Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerminderde werking cannabis met risperidon

Verminderde werking cannabis met risperidon

81 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#1
Voedselmachine begint weer opgang te komen. Ik begon een beetje door te krijgen dat wanneer ik niks deed eten, de misselijkheid alleen maar toe nam. Toen ben ik met tegenzin voedsel naar binnen gaan werken. Misselijkheid lijkt daardoor af te nemen.

Verders nog steeds erg versuft. (vooral in de ochtend)
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#2
wacht maar een week of 2 voordat je de balans opmaakt.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#3
Sinds ik Risperidon ben gaan gebruiken, worden mijn ogen niet meer rood, en ook niet versuft of wallen onder mijn ogen als ik een joint rook. Op zich is dit wel prettig, want kan nu een amnesia joint roken, en in de trein stappen, en niemand zal aan mij zien dat ik stoned ben. Anderzijds betekend dit volgens mij dat de cannabis niet meer werkt zoals het hoort. Thc is een psychoactive stof. (de naam zegt het al) Risperidon is antipsychotica. Eigenlijk zeg ik hier mee dat ik altijd een beetje psychotisch was. Maar ik ervoer dat net zoals vele blowers als prettig. Ik vind het ook niet echt psychotisch, maar meer prettig gestoord. :hearteyes:
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik snap niet dat je zo'n aandeel van je zelfbeeld toeschrijft aan cannabis danwel antipsychotica.

Als je echt denkt dat je beter functioneerd als je constant blowt, of ervaart dat blowen niet meer werkt omdat je antipsychotica inneemt moet je toch eens voor een spiegel gaan staan.

zo'n enorme invloed hebben drugs en medicijnen meestal niet dat je persoonlijkheid eraan zal lijden. tenzij je zelf meer toeschrijft aan die middelen, of dat je echt zware doseringen gebruikt.

ben je inmiddels al gestopt met je risperidon?
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik hoop niet dat je nu loopt te beweren dat drugs en medicatie of een combinatie van beidde je persoonlijkheid/gedrag niet kunnen beinvloeden? Lees eens op askapatient.com of mijnmedicijn.nl over risperidon en wat dat kan doen met mensen.

Nee, ik ben nog niet van de risperidon af.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#6
mijn ervaring is dat het vooral je persoonlijkheid kan versterken, zowel positief als negatief. je blijft dezelfde persoon ook zonder drugs en of medicatie.

waarom ben je nog niet met je risperidon gestopt eigenlijk?
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#7
MeejheM zei:
mijn ervaring is dat het vooral je persoonlijkheid kan versterken, zowel positief als negatief. je blijft dezelfde persoon ook zonder drugs en of medicatie.

waarom ben je nog niet met je risperidon gestopt eigenlijk?
Klik om te vergroten...

Iemands identiteit en persoonlijkheid is een verhaal, met een begin en een eind, en met vele vertakkingen ertussenin.

Versterken is toch ook beinvloeden?

Afbouwangst is de reden waarom ik nog niet gestopt ben. Drie keer een stoppoging gedaan onder begeleiding van de huisarts, maar ik kan niet tegen de onthoudingsverschijnselen. Zelfs niet bij 0,25 mg doseringen omlaag.
M
MarshmallowLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik gebruikte eerst risperidon, maar daar werd ik echt een zombie van. Ik voelde totaal geen emoties meer. Ook had ik weinig energie. Verder was mijn motoriek verstoord en had ik nog wat andere klachten. Ik ben nu overgestapt op Abilify en dit bevalt prima. Ik slik nu sowieso een lagere dosering, dus dat scheelt ook weer. Ik heb nu meer energie en ben minder emotieloos.
p
peprickLid
01-01-2024, 00:00
#9
met medicatie duurt t ff voordat je verschil en effect merkt. 10 tot 14 dagen zeker. maar seroquel is een goed medicijn. ik heb ze een tijdje gehad om beter te slapen(ik had heftige dromen woordoor ik 10x per nacht wakker werd) nooit bijwerkingen of nare effecten gemerkt. t werkt heel goed.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#10
Risperidon vlakt bij mij geen emoties af. Het versterkt negatieve prikkelingen (althans , ik ervaar emoties zoals: agressie, boosheid, verdriet als negatieve prikkelingen) Lachen ervaar ik als iets positiefs. De rest heb ik op de een of andere manier nooit echt leren te accepteren. Altijd maar onderdrukken met cannabis. Ik voel me te nuchter zonder cannabis, en ik wil graag ontsnappen aan de realiteit. Wat je dan 17 jaar onderdrukt hebt, komt door een of ander medicijn ineens naar boven omdat het de werking van cannabis naar mijn mening veranderd. Vroeg of laat was het misschien toch een keer naar boven gekomen. Maar ik vergeet er vaak bij te vermelden dat het ziektebeeld van mijn zus ook enorme impact op mij heeft gehad, en nog steeds heeft. En dat niet alles te verwijten is aan risperidon. De persoon hoe ik me nu voel heeft met veel verschillende factoren te maken die complex in elkaar zitten.

Alhoewel ik wel van mening ben dat ik er ietwat apathisch van ben geworden.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bij mij zorgde risperidon ook voor een afvlakking van de emoties, vooral de positieve vond ik natuurlijk een nadeel.

zo kon ik geniale comedy/cabarettiers kijken zonder ook maar een spier in mn gezicht te spannen/ontspannen. en dat terwijl ik het er naar mijn zin had. via vreemde weg heb ik nu seroquel/quetiapine voorgeschreven (sinds 10 jaar ofzo) en toon ik in elk geval innerlijk, maar ook uiterlijk wat meer emoties. ik kan me de laatste keer nog herrinneren dat ik echt buikpijn van het lachen had. dat was met risperdal/risperidon nooit gebeurt.

het ziektebeeld van je zus kan een negatief effect op je gemoedstoestand hebben, maar lachen, huilen en alles daartussen is ook afhankelijk van je medicatie. ik kan je van harte aanraden de risperidon in te ruilen voor iets anders. ikzelf heb nu quetiapine, wat opzich ook stokoud is, maar er zijn weer talloze nieuwe middelen waarvan de hierboven genoemde abilify er eentje is, al hoor ik daar gemengde verhalen over van mensen die er rusteloos of hyper van worden.

in elk geval ben ik van mening dat je ondertussen echt al een zorgverlener zou moeten hebben waar je vertrouwen in hebt, en wat verder zou zijn met kappen met risperidon, of het inwisselen voor een ander middel.

in de nederlandse zorg moet je echt hard en duidelijk klagen als je verandering wilt.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zo een switch zou ik aan de ene kant wel heel graag willen. Maar dan zonder afbouwen. En zelfs dan denk ik nog dat ik mij er behoorlijk angstig door ga voelen, vanwege de keren daarvoor. Maar dat direct switchen laat niet elke antipsychotica toe. Nou weet ik van mijzelf dat mijn hart gezond is. Maar er gaan verhalen rond dat het risicovol voor je rikketik kan zijn?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#13
toen ik lang geleden overstapte van risperidon op quetiapine ging dat best makkelijk. in dezelfde twee weken de eerste afbouwen en tegelijk de 2e opbouwen na een vergelijking volgens een medicijnkompas(boekje in elk geval). omdat deze middelen zo lang aanwezig blijven in je bloed zou het niet zo'n probleem moeten zijn. De angst dat je je angstig gaat voelen of iets aan je rikketik krijgt zijn ongegrond.

moderne antipsychotica zijn wel slecht voor je hart, maar dat is meer iets wat in de loop van jarenlang gebruik voorkomt. tevens verhogen ze het risico op leveraandoeningen en diabetes.

welkom bij de club.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#14
Daar moet ik helaas aan toevoegen dat mijn leverwaarde al niet in orde is, terwijl ik maar zelden drink, en dat mijn cholesterol veel te hoog is. Ik weet nog goed dat het mij werd voorgeschreven door de dokter als spierverslapper, met alleen een versuffende bijwerking. Niet dus!
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#15
Afbouwen, stoppen of switchen dan...

Met antipsychotica heb je verhoogd risico op dat soort aandoengingen, geen absoluut risico. als je gezond leeft en eet hoef je geen klachten op te lopen. de exacte manier waarop je meer risico op juist die ziekten heb is mij ook onduidelijk, maar dat het risico aanwezig is bewijst het jaarlijkse "anti-psychotica-protocol" wel waardoor je automatisch elk jaar opgeroepen word bloed af te staan(leverwaarden, cholesterol en diabetes), jezelf moet laten meten, wegen en een hartfilmpje laat maken.(BMI en hart/vaatziektes).

maar je zal echt met je arts of een andere moeten gaan praten als je van die risperidon af wilt. afbouwen is heel goed mogelijk, als je toch anti-psychotica nodig denkt te hebben zijn er veel modernere middelen met minder bijwerkingen.

als je echt alleen spierspasmes of kramp hebt zou ik me persoonlijk nog verder laten onderzoeken, en in elk geval stoppen met medicatie die je niet nodig hebt. er zijn genoeg pillen tegen spierspasmes te krijgen.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#16
Meer spierkrampen. Het hard worden van bepaalde spieren, alsof ze heel gespannen staan.
Ik heb daarvoor wat spierverslappers mogen gebruiken zoals baclofen, en alprazolam werkt ook enigszins spierverslappend. Toch hebben beidde middelen weinig effect op de soort klacht die ik heb. Mijn spieren blijven toch verkrampen, met of zonder spierverslappers. Gelukkig is de mate waarin het voorkomt een stuk afgenomen de laatste jaren. Inmiddels ben ik er ook een beetje aan gewend geraakt, dat ik daar nou eenmaal last van heb. Zolang het maar niet de overhand krijgt,valt er aardig mee te leven.

Mijn vorige huisarts was ervan overtuigt dat ze mij lang en breed konden onderzoeken, maar dat ze de oorzaak toch niet gevonden kregen. Want volgens hem was de oorzaak al gevonden door hem zelf. Namelijk zou het door de wiet komen. Wel nu, ik ben het drievoud gaan gebruiken van cannabis vergeleken met 3-4 jaar geleden. De spierkrampen en mede ook de lage rugpijn zijn de laatste jaren afgenomen. Dit maakt dus totaal geen logica bij mij, waardoor ik mijn vorige huisarts nog steeds niet serieus kan nemen.

Ik ben een paar weken geleden door de standaard medische molen heen gehaald. Dus alle belangrijke organen zijn onderzocht, bloedwaardes gemeten etc. Leverwaarde was wat afwijkend, maar daar hoefde ik mij nog geen zorgen over te maken. Over 3-4 weken moet ik op hercontrole. Verders ziet alles er prima uit. Verder onderzoeken vond de huisarts niet nodig. Hij vermoed dat veel geestelijk zit. En dat over het hyperventileren laten onderzoeken: Op internet staan verschillende methodes, maar hier bestaan volgens mijn huisarts geen indicaties voor. Valt dus buiten de verzekering, en moet geheel op eigen kosten. Hij raadde mij aan om de dosis van de antidepressiva te verhogen, waarop ik akkoord ben gegaan.

Ik merk dat de alprazolam behoefte nu wat begint af te nemen.

Antipsychotica ben ik van mening dat het officieel niet in mij thuis hoort. Ik heb nooit geen psychoses,schizofrenie gehad. Voor bijna alle andere doelen waarvoor het middel gebruikt wordt ben ik geen voorstander van. Ik gebruik het nu puur als onderhoudsdosering omdat onthoudingsverschijnselen te heftig waren.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#17
de onthoudig van langzaam afbouwen met risperidon is niks vergeleken bij hart- en vaatziekten, diabetes, levercirrose en andere klachten gerelateerd aan antipsychotica denk ik.

het lijkt mij wijs om echt te gaan kappen met dat spul als je geen psychische klachten hebt. diazepam lijkt me een beter middel tegen spierkrampen maar is een stuk moeilijker om mee te stoppen als risperidon/quetiapine etc.

wat is eigenlijk precies je diagnose die je van de huisarts toen gekregen hebt?
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#18
De diagnose? Teveel cannabis gebruik.

Ik heb waarschijnlijk wel psychische klachten, maar dat heeft niks te maken met psychoses/schizofrenie.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#19
volgens mij zijn er een hoop huisartsen die vooral de oudere paardenmiddelen, mede door de bijwerkingen die ze zelf gezien hebben, bij ptss, ass en borderline ook nog wel eens voorschrijven.

nogmaals, als je er niet blij mee bent regel je een ander middel, of een andere arts. stoppen met risperidon en overstappen op iets nieuws is voor iedereen te doen, alleen hebben vooral psychiaters veel ervaring met die nieuwere middelen.

als jij wil stoppen kun je dat zelf doen, maar ook eens praten met een andere arts of specialist is heel normaal als je ontevreden bent met je behandeling. het enige wat je moet doen is zelf gaan bellen/regelen.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#20
Even ter correctie. Ik was al overgestapt naar een andere huisarts. Bij deze huisarts zit ik nu nog steeds. Met hem heb ik ook besproken om de risperidon af te bouwen van 4 mg per dag naar niks.
Zijn advies was 1 mg per 2 weken af te bouwen. Dit ging op zich redelijk totdat ik op niks meer zat. De dag daarna kreeg ik het restless leg syndroom, een zware paniekaanval, en daarbovenop ben ik heel angstig,onrustig en depressief geworden. Ik heb dit over me heen laten gaan, omdat ik dacht dat het bij de ontwenning hoorde. Tevens kon ik die periode blowen wat ik wilde, maar de werking was volledig gedempt, niet meer merkbaar. 8 weken verder was er nog niks verbeterd, en ik zat inmiddels al 6 -7 weken aan de antidepressiva en alprazolam. Alprazolam had weinig nut in lage doseringen. Daarna heb ik deze huisarts opgebeld om te vragen of ik weer kon starten met een lage dosis (2 mg) risperidon, waarop hij akkoord is gegaan. Na 2 dagen begon de wiet weer te werken, en kwam ik langzaam uit mijn depressie. De rest is gebleven. Tevens leek het alsof ik in een soort ontwenningspsychose terecht was gekomen na het afbouwen. Een ontwenningspsychose kan iedereen krijgen van antipsychotica, ook mensen die nooit eerder een psychose hebben gehad, en het voor een andere reden hebben voorgeschreven gekregen.

https://psychoseanders.wordpress.com/20 ... medicatie/

Maar ook deze huisarts speelt net zoals mijn vorige huisarts liever zelf psychiater zolang ik cannabis gebruik.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."