Mitrazepine en Trazadone staan in mijn boek als antipsychotica en niet als antidepressiva. Er wordt nog wel eens beweerd dat deze twee middelen 5HT1 serotonine affiniteit verhogen door 5HT2 serotonine affiniteit te blokkeren. Maar dat is een vrij onzinnig excuusverhaal om inname bereidheid te vergroten.
Fluoxetine (Prozac) vond je ook niets? Ik kreeg de indruk dat deze binnen zijn categorie nog als relatief verslavend / recreatief werd ervaren.
Rare drugs/medicatie om ADHD mee te 'behandelen' / 'onderdrukken'.
Onverantwoord ook gewoon. Zulk soort grappen onder het mom van 'efficiëntie in de zorg' drijft wel vaker mensen tot suïcide. Hersenschade en cardiovasculaire complicaties komen ook vaak voor als gevolg van benzodiazepine ontwenning. Het is ook algemene kennis dat een overhaaste afbouw van benzodiazepines het risico op terugval en trauma aanzienlijk verhoogt.
Verrassend maar niet heus, ik vind het alsnog wel sterk dat je dat 3 weken hebt volgehouden.
De therapie is leuk en aardig maar wat je naar mijn indruk vooral nodig hebt is een fatsoenlijk benzodiazepine afbouwschema. Clonazolam is simpelweg ongeschikt als benzodiazepine om mee af te bouwen. Het piekt na slechts zo'n anderhalf uur al in effecten, daarna storten de effecten van Clonazolam na zo'n 8 uur alweer vrijwel volledig in waarna het nog zo'n 8 uur lichtjes nasleept waarna je weer zo'n beetje baseline bent. En dat is na slechts 0,5mg Clonazolam, dat is de opstapeling van Clonazolam in je bloed niet mee gerekend die geheid plaats vindt wanneer je 5 keer per dag Clonazolam doseert. Dit ook nog eens naast een Diazepam recept welke dezelfde enzymen benodigd voor afbraak / metabolisme.
Lang verhaal kort, Clonazolam veroorzaakt aanzienlijke schommelingen bij aanhoudend gebruik en met deze schommelingen valt met een goede planning niet te compenseren. Zelfs wanneer er sprake is van ernstige verslaving / afhankelijkheid voor de farmaceutische tegenhanger Clonazepam zal een meer ervaren hulpverlener je volledig omzetten naar een Diazepam voorschrift om mee af te bouwen. En Clonazepam vertoont de complicaties van sterke schommelingen zoals Clonazolam deze veroorzaakt niet. In dit verhaal is de vrij extreme tolerantie vorming waar benzodiazepines om bekend staan nog geen eens mee gerekend wat benzodiazepines eveneens onvoorspelbaar kan maken.
Het ding met Diazepam is dat het in tegenstelling tot Clonazolam een halfwaardetijd heeft van meer dan 24 uur, de metabolieten van Diazepam geen eens meer gerekend. Wanneer je met Diazepam afbouwt heb je al dat onvoorspelbare geouwehoer van Clonazolam met schommelingen niet. Met Diazepam duurt het dan ook meerdere dagen voordat de effecten volledig zijn opgebouwd.
Wanneer ik dagelijks 2,5mg Clonazolam doseer bouw ik af door volledig over te schakelen op Diazepam waarbij ik op de eerste dag toch minimaal 40mg Diazepam zou innemen. Nu kan ik begrijpen dat in jou situatie de keuze voor Clonazolam met beschikbaarheid en financiële redenen te maken kan hebben. Mocht je de wanhoop nabij wezen en geen (toereikend) Diazepam recept kunnen krijgen om het gebruik van benzodiazepines op een realistische manier af te bouwen zou ik op zijn minst de Clonazolam voor Diclazepam inruilen.
Diclazepam is een (relatief) fatsoenlijk surogaat alternatief op de farmaceutische Diazepam. Diclazepam faciliteert sterk gelijkende effecten aan Diazepam via hetzelfde werkingsmechanisme. Er is sowieso eigenlijk geen benzodiazepine meer ongeschikt om mee af te bouwen dan Clonazolam. Benzodiazepines door elkaar heen gebruiken om 'af te bouwen' is normaal gesproken ook niet het meest praktische idee.
Gewoon aangeven bij de huisartsenpost dat je ontevreden bent met de ondersteuning die je krijgt bij het afbouwen van benzodiazepine gebruik en dat je geholpen wilt worden door een andere hulpverlener. Bij voorkeur iemand met enigszins gerelateerde kennis betreffende het afbouwen van benzodiazepines.
Therapie heeft op dit punt überhaupt geen zin zolang je geen stabiel benzodiazepine voorschrift hebt. Typisch geval dweilen met de kraan open dit.