Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIk wil dolgraag van de diazepam af

Ik wil dolgraag van de diazepam af

82 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Coffeecup zei:
Nu nog dat laatste stukje, van die 5 Mg af, ik blijf daar maar aan hangen.
Klik om te vergroten...
Laatste stukje hakt er zowel fysiek als mentaal relatief het hardst in bij benzo ontwenning, is niet zo raar dat je het daar moeilijk mee hebt ondanks dat het aantal milligram relatief weinig is. Succes met de laatste loodjes.

Denk maar aan de vrijheid van je eigen mentale en chemische gevangenis die je hebt verkregen zodra je deze ellende achter je hebt gelaten. Het wordt steeds makkelijker.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
@Coffeecup
Toen ik ervan was afgebouwd een tijdje geleden was mijn redding in de laatste loodjes af en toe zopiclon als je echt slaap nodig had. Had dat toen max 3x in de week en was na 3 weken clean van de benzodiazepines (is weer tijdje terug voor mij maar dit hielp enorm)

Succes aan iedereen die afbouwd of eraan zit!
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dankje. Het is gewoon rot om afhankelijk te zijn van iets. Begin / halverwege dit topic was ik naar mijn huisarts gegaan. Na lang twijfelen hoor, want mijn diazepam had ik niet van de huisarts zelf. Het was een hele schaamte hobbel om die stap te zetten. Ik gebruikte toen 10-15 Mg per ochtend. Deze heeft mij ik dacht, in drie á vier weken af moeten bouwen. Handig waren de 2 Mg tabs die ik ook kon breken naar 1 Mg. Nu breek ik bij gebrek aan beter de boel in kwartjes. Eenmaal clean heeft de huisarts mij snel aan de ad gezet in overleg met mij. Deze sloeg niet aan. Toen overgegaan op een sterkere ad, met de mededeling met deze kon je niet zomaars stoppen. Dus ik durfde ze niet te nemen, liggen nog onaangebroken. Ook het verzoek gekregen om de onderliggende problematiek aan te pakken daarnaast. Maar voor nu is dat niet mogelijk. Er werd letterlijk gezegd, zolang ik diazepam slik, ik onder de catagorie verslaving val, en elke hulp instantie de deur dicht houdt. Met dat stomme halfje heb ik mij dus best in de nesten gewerkt. En waarom ik weer was begonnen met diazepam. Beetje zelfde als @Raver ik had een kleine terugval van ghb.Inmiddels een ruime maand clean en wil dit, zeker na de huidige ghb verhalen te hebben gelezen zo blijven. Mijn terugvallen zijn ook niet meer te tellen. Maar goed ik blijf hangen op 5 Mg. Ik heb nog baclofen maar dat hielp bij mij ook niet echt als terugval preventie, anders had ik die terugvallen ook niet. Weet iemand bijvoorbeeld of baclofen mij evebtueel wel zou kunnen helpen bij de laatste 5 Mg afbouw en eventueel tegen de ontwenning? Ik heb eventueel ook nog een doosje propranolol, ik geloof dat is een beta Blokker. Iemand ervaring? Verder is dat het enige in mijn zelfmedicatie verzameling
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Coffeecup zei:
Ik heb eventueel ook nog een doosje propranolol, ik geloof dat is een beta Blokker. Iemand ervaring?
Klik om te vergroten...
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar beta blokkers zijn antagonisten voor de noradrenaline receptoren. Het plakt zich dus aan de receptor zonder dat het verbinding maakt waardoor noradrenaline neurotransmitters geen contact kunnen maken met de receptor (en dus geen signaaloverdracht tot stand kunnen brengen).

Plat gezegd, het voorkomt noradrenaline activiteit. Noradrenaline doet hetzelfde als adrenaline, adrenaline heeft een methylgroep extra waardoor deze voor het lichaam moeilijk af te breken is. Dus net als bij adrenaline kun je denken aan verhoogde hartslag, bloeddruk, spierspanning, fysieke activiteit.

Ik denk dat de beta blokker een stuk minder heftig gaat wezen dan benzodiazepines maar dat het effect wel zeer wenselijk is zonder vervelende bijwerkingen achteraf. Ik denk dat het wel een goede steun kan wezen in zwaardere momenten aangezien benzo ontwenning vaak juist hartslag, spierspanning, etc kunnen doen toenemen.

Coffeecup zei:
Begin / halverwege dit topic was ik naar mijn huisarts gegaan.
Klik om te vergroten...
Fijn dat je iets aan je huisarts hebt en dat hij op een open manier gesprek met je aangaat. Vaak worden de onbegrijpelijke details achterwege gelaten. Ik ben stiekem een beetje benieuwd naar het soort AD maar misschien niet helemaal netjes om te vragen. :3

Coffeecup zei:
Mijn terugvallen zijn ook niet meer te tellen.
Klik om te vergroten...
Ik herval ook regelmatig maar het is de grote algemene lijn die er toe doet. Vaak wissel ik een heftiger middel om voor een iets minder heftig middel en bouw dan vanaf daar verder, het is wel voor gekomen dat ik 3x naar een minder heftig middel overstapte voordat ik weer een nullijn behaalde en herval is in nuchtere periode natuurlijk ook gewoon mogelijk.

Voor mij is het wel een streven om weer langere tijd (een maand bijvoorbeeld) door het leven te gaan. Maar in eerste instantie is het doel dat ik weer productief en sociaal kan functioneren en stabiel in het leven sta. Ik leg de lat ook niet te hoog omdat dit de kans op herval al snel doet toenemen. Hou het vooral een beetje luchtig voor jezelf zonder dat je je doel voor ogen verliest, soms is het al heel positief als je stabiel kunt draaien. Vaak richt ik mij in eerste instantie op 1 dag volledig nuchter, en dan vanaf daar zien we dan wel weer verder.

Met alleen wilskracht ga je het niet van je instinct winnen, beetje opdelen in chunks en dan stapje voor stapje. Je bent er zeer actief mee bezig en relatief maak je grote sprongen. Af en toe ook wat rustig aan te doen en tevreden te zijn met jezelf.
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#5
Nu helaas zonder huisarts. Deze denkt dat ik er vanaf ben, nog een keer met dit verhaal aankomen durf ik echt niet. Deze denkt dat ik aan de ad zit. En je mag het vragen hoor. Toen ik clean was gebruikte ik Citolapram, na 30 Mg merkte ik nog niks. Hier snel en pijnloos van afgebouwd in overleg, en daarna over op Clomipramine. Dit schijnt wat heftiger te wezen volgens hem, dus je raadt het denk ik wel dat ik ze niet durf te nemen. Zeker niet nu ik nog diazepam slik. Ik ben echt een eitje hoor, bang wat middelen gebruik teweeg brengt. Niks durven te combineren.
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nu dag 9 op 2,5 Mg van de 5 Mg waar ik een hele tijd op ben blijven hangen. Het gaat best goed op wat spierspanning in nek en schouders na. Dat is wel te doen. Ik blijf nog even op deze dosis voor een week waarschijnlijk omdat ik nog examen moet doen en gewoon aan het werk ben. Ik heb het geluk dat ik de grotere tabletten van 10 Mg heb (aurobindo) deze hebben een breuklijn, maar de andere helft is zonder breuklijn ook nog goed te delen in kwartjes van 2,5 Mg. Met die kleine blauwe voorheen was dat lastig, dan bleef er een klein belachelijk kruimeltje van over. Wel drink ik in de avond af en toe nog graag, de ene keer stop ik en daarna ben ik weer overstag. Moeilijk dus. Wel ben ik op dit na drugsvrij van alle andere goedjes. Wat denken jullie. Zou ik uiteindelijk van 2,5 naar 0 kunnen? Anders wordt het echt peuteren om van een kwartje weer een helft te maken :upsidedown:
P
PistebullyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wie heeft er nog meer die aan het afbouwen zijn, kramp in zijn handen. Beetje irritant maar zal wel overgaan
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Coffeecup zei:
Oké dit is iets heel anders dan ik slik, maar ik kwam dit artikel net tegenBekijk bijlage 3300
Klik om te vergroten...
Had ik ook geplaatst in het forum “mediadump”. Ik maak mij er ook wel zorgen om idd.
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#9
Oh sorry nog niet gezien
P
PistebullyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zit inmiddels op 5mg en slik nu 2 weken Venlafaxine. Eerst 37,5 mg en nu 75mg. Het voelt goed aan, in het begin was ik een zoutzak pffff
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#11
Oké dit is iets heel anders dan ik slik, maar ik kwam dit artikel net tegen07451FFE-F5C2-468C-AF65-A8009F7CCC1A.png
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
ik heb het wat sneller gedaan toen met Oxazepam. half jaar gebruikt, en om de paar dagen iets minder, met anderhalve week was ik er af zonder hulp. het ging wel, beetje chagrijnig paar dagen dat wel.

gewoon rustig aanpakken, niet druk maken, het was niet om te slapen dus als het goed is lig je er niet wakker van.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
Top dat je er vanaf wilt.

10mg kan je opzich wel zelf afbouwen, maar je kunt ook naar de huisarts gaan met je verhaal.

Als je toch besluit het zelf te doen kun je gewoon van 10mg naar 5mg. Ik denk dat je daar niet eens wat van gaat merken, zo wel dan breek je t tabletje in 4e.
Dan neem je een paar dagen 3/4 alvorens je naar een halve per dag gaat. Neem die halve gewoon een weekje. Dan zou je eventueel naar 0 kunnen gaan, of het halve tabletje breken en dan een aantal dagen 1/4e nemen voor je naar 0 gaan. Gewoon zelf aanvoelen waar je je goed bij voelt. Het is geen sneltrein.

Je slikt gelukkig maar 10mg dus dat is écht te overzien.

Succes.
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dank! Dus als het goed is hoor ik niet veel van ontwenning te merken? Vorige week ct geprobeerd maar dat was toch geen doen. Nog iemand adviezen of tips om de eventuele ontwenning wat draaglijker te maken ? Geen drugs natuurlijk, want dit is al troep genoeg. Fijne avond
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#15
Bedankt weer!
@acht.zes wauw een half jaar oxazepam? Mag ik vragen wat voor een hoeveelheid? Goed zeg binnen anderhalve week er vanaf zonder hulp! Zelf ben ik ontzettend verslavings gevoelig. Ik ben nu vier maanden clean van de GHB.Sinds twee weken drink ik geen druppel meer. Nu deze stap nog. Het is niet zo dat ik er een bende van maakte en alles door elkaar gebruikte. Ik wisselde steeds het een voor het ander in. En het lijkt erop dat ik een soort van angst heb ontwikkeld. Jullie adviezen geven me weer wat hoop. Vooral jouw afbouw acht.zes. Nu weet ik dat ieder mens anders is, maar hoop dat dit ook voor mij is weg gelegd. Dit heeft mij weer wat hoop. Andere verhalen maken mij alleen maar bang. @Raver ook bedankt. Vandaag begonnen met de 7,5. Dus 2,5 eraf. Wish me Luck, zo nu en dan kom ik even posten :)
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#16
Coffeecup zei:
Dank! Dus als het goed is hoor ik niet veel van ontwenning te merken? Vorige week ct geprobeerd maar dat was toch geen doen. Nog iemand adviezen of tips om de eventuele ontwenning wat draaglijker te maken ? Geen drugs natuurlijk, want dit is al troep genoeg. Fijne avond
Klik om te vergroten...
Als je je toch wat rot gaat voelen: zoek afleiding. Maakt niet echt uit wat. Doe iets wat je normaal leuk vind om te doen. Blijf iig niet zitten “wachten” tot het rotgevoel weg gaat. Dan duurt het wachten erg lang en je voelt je nog vervelender.
Ik heb geen ervaring met benzo’s en benzo verslavingen maar ik ben wel zwaar wiet verslaafd geweest. En afleiding is voor elke afkick of come down goed.
Veel succes!
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dankje! Ik heb een idioot drukke job met veel verantwoordelijkheid. Daarnaast een gezin en het bijbehorende huishouden. Ik ga stap voor stap, ik kies voor per week 2,5 minder. Verder weinig energie over voor leuke dingen of ontspanning. Stiekem ben ik blij als ik eindelijk een dag heb, waarbij niets hoeft
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#18
Coffeecup zei:
Dank! Dus als het goed is hoor ik niet veel van ontwenning te merken?
Klik om te vergroten...

Dat wil ik niet zeggen, maar ervaring leert dat zolang je nog het middel binnenkrijgt de afbouw meevalt. Maar dan heb ik het specifiek over Diazepam. Vaak is de stap naar 0 zwaarder, maar ik durf echt wel te zeggen dat het mee gaat vallen!

Wat wel echt belangrijk is, is te zorgen dat je bezig blijft als je toch wat last krijgt.
Ga lopen, fietsen, whatever als je maar niet in je hoofd gaat zitten. Dat is killing!

Hou je taai. :wink:
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dat is het hem juist. Ik neem het in de ochtend. Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik zal blijven updaten over het verloop van de afbouw en het herstel. Bedankt alweer :)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#20
@Coffeecup

dat was 30-50mg per dag.

ik heb er wel een beetje misbruik van gemaakt, heb mijn psych niet doorgegeven dat ik gestopt was, dus ik had een hele voorraad opgebouwd. en een half jaar nadat ik gestopt was ben ik het weer af en toe recreatief gaan gebruiken.

maar goed, op een moment toch doorgegeven aan de psych en heb de laatste pammetjes, en wel liefst 80mg op nieuwjaarsdag genomen in de comedown van een nacht doorgehaald op coke (doe ik maar eens par jaar a 2 jaar). omdat ik het ongeregeld gebruikte heb ik met die tweede keer geen enkele moeite gehad om er mee te stoppen.

nu geen pammetjes meer in huis, ik doe het voortaan wel zonder. ik heb inmiddels ook geen angstklachten meer en slapen doe ik toch wel goed, dus geen toegevoegde waarde meer voor mij.

GHB schijnt heel verslavend te zijn, goed dat je daarmee hebt kunnen stoppen. zelf heb ik dat maar een keer gedaan, op een festival. wel veel mazzel mee gehad, want ik had enorm veel bier op en die combi schijnt gevaarlijk te zijn. maar ik had ook speed op, en ik denk dat dat de reden was dat ik niet in een diepe coma ben geraakt lol.

ik wens je veel succes met het stoppen van de Diazepam! :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."