Er zijn verschillende factoren die beïnvloeden of het verantwoord is om een drug weer te nemen, en of ze dan alweer zal werken:
- Tolerantie. Onmiddellijk na gebruik treedt tolerantie op bij vrijwel alle middelen, en je zal steeds grotere doseringen moeten nemen om de tolerantie te overwinnen - wat natuurlijk erg slecht voor je is. Soms zal een stof een bepaalde periode het gewenste effect helemaal niet meer geven, hooguit bijwerkingen.
- Aanslag op je lichaam. Veelvoorkomende gevolgen van drugs: verhoogde hartslag en bloeddruk, uitdroging, verhoogde lichaamstemperatuur, neurotoxiciteit, aanslag op verschillende organen, zoals hart, nieren, blaas, lever, ... ; (indirect) slaaptekort, het uitputten van neurotransmitters (en het beschadigen van receptoren), vitaminen, mineralen, ... zo kan ik nog wel even doorgaan.
Bij het regelmatig gebruiken van drugs, ook verschillende soorten, beschadig je je lichaam steeds opnieuw vóórdat de oude schade hersteld is. Zo takel je geleidelijk steeds meer af.
Ik zeg overigens niet dat eens per drie weken per se hieronder valt, dat ligt aan de drug. Voor MDMA wordt echter drie maanden pauze aangeraden om de voorraad serotonine aan te vullen en je beschadigde 5-HT2A (en andere) receptoren de kans te geven zich te herstellen, om nog maar te zwijgen over de schade die de rest van je lichaam te herstellen heeft.
- Verslaving. Regelmatig gebruik van hetzelfde leidt snel tot lichamelijke verslaving; elk middel kan leiden tot geestelijke verslaving. Zelfs verschillende middelen op verschillende gebruiksmomenten, wanneer je last hebt van een roesverslaving. Het feit dat jij op zoek bent naar een manier om zo vaak mogelijk iets te kunnen gebruiken maakt me wat dat betreft een beetje bezorgd.
Wanneer drugs geen middel meer zijn om af en toe een avond te verbeteren, maar op zichzelf het einddoel zijn, dan ben je in mijn opinie recreatief gebruik voorbij en heb je een (beginnende) verslaving te pakken. Ik wil niet zeggen dat dat bij jou zo is, maar vraag jezelf eens af waarom je per se zo vaak en zo veel mogelijk wil gebruiken.
Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord