Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSteevast wekenlange (4-5 weken na gebruik) depressie na XTC, wat te doen?

Steevast wekenlange (4-5 weken na gebruik) depressie na XTC, wat te doen?

43 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
8.6. Hier zegt het al.
En nu ben ik het volledig met hem eens!
Kappen met die zooi.
Dát is de beste remedie....
b
benzzzy

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Misschien omdat je je FUCKING serotonine systeem permanent naar de typhus hebt gewerkt?
J
JippiekajeejLid
01-01-2024, 00:00
#3
benzzzy zei:
Misschien omdat je je FUCKING serotonine systeem permanent naar de typhus hebt gewerkt?
Klik om te vergroten...
Je kunt niet permanent je serotonine systeem naar de klote helpen. Je hebt 100 miljard neuronen in je hoofd. En uit studies bij apen blijkt bovenmatige regeneratie plaats te vinden bij de belangrijkste hersengebieden waaronder de hypothalamus als belangrijkste aanstuurder van hormonen. Alleen de hippocampus blijft achter met herstel, volgens mij omdat dit hersengebied wat verder weg ligt. Na 7 jaar is pas 60% hersteld van de aanwezige serotonine. Daarom lees je vaak over problemen met geheugen en verbale woordenschat. Dat regelt dit hersengebied.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Na 7 haar is pad 60% hersteld.

Zecht het zelf dat is permanente schade.
J
JippiekajeejLid
01-01-2024, 00:00
#5
benzzzy zei:
Na 7 haar is pad 60% hersteld.

Zecht het zelf dat is permanente schade.
Klik om te vergroten...
OK, nja je kunt het idd zo opvatten. Ik bedoelde meer als in de zin van je kunt niet 100% vernietigen en dus is iets prima leefbaar. Als iemand ernstige problemen heeft voor de rest van zijn leven zijn vaak ook de hersencellen zelf beschadigd. Dat heeft niks meer met serotonine te maken.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Het gaat hier voor zover ik weet om serotonine receptoren.
Dus hersencellen correct me if wrong...
J
JippiekajeejLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hangt ervan af wat je de hersencel noemt. Het geheel, dus de neuron zelf of alleen de celkern, het gedeelte dat de info verwerkt. De transporters liggen op de verzendende uitloper van de hersencel en de receptor op de ontvangende uitlopers van de andere hersencel. Het paarse bolletje is de hersencel zelf. Plaatje 1 is dus een vergroting van wat op het einde van al die oranje bolletjes ligt op plaatje 2. Plaatje 3 kun je zien hoe meerdere hersencellen dus bij elkaar liggen en communiceren via die uiteinden met elkaar. Xtc zorgt voor verval van die lange uitlopers en vernietigt die op den duur en bij vaak gebruik. Je hersenen kunnen dan niet meer communiceren. Eerste symptomen zijn angst en depressie en geheugenproblemen of slaapproblemen. Maar je hersenen maken weer nieuwe uitlopers. Deze zijn niet zo lang maar kort en veel vertakter. Dit duurt 3 tot 4 maanden. Daarom hebben sommige mensen ook vaak 3 tot 4 maanden depressies. Wachten totdat het weer is aangegroeid. Dus niet altijd is serotonine voorraad het probleem, soms is het commucatiemiddel gesloopt. neurotransmission-ubc-11-638.jpgistockphoto-514114784-1024x1024.jpgg-neuron-56a792cd5f9b58b7d0ebd043.jpg
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jippiekajeej zei:
Na 7 jaar is pas 60% hersteld van de aanwezige serotonine.
Klik om te vergroten...
7 jaar minimaal 40% van een essentieel neurotransmitter missen.

Zelfs al zou je hier 20% van kunne we bekijken dan is dit nogsteeds zeer zorgwekkend...
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jongens dit topic is bijna een half jaar oud...
C
CunninlynguistHollandLid
01-01-2024, 00:00
#10
Betreft de drug waar ik naar zoek: ik zoek dan dus iets dat mijn serotoninehuishouding niet te veel opfokt maar toch enige emotionele en stimulerende euforie geeft (en makkelijk, op korte termijn, te regelen is).. bestaat dit wondermiddel or am i chasing a ghost?
C
CunninlynguistHollandLid
01-01-2024, 00:00
#11
Beste gebruikers,

Ik ben een oude bekende van dit forum, terug op een nieuw account.

Toen ik erg jong en onverstandig was (van mijn 14e tot mijn 16-17e ongeveer) heb ik erg veel (zie, wekelijks tot tweewekelijks) XTC/mdma gebruikt. (mede) Als gevolg daarvan ben ik een aantal jaar depressief geweest, naar aanleiding van dat en andere klachten ben ik toentertijd gestopt. Inmiddels ben ik 23 jaar oud (en al twee jaar niet meer depressief) en heb ik sinds ik gestopt ben drie keer XTC gebruikt, elke keer was ik zo'n 4-5 weken heel erg gevoelig voor alles en zou ik mezelf bijna als depressief omschrijven, na deze weken voel ik me weer als de vrolijke en zelfverzekerde oude. Zoals velen zich waarschijnlijk voor kunnen stellen is zo'n enkele leuke avond dat wekenlange nare gevoel niet waard.

Ik ben hier om me af te vragen of ik de enige ben die hier last van heeft of gehad heeft en hoe jullie hier mee om gaan.

Verder vraag ik me af welke drugs jullie me in dit geval zouden aanraden, zaterdag ga ik weer naar een festival en ik weet dat ik het daar lastig bij alcohol zal gaan houden (als ik dronken ben heb ik nogal de neiging om aan de drugs te gaan).

Mijn logische vermoeden is dat mijn brein de serotonine-invloeden van XTC niet zo goed kan handelen omdat de serotonine-balans in zijn groei zo'n enorme opdonder gekregen heeft.. dit is echter maar een vermoeden, als iemand een betere uitleg heeft, hoor ik dat graag!

Ik heb dit vluchtig op werk geschreven dus als er onduidelijkheden zijn of mensen meer info behoeven, vraag het gerust.

Bedankt! :)
R
RosieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Welke dosering gebruik je?
Hoeveel pauze laat je tussen gebruik?
R
Rupsen God ❤Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Je zegt zelf dat je een depressie hebt verkregen door MDMA misbruik, dit zie je vaker als iemand dramatisch is omgegaan met MDMA. De hersenen krijgen constant niet genoeg tijd om de serotonine aan te vullen, waardoor je telkens je reserves aan het opmaken bent. Gevolg? Een permanente depressie, gewoonweg omdat de hersenen niet meer in staat zijn om de benodigde serotonine aan te vullen die je nodig hebt om je lekker in je vel te laten zitten.
In jouw geval heb ik het idee dat je hersenen wel dermate zijn hersteld dat je niet meer kan spreken van een echte depressie (zoals je zelf zegt) maar de hoeveelheid serotonine die je voorheen had zul je hoogstwaarschijnlijk niet meer hebben helaas. Wanneer je nu dus MDMA gebruikt, gebruik je dat laatste restje aan serotonine die je hersenen hebben kunnen aanmaken verder op waardoor je je inderdaad een behoorlijke tijd niet goed kunt voelen. Bij een gezond persoon met een normale inhoud aan serotonine in de hersenen, heeft het lichaam zo'n 2 tot 3 maanden nodig om dat weer goed op peil te krijgen. Moet je nagaan hoe dat is bij jou.
Mijn advies is om geheel te stoppen met MDMA gebruik, en daarbij bedoel ik permanent. Althans, als je niet weer terug wilt vallen in een depressie die misschien ook niet meer overgaat. Met zulk misbruik mag je nog van geluk spreken dat je nu over je depressie bent heen gekomen, er zitten mensen bij die minder geluk hebben gehad als jij.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Geen XTC meer gebruiken.

Ik had hetzelfde eind jaren 90, na een pauze van maar liefst 15 jaar ging het wel weer (geen wekenlange dips meer), ik denk dat je serotoninehuishouding gewoon langer nodig heeft om te herstellen van het misbruik.
C
CunninlynguistHollandLid
01-01-2024, 00:00
#15
Rosie zei:
Welke dosering gebruik je?
Hoeveel pauze laat je tussen gebruik?
Klik om te vergroten...

De laatste drie keren echt heel erg weinig. de eerste keer iets meer, twee pillen denk ik, de tweede keer een paar likken M en de laatste keer slechts een halve pil.

Daartussen zaten altijd meerdere jaren.
C
CunninlynguistHollandLid
01-01-2024, 00:00
#16
Rupsen God ❤ zei:
Je zegt zelf dat je een depressie hebt verkregen door MDMA misbruik, dit zie je vaker als iemand dramatisch is omgegaan met MDMA. De hersenen krijgen constant niet genoeg tijd om de serotonine aan te vullen, waardoor je telkens je reserves aan het opmaken bent. Gevolg? Een permanente depressie, gewoonweg omdat de hersenen niet meer in staat zijn om de benodigde serotonine aan te vullen die je nodig hebt om je lekker in je vel te laten zitten.
In jouw geval heb ik het idee dat je hersenen wel dermate zijn hersteld dat je niet meer kan spreken van een echte depressie (zoals je zelf zegt) maar de hoeveelheid serotonine die je voorheen had zul je hoogstwaarschijnlijk niet meer hebben helaas. Wanneer je nu dus MDMA gebruikt, gebruik je dat laatste restje aan serotonine die je hersenen hebben kunnen aanmaken verder op waardoor je je inderdaad een behoorlijke tijd niet goed kunt voelen. Bij een gezond persoon met een normale inhoud aan serotonine in de hersenen, heeft het lichaam zo'n 2 tot 3 maanden nodig om dat weer goed op peil te krijgen. Moet je nagaan hoe dat is bij jou.
Mijn advies is om geheel te stoppen met MDMA gebruik, en daarbij bedoel ik permanent. Althans, als je niet weer terug wilt vallen in een depressie die misschien ook niet meer overgaat. Met zulk misbruik mag je nog van geluk spreken dat je nu over je depressie bent heen gekomen, er zitten mensen bij die minder geluk hebben gehad als jij.
Klik om te vergroten...

Duidelijke taal. Kortom: van alles dat met de serotonine-huishouding fokt afblijven. Wat zou je me wel aanraden voor bijvoorbeeld festivals? Pep lijkt geen langdurige invloed te hebben op mijn psyche
C
CunninlynguistHollandLid
01-01-2024, 00:00
#17
acht.zes zei:
Geen XTC meer gebruiken.

Ik had hetzelfde eind jaren 90, na een pauze van maar liefst 15 jaar ging het wel weer (geen wekenlange dips meer), ik denk dat je serotoninehuishouding gewoon langer nodig heeft om te herstellen van het misbruik.
Klik om te vergroten...

Jammer.. Kon ik de tijd maar terugdraaien, he..
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Sjappiewappie
Lees dit maar eens.
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik had hetzelfde met mdma. Duurde vaak twee weken tot ik weer mijzelf was. Dit zonder echt lange termijn misbruik. Misschien een jaar lang 1 keer per maand. Toen ook permanent in de psychiatrie belandt alhoewel dat niet alleen of zelfs vooral door de pilletjes kwam. Inmiddels langzaam weer aan het herstellen gelukkig. Het was voor mij die weken ook echt niet waard. Maar toch deed ik het weer omdat ik na een maand dan weer vergeten was hoe kut dat voelde. Best wel stom.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ikbeneenfiets zei:
Ik had hetzelfde met mdma. Duurde vaak twee weken tot ik weer mijzelf was. Dit zonder echt lange termijn misbruik. Misschien een jaar lang 1 keer per maand. Toen ook permanent in de psychiatrie belandt alhoewel dat niet alleen of zelfs vooral door de pilletjes kwam. Inmiddels langzaam weer aan het herstellen gelukkig. Het was voor mij die weken ook echt niet waard. Maar toch deed ik het weer omdat ik na een maand dan weer vergeten was hoe kut dat voelde. Best wel stom.
Klik om te vergroten...
Xtc=mdma
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."