Ik heb eventueel ook nog een doosje propranolol, ik geloof dat is een beta Blokker. Iemand ervaring?
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar beta blokkers zijn antagonisten voor de noradrenaline receptoren. Het plakt zich dus aan de receptor zonder dat het verbinding maakt waardoor noradrenaline neurotransmitters geen contact kunnen maken met de receptor (en dus geen signaaloverdracht tot stand kunnen brengen).
Plat gezegd, het voorkomt noradrenaline activiteit. Noradrenaline doet hetzelfde als adrenaline, adrenaline heeft een methylgroep extra waardoor deze voor het lichaam moeilijk af te breken is. Dus net als bij adrenaline kun je denken aan verhoogde hartslag, bloeddruk, spierspanning, fysieke activiteit.
Ik denk dat de beta blokker een stuk minder heftig gaat wezen dan benzodiazepines maar dat het effect wel zeer wenselijk is zonder vervelende bijwerkingen achteraf. Ik denk dat het wel een goede steun kan wezen in zwaardere momenten aangezien benzo ontwenning vaak juist hartslag, spierspanning, etc kunnen doen toenemen.
Begin / halverwege dit topic was ik naar mijn huisarts gegaan.
Fijn dat je iets aan je huisarts hebt en dat hij op een open manier gesprek met je aangaat. Vaak worden de onbegrijpelijke details achterwege gelaten. Ik ben stiekem een beetje benieuwd naar het soort AD maar misschien niet helemaal netjes om te vragen. :3
Mijn terugvallen zijn ook niet meer te tellen.
Ik herval ook regelmatig maar het is de grote algemene lijn die er toe doet. Vaak wissel ik een heftiger middel om voor een iets minder heftig middel en bouw dan vanaf daar verder, het is wel voor gekomen dat ik 3x naar een minder heftig middel overstapte voordat ik weer een nullijn behaalde en herval is in nuchtere periode natuurlijk ook gewoon mogelijk.
Voor mij is het wel een streven om weer langere tijd (een maand bijvoorbeeld) door het leven te gaan. Maar in eerste instantie is het doel dat ik weer productief en sociaal kan functioneren en stabiel in het leven sta. Ik leg de lat ook niet te hoog omdat dit de kans op herval al snel doet toenemen. Hou het vooral een beetje luchtig voor jezelf zonder dat je je doel voor ogen verliest, soms is het al heel positief als je stabiel kunt draaien. Vaak richt ik mij in eerste instantie op 1 dag volledig nuchter, en dan vanaf daar zien we dan wel weer verder.
Met alleen wilskracht ga je het niet van je instinct winnen, beetje opdelen in chunks en dan stapje voor stapje. Je bent er zeer actief mee bezig en relatief maak je grote sprongen. Af en toe ook wat rustig aan te doen en tevreden te zijn met jezelf.