 3:00-4:00 om dan heerlijk na te chillen in bed met een dikke joint :tongueout: Het is geen drug die je steeds moet herdoseren. Dit zorgt voor schade in je serotoninesysteem. Overigens word je er helemaal niet blijer ofzo van, als je steeds herdoseert. In mijn ervaring worden de negatieve effecten dan steeds erger. Het is ook nog eens gevaarlijk. Bewusteloosheid, serotonine syndroom, psychose, hartproblemen, oververhitting..
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zoals mikoz al zegt is het bij het uitwerken niet perse zo dat je direct wilt slapen. Vaak is er nog best wel sprake van nastimulatie ook, alhoewel sommige heel makkelijk slapen na mdma.

Maar het is inderdaad meer een lusteloos gevoel wat je dan kan overvallen wanneer het in enen uitgewerkt lijkt te zijn. Ik heb vaak dat ik dan gewoon het liefst naar huis wil of in ieder geval ergens rustig chillen. Het slaat bij mij meestal vrij snel om van feest stemming naar chill stemming.

Mdma is inderdaad niet de drug waarop je op lange feesten de hele tijd er lekker in kan zitten, daar duurt het gewoon wat tekort voor. Dus zeker op festivals is het vaak wel handig om goed te timen als je tot het einde wilt blijven.
s
stomme eendLid
01-01-2024, 00:00
#13
Peppi en Coki zei:
transformated zei:
Ik zou de pil in 1 keer nemen dan heb je het volle effect heb ik altijd gedaan is misschien wel dom, maar anders als ik maar een halfje neem heb ik dat gevoel in me buik wat niet prettig is. De trip is niet 100% maar is eerder 50%. De piek van de xtc was altijd het beste voor ik. Ik denk met 1 pil heb ik genoeg heb het al sinds September niet meer genomen.
Klik om te vergroten...
Hoelang duurde het dan ongeveer, en hoe sterk waren jouw pillen gemiddeld? Ik lees vaak bij xtc dat less is more omdat bij hogere dosissen de negatieve effecten meer naar boven komen.
Klik om te vergroten...
Ik ben een nogal voorzichtige gebruiker, maar bij mdma leert mijn ervaring inmiddels dat ik 'less is more' zeker niet altijd vind opgaan. Jaren geleden met vriendinnetje gefeest, ze durfde niet echt en ging voor halve dosis. Ze kwam daarmee in heel nare rusteloze negatieve spiraal terecht. Was haar eerste x, heb maar geconcludeerd dat het misschien gewoon niet haar drugs is.
Maar afgelopen jaar zelf met vriend op feest beide te voorzichtig met doseren geweest en hoewel het niet zo negatief was als bij vriendin, was het geen prettige nacht. Een beetje of je de hele nacht in dat eerste gevoel ( bij mij vaak rusteloze zware benen, misselijk) blijft hangen. En mijn ervaring is dat je dan met bijnemen dat nare gevoel alleen maar rekt.
Aan het spul lag het niet; weken later startdosis verdubbeld en weer ouderwets love gevoel en heerlijk feest gehad.
Ik ben sindsdien wat minder van het gedachtengoed dat je heel voorzichtig moet beginnen.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#14
Gewoon zorgen dat je tussen de 1 - 2 mg/kg neemt. Dan telt less is more wel. Als je hier (ver) overheen gaat, verdoezel je het echte MDMA effect doordat er een opgefokt, overhit gevoel in je lichaam komt. Ook zal je love gevoel minder worden en zal je steeds meer een trippende zombie worden (jaja), uiteindelijk bij echt hoge doseringen bewusteloos, serotoninesyndroom.... De kater zal bijna niet te doen zijn, de hersenschade is groter. :wave:

Voor mij toch echt less is more. Maar niet minder dan 1mg MDMA per kg lichaamsgewicht. :)
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#15
stomme eend zei:
Ik ben een nogal voorzichtige gebruiker, maar bij mdma leert mijn ervaring inmiddels dat ik 'less is more' zeker niet altijd vind opgaan. Jaren geleden met vriendinnetje gefeest, ze durfde niet echt en ging voor halve dosis. Ze kwam daarmee in heel nare rusteloze negatieve spiraal terecht. Was haar eerste x, heb maar geconcludeerd dat het misschien gewoon niet haar drugs is.
Maar afgelopen jaar zelf met vriend op feest beide te voorzichtig met doseren geweest en hoewel het niet zo negatief was als bij vriendin, was het geen prettige nacht. Een beetje of je de hele nacht in dat eerste gevoel ( bij mij vaak rusteloze zware benen, misselijk) blijft hangen. En mijn ervaring is dat je dan met bijnemen dat nare gevoel alleen maar rekt.
Aan het spul lag het niet; weken later startdosis verdubbeld en weer ouderwets love gevoel en heerlijk feest gehad.
Ik ben sindsdien wat minder van het gedachtengoed dat je heel voorzichtig moet beginnen.
Klik om te vergroten...
Zoals mikoz ook enigszins zegt, ik bedoel met 'less is more' dat meer nemen dan de aanbevolen dosis (1mg - 2mg per kg lichaamsgewicht) in theorie niet per se beter hoeft te gaan werken en alleen het speedy-effect zal versterken. Ook kan het ook gewoon zijn dat je gewoon een bad trip had, serotonine heeft ook invloed op je maag/darmen, als je je dan niet goed gaat voelen in het begin van de trip en je daarop blijft focussen, dan blijft je in die bad trip. Gewoon even simpelweg iets anders gaan doen (naar een andere omgeving gaan en daar iets leuks gaan doen) en dit zal over moeten gaan.

Onderdoseren is niet gevaarlijk, maar kan er inderdaad voor zorgen dat je niet het gewenste effect krijgt. Verstandig dat je niet bent gaan herdoseren, enige wat dan te doen staat, is gewoon de trip uitzitten en het na de MDMA-pauze opnieuw met een hogere dosis te proberen.
s
stomme eendLid
01-01-2024, 00:00
#16
Grappig wel, hoe je, zonder daadwerkelijk ervaring opgedaan te hebben in de tussentijd, jezelf hebt gepromoveerd van adviesvrager naar adviesgever over xtc-gebruik in dit draadje :wave:

Ik hoop dat je eerste x al je theorieën uitkomen en het een eerste x uit de boekjes zal worden.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#17
Lees net dit stukje: http://www.parool.nl/amsterdam/amc-hoog ... ~a4285979/

niet erg informatief ofzo, maar daar staat ook iets in over de algemeen gewenste hoeveelheid MDMA (niet in milligrammen, maar toch).
d
deepspaceLid
01-01-2024, 00:00
#18
mikoz zei:
Lees net dit stukje: http://www.parool.nl/amsterdam/amc-hoog ... ~a4285979/

niet erg informatief ofzo, maar daar staat ook iets in over de algemeen gewenste hoeveelheid MDMA (niet in milligrammen, maar toch).
Klik om te vergroten...

Hi all, stuk staat ook in het AD en gratis online te lezen: http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/ ... lijk.dhtml

Interessant om de discussie en beeldvorming over MDMA (zo vlak voor het festivalseizoen) weer proberen bij te stellen. Hopelijk verdwijnt het stigma over "xtc", "pillen-feestjes" en gebruik van af-en-toe een pilletje zo beetje-bij-beetje... :wave:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#19
Misschien moet die beste hoogleraar de volgende keer met een krant bellen waarvan mensen wel de artikelen geloven, dat zou nog veel beter zijn. :P
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#20
MDMA is gewoon beter als je de goede dosis in 1 keer inneemt, halve en kwartpilletjes meeslepen leidt alleen maar tot meer gebruik in mg totaal, en niet tot een vettere ervaring.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."