Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerschil in effecten kristallen en pillen

Verschil in effecten kristallen en pillen

37 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
P
PillzbomberLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo.
Ik ben 24 jaar oud en ik gebruik nu ongeveer al 2 jaar xtc, altijd gekocht en gebruikt in pilvorm.
Ik heb een paar vragen, waar ik toch al een tijdje mee rondloop :)

Een paar maanden geleden was ik naar een festival geweest, waar ik een paar leuke vrienden heb gemaakt. Sinds ik hun ken ben ik bekend geraakt met de kristalletjes :hearteyes: . Ik heb sindsdien 3 avonden gedipt en ik vond het wel geweldig allemaal en het voelde ook als mdma maar toch niet hetzelfde als ik van pillen heb. Ik weet dat dit raar klinkt, ik weet ook dat in beide mdma zit maar het ziet er naar uit dat ik mijn kristalletjes terug ga inruilen voor pilletjes.

Ik had op een festival dat duurde van 12-12uur in totaal 1 gram gedipt en ik was natuurlijk wel heel kwijt maar wat ik dan raar vind, twee maanden later had ik 1.5 pil afgegooid en ik was even waussie als toen ik 1gram gedipt had.

Ik vind het toch een hele andere ervaring, met pillen krijg ik meer de energie en dingen zoals je gsm niet meer kunnen lezen terwijl met kristallen ik me meer vaag voel.

Ook als ik uitga volstaan 2 pillen van +- 200mg voor totall loss te zijn, met kristallen had ik 1gram nodig en ik kon nog bijnemen??

Iemand hier een antwoord op?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heb je je gram MDMA op puurheid getest? Als je MDMA namelijk ~30% puur is, is het minder dan de 400 milligram die in de pillen zitten. Daarnaast zou het ook kunnen uitmaken dat je begindosering met pillen hoger is, waardoor je gelijk de effecten beter zou voelen.

Je gebruikt trouwens wel erg frequent/veel, ben je je bewust met de 'regels' over veilig gebruik?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Verschil is dat in zowel pillen als in het poeder zelf beide dextro en levo entiomeren voorkomen in dezelfde verhouding, de losstaande entiomeren zouden een veel minder interessant effect terwege brengen en zijn een stuk duurder om te produceren. Voor het binden in een positief ion maakt het niet uit of het negatieve ion(MDMA) linksdraaiend of rechtsdraaiend is.
P
PillzbomberLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hmm ja had ik eigenlijk nog niet aangedacht aan puurheid :flushed: komt dat vaak voor zo lage kwaliteit, ookal word het van een blok gehamerd?

en jazeker hou me altijd aan de drie maanden regel al is het nu met de festivals wel 2 keer in 1 maand geweest. Neem ook altijd een hele week erna 5HTp.
B
BundyWLid
01-01-2024, 00:00
#5
mijn mening:

Waarom je van een xtc pil meer energie krijgt dan van pure mdma kristallen terwijl xtc bestaat uit mdma en bindmiddel dus hetzelfde zou moeten zijn;

op veel fora zegt iedereen dat dat is omdat er ook speed en cafeine in een xtc pil zit maar bij de meeste pillen van 2014 is het alleen bindmiddel en mdma dus dat kan al niet, daarnaast zeggen veel mensen dat het gewoon tussen de oren zit oftewel dat je dat alleen denkt maar dat t niet echt zo is, maar wat mij logisch lijkt op basis van mijn chemische kennis is dat wanneer mdma gebonden zit aan bindmiddel dmv. een chemische binding is het mdma een (-) enantiomeer en ongebonden een (+) Enantiomeer, het enige verschil ertussen is de rangschikking van de moleculen aan het centrale atoom (chirale centrum) en opzich hebben de plus en min enantiomeren geen andere chemische eigenschappen maar wanneer aan een ander molecuul gebonden (bindmiddel in dit geval) dus wel, en een eigenschap van de gebonden (-) enantiomeer (pil) is dus dat de gemetaboliseerde (omgezette stof door lichaam) vorm ervan een veel actievere uitwerking heeft, waardoor je meer energie krijgt dan bij de ongebonden (+) enantiomeer, ofwel mdma kristallen.

100% weten doet niemand het want hier wordt nauwelijks onderzoek naar gedaan, maar heb hier wel eens wat over gelezen, en blijf het hieraan de schuld geven.

-correct me if i'm wrong.

Gr
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Je hebt alle soorten kwaliteit op de markt, zou je spul gewoon laten testen; dan weet je het zeker. :)
T
TestberichtLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat was bij jou het verschil tussen gebruik van pil of kristal, de dag erna?
Bij pillen ben ik de dag erna nog wel vooruit te branden, maar toen ik een keer kristal gebruikte heb ik heel de dag op me nest gelegen en was te moe om wat te gaan doen..
B
BundyWLid
01-01-2024, 00:00
#8
Fool zei:
Verschil is dat in zowel pillen als in het poeder zelf beide dextro en levo entiomeren voorkomen in dezelfde verhouding, de losstaande entiomeren zouden een veel minder interessant effect terwege brengen en zijn een stuk duurder om te produceren. Voor het binden in een positief ion maakt het niet uit of het negatieve ion(MDMA) linksdraaiend of rechtsdraaiend is.
Klik om te vergroten...


Begrijp hieruit dat je het niet eens bent met mijn verhaal? Je hebt het over entiomeren, ik heb het over enantiomeren, de optische stereoisomeren, begrijp niet helemaal wat je bedoeld maar vind het wel interessant om te weten hoe het nu precies zit. Dus hoor het graag.
Gr
D
Dr. MDLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb ook altijd het idee gehad dat ik een lichtjes ander effect krijg van poeder..

Van MDMA poeder heb ik altijd een beetje meer woozy gevoel. Maar zoalng de pil maar goede kwalitiet is, vindt ik pil toch beter
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
Excuus, ik moet het inderdaad over enantiomeren hebben. Maar ik ben het er inderdaad niet mee eens, op de markt is eigenlijk alleen maar racemisch te vinden. onze grote baas Alexander Shulgin heeft ooit de moeite genomen de losse enantiomeren te testen en vond ze minder superieur aan het racemisch mengsel. Zowel de MDMA-pillen als het MDMA-poeder op de markt is (in de regel) bijna altijd racemisch, het scheiden van deze enantiomeren kost namelijk belachelijk veel moeite/geld en levert een minder wenselijk product op.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#11
leipebaviaan zei:
Vind je het erg dat ik hier meld dat ik er geen fuck van begrijp?
Klik om te vergroten...

Geen bezwaar ik volg :confused:
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vind je het erg dat ik hier meld dat ik er geen fuck van begrijp?
B
BundyWLid
01-01-2024, 00:00
#13
Fool zei:
Excuus, ik moet het inderdaad over enantiomeren hebben. Maar ik ben het er inderdaad niet mee eens, op de markt is eigenlijk alleen maar racemisch te vinden. onze grote baas Alexander Shulgin heeft ooit de moeite genomen de losse enantiomeren te testen en vond ze minder superieur aan het racemisch mengsel. Zowel de MDMA-pillen als het MDMA-poeder op de markt is (in de regel) bijna altijd racemisch, het scheiden van deze enantiomeren kost namelijk belachelijk veel moeite/geld en levert een minder wenselijk product op.
Klik om te vergroten...

Oké interessant, maar jammer dat we nu nog geen chemische verklaring hebben (kunnen vinden).

@ tekzor668 & leipebaviaan

Sorry haha, ik dacht een chemische verklaring te hebben voor het verschil in effect tussen mdma kristallen en pillen, maar die heeft fool net ontkracht.
D
Dr. MDLid
01-01-2024, 00:00
#14
leipebaviaan zei:
Vind je het erg dat ik hier meld dat ik er geen fuck van begrijp?
Klik om te vergroten...

ik denkdat Fool het heeft over of het nu uitmaakt of de MDMA moleculen een linksom of rechtsom "vorm" hebben?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zo kun je het zien, ja :)
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Opzich is het wel leuk als je de technische kant van drugs goed begrijpt, je kan daardoor ook beter herleiden waarom en hoe mensen op een bepaalde stof reageren. Zulk diepgaand onderzoek is voor mij echter niet weggelegd, ik houd het liever wat basic. Al is enige achtergrond kennis natuurlijk wel vereist dat je harddrugs gebruikt, daarmee valt de schade in te dammen.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#17
Haha, je hoeft ook niet alles te snappen hoor. Ik vind het gewoon best interessant om die dingen te weten en daarmee verder te redeneren. :)
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#18
leipebaviaan zei:
Vind je het erg dat ik hier meld dat ik er geen fuck van begrijp?
Klik om te vergroten...

:tearsofjoy: :tearsofjoy: :tearsofjoy: Same here!

Maar is ook niet de eerste keer dat ik dat heb als fool een discussie begint hoor :P
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wie is hier nou de Fool :grin:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#20
SmartieAndMe zei:
Wie is hier nou de Fool :grin:
Klik om te vergroten...
:sunglasses:

Ik probeer mijn discussies op zijn minst altijd zo te voeren dat de persoon met wie ik 'discussieer' het wel snapt. :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."