Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerminderde werking cannabis met risperidon

Verminderde werking cannabis met risperidon

81 antwoorden
26 weergaven
18-5-2026
p
peprickLid
01-01-2024, 00:00
#1
in de zon liggen.. dat werkt idd jah. stoned in de zon liggen is ook helemaal niet lekker, ik trek dat zelfs niet. ik ga ook wel eens met de hond lopen, uren, laat ik me wiet thuis en de behoefte op die manier ook.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als je van de cannabis af wilt zal je een andere manier moeten vinden om te ontspannen of met de verveling om te gaan. gewoon stoppen, maar de behoefte niet op een andere manier bevredigen leidt zelden tot succes. dat houd je maar een tijdje vol.

ik denk dat met 10 jointjes per dag minderen al een hele onderneming is.

wel goed om te lezen dat je je plannen doorzet.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#3
peprick zei:
in de zon liggen.. dat werkt idd jah. stoned in de zon liggen is ook helemaal niet lekker, ik trek dat zelfs niet. ik ga ook wel eens met de hond lopen, uren, laat ik me wiet thuis en de behoefte op die manier ook.
Klik om te vergroten...

Ligt er een beetje aan denk. Nu in het voorjaarszonnetje zijn de temperaturen nog niet zo hoog, terwijl die zon al volop UV index afgeeft. Zodra het echt warm begint te worden is ook blowen voor mij een stuk minder prettig.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#4
Betreft de seroquel ben ik wel van plan om het voorlopig door te zetten. Ik moet zeggen dat ik nog niet zo heel veel verschil merk. Weet ook niet of ik dat wel moet verwachten? Ik bedoel het niet betreft de wiet alleen, maar de algehele gesteldheid. Die risperidon is nu inmiddels 2 volle dagen uit mijn lichaam, en dat vind ik al heel wat. Misschien kan ik met de seroquel makkelijker afbouwen, en wie weet voel ik mij er straks toch wel beter bij , dan blijf ik het misschien gebruiken. Dus ik wil het zeker een kans geven!
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#5
vooral in het begin slaap je waarschijnlijk goed door, en val je makkelijk in slaap met quetiapine(stop eens met seroquel zeggen, anders leer je het nooit af).

later worden de merkbare effecten van quetiapine verwaarloosbaar, dat vind ik zelf een voordeel.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#6
Gisteren toch wel een rare dag gehad. Ik was volgens mij best wel versuft/sedatief door de seroquel, maar tegelijkertijd voelde ik dopamine vrij komen. Dit gaf dus een beetje het effect alsof je heel graag iets wil ondernemen, maar je te lam voelt om het doen.

Soms merk ik weer goosebumps vanuit mijn hoofd naar nek/schouders stralen en vandaar naar mijn armen, en via mijn lichaam (rug) naar mijn benen. Vroeger vond ik dit een prettig gevoel, maar nu moet ik er echt weer aan wennen. Ik neem aan dat dit te maken heeft met dopamine die onderdrukt is geweest door de risperidon, en nu weer vrijkomt? Ik vond het gisteren dan ook beetje lijken op een dag waarop een xtc pilletje niet helemaal door wilde zetten.

Dat sedatieve van seroquel zie ik juist als gunstig. Ik hoop ook dat dit niet snel verdwijnt? Het mag alleen een klein beetje afnemen. Het sedatieve van seroquel zorgt er namelijk voor dat mijn behoefte naar alprazolam iets afneemt. Verders af en toe een beetje last van misselijkheid.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hongergevoel wordt al paar dagen onderdrukt, kan dit komen door overschot aan dopamine?
Ik heb zo af en toe wel zin in iets lekkers, maar de avondmaaltijden sla ik al een paar dagen over.
Verders , komen spierkrampen voor bij seroquel dat jij weet meejhem? (ik heb de bijsluiter niet gelezen)
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#8
het sedatieve effect verdwijnt helas voor jou wel redelijk snel. maar na 10 jaar dezelfde dosering houd ik nog steeds rekening met wanneer ik ze inneem, ivm dat het echt helpt met inslapen.

Ik weet niet of het door de seroquel komt, of juist minder wordt, maar spierkrampen heb ik zeer regelmatig. een koude stenen vloer lever me tijdens een sokken-wissel na mijn werk vaak kramp in de tenen op. meestal gooi ik dan mijn sokken in de was en blijf ik met blote voeten nog een uur doorlopen(mijn thermostaat staat op 16,6 graden btw).

Het ergste is elke keer dat ik wakker word met kramp in mijn kuiten, deze is echt heel heftig, gebeurd altijd nadat ik inslaap, en ik word er echt accut wakker van. ook loop ik 3 dagen mank.

volgens mij is blowen toch je grootste probleem, en zu je daar aan moeten werken voordat je andere dingen aan wilt pakken. blowen is slecht als je lange termijns plannen consequent uit wilt blijven voeren.

ook heb ik met quetiapine last van vreetkicks, nadat ik naar bed ga krijg ik vaak nog trek in even iets hartigs eten, kaas, worst of wat dan ook. of dat met risperidon ook was weet ik niet, maar als ik mijn pillen niet inneem heb ik er geen last van.

ik hoop wat duidelijkheid geschapen te hebben. als je nog wat wil weten, ik lees toch wel mee...
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#9
Krampen in de kuit. :( Vreselijk ja! Gelukkig heb ik er niet zo heel vaak last van, maar ik weet dat het verdomd zeer kan doen. Maar heb jij hier dan zoveel last van meejhem? Bij mij verdwijnt de kramp ook weer redelijk snel in de kuiten. Wel dat het de volgende dag nog merkbaar is. Maar 3 dagen lang heb ik zelden/ nooit.

Op het moment schijn ik alleen niet echt te beseffen welke dag het is. Ik weet dat het zondag is, maar zo voelt het helemaal niet aan. Heb hier al een aantal dagen last van. Soort van vervreemding van de dagen.

Ik reageer soms wat snel botter,feller tegen mijn omgeving. (voor mijn gevoel)
Mijn omgeving vind mij deels opgewekter, en deels rustiger overkomen.

Zo staat het er voorlopig voor.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#10
het gebeurt me zeker 5 a 10 keer per jaar, dan vlieg ik overeind uit mijn bed om snel aan mn tenen te trekken(dat helpt). de kramp is zo hevig dat ik volgens de huisarts mijn spier zo hard aanspan op dat moment dat er scheurtjes vormen, heel naar, maar er valt wel mee te leven.

ik weet de oorzaak ook niet, ik heb het al zolang als ik me kan herinneren.

edit: ik kan beter zeggen dat ik vergeten ben wanneer het begon. ik ben meer vergeten dan de meesten weten...

als kind/puber heb ik er geen last van gehad.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#11
Doet me enigszins denken aan verlate groeispurt(en), maar of dat bestaat?

Verders heb ik er ook zeker wel 5 keer per jaar last van, maar ook ik weet niet wat de precieze oorzaak is?

In mijn pubertijd heb ik er wel last van gehad.

Betreft de seroquel: Ik merk een complete omslag. Lijkt me toch echt wel dat die risperidon mij niet lekker heeft gezeten? Het lijkt erop of een deel van mijn klachten spontaan verdwenen zijn, dan wel niet, veel verder naar de achtergrond zijn gegaan.

Er vind ook een omslag plaats betreft de versuftheid. Bij risperidon innemen voor het slapen gaan was ik 9/10 keer binnen 45 minuten vertrokken. Met seroquel lig ik nog uren wakker. Echter voelde ik mij bij risperidon overdag wel actiever, en bij seroquel heb ik meer het idee dat ik overdag versuft ben. Het slapen wordt regelmatig onderbroken op dit moment, waardoor ik dus steeds kort wakker wordt. De dromen zijn wel nog meer intenser dan ooit tevoren.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik ben erg versuft. Vooral in de ochtenden. ( ik slaap veel )
Mijn behoefte om te blowen is enorm gedaald. (ik kom er gewoon niet aan toe)
Ook mijn caffeine behoefte is flink afgenomen.
Eetlust is afgenomen.
Klachten algemeen zijn flink afgenomen.
Gewicht neemt af.
Behoefte alprazolam is meer stabiel.

Op zich lijkt het medicijn best gunstig. Maar de omslag is erg wennen. Ik dacht zelf dat het allemaal heel langzaam zou herstellen, maar binnen enkele dagen vond er een complete omslag plaats.
Ik zou wel weer graag wat meer energie willen voor overdag. (meer uplifting) en dan zou het voor mij een prima middel zijn denk ik. Jammer alleen dat de versuftheid in de afgelopen week niet is afgenomen, maar flink toegenomen.

Maar nogmaals: Dat versufte effect heeft ook zo zijn voordelen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik gebruik quetiapine al meer als 10 jaar, dus het is moeilijk te zeggen wanneer de sedatieve effecten verdwijnen, en of ze helemaal verdwijnen, ik ben ondertussen niet anders gewend.

Ik kan me herinneren dat ik me ongeveer 2 weken duf heb gevoeld nadat ik op 4 maal 50mg per dag zat. volgens mij kan ik me dat soort details nog herinneren omdat ik dit verhaal natuurlijk vaker verteld heb, toen het nog wat verser in het geheugen zat.

Natuurlijk gebruik jij een andere combinatie middelen en medicijnen, maar als ik het zo lees klinkt het redelijk positief.

- minder blowen
- minder cafeïne
- algemene klachten afgenomen
- behoefte alprazolam is meer stabiel

Wat je gewicht is weet ik niet, en of dat omhoog of omlaag moet weet ik ook niet, dus dat kan gunstig zijn, maar als je een laag gewicht of ondergewicht hebt is verminderde eetlust niet zo handig.

Ik krijg wel meer eetlust van quetiapine, ik neem s'avonds als ik ga slapen(niet wanneer...) meer quetiapine in, en dan heb ik nog wel eens dat ik net in bed lig en snel nog even naar beneden naar de koelkast loop voor wat hartigs.

Als je nu een week gebruikt zit nog niet de volle concentratie quetiapine in je bloed die bij je dosis hoort dacht ik, dat duurt ongeveer 2 weken.

de dufheid neemt echt wel af, en dat vind ik zelf soms ook jammer, maar ik ben nu zo actief en ondernemend dat wat sedatie geen kwaad kon, daar heb ik zelf middelen voor, wat niet echt gezond is.

welke dosering heb je, en hoe gaat het verder?
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het gaat wel redelijk meejhem. Ik vraag me eigen nu een beetje af hoe Andre Kuijpers zich moet voelen als hij een half jaar of langer in de ruimte is geweest, en dan ineens terugkomt op aarde?
Vat je hem een beetje? :P

Versuftheid begint iets af te nemen, maar het kan ook heel goed dat de zon vandaag daar invloed op heeft.

In mijn geval is het gunstig als ik wat gewicht verlies. Ik weeg nu 114.1 kilo. Maar ik heb 129.6 kilo gewogen. Maar dmv dietiste, en mijn voeding aanpassen ben ik binnen een half jaar 11 kilo afgevallen. Nu ik mijn avondmalen oversla, is er binnen 1 week nog eens 4-5 kilo vanaf gegaan.

Ik gebruik 2 x 25 mg per dag.

Hoe dan ook ben ik van die risperidon af, da's nu een feit. Nooit gedacht dat dat ooit nog zou lukken. :)

Oh ja... Ik heb het wel heel snel koud de laatste tijd. Ik ga maar al te graag onder de dekens liggen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#15
ik vat je wel, maar dat zijn bij mij flarden van herinneringen...

als je 4-5 kilo per week af blijft vallen moet je wel echt iets daaraan doen, dat tempo is veel te hoog. het lijkt misschien handig als je kilo's kwijt wil, maar je put je lijf echt heel zwaar uit.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoeveel dagen gebruik je nu hoeveel quetiapine?

Hoelang heb je die andere medicatie gebruikt, en wanneer ben je ermee gestopt of af gaan bouwen?

Je zit nu denk ik ook enigszins in de tussenfase, waarbij de de quetiapine nog niet opgebouwd is in je lichaam, en je misschien van je vorige middel(en) nog ontwenningsverschijnselen ervaart.

Het is nu lastig om conclusies te trekken. Misschien bevalt quetiapine op de lange termijn ook niet, en moet je naar de nieuwere generatie middelen kijken als abilify(aripiprazole) etc.

Ik heb in mijn achterhoofd het idee dat je niet voor niets antipsychotica voorgeschreven kreeg voor kramp, en dat je het achterste van je tong niet laat zien. Hoe dan ook heb je voor zover ik zie niet meer nagedacht over blowen, of in elk geval niks hier erover geschreven, dat lijkt mij een goed teken.

Ik hoor het wel.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dinsdagavond 5 april zit ik precies op 2 weken 2 x 25 mg per dag.

Risperidon heb ik ongeveer 3 jaar gebruikt. Eerst op 4 mg per dag , later op 1,75 mg per dag.

Ik heb een directe switch gedaan. Dus de avond dat ik mijn 1 mg risperidon in zou nemen, ben ik quetiapine gaan innemen, en daarna heb ik risperidon niet meer aangeraakt.

Betreft de risperidon: Ik heb echt niks te verbergen. Hij (huisarts) heeft in zijn verweer naar het tuchtcollege geschreven: Omdat hij van mening was, dat risperidon gunstig zou kunnen werken tegen de spierklachten, en tevens omdat ik raar gedrag in zijn praktijk vertoonde. Echter, ik weet helemaal niet wat ik die beste man heb aangedaan? Ik ben niet agressief geweest, of een gevaar voor hem geweest, noch dreigingen. Het enigste wat ik deed was hem voor gek verklaren dat al mijn klachten aan cannabis verweet.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nu inmiddels 3 weken verder en het gaat uitstekend!
Zo een beetje alles wat risperidon veroorzaakte is verdwenen. Ik ben veel rustiger geworden, stemmingen zijn redelijk, cannabisbehoefte is wat afgenomen (maar ik blow nog steeds te veel), caffeinebehoefte is afgenomen, vreetkicks zijn minder geworden, minder piekeren, urine incontinentie verdwenen, minder angstig, beven/trillen is flink afgenomen, blijvend zeurend hongergevoel flink afgenomen, duizeligheid bij opstaan afgenomen, minder prikkels van buitenaf, minder stressgevoelig, ook heb ik bij lange na niet het meer idee/gevoel dat antipsychotica met cannabis vloekt. Mijn gebruik van alprazolam ligt echter nog wel iets aan de te hoge kant. 6 x 0,5 mg per dag. Maar nu is het gebruik wel stabieler. 2 x ' s ochtend's 2 x ' s middags 2 x 's avonds. Soms had ik voor 14:00 uur s' middags al 6 stuks achter mijn kiezen.

S' ochtends na de eerste inname van quetiapine ga ik nog wel regelmatig 2-3 uurtjes verder slapen. Maar mijn zweetvoeten zijn nog steeds niet verdwenen. :tearsofjoy:

Ik begrijp nu wel beter waarom jij een ander beeld op antipsychotica hebt, dan dat ik dat had.
Waarschijnlijk hoorde die risperidon gewoon echt niet in mij thuis. (verkeerd uitgepakt?)
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kun je misschien uitleggen waarom cannabis zo belangrijk voor je is? je hebt het er bijna elke post wel een keer over, maar het is echt geen eerste levensbehoefte.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#20
Uitleggen waarom cannabis zo belangrijk is voor mij is niet zo gemakkelijk. Laten we voorop stellen dat ik het heerlijk vind om high/stoned te zijn anders zou ik het niet gebruiken. Ik vind het ook heerlijk smaken, en probeer dan ook regelmatig verschillende soorten wiet uit, waarvan ik een paar favoriete heb. Ik vermoed dat het een gunstig effect op mij heeft gehad omdat het prikkels deed dempen. Veel mensen ervaren cannabis als stemmingsversterker, maar bij mij werkte het als ik minder gestemd was vooral anti depressief en stress verlagend. Dus als ik niet lekker in mijn vel zat, dan was cannabis roken een soort medicijn? Mag ik het medicijn noemen? :P

Het is ontsnappen aan de realiteit, maar dat doe je in feite met antipsychotica, antidepressiva, benzo's, en barbituraten ook?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."