Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSteevast wekenlange (4-5 weken na gebruik) depressie na XTC, wat te doen?

Steevast wekenlange (4-5 weken na gebruik) depressie na XTC, wat te doen?

43 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
S
SjappiewappieLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Dunne zei:
@Sjappiewappie
Lees dit maar eens.
Klik om te vergroten...
Ik ontbreek veel te veel informatie in de originele post.

Dat de graad waarin je mdma gebruikt je serotonine uitput tot een bepaalde hoeveelheid en tijd nodig heeft om te herstellen is een feit dat ik helemaal nooit zou weerleggen. Hoe erg die uitputting is hangt af van de hoogte van de totale dosering, de tijdspanne waarin je blijft bijnemen en de lengte van de rusttijd tussen twee uit elkaar liggende sessies.

Er is over XTC beperkt onderzoek gedaan, maar wel is er duidelijk aan het licht gekomen dat deze drug zowel lichamelijk als geestelijk niet verslavend zou zijn. Mensen die een normaal, gezond en goed leven hebben zullen zo'n stof dus louter recreatief (met de aanbevolen rusttijd) nemen. Mensen die XTC veel repetitiever gebruiken (ergens tussen twee-wekelijks en dagelijks) zijn of overdreven fuifbeesten, of mensen die het gevoel hebben dat er een ding of meerdere dingen niet goed zitten in hun leven.

De definitie van depressie is namelijk niet: 'een laag serotonine gehalte'. Zelfs al zou door het misbruik van mdma, je serotonine gehalte beduidend lager zitten dan die van een niet-gebruiker, geloof ik er niet in dat enkel dit er voor kan zorgen dat je jezelf als 'depressief' kan bestempelen. Wanneer je in een dipje zit en beseft dat je leven eigenlijk goed loopt en daarbij je mindset goed zit, ben ik er zeker van dat het gebrek aan serotonine je niet in de weg staat.

Er zijn immers miljoenen mensen depressief die nooit een XTC-pil hebben aangeraakt. Je lichaam maakt maar een deeltje geluk en dat in de vorm van het hormoon 'serotonine', de rest van het geluk maak je zelf in de levenskeuzes die je maakt en een klein deel wordt natuurlijk bepaald door je omgeving :) .

Voor ik reacties krijg van ''als serotonine volgens jou niet sterk gelinkt is aan een depressie, waarom zijn antidepressiva dan eveneens serotonineboosters?'' . Met hoe ik voel wat voor kracht een hoog serotonine gehalte heeft door het nemen van MDMA, weet ik ook wel dat dit van een vreselijke dag, de beste dag ooit kan maken. Maar uiteindelijk verbeterd dit je levenskwaliteit niet... een hoog serotonine gehalte verandert je mindset (bvb aanvankelijke gedachten: Ik heb geen relatie, geen diploma, geen vrienden ... gedachten na MDMA: Ik zie er wel goed uit, heb wel capaciteiten, alles gaat perfect op mezelf).

Wanneer je leven op zich zelf goed loopt en op nuchtere tijden overwegen de positieve elementen in je leven, de negatieve, dan zou zelfs het laagste serotoninegehalte je niet in een depressie mogen kunnen brengen.

Laat ook duidelijk zijn, want dit is iets wat veel mensen niet door hebben, depressief zijn en verdrietig zijn zijn geen synoniemen van elkaar!

Dus nog even kort wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen... als je al aanvankelijk de nood had zoveel XTC te gebruiken, waren er al te veel elementen in je leven die niet helemaal goed zaten. Door het XTC misbruik is je serotonine zo laag dat je steeds meer en meer gaat nadenken over die negatieve elementen in je leven en je je letterlijk hierdoor laat definieren. Zo gaan al die zaken psychologisch zo diep je geest doorboren dat je een zekerheid creeerd dat de dingen niet meer gaan beteren. Zo zet je je niet meer actief in om de dingen beter te maken en leg je je hier maar bij neer.

Hoewel ik sceptisch blijf tegenover de beweringen dat een heftig xtc misbruik ervoor kan zorgen dat je serotonine gehalte jarenlang tot zelfs nooit meer hetzelfde gaat zijn, ben ik er wel zeker van dat als je serotonine laag zit, je de moed zodanig laat zakken, dat je je leven nooit meer in handen wil nemen. Wanneer je dan de twee elementen bij elkaar optelt (laag serotonine gehalte + een leven met te veel negatieve aspecten of zorgen) dan ben je zonder twijfel inderdaad 'depressief'.

Vandaar dat antidepressiva (om je serotonine te boosten) voor werkelijk depressieve mensen er voor kan zorgen dat ze definitief uit hun depressie komen. Door hun iets beter te voelen kunnen ze weer helder denken en vinden ze oplossingen om de problemen in hun leven aan te pakken. Antidepressiva zelf is geen wonder middel dat je leven weer op orde zet, het geeft je tijdelijk de moed en kracht om te zoeken hoe je weer gelukkig kan worden! :wink:

Ik heb XTC al meerdere malen zodanig misbruikt dat iedereen me idioot gestoord zou noemen, ik weet wel hoe het voelt wanneer je serotonine niet meer aanwezig is.

CunninlynguistHolland zei:
Beste gebruikers,

Ik ben een oude bekende van dit forum, terug op een nieuw account.

Toen ik erg jong en onverstandig was (van mijn 14e tot mijn 16-17e ongeveer) heb ik erg veel (zie, wekelijks tot tweewekelijks) XTC/mdma gebruikt. (mede) Als gevolg daarvan ben ik een aantal jaar depressief geweest, naar aanleiding van dat en andere klachten ben ik toentertijd gestopt. Inmiddels ben ik 23 jaar oud (en al twee jaar niet meer depressief) en heb ik sinds ik gestopt ben drie keer XTC gebruikt, elke keer was ik zo'n 4-5 weken heel erg gevoelig voor alles en zou ik mezelf bijna als depressief omschrijven, na deze weken voel ik me weer als de vrolijke en zelfverzekerde oude. Zoals velen zich waarschijnlijk voor kunnen stellen is zo'n enkele leuke avond dat wekenlange nare gevoel niet waard.

Ik ben hier om me af te vragen of ik de enige ben die hier last van heeft of gehad heeft en hoe jullie hier mee om gaan.

Verder vraag ik me af welke drugs jullie me in dit geval zouden aanraden, zaterdag ga ik weer naar een festival en ik weet dat ik het daar lastig bij alcohol zal gaan houden (als ik dronken ben heb ik nogal de neiging om aan de drugs te gaan).

Mijn logische vermoeden is dat mijn brein de serotonine-invloeden van XTC niet zo goed kan handelen omdat de serotonine-balans in zijn groei zo'n enorme opdonder gekregen heeft.. dit is echter maar een vermoeden, als iemand een betere uitleg heeft, hoor ik dat graag!
Klik om te vergroten...

Het grote probleem dat ik hier zie, toen je vroeger xtc gebruikte, is dat omdat je je door dit gebruik neerslachtiger voelde en uiteindelijk in een depressie tuimelde, je deze depressie toeschrijft aan je overmatig XTC-gebruik (al zie ik wel dat je 'mede als gevolg' schreef, waarbij je dus ook toegeeft dat er meer speelde). Je focus moet niet liggen op je afgelopen xtc gebruik/misbruik, maar op de redenen waarom je dit misbruikte of waarom je dacht dat je dit nodig had. Het 'je niet goed voelen' na XTC is ook deels te wijten omdat je je huidige gemoedstoestand VERGELIJKT aan die toen je je super goed voelde op XTC, je gaat namelijk bij frequent gebruik dit lekkere gevoel op XTC beginnen zien als de norm toestand. Alsof dat op en top perfect gevoel, het gevoel is dat je eigenlijk altijd zou moeten hebben.

Op dat vlak is XTC dan eigenlijk ook voor niemand goed, ook niet als je hele leven goed zit. Het laat namelijk zien hoe goed je je eigenlijk zou kunnen voelen, natuurlijk ga je dan reflecteren en beseffen dat je 'normaal' voelen niet optimaal is!

Gebruik nooit drugs om neerslachtige gevoelens tegen te gaan want het zal altijd een tegengestelde effect hebben dan dat wat je ervan verwacht. Wanneer je jezelf op nuchter denken kan beseffen als gelukkig en je, wanneer je reflecteerd over je leven, het gevoel hebt dat je de juiste paden bewandeld en keuzes maakt, is er niets mis met wat meer frequent mdma gebruik (al is het natuurlijk nooit aan te raden).

Wat je ook doet, of je nu de fout maakt en veel meer neemt dan veilig of verstandig wordt geacht. Moesten je neerslachtige gevoelens zodanig sterk worden (mede door overmatig gebruik in het verleden), maak dan nooit de fout om deze 'depressie' toe te schrijven aan 'een overdreven XTC gebruik'.

Moraal van het verhaal: WANNEER JE DE OORZAAK VAN PROBLEMEN BIJ JEZELF LEGT, BESEF JE DAT JE ALLES IN EIGEN HANDEN HEBT EN DINGEN BETER KAN MAKEN. WANNEER JE DE OORZAAK VAN PROBLEMEN GAAT TOESCHRIJVEN IETS OF IEMAND ANDERS (IN DIT GEVAL XTC), DAN LEG JE DE 'FOUT' BIJ IETS OF IEMAND ANDERS EN LEG JE JE ER BIJ NEER DAT DINGEN NOOIT BETER ZULLEN WORDEN.

Het langste bericht dat ik ooit ergens gepost heb... maar ik ben het eerlijk gezegd een beetje moe dat mensen de redenering dat XTC-misbruik en een overeenkomstig serotoninetekort als gevolg hiervan een RECHTSTREEKS verband hebben en zo ook de OORZAAK kunnen zijn van een depressie.

Dank voor het lezen en voor aleer iemand zijn vingers de vrije loop laat gaan en komt met een reactie hierop, laat deze redenering eerst goed zinderen in je hoofd en leg even je eigen redenering (die je ongeacht als waarheid ziet) even aan de kant om je open te stellen voor een andere denkpiste.

Iedereen heeft andere redeneringen en zo zijn er miljoenen denkpistes. In deze wereld geld dat datgene wat de meerderheid geloofd, aanzien wordt als de waarheid. Maar dat is niet de werkelijkheid, in ieders redenering zit een stukje waarheid al zit de ene persoon een lichtjaar van de waarheid af en de ander op enkele zandkorrels na, de waarheid ligt ergens tussenin :wink: (helaas zullen de meeste mensen altijd zwart wit blijven denken). Je hoeft wat ik hier schrijf niet als waarheid te nemen (maar daarom moet je het ook niet meteen bestempelen als fout), maar weet dat ik deze dingen niet uit mijn duim zuig en hier voldoende persoonlijke ervaringen heb in gehad om dit zo te kunnen beschrijven.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#2
CunninlynguistHolland zei:
Verder vraag ik me af welke drugs jullie me in dit geval zouden aanraden, zaterdag ga ik weer naar een festival en ik weet dat ik het daar lastig bij alcohol zal gaan houden (als ik dronken ben heb ik nogal de neiging om aan de drugs te gaan).
Klik om te vergroten...

Een beetje een lastige vraag als je net verteld dat je gevoelig bent voor een depressie bij drugsgebruik.
Het enige wat ik daar dus bij kan bedenken is dat ketamine een antidepressive werking heeft. Maar om dat de eerste keer te gebruiken op een feest is moeilijk. Het doseren is erg lastig als nieuwkomer en dat zou je het beste eerst yhuis moeten gebruiken om bekent te raken met de doseringen die leuk zijn voor jou.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#3
Sjappiewappie zei:
Er zijn immers miljoenen mensen depressief die nooit een XTC-pil hebben aangeraakt. Je lichaam maakt maar een deeltje geluk en dat in de vorm van het hormoon 'serotonine', de rest van het geluk maak je zelf in de levenskeuzes die je maakt en een klein deel wordt natuurlijk bepaald door je omgeving :)
Klik om te vergroten...

Interessant dat jij dit nu benoemd.
Want er is dus een ander topic waar deze discussie nu speelt.
Ik heb mdma dus ook zwaar misbruikt en niet een klein beetje maar zwaar en vaker in mijn leven.
En nergens last van.
Je zou dus al depressief gevoelig moeten zijn om deze problemen te ervaren.
Dat is eigenlijk wat je zegt en ik denkt dat het wel klopt.
S
SjappiewappieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Revolutionair zei:
Interessant dat jij dit nu benoemd.
Want er is dus een ander topic waar deze discussie nu speelt.
Ik heb mdma dus ook zwaar misbruikt en niet een klein beetje maar zwaar en vaker in mijn leven.
En nergens last van.
Je zou dus al depressief gevoelig moeten zijn om deze problemen te ervaren.
Dat is eigenlijk wat je zegt en ik denkt dat het wel klopt.
Klik om te vergroten...
Ik volg de conversaties op posts niet. Enkel reacties op mijn toevoegingen op posts lees ik door en reageer ik weer op indien nodig. Ik scrol tussen de titels van posts die ik zie voorbij komen en als ik het gevoel krijg dat mensen hier op een fout denkpad zitten, of door hun post andere mensen op een fout denkpad zetten, dan reageer ik hierop. Ik krijg namelijk de kriebels als ik door de comments scroll en zie wat voor rare beweringen sommige mensen kunnen plaatsen.

Mooi dat je het benoemd als 'nergens last van hebben' en niet als 'er is niets verandert' of 'ik heb geen schade'. Want ik heb nooit weerlegd dat dingen na (overdreven) gebruik drastisch kunnen veranderen of dat je daadwerkelijk je serotonine reguleringen en onherstelbare klap hebt aangedaan. Het is namelijk moeilijk om te beseffen of je je op dit moment anders voelt dan voor het gebruik of misbruik, daarom vinden mensen het vaak ook moeilijk om terug te denken hoe het voelde om high te zijn op een bepaalde drug. Eenmaal het gevoel niet meer tastbaar is, is het moeilijk je correct in te beelden hoe het was.

Dus met te zeggen dat je er geen last van hebt wil zeggen dat door je mindset je focus helemaal niet ligt op de gevolgen van je misbruik. Je leven loopt dus zeker niet slecht en je doet gewoon je ding. Moest je helemaal niets hebben in je leven waar je trots, enthousiast,... op kan kijken en je misbruikt dan zo'n middelen, dan wordt het gevoel van een uitzichtloos bestaan alleen maar versterkt.

Als ik 10.000.000 euro heb kan ik zorgeloos en breed leven. Zorgen zoals 'ben ik succesvol', 'kom ik rond', 'kan ik op vakantie gaan/ iets doen voor de fun' zitten niet in je hoofd. Stel dat je nu veel te veel XTC genomen en de schade hiervan is dat je 70% van je geld verliest. 3.000.000 euro blijft over. Is dit een heel pak minder? Tuurlijk. Gaat dit mijn geluk verminderen? Ongetwijfeld. Maar 3.000.000 euro is nog altijd meer dan genoeg om een zorgeloos leven te leiden op materieel vlak.
Je maakte de keuze iets te misbruiken en je het ook draait of keert, je komt er niet zomaar mee weg. Maar in dit geval besef je maar snel genoeg dat je slecht voelen helemaal niet nodig is.

Als ik dat zelfde verhaaltje uitschrijf beginnende van 1000 euro, is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Ik ga nog wel eens een topic zelf posten met mijn ervaringen en beweringen wanneer het gaat om XTC. Ik verwacht niet dat mensen volledig meegaan in hoe ik erover denk, maar wel dat ze dit als een aanzet zien meer op zichzelf te gaan denken en niet de informatie die ze op internet vinden zomaar als waarheid nemen.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."