Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfbouwschema benzos

Afbouwschema benzos

80 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben aan het afbouwen, dat betekent naar 0. Dus waarom zou je dan nooit meer auto mogen rijden?

Dat slaat echt nergens op. Ik weet niet waar die onzin vandaan komt?

Plus paniekaanvallen heb je nooit 24/7. Tijdens een paniekaanval in de auto stappen doet nooit iemand, plus ik heb nog nooit een paniekaanval in de auto gehad.

Laten we wel allemaal ff realistisch blijven
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#2
SaintVitus zei:
Ik ben aan het afbouwen, dat betekent naar 0. Dus waarom zou je dan nooit meer auto mogen rijden?

Dat slaat echt nergens op. Ik weet niet waar die onzin vandaan komt?

Plus paniekaanvallen heb je nooit 24/7. Tijdens een paniekaanval in de auto stappen doet nooit iemand, plus ik heb nog nooit een paniekaanval in de auto gehad.

Laten we wel allemaal ff realistisch blijven
Klik om te vergroten...

Tuurlijk mag je weer autorijden, ik zie geen reden waarom niet.

Wat hiermee bedoelt word is als men aantoonbaar zware paniek aanvallen vertoond en daardoor niet in staat is om de auto te besturen deze persoon niet mag autorijden.

Dit word namelijk gevraagd in een lijst van het cbr. Als je deze vraag met ja beantwoord is er een vervolg onderzoek om te bevestigen dat je wel rijgeschikt bent. Meestal is dit wel zo.
(Kosten van dat onderzoek zijn voor de persoon zelf)

Wanneer men alle vragen met nee beantwoord en er een heftig ongeval met letsel tot gevolg is en de politie overgaat tot onderzoek van de rijgeschiktheid van die persoon kan het zo zijn dat je verantwoordelijk word gesteld voor de geleden schade.

En op papier staat alles letterlijk beschreven zonder enige nuance dus om nu alles onzin te noemen wat niet in je straatje past is natuurlijk een beetje gek.
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Eve's drop zei:
Tuurlijk mag je weer autorijden, ik zie geen reden waarom niet.

Wat hiermee bedoelt word is als men aantoonbaar zware paniek aanvallen vertoond en daardoor niet in staat is om de auto te besturen deze persoon niet mag autorijden.

Dit word namelijk gevraagd in een lijst van het cbr. Als je deze vraag met ja beantwoord is er een vervolg onderzoek om te bevestigen dat je wel rijgeschikt bent. Meestal is dit wel zo.

Wanneer men alle vragen met nee beantwoord en er een heftig ongeval met letsel tot gevolg is en de politie overgaat tot onderzoek van de rijgeschiktheid van die persoon kan het zo zijn dat je verantwoordelijk word gesteld voor de geleden schade.

En op papier staat alles letterlijk beschreven zonder enige nuance dus om nu alles onzin te noemen wat niet in je straatje past is natuurlijk een beetje gek.
Klik om te vergroten...
Nogmaals ik heb een stressvolle periode gehad met enige angst en paniekaanvallen.

Dat wil nog niet zeggen dat ik een angst en paniekstoornis heb die me verlet om te rijden. Ik zou niet weten waarom ik niet verzekerd zou zijn. Te meer ook omdat verder nooit last heb van angst en paniek. Dus er is geen reden om aan te nemen dat ik rij ongeschikt zou zijn.

Ik vind het allemaal een beetje kort door de bocht om ervan uit te gaan dat als je ooit een paniekaanval hebt gehad, dat je dan bij een ongeval direct een onderzoek rij geschiktheid zal krijgen, als je je verder gewoon netjes aan de regels houdt.

Lang verhaal kort, als je geen benzos slikt meer kun je daarna gewoon autorijden hoor. Iedereen maakt weleens een lastige periode door en heeft daar hulp bij nodig tijdelijk.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik probeer alleen toe te lichten wat hiermee word bedoeld 👍

Succes verder met afbouwen!
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Eve's drop zei:
Ik probeer alleen toe te lichten wat hiermee word bedoeld 👍

Succes verder met afbouwen!
Klik om te vergroten...
Dank
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#6
SaintVitus zei:
Ik ben aan het afbouwen, dat betekent naar 0. Dus waarom zou je dan nooit meer auto mogen rijden?

Dat slaat echt nergens op. Ik weet niet waar die onzin vandaan komt?

Plus paniekaanvallen heb je nooit 24/7. Tijdens een paniekaanval in de auto stappen doet nooit iemand, plus ik heb nog nooit een paniekaanval in de auto gehad.

Laten we wel allemaal ff realistisch blijven
Klik om te vergroten...
reageerde op @inner_search
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rijden onder invloed van een stof, die de rijvaardigheid kan beïnvloeden, is a l t i j d foute koek.
Alcohol, medicijnen, drugs....foute boel, als je boven de grenswaarden uitkomt na een bloedonderzoek.
Zie hiervoor artikel 8 Wegen verkeers Wet.
Of er nou iemand naast je zit en zegt dat je nog kunt rijden, of niet.
Toch doen?
Je bent niet verzekerd en zwaar de sjaak.
Als je stopt met innemen, dan na enige tijd kun je en mag je weer autorijden.
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Yes overlegd met de apotheker, omdat ik langzaam af ga bouwen naar 1 mg en dan 0 mag ik 72 uur na de laatste 1 mg inname weer autorijden.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#9
SaintVitus zei:
Yes overlegd met de apotheker, omdat ik langzaam af ga bouwen naar 1 mg en dan 0 mag ik 72 uur na de laatste 1 mg inname weer autorijden.
Klik om te vergroten...

BSTS.jpg
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Na 72 uur is de stof uit je lichaam zowat verdwenen, iig is het gehalte zo laag geworden, dat je weer mag rijden.
Prima voor elkaar!
Goed gehandeld daar met die apotheker.
Gelukkig gaat het niet om thc.
Dat duurt zomaar 4 tot 6 weken om dat weg te krijgen...
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wat mij betreft kan er een slotje op, als mensen op een forum moeilijk gaan doen over het beantwoorden van vragen schiet het totaal zijn doel voorbij in mijn ogen.
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dag allen,

Ik hoop dat ik dit in het goede subforum plaats. Ik ben benieuwd of iemand licht kan schijnen op mijn benzo afbouwschema

Gedurende een periode van 12 weken heb ik (met soms tussenpozen van een week) benzos genomen tegen angst en paniek. En ik wil ervan af.

Mijn dosis lag gemiddeld op de 10-30 mg oxazepam per dag soms maar nooit meer dan 30. Daarna ben ik tweemaal een week overgezet op 30 mg diazepam per dag vanwege een crisis (hallo Antidepressiva).

Nu ben ik de "kliniek" uitgestuurd met 30 mg diazepam per dag en geen pillen mee gekregen. Uiteindelijk ben ik dus dinsdag naar 15 mg gegaan. Woensdag maar 5 en donderdag naar 0. Dat was niet zo een goed idee.

Vervolgens via m'n psychiater een plan opgesteld om per week 2 mg naar beneden te gaan vanaf de 15 mg.

Nu heb ik erg veel last van rebound anxiety of gewoon anxiety i don't know. Zou het komen door de 50% reductie van deze week, althans gemiddeld zelfs dis nog meer dan 50 % (woensdag en donderdag)?

Nu is het doel dus:
WK 1 15
WK 2 13
Etc.

Zouden deze acute klachten dus kunnen worden verklaard door de extreme reductie van deze week en klopt dit schema?

Dank alvast en succes allemaal.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#13
Reken maar dat 50% reductie zeker wel wat rebound symptomen opleverd, 12 weken gebruik is wel genoeg om al afhankelijk te geraken, zeker omdat je van 30mg oxa naar 30mg dia bent gegaan en dat is ook al een bijzondere promotie (om het zo maar een naam te geven)

Zo zal je ook merken dat van 15 naar 13 nog wel zal gaan, maar van 6mg naar 4 mg is al 33% reductie,

Van 4mg naar 2mg al 50%!

En van 2 naar 0 kan je zelf ook wel invullen. Dit is een rapid taper en zeker geen ashton manual kan ik je zeggen. Overleg dit met je psychiater als je onwenselijke verschijnsellen krijgt!
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Eve's drop zei:
Ik verwacht zeker niet dat je dood zal gaan nee, maar te snel stoppen is gewoon niet wenselijk en dat hadden de professionals moeten weten.

Het is maar een dun lijntje om nu de zwarte markt op te gaan en het buiten medische supervisie om in handen te krijgen, maar ik heb wel het idee dat je verantwoordelijk bent en niet de rc markt opduikt om een beetje angst en paniek te ontduiken.

Slapeloze nachten zijn ook veel voorkomende klachten en zorgen ook voor extra intense verschijnsellen overdag, maar als ze niet overheersen zo lang mogelijk uitstellen die dosis!
Klik om te vergroten...
Nee ik ben zeker geen illegale shopper, je weet nooit wat erin zit. En wil zo snel maar zo humaan mogelijk stoppen.

M'n psychiater denkt daar wel over mee, maar wilde inderdaad even verificatie, maar goed ik kan altijd nog langzamer taperen.

Bedankt voor de info.
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ja die *promotie" kwam door een soort van psychotische reactie op verhoging van m'n antidepressiva. Voorheen altijd zelf afgebouwd van 30 oxa naar 0 in een week, maar dan slikte ik ook maar 2 weken.

Ik heb eventueel nog oxazepam om het verschil een beetje op te vangen, is dat een goed idee? Omrekentabel geeft aan 0.3 dus 10mg oxa zou dan 3.33 diazepam zijn ongeveer. Of werkt dat niet zo.

Opzich gaat het redelijk, woensdag en donderdag zelfs wonderbaarlijk goed, maar die rebound zal dus inderdaad later zijn gekomen.

Volgende week vrijdag heb ik weer een afspraak om te kijken hoe het gaat. Als ik het echt niet trek heb ik nog wel wat extra diazepam om te overbruggen en dan misschien toch voor de 10% p week te gaan.

Dank!

Edit: ik ben tegelijkertijd ook m'n antidepressiva aan het afbouwen van 10 mg citalopram naar 5 naar 0
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zo zo dat zijn een hoop afbouwschema's en medicijnen door elkaar heen, ik zal zeggen dat het geheel simpel en stap voor stap benaderen misschien beter is aangezien je natuurlijk altijd weer in een crisis situatie kan geraken.

Maar ik ben dan geen geleerde, zelf heb ik dan wel veel onderzoek gedaan naar het effect op de hersenen, daarbij ga ik geheel aan het persoonlijke verhaal voorbij, en is het natuurlijk maar natte vingerwerk. Dus neem mijn mening wel met een korrel zout, evenals je dat ook mag doen bij een psychiater natuurlijk.

Om terug te komen op je vraag over de omrekentabellen van oxazepam en diazepam moet ik je toch verwijzen naar halfwaardetijden, zo is oxazepam een metaboliet van diazepam evenals temazepam en lorazepam. Oxazepam heeft een gemmidelde halfwaardetijd van 8 uurtjes maar diazepam rekt haar tentakels uit tot 72 uur en bouwt zich op in je vetweefsel.

Ik raad het af, maar een pilletje 10mg oxazepam in je portomonee geeft vaak al een heel gerust gevoel als ik ervaringsdeskundige moet geloven.

Veel sterkte en bij vragen altijd gelijk doen. Vele meningen maken toch altijd een bruin geheel zeg ik maar zo he haha!

You can do it!
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dank!

Ik heb vooral last van hoofdpijn misselijkheid en pijn op de borst. Waarschijnlijk door stress.

Even doorbijten denk ik tot ik ben gestabiliseerd op 15 mg en dan rustig afbouwen denk ik van maar.

Ik zal er vast niet dood aan gaan. Heb verder geen klachten behalve wat angst en paniek.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik verwacht zeker niet dat je dood zal gaan nee, maar te snel stoppen is gewoon niet wenselijk en dat hadden de professionals moeten weten.

Het is maar een dun lijntje om nu de zwarte markt op te gaan en het buiten medische supervisie om in handen te krijgen, maar ik heb wel het idee dat je verantwoordelijk bent en niet de rc markt opduikt om een beetje angst en paniek te ontduiken.

Slapeloze nachten zijn ook veel voorkomende klachten en zorgen ook voor extra intense verschijnsellen overdag, maar als ze niet overheersen zo lang mogelijk uitstellen die dosis!
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dank voor alles reacties. Er is weer 2.5 mg per dag af en helaas merk ik nu na 4 dagen toch wel weer wat klachten.

Met onrust valt het redelijk mee, maar ik slaap echt de de hele dag door. Dit zal er wel bij horen denk ik. Ik ben ook zo van als het te snel gaat moet ik misschien langzamer afbouwen. Vorige keer stabiliseerde ik na een dag of 3 op de nieuwe dosis, dus hopelijk dit keer ook.

Succes iedereen!
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#20
SaintVitus zei:
Dank voor alles reacties. Er is weer 2.5 mg per dag af en helaas merk ik nu na 4 dagen toch wel weer wat klachten.

Met onrust valt het redelijk mee, maar ik slaap echt de de hele dag door. Dit zal er wel bij horen denk ik. Ik ben ook zo van als het te snel gaat moet ik misschien langzamer afbouwen. Vorige keer stabiliseerde ik na een dag of 3 op de nieuwe dosis, dus hopelijk dit keer ook.

Succes iedereen!
Klik om te vergroten...

Dat je veel slaapt is echt geen straf hoor, kan natuurlijk wel als vervelend ervaren worden.

Het overgrote deel van de personen die afwenden hebben juist helemaal geen slaap meer, wat resulteert in nog heftigere klachten.

Het lijkt er wel op dat je er redelijk goed vanaf komt!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."