Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerminderde werking cannabis met risperidon

Verminderde werking cannabis met risperidon

81 antwoorden
28 weergaven
18-5-2026
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#1
Gisterenavond gestart met 25 mg quetiapine. Ik wilde er niet teveel over nadenken. Heb het dus ingenomen voordat ik ging slapen samen met 2 alprazolam. Ik denk dat ik ongeveer binnen 45 minuten vertrokken was. Ik heb redelijk goed geslapen, maar ben wel 1 of 2 kort wakker geworden.

Bij mij is er geen sprake van afbouw met risperidon. Ik ben van eenmaal 0,75 mg en eenmaal 1 mg per dag overgestapt naar 2 x 25 mg quetiapine per dag.

Bijwerkingen zijn tot nu toe 0,0. Het is misschien nog een beetje te vroeg om er uitspraak over te doen, aangezien het middel ook een spiegel moet opbouwen lijkt mij?

Wiet roken erbij gaat tot nu toe prima, maar ik merk nog geen verschil met de risperidon.

Ik merk nog geen veranderingen,verbetering of verslechtering.

Conclusie: Tot nu toe wil ik het best blijven innemen.

Als ik nog vragen heb , dan hoor je het wel.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#2
Waarschijnlijk had ik antwoord op deze vraag gewoon op internet kunnen vinden, maar ik stel hem toch hier.

Is Seroquel een serotonine antagonist of agonist ? Of leidt het net zoals antidepressiva serotonine de goede richting in? Als dit een serotonine antagonist is, rest mij 1 vraag: wat heeft het dan voor een nut om er antidepressiva naast te schrijven?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Seroquel is een 5HT(serotonine)-1a agonist én een 5HT-2a, 5HT-2c en een 5HT-7(a/b/c) antagonist. Antidepressiva werken over het algemeen op alle subtypes van serotonine.

Zoals je ziet zijn er een hoop subtypes van serotonine en is het daarom ook niet zo simpel uit te leggen als "serotonine gaat aan" of "serotonine gaat uit". :)
p
peprickLid
01-01-2024, 00:00
#4
ik slik ook anti psycotica. op dit moment olanzapine, ben begonnen met risperidon, snel gekapt want ik werd er impotent van als bijwerking.

het is zo dat thc niet meer heel goed zijn werk doet omdat je receptoren wijd open staan. en natuurlijk ook tolerantie heeft hier veel mee te maken. als je dus (licht) psychotish bent (door het blowen hoogstwaarschijnlijk) betekend dat dat jen al een tijdje blowt, nu ineens met die medicatie erbij word je wat toleranter.(had uiteindelijk toch wel gebeurd)
tip: neem de medicatie echt vlak voor het slapen, stop met blowen, of je rookt er twee(je snapt het reken sommetje dan) of drink er een biertje bij, door de alcohol word je wat meer stoned
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#5
dit komt uit het pillenkompas(dat versleten boekje bij je arts):
Bij de behandeling van acute psychosen heeft haloperidol in een lage dosering (4–10 mg/dag) op basis van effectiviteit en ervaring de voorkeur. Bij chronische beelden wordt op individuele gronden gekozen voor een klassiek antipsychoticum, zoals haloperidol of een atypisch antipsychoticum. Quetiapine heeft geen voordelen ten opzichte van de atypische antipsychotica risperidon of olanzapine.

Bij de behandeling van een manische episode zijn lithium, valproïnezuur en klassieke of atypische antipsychotica, zoals quetiapine, middelen van eerste keus. Antipsychotica hebben met name bij ernstige manie de voorkeur.
Klik om te vergroten...

Dat is niet mijn eigen ervaring. het voelt bij mij wel degelijk anders.

Mag ik vragen waarom je zo gefocust bent op het blowen? dat is geen levensbehoefte, en draagt lang niet altijd bij aan een fijne, gezonde levenssituatie.

Ik hoop dat je gehoplpen bent door de switch naar quetiapine, maar het telkens terugkeren naar het blowen klinkt niet altijd even gezond. nou zit je niet tegenover me, dus kan ik daar niet heel veel uit opmaken, maar het komt wel enigsinds alarmerend op mij over.

misschien kun je me dat eens uitleggen.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik weet wel dat cannabis geen levensbehoefte is. Het antwoord ligt gewoon heel simpel: Ik ben verslaafd.

Waarom ik zo gefocust ben op het blowen, is omdat ik andere ervaringen denk meegemaakt te hebben in de stopperiode met risperidon.

@ Fool, Bedankt voor je uitleg. Ik snap dat het niet makkelijk uit te leggen is als er meerdere subtype´s zijn, op het ene als antagonist werkt, en op het ander als agonist.


Dag 2: Ik ben gisterenavond vroeg naar bed gegaan. (Ik slaap wel vaker vroeg) 19:00 uur.
Om 23:00 uur werd ik alweer wakker. Heb een paar trekjes van de joint genomen, en voelde de slaap snel terugkeren. Daarna ben ik nog enkele keren kort wakker geweest, waarin ik elke keer een paar trekjes heb genomen van die joint die er nog steeds lag, om zo weer in slaap te vallen. Ik had dit keer echt geen zin om al om 03:00 uur uit bed te moeten komen. (soms doe ik dat wel)

Mijn dromen waren al apart door de antidepressiva. Ik kan er alleen maar aan toevoegen dat sinds ik seroquel slik ,mijn dromen nog meer gedetailleerd zijn. Veel levendiger. Hier en daar wat komische dingen, maar soms ook minder leuke dingen. Ik zou ze niet als trippend omschrijven, maar het lijkt wel een beetje alsof je in een tekenfilm/film meedoet. :P
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#7
wacht maar een week of 2 voordat je de balans opmaakt.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#8
Sinds ik Risperidon ben gaan gebruiken, worden mijn ogen niet meer rood, en ook niet versuft of wallen onder mijn ogen als ik een joint rook. Op zich is dit wel prettig, want kan nu een amnesia joint roken, en in de trein stappen, en niemand zal aan mij zien dat ik stoned ben. Anderzijds betekend dit volgens mij dat de cannabis niet meer werkt zoals het hoort. Thc is een psychoactive stof. (de naam zegt het al) Risperidon is antipsychotica. Eigenlijk zeg ik hier mee dat ik altijd een beetje psychotisch was. Maar ik ervoer dat net zoals vele blowers als prettig. Ik vind het ook niet echt psychotisch, maar meer prettig gestoord. :hearteyes:
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#9
peprick zei:
ik slik ook anti psycotica. op dit moment olanzapine, ben begonnen met risperidon, snel gekapt want ik werd er impotent van als bijwerking.

het is zo dat thc niet meer heel goed zijn werk doet omdat je receptoren wijd open staan. en natuurlijk ook tolerantie heeft hier veel mee te maken. als je dus (licht) psychotish bent (door het blowen hoogstwaarschijnlijk) betekend dat dat jen al een tijdje blowt, nu ineens met die medicatie erbij word je wat toleranter.(had uiteindelijk toch wel gebeurd)
tip: neem de medicatie echt vlak voor het slapen, stop met blowen, of je rookt er twee(je snapt het reken sommetje dan) of drink er een biertje bij, door de alcohol word je wat meer stoned
Klik om te vergroten...

Impotent worden is geen pretje. Ik zelf had dat zo goed als bij de lexapro. (gelukkig is het maar tijdelijk) Ik begrijp je uitleg heel goed. Echter ben ik een hele lange periode stabiel gebleven met blowen. Werken, en dan ´s avonds 2-3 jointjes. Inderdaad nog voordat ik medicatie gebruikte. Wat jij al zegt was de tolerantie misschien dan toch nog wel gekomen. Maar ik vind het abnormaal dat mijn behoefte binnen 2 jaar tijd van 2-3 jointjes per dag, naar 10 - 12 per dag is gegaan. Je kan mij niet wijsmaken dat dat natuurlijke tolerantie is? Maar dat is wat je me probeert uit te leggen. :wink:

Ik vergat eraan toe te voegen dat het thuis komen te zitten (verveling) ook parten speelt in het meerdere gebruik.

Weet je wat bij mij ook heel goed helpt om de behoefte van cannabis af te laten nemen? Gewoon in de zon gaan liggen. Dan blow ik een stuk minder!
p
peprickLid
01-01-2024, 00:00
#10
in de zon liggen.. dat werkt idd jah. stoned in de zon liggen is ook helemaal niet lekker, ik trek dat zelfs niet. ik ga ook wel eens met de hond lopen, uren, laat ik me wiet thuis en de behoefte op die manier ook.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#11
Als je van de cannabis af wilt zal je een andere manier moeten vinden om te ontspannen of met de verveling om te gaan. gewoon stoppen, maar de behoefte niet op een andere manier bevredigen leidt zelden tot succes. dat houd je maar een tijdje vol.

ik denk dat met 10 jointjes per dag minderen al een hele onderneming is.

wel goed om te lezen dat je je plannen doorzet.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#12
peprick zei:
in de zon liggen.. dat werkt idd jah. stoned in de zon liggen is ook helemaal niet lekker, ik trek dat zelfs niet. ik ga ook wel eens met de hond lopen, uren, laat ik me wiet thuis en de behoefte op die manier ook.
Klik om te vergroten...

Ligt er een beetje aan denk. Nu in het voorjaarszonnetje zijn de temperaturen nog niet zo hoog, terwijl die zon al volop UV index afgeeft. Zodra het echt warm begint te worden is ook blowen voor mij een stuk minder prettig.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#13
Betreft de seroquel ben ik wel van plan om het voorlopig door te zetten. Ik moet zeggen dat ik nog niet zo heel veel verschil merk. Weet ook niet of ik dat wel moet verwachten? Ik bedoel het niet betreft de wiet alleen, maar de algehele gesteldheid. Die risperidon is nu inmiddels 2 volle dagen uit mijn lichaam, en dat vind ik al heel wat. Misschien kan ik met de seroquel makkelijker afbouwen, en wie weet voel ik mij er straks toch wel beter bij , dan blijf ik het misschien gebruiken. Dus ik wil het zeker een kans geven!
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#14
vooral in het begin slaap je waarschijnlijk goed door, en val je makkelijk in slaap met quetiapine(stop eens met seroquel zeggen, anders leer je het nooit af).

later worden de merkbare effecten van quetiapine verwaarloosbaar, dat vind ik zelf een voordeel.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#15
Gisteren toch wel een rare dag gehad. Ik was volgens mij best wel versuft/sedatief door de seroquel, maar tegelijkertijd voelde ik dopamine vrij komen. Dit gaf dus een beetje het effect alsof je heel graag iets wil ondernemen, maar je te lam voelt om het doen.

Soms merk ik weer goosebumps vanuit mijn hoofd naar nek/schouders stralen en vandaar naar mijn armen, en via mijn lichaam (rug) naar mijn benen. Vroeger vond ik dit een prettig gevoel, maar nu moet ik er echt weer aan wennen. Ik neem aan dat dit te maken heeft met dopamine die onderdrukt is geweest door de risperidon, en nu weer vrijkomt? Ik vond het gisteren dan ook beetje lijken op een dag waarop een xtc pilletje niet helemaal door wilde zetten.

Dat sedatieve van seroquel zie ik juist als gunstig. Ik hoop ook dat dit niet snel verdwijnt? Het mag alleen een klein beetje afnemen. Het sedatieve van seroquel zorgt er namelijk voor dat mijn behoefte naar alprazolam iets afneemt. Verders af en toe een beetje last van misselijkheid.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hongergevoel wordt al paar dagen onderdrukt, kan dit komen door overschot aan dopamine?
Ik heb zo af en toe wel zin in iets lekkers, maar de avondmaaltijden sla ik al een paar dagen over.
Verders , komen spierkrampen voor bij seroquel dat jij weet meejhem? (ik heb de bijsluiter niet gelezen)
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#17
het sedatieve effect verdwijnt helas voor jou wel redelijk snel. maar na 10 jaar dezelfde dosering houd ik nog steeds rekening met wanneer ik ze inneem, ivm dat het echt helpt met inslapen.

Ik weet niet of het door de seroquel komt, of juist minder wordt, maar spierkrampen heb ik zeer regelmatig. een koude stenen vloer lever me tijdens een sokken-wissel na mijn werk vaak kramp in de tenen op. meestal gooi ik dan mijn sokken in de was en blijf ik met blote voeten nog een uur doorlopen(mijn thermostaat staat op 16,6 graden btw).

Het ergste is elke keer dat ik wakker word met kramp in mijn kuiten, deze is echt heel heftig, gebeurd altijd nadat ik inslaap, en ik word er echt accut wakker van. ook loop ik 3 dagen mank.

volgens mij is blowen toch je grootste probleem, en zu je daar aan moeten werken voordat je andere dingen aan wilt pakken. blowen is slecht als je lange termijns plannen consequent uit wilt blijven voeren.

ook heb ik met quetiapine last van vreetkicks, nadat ik naar bed ga krijg ik vaak nog trek in even iets hartigs eten, kaas, worst of wat dan ook. of dat met risperidon ook was weet ik niet, maar als ik mijn pillen niet inneem heb ik er geen last van.

ik hoop wat duidelijkheid geschapen te hebben. als je nog wat wil weten, ik lees toch wel mee...
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#18
Krampen in de kuit. :( Vreselijk ja! Gelukkig heb ik er niet zo heel vaak last van, maar ik weet dat het verdomd zeer kan doen. Maar heb jij hier dan zoveel last van meejhem? Bij mij verdwijnt de kramp ook weer redelijk snel in de kuiten. Wel dat het de volgende dag nog merkbaar is. Maar 3 dagen lang heb ik zelden/ nooit.

Op het moment schijn ik alleen niet echt te beseffen welke dag het is. Ik weet dat het zondag is, maar zo voelt het helemaal niet aan. Heb hier al een aantal dagen last van. Soort van vervreemding van de dagen.

Ik reageer soms wat snel botter,feller tegen mijn omgeving. (voor mijn gevoel)
Mijn omgeving vind mij deels opgewekter, en deels rustiger overkomen.

Zo staat het er voorlopig voor.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#19
het gebeurt me zeker 5 a 10 keer per jaar, dan vlieg ik overeind uit mijn bed om snel aan mn tenen te trekken(dat helpt). de kramp is zo hevig dat ik volgens de huisarts mijn spier zo hard aanspan op dat moment dat er scheurtjes vormen, heel naar, maar er valt wel mee te leven.

ik weet de oorzaak ook niet, ik heb het al zolang als ik me kan herinneren.

edit: ik kan beter zeggen dat ik vergeten ben wanneer het begon. ik ben meer vergeten dan de meesten weten...

als kind/puber heb ik er geen last van gehad.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#20
Doet me enigszins denken aan verlate groeispurt(en), maar of dat bestaat?

Verders heb ik er ook zeker wel 5 keer per jaar last van, maar ook ik weet niet wat de precieze oorzaak is?

In mijn pubertijd heb ik er wel last van gehad.

Betreft de seroquel: Ik merk een complete omslag. Lijkt me toch echt wel dat die risperidon mij niet lekker heeft gezeten? Het lijkt erop of een deel van mijn klachten spontaan verdwenen zijn, dan wel niet, veel verder naar de achtergrond zijn gegaan.

Er vind ook een omslag plaats betreft de versuftheid. Bij risperidon innemen voor het slapen gaan was ik 9/10 keer binnen 45 minuten vertrokken. Met seroquel lig ik nog uren wakker. Echter voelde ik mij bij risperidon overdag wel actiever, en bij seroquel heb ik meer het idee dat ik overdag versuft ben. Het slapen wordt regelmatig onderbroken op dit moment, waardoor ik dus steeds kort wakker wordt. De dromen zijn wel nog meer intenser dan ooit tevoren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."