Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums2 x Xtc verkeerd gevallen. Tips om te voorkomen .

2 x Xtc verkeerd gevallen. Tips om te voorkomen .

29 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Volgende keer breng je je pillen naar het testcentrum ❀
M
MiraculeusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Je noemt geen dosis, dus ik ga ervanuit dat je je pillen niet hebt laten testen. Dan weet je dus niet of je wel MDMA in je pillen hebt zitten of misschien een heel andere stof. Ook weet je niet welke hoeveelheid je neemt met 'een halfje'. Wat en hoeveel je neemt maakt heel veel uit voor hoe je je gaat voelen daarna (logisch) dus laat je pillen testen en neem een dosis die past bij jouw lichaam.
Verder valt me op dat je je niet houdt aan de 3-maanden regel. Dit zorgt ervoor dat je je lichaam te vaak belast en het geen tijd krijgt om hiervan te herstellen. Je serotoninehuishouding moet weer op peil komen en je lichaam moet de schade repareren, 1 maand is veel te weinig tijd hiervoor. Houd daar een volgende keer dus rekening mee en houd 3 maanden tussen je gebruik.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Miraculeus zei:
Verder valt me op dat je je niet houdt aan de 3-maanden regel.
Klik om te vergroten...
Dit ja. Gun je lichaam de tijd om weer bij te komen.
d
daniqje85Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Bedankt ! Ik heb er ook te weinig verstand van en zal die 3 maanden tussen periode ook echt zeker gaan inlassen .

Daarnaast ga ik de xtc testten.

Fijn dat er niet gelijk negatieve reacties zijn maar goeie tips!
x
xammyxLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gezien het feit dat je nu 3 maanden achter elkaar XTC hebt gebruikt zou ik je aanraden om een wat langere pauze te nemen. Het liefst 6 maanden zodat je receptoren volledig kunnen herstellen.

Mocht je toch nog wat willen gebruiken doe dan iets wat geen (grote) impact heeft op je serotonine.

Denk daarbij aan speed of sos. Heb me laten vertellen dat 2cb in lage dosering ook heel prettig is op een festival.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
daniqje85 zei:
2 redbull op op de heenweg
Klik om te vergroten...
Die redbull zou ik ook achterwege laten. Al die extra caffeine kan niet goed zijn.

Drink je genoeg water?
d
daniqje85Lid
01-01-2024, 00:00
#7
xammyx zei:
Gezien het feit dat je nu 3 maanden achter elkaar XTC hebt gebruikt zou ik je aanraden om een wat langere pauze te nemen. Het liefst 6 maanden zodat je receptoren volledig kunnen herstellen.

Mocht je toch nog wat willen gebruiken doe dan iets wat geen (grote) impact heeft op je serotonine.

Denk daarbij aan speed of sos. Heb me laten vertellen dat 2cb in lage dosering ook heel prettig is op een festival.
Klik om te vergroten...
Nog geen ervaring met 2cb. Wat is een lage dosering. Moet ik nog met andere dingen rekening houden ? Ik zal het dan eerst thuis eens proberen voordat ik dat op een festival doe
d
daniqje85Lid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Die redbull zou ik ook achterwege laten. Al die extra caffeine kan niet goed zijn.

Drink je genoeg water?
Klik om te vergroten...
Ja zat ik ook al aan te denken idd. Wel heb ik genoeg gedronken en ook in het slechte gevoel wat meer frisdrank. Geen alcohol
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je zegt dat je bij een boom moest zitten en wachten tot je weer kon staan.

Wat was er gebeurd als je probeerde te gaan staan in de tussentijd dan?

Je zegt dat je het gevoel had dat je oververhit raakte en dat er daarom herhaaldelijk water over je heen is gegooid.
Hoe ontstond het idee dat je oververhit raakte? Waar merkte je dat aan?

Was je daarnaast ook misselijk? Had je last van hartkloppingen? Hoe waren je gedachten in de tussentijd? Ervaarde je wel iets van de innerlijke rust die mdma vaak geeft? Of voelde je je juist heel onrustig en een beetje paniekerig?

Even wat vragen ter verduidelijking zodat ik wat beter met je kan nadenken over mogelijke verklaringen :wink:
d
daniqje85Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Je zegt dat je bij een boom moest zitten en wachten tot je weer kon staan.

Wat was er gebeurd als je probeerde te gaan staan in de tussentijd dan?

Je zegt dat je het gevoel had dat je oververhit raakte en dat er daarom herhaaldelijk water over je heen is gegooid.
Hoe ontstond het idee dat je oververhit raakte? Waar merkte je dat aan?

Was je daarnaast ook misselijk? Had je last van hartkloppingen? Hoe waren je gedachten in de tussentijd? Ervaarde je wel iets van de innerlijke rust die mdma vaak geeft? Of voelde je je juist heel onrustig en een beetje paniekerig?

Even wat vragen ter verduidelijking zodat ik wat beter met je kan nadenken over mogelijke verklaringen :wink:
Klik om te vergroten...
Wat lief dat je de tijd neemt hiervoor .

Ik had het idee dat de wereld draaide en ik gelijk zou flauw vallen als ik zou staan. En als ik nog maar bewoog ging mijn hart nog sneller kloppen. Elke beweging zorgde voor meer geraas en een nog snellere hartslag.

Ondanks dat ik zat voor 4 uur kwam het nog met vlagen .

Het over hitte gevoel was dat ik het echt onwijs warm had en tintelingen had ik mn armen.

Onrustig en paniekerig gevoel maar ik was niet in paniek. Maar duidelijk geen gevoel van innerlijke rust. Ook al valt hij wel goed heb ik altijd een geraasd gevoel.

Hartslag was de slechte momenten tussen de 100 en 115 slagen per minuut. Terwijk normaal 75 ongeveer is en bij rust bij mij 55.

Ik voel mij eigenlijk altijd wel goed en positief ook niet bekend met paniek aanvallen ( iknweet wel dat bij naaste eruit ziet )

Ik was ook alle keren met de zelfde mensen die ik vertrouw.

Een vriendin heeft ook al die uren gewoon naar mij gezeten. Zij gebruikte niet.
x
xammyxLid
01-01-2024, 00:00
#11
daniqje85 zei:
Nog geen ervaring met 2cb. Wat is een lage dosering. Moet ik nog met andere dingen rekening houden ? Ik zal het dan eerst thuis eens proberen voordat ik dat op een festival doe
Klik om te vergroten...
Tresshold 5mg
Licht 10-15mg
Medium 15-20mg
Sterk 25>

Opkomst 60 minuten
Piek 2-3 uur
Nagloei 2-3 uur
Totaal 6-7 uur


Altijd je 2cb laten testen want als je te hoog doseert kun je te veel trippy effecten krijgen en als je juist meer mdma effecten wilt krijgen moet je het echt bij een lage dosis houden.

Qua tolerantie: twee weken na gebruik zou je weer dezelfde effecten kunnen voelen als je eerste keer.

Gewoon een keertje thuis met vrienden uitproberen en ervoor zorgen dat er iemand bij is die niet gebruikt zodat die je kan ondersteunen, mocht je niet lekker gaan. Lekker techno muziek opzetten en proberen in de flow van de muziek te komen.

Bijkomend voordeel van 2cb is dat je niet strak gaat staan :)

Zou het zeker afraden om dit voor het eerst op een festival te gebruiken aangezien voor sommige mensen die prikkels een beetje te veel kunnen worden.
d
daniqje85Lid
01-01-2024, 00:00
#12
xammyx zei:
Tresshold 5mg
Licht 10-15mg
Medium 15-20mg
Sterk 25>

Opkomst 60 minuten
Piek 2-3 uur
Nagloei 2-3 uur
Totaal 6-7 uur


Altijd je 2cb laten testen want als je te hoog doseert kun je te veel trippy effecten krijgen en als je juist meer mdma effecten wilt krijgen moet je het echt bij een lage dosis houden.

Qua tolerantie: twee weken na gebruik zou je weer dezelfde effecten kunnen voelen als je eerste keer.

Gewoon een keertje thuis met vrienden uitproberen en ervoor zorgen dat er iemand bij is die niet gebruikt zodat die je kan ondersteunen, mocht je niet lekker gaan. Lekker techno muziek opzetten en proberen in de flow van de muziek te komen.

Bijkomend voordeel van 2cb is dat je niet strak gaat staan :)

Zou het zeker afraden om dit voor het eerst op een festival te gebruiken aangezien voor sommige mensen die prikkels een beetje te veel kunnen worden.
Klik om te vergroten...
Wow echt enorm bedankt !!! đŸ€—đŸ€—đŸ€—đŸ€—
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
daniqje85 zei:
Wat lief dat je de tijd neemt hiervoor .

Ik had het idee dat de wereld draaide en ik gelijk zou flauw vallen als ik zou staan. En als ik nog maar bewoog ging mijn hart nog sneller kloppen. Elke beweging zorgde voor meer geraas en een nog snellere hartslag.

Ondanks dat ik zat voor 4 uur kwam het nog met vlagen .

Het over hitte gevoel was dat ik het echt onwijs warm had en tintelingen had ik mn armen.

Onrustig en paniekerig gevoel maar ik was niet in paniek. Maar duidelijk geen gevoel van innerlijke rust. Ook al valt hij wel goed heb ik altijd een geraasd gevoel.

Hartslag was de slechte momenten tussen de 100 en 115 slagen per minuut. Terwijk normaal 75 ongeveer is en bij rust bij mij 55.

Ik voel mij eigenlijk altijd wel goed en positief ook niet bekend met paniek aanvallen ( iknweet wel dat bij naaste eruit ziet )

Ik was ook alle keren met de zelfde mensen die ik vertrouw.

Een vriendin heeft ook al die uren gewoon naar mij gezeten. Zij gebruikte niet.
Klik om te vergroten...
Thanks voor de uitleg =)
En nog een laatste check: ik heb het vermoeden dat je een vrouw bent?

Die laatste vraag stel ik namelijk omdat vrouwen vaker bijwerkingen melden van mdma dan mannen. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de wisselende hormoonspiegel, maar veel over dat soort interacties is onduidelijk.

Ik moet zeggen dat de duizeligheid wel een bijwerking is die ik zorgwekkend vind. Als je zoiets merkt nadat je stimulerende drugs hebt gebruikt, dan kun je meestal maar beter even naar de EHBO gaan. Het hoeft niet per se iets heel ernstigs te zijn, maar duizeligheid kan wel duiden op problemen met de bloedsomloop. En dat kan dus serieus verslechteren. Daarom better safe than sorry.

De hartslag die je noemt is verder niet heel zorgwekkend. Bij de EHBO zouden ze wel nog even je bloeddruk en de lichaamstemperatuur kunnen opmeten. Als je duizelig bent, een hoge bloeddruk hebt, én koorts, ja, dan moet je wel even medisch in de gaten gehouden worden.

De symptomen die je noemt kunnen samenhangen met te veel mdma. Mensen kunnen daar angstig van worden, hartkloppingen ervaren, en vaak ook een soort overweldigend gevoel van krijgen; dat je even niet precies weet waar je het moet zoeken. Hierboven zijn ook al opmerkingen geplaatst over dat je echt even moet opletten dat je weet hoeveel milligram mdma je binnenkrijgt. Xtc-pillen zijn tegenwoordig best sterk. Dus een halve xtc-pil kan soms al te veel mdma bevatten om in één keer in te nemen.

Een goede richtlijn voor de hoeveelheid mdma die je kunt innemen is ergens tussen de 80 en 160 milligram per avond. Dat betekent dat je dan één keer 80 milligram inneemt en bijvoorbeeld 2 uur daarna nog eens een keer 60 milligram, of 80 milligram. En dat je daarna ophoudt met bijpakken.
Dat zijn namelijk hoeveelheden waarmee MAPS klinische onderzoeken doet naar mdma-assisted psychotherapy, en die hoeveelheden blijken in een klinische setting veilig en effectief.

Over de keer dat je de volgende dag nog wat mdma had bijgepakt.
Wat veel mensen niet weten is dat het 48 uur duurt voordat mdma uit je bloed is. Na 8 uur zit nog ongeveer de helft van de mdma in je bloed. Dat voel je alleen niet meer zo omdat je lichaam zich ongevoelig maakt voor de effecten van mdma. Daarom heeft steeds bijpakken ook niet zoveel zin (maar kan wel leiden tot aanvullende gezondheidsrisico's zoals oververhitting of neurotoxiciteit!).

Schermafbeelding 2023-08-03 om 11.47.29.png
(Pardo-Lozano et al., 2012) https://doi.org/10.1371/journal.pone.0047599


Als je dus de volgende dag/ochtend precies dezelfde hoeveelheid mdma bijpakt als waarmee je begonnen bent, dan ontstaat er dus een hogere piekconcentratie mdma in het bloed. Want de bijgepakte mdma stapelt bovenop de mdma die al in je bloed zat. Daardoor is de kans op bijwerkingen groter. Maar omdat je tolerantie hebt van de dag ervoor is de kans op plezierige effecten juist best klein.
De situatie waarin je dus voor de tweede keer niet zo lekker ging was een risicovolle situatie waarin de kans op vervelende bijwerkingen gewoon een stuk groter was.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
daniqje85 zei:
In mei
Eind juni
Eind juli
Klik om te vergroten...
Het zit hem wel vooral hierin hoor, denk ik. Is toch echt wel veel te snel achter elkaar, ook al neem je niet veel. En een drugs ervaring is meeeega afhankelijk van set en setting. Had je in juni bijvoorbeeld een heel drukke werkweek voor je gebruikte? Ruzie met je partner of een vriend gehad? Gewoon ruk geslapen? Kan er allemaal invloed op hebben.

Je zegt weinig verstand te hebben van XTC en andere middelen. We hebben hier een XTC handboek met heel veel informatie om je zo goed mogelijk voor te bereiden op een geweldig ervaring: https://drugsforum.nl/threads/mdma-xtc-handleiding.61333/
Maar als je alles perfect doet, is dat nog geen garantie.
Bij mij helpt me goed inlezen in elk geval wel met de juiste set/mindset. Ik voel me zelfverzekerder, weet wat ikkan verwachten en hoe ik mezelf en vooral anderen kan helpen EN ik vind het enorm leuk om te lezen dus raak nog meer excited. Daarvoor ben je hier op de juiste plek, ook mbt 2cb.

2cb handboek: https://drugsforum.nl/threads/2c-b-veel-gestelde-vragen-alles-voor-je-eerste-keer.59274/
2cb topics: https://drugsforum.nl/search/7362576/?q=2cb&c[title_only]=1&o=relevance
Sub-forum XTC: https://drugsforum.nl/forums/mdma-xtc.3/
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Iemand die al slecht gaat op xtc zou ik zeker geen 2cb aanraden op een festival
x
xammyxLid
01-01-2024, 00:00
#16
FredKroket zei:
Iemand die al slecht gaat op xtc zou ik zeker geen 2cb aanraden op een festival
Klik om te vergroten...
Ik ben van mening dat je alleen kan zeggen dat je “slecht gaat” op een bepaalde drug als je het op een verantwoorde manier ( voor zover dat gaat) hebt gebruikt en het negatief hebt ervaren.

Als je een drug op een onverantwoordelijke manier gebruikt is de kans dat je slecht gaat bijzonder groot.

Of je nou 2cb, xtc, speed of andere rotzooi gebruikt en je gewoon aan de aanbevolen dosis en frequentie houd, en je hoofd er een beetje bij houdt lijkt het me sterk dat je slecht zal gaan.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
xammyx zei:
Ik ben van mening dat je alleen kan zeggen dat je “slecht gaat” op een bepaalde drug als je het op een verantwoorde manier ( voor zover dat gaat) hebt gebruikt en het negatief hebt ervaren.
Klik om te vergroten...
Alsof mensen louter om rationele redenen drugs nemen. Het gaat veel meer om zaken als: verkrijgbaarheid, gewoontes, rituelen in subculturen, emoties of zelfs trauma.

Bovendien is het 'je eigen schuld'-criterium een makkelijke manier om mensen achteraf te victim-blamen dat onheil wat hen overkomt hun eigen schuld zou zijn. En dat is een belangrijk kenmerk van stigmatiseren. Bovendien bestaan er geen objectieve criteria aan de hand waarvan mensen bepalen wat ze verantwoord vinden en wat niet. Of iemand is op zijn minst vergeten dat Handboek Met Objectieve Criteria aan mij te overhandigen.
Volgens mij leidt zo'n opvatting ertoe dat mensen achteraf hun eigen waardeoordeel op een situatie gaan plakken; vaak zonder goed te weten wat nou precies de context was. Dat kan soms best respectloos zijn, bijvoorbeeld als iemand overlijdt na drugsgebruik en dat anderen dan (tegen familieleden) zeggen dat het zijn/haar eigen schuld is omdat hij/zij dom zou hebben gedaan.

Ik denk dus dat je je beter kunt afvragen hoe we gezamenlijk een ondersteunende omgeving kunnen inrichten.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dus dat je je beter kunt afvragen hoe we gezamenlijk een ondersteunende omgeving kunnen inrichten.
Klik om te vergroten...
Mooi verwoord @Neo-Shulginist
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
FredKroket zei:
Iemand die al slecht gaat op xtc zou ik zeker geen 2cb aanraden op een festival
Klik om te vergroten...
Iemand is twee keer slecht gegaan op XTC
 Das wel wat anders dan er niet tegen kunnen ofzo haha. Ennnn er werd evengoed eerst aangeraden 2cb eerst thuis te testen. Wellicht gaat TS wel veul lekkerder op een middel dat je sero niet helemaal opfokt, weten wij veel.

Neo-Shulginist zei:
Alsof mensen louter om rationele redenen drugs nemen. Het gaat veel meer om zaken als: verkrijgbaarheid, gewoontes, rituelen in subculturen, emoties of zelfs trauma.
Klik om te vergroten...
Volgens mij werd er meer bedoeld dat het een incidenteel iets is geweest en daarom verder ‘onderzoek’ nodig is. Als in: kun je spreken van ‘slecht gaan op XTC’ als iemand 2 keer een slechte ervaring heeft gehad en 2 keer een geweldige
 Waarbij de set en setting van de slechte ervaringen zeker niet optimaal zijn geweest. Vooral de laatste keer: is het wonderlijk dat je XTC slecht valt op een festival als je de dag ervoor ook al XTC hebt gebruikt (+ vermoedelijk slechte slaap en slecht gegeten, want festival)
?
Niet dat het daarmee iemands schuld is, maar verantwoord gebruik beperkt de risico’s wel. En wij kunnen iemand inderdaad wĂ©l opweg helpen met hoe je die context kan optimaliseren.

Volgens mij werd het dus niet als victimblaming bedoeld door @xammyx, maar juist met de intentie om de oorzaak van het niet lekker vallen van de XTC buiten TS zoeken. Maar dat was hoe ik het opvatte.

Neo-Shulginist zei:
Dat kan soms best respectloos zijn, bijvoorbeeld als iemand overlijdt na drugsgebruik en dat anderen dan (tegen familieleden) zeggen dat het zijn/haar eigen schuld is omdat hij/zij dom zou hebben gedaan.

Ik denk dus dat je je beter kunt afvragen hoe we gezamenlijk een ondersteunende omgeving kunnen inrichten.
Klik om te vergroten...
Hear, hear!
x
xammyxLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
Iemand is twee keer slecht gegaan op XTC
 Das wel wat anders dan er niet tegen kunnen ofzo haha. Ennnn er werd evengoed eerst aangeraden 2cb eerst thuis te testen. Wellicht gaat TS wel veul lekkerder op een middel dat je sero niet helemaal opfokt, weten wij veel.


Volgens mij werd er meer bedoeld dat het een incidenteel iets is geweest en daarom verder ‘onderzoek’ nodig is. Als in: kun je spreken van ‘slecht gaan op XTC’ als iemand 2 keer een slechte ervaring heeft gehad en 2 keer een geweldige
 Waarbij de set en setting van de slechte ervaringen zeker niet optimaal zijn geweest. Vooral de laatste keer: is het wonderlijk dat je XTC slecht valt op een festival als je de dag ervoor ook al XTC hebt gebruikt (+ vermoedelijk slechte slaap en slecht gegeten, want festival)
?
Niet dat het daarmee iemands schuld is, maar verantwoord gebruik beperkt de risico’s wel. En wij kunnen iemand inderdaad wĂ©l opweg helpen met hoe je die context kan optimaliseren.

Volgens mij werd het dus niet als victimblaming bedoeld door @xammyx, maar juist met de intentie om de oorzaak van het niet lekker vallen van de XTC buiten TS zoeken. Maar dat was hoe ik het opvatte.


Hear, hear!
Klik om te vergroten...
Thanks voor het verhelderen van mijn intenties. Vind het persoonlijk zonde als mensen het idee krijgen dat ze slecht gaan op een drug als de omstandigheden en het wellicht onbewust verkeerd gebruik daar juist voor zorgen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."