#1
Vlindertje91 zei:Dat kan zeker! Als je je flink pijn doet maakt je lijf namelijk allemaal pijnstillers aan (allemaal verschillende soorten endorfinen), daar kun je je ontzettend fijn van gaan voelen. Dus als jij je enkel flink gekneusd hebt ofzo dan kan het zeker zo zijn dat je je een paar dagen lang veel vrolijker dan normaal hebt gevoeld.
Die endorfinen zijn precies ook de redenen dat sommige mensen zich laten vastbinden, of zich blauw laten meppen. Alleen dan heet het BDSM en het fijne gevoel heet dan "spacen" (en daar zijn dan weer varianten van als subspace, masospace, ropespace etc, want een andere activiteit zorgt ook voor n net ander gevoel).
Het klopt dus ook dat dat gevoel weer weg ging. Want als je voet geneest is er minder pijnstilling nodig. Dus krijg je ook minder 'bijeffecten' van je lichaamseigen pijnstillers.
Dankzij jouw reactie ben ik me toch eens wat meer gaan verdiepen in endorfine. En wat blijkt?
Endorfine speelt een belangrijke rol in de hersenhormonen. Endorfine brengt de de volgende hersenhormonen in balans: Serotonine, Dopamine, Oxytocine, GABA en Acetylcholine.
Daarnaast is endorfine het snelst werkende anti stress hormoon, en speelt het een rol in een hele hoop meer belangrijke processen in het lichaam. Voor diegene die daar eens interesse in hebben kunnen de functies van endorfine op deze pagina lezen: http://www.centrumintegralegeneeskunde. ... ndorfines/
Daarnaast vraag ik me wel af of er verschil zit in onverwachtse pijn, of pijn waar je op voorbereid bent?
LowDosisNaltrexon proberen of sporten , of toch maar sm?