Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfbouwschema benzos

Afbouwschema benzos

80 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#1
ricorieks zei:
dus bij chronisch gebruik van benzos mag je in princiepen nooit meer auto rijden ? als ik het goed begrijp.
Klik om te vergroten...
Volgens mijn arts wel , die zegt laat eerst iemand naast je zitten om het te beoordelen.
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#2
Eve's drop zei:
Snap dat het natuurlijk vervelend is maar vraag jezelf nou eens af of je iemand kan vergeven als je weet dat hij willens en wetens je zoon of dochter heeft doodgereden onder invloed van medicatie/drugs.

Juist ook tijdens het afbouwen kunnen er gekke dingen gebeuren dus het is wel af te raden.

Overigens gaat het bij zulke ongevallen pas echt mis als het op een verzekerings kwestie gaat aankomen, zero tolerance bij sedatieven. Wat betekend de rest van je leven betalen als ze sporen vinden in je bloed.
Klik om te vergroten...
dus bij chronisch gebruik van benzos mag je in princiepen nooit meer auto rijden ? als ik het goed begrijp.
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tijdloos zei:
Volgens mijn arts wel , die zegt laat eerst iemand naast je zitten om het te beoordelen.
Klik om te vergroten...
ja ik rij ook gewoon ook zeer lange stukken soms dat ik 3 x in een rit van ochtend tot avond gewoon me medicatie slik
maar wat ik hier allemaal lees blijf je ten alle tijden schuldig bij een ongeval om dat je onder invloed rijd?
rijdt je onder invloed dan ben je strafbaar .
daar maakte ik op uit ,dat je niet mag rijden dan.
ook al zegt de huisarts ,rij effe een rondje met de buurman en die zegt prima gereden ,dat je dan wel onder invloed mag rijden vindt ik beest apart dat een arts dat zegt.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tijdloos zei:
Volgens mijn arts wel , die zegt laat eerst iemand naast je zitten om het te beoordelen.
Klik om te vergroten...
Ik slik van men 16/17de benzo's, en mag gewoon op rijden (de voorgeschreven dosis) , nu slik ik sinds 2 weken dex.
Daar heeft de behandelende arts wel een attest met zijn naam en nummer en informatie op voor mee gegeven dat ik altijd bij me moet hebben voor als ik tegen gehouden zou worden met de auto..

Heb over 4 weken een plastest moeten doen bij de verslavingsarts.
En op de uitslag was het % aan thc zo miniem dat die hoogstwaarschijnlijk zelfs niet tevoorschijn komt op een speekseltest.
En de waardes aan benzo afweerstoffen was onder de waarde dat ik mag rijden met een gemotoriseerd voertuig ( ik had 2 dagen ervoor nog 2mg flualprazolam genomen) en zat nog op 3x10 diazepam toen.
Dit speelt hem wel af in België en ken de wetgeving in Nederland niet.
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#5

8.4. Angststoornissen​

Fobische reacties kunnen in bepaalde gevallen, afhankelijk van de aard van de fobie, een duidelijke belemmering vormen voor het besturen van een motorrijtuig, maar geven in de regel geen reden voor ongeschiktheidsverklaring. Echter, mensen die regelmatig therapieresistente paniekaanvallen vertonen, zijn in het algemeen ongeschikt voor het rijbewijs; voor de beoordeling is een specialistisch rapport vereist.

Personen die ter bestrijding van een angststoornis hoge doses psychofarmaca (benzodiazepinen) gebruiken, zijn ongeschikt voor deelname aan het gemotoriseerde verkeer.

10.5. Hypnotica, sedativa, anxiolytica​

Personen die behandeld worden met barbituraten zijn ongeschikt.
Personen die benzodiazepinen gebruiken met een ernstige of potentieel gevaarlijke invloed op de rijvaardigheid (categorie III) zijn ongeschikt. Personen die – in een therapeutische dosis – benzodiazepinen gebruiken die geen tot matig negatieve invloed hebben op de rijvaardigheid (categorie I en II), kunnen geschikt worden verklaard. Voor middelen uit categorie II geldt dat er bij chronisch gebruik een week na de start van de behandeling ongeschiktheid is.
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dag allen,

Ik hoop dat ik dit in het goede subforum plaats. Ik ben benieuwd of iemand licht kan schijnen op mijn benzo afbouwschema

Gedurende een periode van 12 weken heb ik (met soms tussenpozen van een week) benzos genomen tegen angst en paniek. En ik wil ervan af.

Mijn dosis lag gemiddeld op de 10-30 mg oxazepam per dag soms maar nooit meer dan 30. Daarna ben ik tweemaal een week overgezet op 30 mg diazepam per dag vanwege een crisis (hallo Antidepressiva).

Nu ben ik de "kliniek" uitgestuurd met 30 mg diazepam per dag en geen pillen mee gekregen. Uiteindelijk ben ik dus dinsdag naar 15 mg gegaan. Woensdag maar 5 en donderdag naar 0. Dat was niet zo een goed idee.

Vervolgens via m'n psychiater een plan opgesteld om per week 2 mg naar beneden te gaan vanaf de 15 mg.

Nu heb ik erg veel last van rebound anxiety of gewoon anxiety i don't know. Zou het komen door de 50% reductie van deze week, althans gemiddeld zelfs dis nog meer dan 50 % (woensdag en donderdag)?

Nu is het doel dus:
WK 1 15
WK 2 13
Etc.

Zouden deze acute klachten dus kunnen worden verklaard door de extreme reductie van deze week en klopt dit schema?

Dank alvast en succes allemaal.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#7
Reken maar dat 50% reductie zeker wel wat rebound symptomen opleverd, 12 weken gebruik is wel genoeg om al afhankelijk te geraken, zeker omdat je van 30mg oxa naar 30mg dia bent gegaan en dat is ook al een bijzondere promotie (om het zo maar een naam te geven)

Zo zal je ook merken dat van 15 naar 13 nog wel zal gaan, maar van 6mg naar 4 mg is al 33% reductie,

Van 4mg naar 2mg al 50%!

En van 2 naar 0 kan je zelf ook wel invullen. Dit is een rapid taper en zeker geen ashton manual kan ik je zeggen. Overleg dit met je psychiater als je onwenselijke verschijnsellen krijgt!
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Eve's drop zei:
Ik verwacht zeker niet dat je dood zal gaan nee, maar te snel stoppen is gewoon niet wenselijk en dat hadden de professionals moeten weten.

Het is maar een dun lijntje om nu de zwarte markt op te gaan en het buiten medische supervisie om in handen te krijgen, maar ik heb wel het idee dat je verantwoordelijk bent en niet de rc markt opduikt om een beetje angst en paniek te ontduiken.

Slapeloze nachten zijn ook veel voorkomende klachten en zorgen ook voor extra intense verschijnsellen overdag, maar als ze niet overheersen zo lang mogelijk uitstellen die dosis!
Klik om te vergroten...
Nee ik ben zeker geen illegale shopper, je weet nooit wat erin zit. En wil zo snel maar zo humaan mogelijk stoppen.

M'n psychiater denkt daar wel over mee, maar wilde inderdaad even verificatie, maar goed ik kan altijd nog langzamer taperen.

Bedankt voor de info.
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja die *promotie" kwam door een soort van psychotische reactie op verhoging van m'n antidepressiva. Voorheen altijd zelf afgebouwd van 30 oxa naar 0 in een week, maar dan slikte ik ook maar 2 weken.

Ik heb eventueel nog oxazepam om het verschil een beetje op te vangen, is dat een goed idee? Omrekentabel geeft aan 0.3 dus 10mg oxa zou dan 3.33 diazepam zijn ongeveer. Of werkt dat niet zo.

Opzich gaat het redelijk, woensdag en donderdag zelfs wonderbaarlijk goed, maar die rebound zal dus inderdaad later zijn gekomen.

Volgende week vrijdag heb ik weer een afspraak om te kijken hoe het gaat. Als ik het echt niet trek heb ik nog wel wat extra diazepam om te overbruggen en dan misschien toch voor de 10% p week te gaan.

Dank!

Edit: ik ben tegelijkertijd ook m'n antidepressiva aan het afbouwen van 10 mg citalopram naar 5 naar 0
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zo zo dat zijn een hoop afbouwschema's en medicijnen door elkaar heen, ik zal zeggen dat het geheel simpel en stap voor stap benaderen misschien beter is aangezien je natuurlijk altijd weer in een crisis situatie kan geraken.

Maar ik ben dan geen geleerde, zelf heb ik dan wel veel onderzoek gedaan naar het effect op de hersenen, daarbij ga ik geheel aan het persoonlijke verhaal voorbij, en is het natuurlijk maar natte vingerwerk. Dus neem mijn mening wel met een korrel zout, evenals je dat ook mag doen bij een psychiater natuurlijk.

Om terug te komen op je vraag over de omrekentabellen van oxazepam en diazepam moet ik je toch verwijzen naar halfwaardetijden, zo is oxazepam een metaboliet van diazepam evenals temazepam en lorazepam. Oxazepam heeft een gemmidelde halfwaardetijd van 8 uurtjes maar diazepam rekt haar tentakels uit tot 72 uur en bouwt zich op in je vetweefsel.

Ik raad het af, maar een pilletje 10mg oxazepam in je portomonee geeft vaak al een heel gerust gevoel als ik ervaringsdeskundige moet geloven.

Veel sterkte en bij vragen altijd gelijk doen. Vele meningen maken toch altijd een bruin geheel zeg ik maar zo he haha!

You can do it!
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dank!

Ik heb vooral last van hoofdpijn misselijkheid en pijn op de borst. Waarschijnlijk door stress.

Even doorbijten denk ik tot ik ben gestabiliseerd op 15 mg en dan rustig afbouwen denk ik van maar.

Ik zal er vast niet dood aan gaan. Heb verder geen klachten behalve wat angst en paniek.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik verwacht zeker niet dat je dood zal gaan nee, maar te snel stoppen is gewoon niet wenselijk en dat hadden de professionals moeten weten.

Het is maar een dun lijntje om nu de zwarte markt op te gaan en het buiten medische supervisie om in handen te krijgen, maar ik heb wel het idee dat je verantwoordelijk bent en niet de rc markt opduikt om een beetje angst en paniek te ontduiken.

Slapeloze nachten zijn ook veel voorkomende klachten en zorgen ook voor extra intense verschijnsellen overdag, maar als ze niet overheersen zo lang mogelijk uitstellen die dosis!
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#13
SaintVitus zei:
Nee ik ben zeker geen illegale shopper, je weet nooit wat erin zit. En wil zo snel maar zo humaan mogelijk stoppen.

M'n psychiater denkt daar wel over mee, maar wilde inderdaad even verificatie, maar goed ik kan altijd nog langzamer taperen.

Bedankt voor de info.
Klik om te vergroten...


Fijn dat je een goede verstandshouding hebt met je specialist.

Maar je hebt ook zelf de touwtjes in handen, zorg dat je met afbouwen strikt bent en niet teveel uitschieters hebt want je hersenen passen zich langzaam aan.

12 weken is te overzien, maar lees je eens in over het kindling effect door benzodiazepines. Elke keer een kleine withdrawal zorgt voor steeds intensere rebound symptomen. Zelfs bij een lage dosis kan men dan zeer veel last ondervinden van de "afkick"
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Eve's drop zei:
Fijn dat je een goede verstandshouding hebt met je specialist.

Maar je hebt ook zelf de touwtjes in handen, zorg dat je met afbouwen strikt bent en niet teveel uitschieters hebt want je hersenen passen zich langzaam aan.

12 weken is te overzien, maar lees je eens in over het kindling effect door benzodiazepines. Elke keer een kleine withdrawal zorgt voor steeds intensere rebound symptomen. Zelfs bij een lage dosis kan men dan zeer veel last ondervinden van de "afkick"
Klik om te vergroten...
Betekent dit dan juist dat ik langzamer moet afbouwen of?
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#15
SaintVitus zei:
Betekent dit dan juist dat ik langzamer moet afbouwen of?
Klik om te vergroten...
Vertaald uit het Engels-

Ontsteking als gevolg van ontwenning van een stof verwijst naar de neurologische aandoening die het gevolg is van herhaalde ontwenningsverschijnselen van sedatieve hypnotica, zoals alcohol en benzodiazepines. Elke terugtrekking leidt tot ernstigere ontwenningsverschijnselen dan in eerdere afleveringen. Wikipedia (Engels)
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#16
Eve's drop zei:
Vertaald uit het Engels-

Ontsteking als gevolg van ontwenning van een stof verwijst naar de neurologische aandoening die het gevolg is van herhaalde ontwenningsverschijnselen van sedatieve hypnotica, zoals alcohol en benzodiazepines. Elke terugtrekking leidt tot ernstigere ontwenningsverschijnselen dan in eerdere afleveringen. Wikipedia (Engels)
Klik om te vergroten...
Oke, maar is dit tijdelijk of hoe moet ik dit zien?
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#17
Eve's drop zei:
Vertaald uit het Engels-

Ontsteking als gevolg van ontwenning van een stof verwijst naar de neurologische aandoening die het gevolg is van herhaalde ontwenningsverschijnselen van sedatieve hypnotica, zoals alcohol en benzodiazepines. Elke terugtrekking leidt tot ernstigere ontwenningsverschijnselen dan in eerdere afleveringen. Wikipedia (Engels)
Klik om te vergroten...

Beetje off topic maar kan dit met wiet ook het geval zijn?
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#18
🐺PsyTekz zei:
Beetje off topic maar kan dit met wiet ook het geval zijn?
Klik om te vergroten...

Goeie vraag.

In principe passen de cannabinoïde receptoren zich wel aan door gebruik van cannabis (thc).

Maar niet dermate dat men in levensgevaar is als men op lange termijn accuut stopt met kunstmatig toedienen van de stof thc.

Je lichaam past zich vrij snel aan maar van nature regelen de endocannabinoïdes in je lichaam wel het één en ander wat belangrijk is waaronder pijndrempels, hongergevoel, geheugen, bloeddruk en beweging.

Door accuut te stoppen moet dat endocannabinoïde systeem wel weer even aangejaagd worden, maar niks wat te vergelijken is met een benzodiazepine "withdrawal"
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik zou per stof, dus niet allerlei tegelijk, afbouwen.
Dan wordt de rebound veel minder zwaar.
Met wiet ben ik in één keer gestopt, hetgeen 3 dagen enige ontwenning gaf. Kort lontje met name en wat zweten.
Maar makkelijk te doen.
En ik rookte erg veel. Heel erg veel...
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#20
SaintVitus zei:
Oke, maar is dit tijdelijk of hoe moet ik dit zien?
Klik om te vergroten...
snap hem ook niet

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."