Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsConcerta & ritalin nare gevoelens

Concerta & ritalin nare gevoelens

32 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
buubdaman zei:
Een wijs advies van een oude man:
- Ga wennen aan een slaapritme, zorg dat je 4 uur voordat je naar bed gaat (max 23.00, ik weet dat dit moeilijk is!) geen ritalin neemt.
- Zorg dat je in shape bent, een fit lichaam heeft veel minder klachten.
- Zorg dat je je vitamines binnenkrijgt.
- etc.

Ritalin is een amfetamine en gebruikt je reserves op als je te moe of niet fit bent. Voordeel is dat als je moe bent, je je niet moe voelt. Nadeel is dat je dan wel hartkloppingen etc. krijgt. Probeer het eens een tijdje.
Klik om te vergroten...
Grappig dat je je eigen advies als wijs bestempeld. Gezien de ervaringen en posts in dit topic kun je er wel van uit gaan dat de OP dit allemaal al weet.
B
BaapLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo DF-leden,

Ik ben in 2016 naar een psychiater geweest, mijn psychiater heeft mij getest op ADD en ik scoorde hier positief op. Ik heb ADD gekregen doordat ik op 1 jarige leeftijd een hersenvliesontsteking heb gekregen.

Ik krijg 54mg concerta en 10mg ritalin voorgeschreven. Ik slik deze pillen niet en mijn psychiater weet hiervan. De reden dat ik 2 soorten voorgeschreven krijg is zodat ik op het moment dat ik er baat bij heb één van deze 2 kan innemen en keuze heb in hoelang dit werkt. Momenteel slik ik het alleen voor het leren van mijn toetsen, zonder dit medicijn durf ik wel te zeggen dat ik niet meer op VWO 6 zou zitten.

Op het moment dat ik deze pil dan toch slik om te leren, begin ik te zweten, heb een hogere hartslag, krijg negatieve gevoelens en wordt heel erg introvert, terwijl ik normaal zwaar extravert ben. De dosering van de pil is zeker niet te hoog voor mij, want ik ben 193 cm met 90kg.

Zijn er meer ADD´ers die zich herkennen in mijn ervaring? En gebruiken jullie deze medicijnen dan ook alleen voor het leren / wanneer het jezelf uitkomt?

Groeten,
420.038
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Misschien dat je net als met antidepressiva eerst moet wennen. En als je het alleen af en toe neemt wen je niet. Als je gewend bent aan die medicijnen worden de negatieve bijwerkingen vanzelf minder na een poosje. Ik gok dat dat de oorzaak is.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Misschien vragen of je een ander middel mag zoals dexamphetamine of lisdexamphetamine?
Mischien dat die beter aansluiten op jou?

En het kan heel goed zijn dat 54mg Concerta gwn teveel is.
Vraag anders eens om een lagere dosering om te proberen.
Of een andere fomulatie zoals medikinet wat een net wat andere afgifte heeft als Concerta.
Medikinet werkt ook maar 8 uur ipv de 12 voor Concerta en de 4 voor methylphenidate.

Heeft alleen de 10mg methylphenidate het zelfde effect als de 54mg Concerta kwa bijwerkingen?
W
WoezoeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik herken precies de gevoelens die je beschrijft. Naar was dat. Ik ben uiteindelijk overgestapt op dexamfetamine. Is goed spul!
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik herken de negatieve werking. Bij wellbutrin had ik dit minder. Overstappen dus. Er zijn geloof ik tegenwoordig voldoende niet op methylfenidaat gebasseerde ad(h)d medicijnen beschikbaar. Bezoek een add specialist.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mijn lekker ongenuanceerd advies: blijf van die rotzooi af en leer met ADD leven in plaats van ertegen te blijven vechten. Het is geen beperking of stoornis, het is een andere manier van informatieverwerking die in onze maatschappij wordt gestigmatiseerd omdat de maatschappij is ingericht naar het gemiddelde en al wat daar van afwijkt wordt gepathologiseerd.

De Dunne zei:
Misschien dat je net als met antidepressiva eerst moet wennen. En als je het alleen af en toe neemt wen je niet. Als je gewend bent aan die medicijnen worden de negatieve bijwerkingen vanzelf minder na een poosje. Ik gok dat dat de oorzaak is.
Klik om te vergroten...
Dat is altijd het argument van big pharma. Voel je je kut? Neem dit! Voel je je nu nog kutter? Blijf het vooral nemen, je gaat je vanzelf beter voelen. Dream on. Je gaat er aan onderdoor, aan die ADHD-troep.
B
BaapLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Dunne zei:
Misschien dat je net als met antidepressiva eerst moet wennen. En als je het alleen af en toe neemt wen je niet. Als je gewend bent aan die medicijnen worden de negatieve bijwerkingen vanzelf minder na een poosje. Ik gok dat dat de oorzaak is.
Klik om te vergroten...

Ik slik deze medicijnen nu 3 jaar. Het eerste jaar slikte ik deze elke schooldag. Door de negatieve effecten slik ik ze de laatste 2 jaar alleen op momenten dat ik voor school moet leren. Ik durf wel te zeggen dat ik aan deze medicijnen gewend ben.
B
BaapLid
01-01-2024, 00:00
#9
Woezoe zei:
Ik herken precies de gevoelens die je beschrijft. Naar was dat. Ik ben uiteindelijk overgestapt op dexamfetamine. Is goed spul!
Klik om te vergroten...

Heeft dexamfetamine dezelfde effecten als concerta op de concentratie? Ik kan zonder medicatie namelijk geen concentratie opbrengen, ik ben constant aan het dagdromen en vergeet het merendeel van de stof. Ik wil wel een medicijn die mijn concentratie te goede doet
B
BaapLid
01-01-2024, 00:00
#10
Psilocyloner zei:
Mijn lekker ongenuanceerd advies: blijf van die rotzooi af en leer met ADD leven in plaats van ertegen te blijven vechten. Het is geen beperking of stoornis, het is een andere manier van informatieverwerking die in onze maatschappij wordt gestigmatiseerd omdat de maatschappij is ingericht naar het gemiddelde en al wat daar van afwijkt wordt gepathologiseerd.


Dat is altijd het argument van big pharma. Voel je je kut? Neem dit! Voel je je nu nog kutter? Blijf het vooral nemen, je gaat je vanzelf beter voelen. Dream on. Je gaat er aan onderdoor, aan die ADHD-troep.
Klik om te vergroten...

Iemand die geen ADD heeft heeft makkelijk praten over het leven hiermee. Ik ervaar er wel degelijk last van in mijn dagelijks leven en vind het leven hiermee niet makkelijk. Deze medicatie helpt mij mijn hoofd erbij te houden op momenten dat ik voor school bezig ben. Voor mij is het geen rotzooi, het helpt mij van mijn negatieve concentratie effecten af
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#11
420.038 zei:
Iemand die geen ADD heeft heeft makkelijk praten over het leven hiermee. Ik ervaar er wel degelijk last van in mijn dagelijks leven en vind het leven hiermee niet makkelijk. Deze medicatie helpt mij mijn hoofd erbij te houden op momenten dat ik voor school bezig ben. Voor mij is het geen rotzooi, het helpt mij van mijn negatieve concentratie effecten af
Klik om te vergroten...
Ik heb zelf ook ADD en heb zelf jarenlang medicatie gebruikt. Wat ik heb ondervonden is dat het, ondanks bijwerkingen, aanvankelijk werkte als een tierelier. Daardoor m'n laatste jaar vwo en de universiteit door kunnen komen. De magie is echter niet houdbaar. Het houdt een keer op, geloof me. Dan heb je steeds meer en meer nodig voor hetzelfde effect met toenemende bijwerkingen, tot op het punt dat je niet meer op een gedegen therapeutisch effect kunt uitkomen. Dan val je opeens terug op je oude niveau van functioneren, daarmee het risico lopend dat je datgene wat je hebt bereikt ten tijde van je feitelijk kunstmatig verhoogde functioneren ook nog eens verliest omdat je het niet langer kunt handhaven. Tijdens mijn laatste jaar op de uni stopte het er gewoon mee en heb ik alle zeilen bij moeten zetten om het op eigen kracht af te maken. Ik was kapot, voelde dat ik jarenlang roofbouw had gepleegd. Dergelijke medicatie is daarom, zoals ik hier ooit eens eerder heb omschreven, een uitgestoken hand van big pharma waarvan je uiteindelijk geen vinger overhoudt.

Ik loop zelf ook nog ontzettend tegen mijn functioneren aan als gevolg van mijn ADD. Met de bewering dat het louter een variantie is in informatieverwerking en geen beperking of stoornis zeg ik absoluut niet dat het geen grote problemen in het functioneren kan geven. Dit heeft echter vooral te maken met het feit dat de maatschappij gewoon niet 'ADD-vriendelijk' is, want deze is afgestemd op het gemiddelde. Echter, door ADD te zien als louter een variant op iets in plaats van een beperking of stoornis leer je ook de krachten ervan herkennen. Het is voor ons de levenskunst om ons leven op een zodanige wijze vorm te geven dat we onze krachten zo goed mogelijk kunnen benutten zonder al te veel tegen zaken aan te lopen die ons functioneren belemmeren. Geen gemakkelijke uitdaging, maar zeker niet onmogelijk denk ik. Er zijn bijvoorbeeld echt wel beroepen denkbaar waarin juist ADD'ers kunnen floreren.
K
KrullenLid
01-01-2024, 00:00
#12
Precies dezelfde ervaring hier, ook ADD gebruik het tijdens het studeren alleen.

Toevallig vanmorgen zitten denken, wanneer ik ben afgestudeerd hoe ga ik constant een niveau aanhouden zonder ritalin. Ga namelijk echt niet met klotsende oksels en heel introvert/toch opgefokt gevoel op werk zitten.

de tijd zal het leren, hopelijk valt alles op zn plek :)
B
BaapLid
01-01-2024, 00:00
#13
Psilocyloner zei:
Ik heb zelf ook ADD en heb zelf jarenlang medicatie gebruikt. Wat ik heb ondervonden is dat het, ondanks bijwerkingen, aanvankelijk werkte als een tierelier. Daardoor m'n laatste jaar vwo en de universiteit door kunnen komen. De magie is echter niet houdbaar. Het houdt een keer op, geloof me. Dan heb je steeds meer en meer nodig voor hetzelfde effect met toenemende bijwerkingen, tot op het punt dat je niet meer op een gedegen therapeutisch effect kunt uitkomen. Dan val je opeens terug op je oude niveau van functioneren, daarmee het risico lopend dat je datgene wat je hebt bereikt ten tijde van je feitelijk kunstmatig verhoogde functioneren ook nog eens verliest omdat je het niet langer kunt handhaven. Tijdens mijn laatste jaar op de uni stopte het er gewoon mee en heb ik alle zeilen bij moeten zetten om het op eigen kracht af te maken. Ik was kapot, voelde dat ik jarenlang roofbouw had gepleegd. Dergelijke medicatie is daarom, zoals ik hier ooit eens eerder heb omschreven, een uitgestoken hand van big pharma waarvan je uiteindelijk geen vinger overhoudt.

Ik loop zelf ook nog ontzettend tegen mijn functioneren aan als gevolg van mijn ADD. Met de bewering dat het louter een variantie is in informatieverwerking en geen beperking of stoornis zeg ik absoluut niet dat het geen grote problemen in het functioneren kan geven. Dit heeft echter vooral te maken met het feit dat de maatschappij gewoon niet 'ADD-vriendelijk' is, want deze is afgestemd op het gemiddelde. Echter, door ADD te zien als louter een variant op iets in plaats van een beperking of stoornis leer je ook de krachten ervan herkennen. Het is voor ons de levenskunst om ons leven op een zodanige wijze vorm te geven dat we onze krachten zo goed mogelijk kunnen benutten zonder al te veel tegen zaken aan te lopen die ons functioneren belemmeren. Geen gemakkelijke uitdaging, maar zeker niet onmogelijk denk ik. Er zijn bijvoorbeeld echt wel beroepen denkbaar waarin juist ADD'ers kunnen floreren.
Klik om te vergroten...

Ik had het mis dat het makkelijk praten is voor iemand die geen ADD heeft, want je geeft aan dat je dat hebt.

Ik gebruik niet dagelijks mijn medicatie, omdat ik ermee eens ben dat dit niet goed kan zijn voor het lichaam en in negatieve gedachten ervan opwek. Ik weet dat deze medicijnen in veel gevallen wel positief aanslaan en dat de gebruiker hier dan ook veel baat bij heeft.

Ik vind het leven met ADD moeilijk, vooral als ik andere mensen zie die bepaalde dingen in het leven soepel afgaan, waar ik veel moeite mee heb. Ik ben van mening dat als deze medicijnen aanslaan op de persoon, de positieve effecten groter zijn dan de negatieve effecten. Een AD(H)D'er kan op dit soort momenten zich normaal voelen en aan zichzelf werken, ik denk dat dat hele belangrijke punten zijn voor een AD(H)D'er.

Ik zeg hierbij wel: er zijn wel degelijk lichamelijk effecten die niet mals zijn. Alleen denk ik dat de positieve effecten groter zijn op het moment dat het aanslaat op de patiënt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."