Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfbouwschema benzos

Afbouwschema benzos

80 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
En denk je, dat er ook maar één apotheker of het CBR gaat verklaren, dat jij wel of niet met een zekere hoeveelheid benzo's goed genoeg kunt rijden??!
Dat gaat zeer waarschijnlijk geen één apotheker op schrift zetten. Want hij steekt zijn hoofd in een strop..
Succes met zoeken!
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#2
SaintVitus zei:
Nee ik ben zeker geen illegale shopper, je weet nooit wat erin zit. En wil zo snel maar zo humaan mogelijk stoppen.

M'n psychiater denkt daar wel over mee, maar wilde inderdaad even verificatie, maar goed ik kan altijd nog langzamer taperen.

Bedankt voor de info.
Klik om te vergroten...


Fijn dat je een goede verstandshouding hebt met je specialist.

Maar je hebt ook zelf de touwtjes in handen, zorg dat je met afbouwen strikt bent en niet teveel uitschieters hebt want je hersenen passen zich langzaam aan.

12 weken is te overzien, maar lees je eens in over het kindling effect door benzodiazepines. Elke keer een kleine withdrawal zorgt voor steeds intensere rebound symptomen. Zelfs bij een lage dosis kan men dan zeer veel last ondervinden van de "afkick"
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Eve's drop zei:
Fijn dat je een goede verstandshouding hebt met je specialist.

Maar je hebt ook zelf de touwtjes in handen, zorg dat je met afbouwen strikt bent en niet teveel uitschieters hebt want je hersenen passen zich langzaam aan.

12 weken is te overzien, maar lees je eens in over het kindling effect door benzodiazepines. Elke keer een kleine withdrawal zorgt voor steeds intensere rebound symptomen. Zelfs bij een lage dosis kan men dan zeer veel last ondervinden van de "afkick"
Klik om te vergroten...
Betekent dit dan juist dat ik langzamer moet afbouwen of?
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#4
SaintVitus zei:
Betekent dit dan juist dat ik langzamer moet afbouwen of?
Klik om te vergroten...
Vertaald uit het Engels-

Ontsteking als gevolg van ontwenning van een stof verwijst naar de neurologische aandoening die het gevolg is van herhaalde ontwenningsverschijnselen van sedatieve hypnotica, zoals alcohol en benzodiazepines. Elke terugtrekking leidt tot ernstigere ontwenningsverschijnselen dan in eerdere afleveringen. Wikipedia (Engels)
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Eve's drop zei:
Vertaald uit het Engels-

Ontsteking als gevolg van ontwenning van een stof verwijst naar de neurologische aandoening die het gevolg is van herhaalde ontwenningsverschijnselen van sedatieve hypnotica, zoals alcohol en benzodiazepines. Elke terugtrekking leidt tot ernstigere ontwenningsverschijnselen dan in eerdere afleveringen. Wikipedia (Engels)
Klik om te vergroten...
Oke, maar is dit tijdelijk of hoe moet ik dit zien?
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#6
Eve's drop zei:
Vertaald uit het Engels-

Ontsteking als gevolg van ontwenning van een stof verwijst naar de neurologische aandoening die het gevolg is van herhaalde ontwenningsverschijnselen van sedatieve hypnotica, zoals alcohol en benzodiazepines. Elke terugtrekking leidt tot ernstigere ontwenningsverschijnselen dan in eerdere afleveringen. Wikipedia (Engels)
Klik om te vergroten...

Beetje off topic maar kan dit met wiet ook het geval zijn?
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#7
🐺PsyTekz zei:
Beetje off topic maar kan dit met wiet ook het geval zijn?
Klik om te vergroten...

Goeie vraag.

In principe passen de cannabinoïde receptoren zich wel aan door gebruik van cannabis (thc).

Maar niet dermate dat men in levensgevaar is als men op lange termijn accuut stopt met kunstmatig toedienen van de stof thc.

Je lichaam past zich vrij snel aan maar van nature regelen de endocannabinoïdes in je lichaam wel het één en ander wat belangrijk is waaronder pijndrempels, hongergevoel, geheugen, bloeddruk en beweging.

Door accuut te stoppen moet dat endocannabinoïde systeem wel weer even aangejaagd worden, maar niks wat te vergelijken is met een benzodiazepine "withdrawal"
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik zou per stof, dus niet allerlei tegelijk, afbouwen.
Dan wordt de rebound veel minder zwaar.
Met wiet ben ik in één keer gestopt, hetgeen 3 dagen enige ontwenning gaf. Kort lontje met name en wat zweten.
Maar makkelijk te doen.
En ik rookte erg veel. Heel erg veel...
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#9
SaintVitus zei:
Oke, maar is dit tijdelijk of hoe moet ik dit zien?
Klik om te vergroten...
snap hem ook niet
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#10
Elke keer weer benzo's nemen voor een paar weken en dan stoppen is de eerste keer misschien niet zo heftig maar uiteindelijk beland je in een hel, zelfs al had je maar 1 dosis genomen.

Zie het maar als drinken en een kater, als je jong bent heb je er niet zo veel last van, maar naarmate je vaker drinkt en dus meer katers ervaart worden deze ook steeds erger en erger.

Basic science.
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het gaat vandaag echt al een stuk beter op de 5 mg citalopram en was zelfs m'n middag dosis diazepam vergeten. Zit nu voor m'n gevoel heel stabiel op 15 p dag.

En zelfs 11 uur geslapen!

Wanneer mag je eigenlijk weer auto rijden. Is dat 72 uur na je laatste dosering? Of kan dat eerder naarmate de dosering omlaag gaat? Er staan, zoals bij oxazepam, geen doseringen op de website van het CBR.

voorlopig laat k de auto nog even staan, maar het zou fijn zijn als dat niet voor de volledige afbouw hoeft.

Thanks everyone
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#12
Snap dat het natuurlijk vervelend is maar vraag jezelf nou eens af of je iemand kan vergeven als je weet dat hij willens en wetens je zoon of dochter heeft doodgereden onder invloed van medicatie/drugs.

Juist ook tijdens het afbouwen kunnen er gekke dingen gebeuren dus het is wel af te raden.

Overigens gaat het bij zulke ongevallen pas echt mis als het op een verzekerings kwestie gaat aankomen, zero tolerance bij sedatieven. Wat betekend de rest van je leven betalen als ze sporen vinden in je bloed.
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Eve's drop zei:
Snap dat het natuurlijk vervelend is maar vraag jezelf nou eens af of je iemand kan vergeven als je weet dat hij willens en wetens je zoon of dochter heeft doodgereden onder invloed van medicatie/drugs.

Juist ook tijdens het afbouwen kunnen er gekke dingen gebeuren dus het is wel af te raden.

Overigens gaat het bij zulke ongevallen pas echt mis als het op een verzekerings kwestie gaat aankomen, zero tolerance bij sedatieven. Wat betekend de rest van je leven betalen als ze sporen vinden in je bloed.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens, vind Alleen de vergelijking met oxazepam dan super krom. Want dat werkt korter maar de halfwaardetijd van diazepam wordt omgezet in oxazepam en daar mag je wel mee rijden na 16 uur.

Maar goed better safe than sorry I know.

Is het dan wel zo dat je gewoon na 72 uur mag rijden na je laatste inname? Ook al is dat maar 1mg? Dat blijft natuurlijk krom dat je van 1mg niet mag rijden 72 uur maar wel 16 uur na 50 milligram oxazepam. Want je kan mij niet wijsmaken dat ja na 16 uur nog iets voelt van 1 mg diazepam tov 50 milligram oxazepam.

Die zero tolerantie klopt overigens niet. Je mag het equivalent van 200 ugl alcohol hebben. Dus met iets minder dan 0.5 promille. Maar goed het is met geen mogelijkheid te berekenen hoe dat werkt in het lichaam, dus dat is een soort Russische roulette.

Het was meer informerend. Ik laat de auto staan. In mijn familie genoeg letselschade advocaten die me er alles over kunnen vertellen.

Dank!
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#14
SaintVitus zei:
Helemaal mee eens, vind Alleen de vergelijking met oxazepam dan super krom. Want dat werkt korter maar de halfwaardetijd van diazepam wordt omgezet in oxazepam en daar mag je wel mee rijden na 16 uur.

Maar goed better safe than sorry I know.

Is het dan wel zo dat je gewoon na 72 uur mag rijden na je laatste inname? Ook al is dat maar 1mg? Dat blijft natuurlijk krom dat je van 1mg niet mag rijden 72 uur maar wel 16 uur na 50 milligram oxazepam. Want je kan mij niet wijsmaken dat ja na 16 uur nog iets voelt van 1 mg diazepam tov 50 milligram oxazepam.

Die zero tolerantie klopt overigens niet. Je mag het equivalent van 200 ugl alcohol hebben. Dus met iets minder dan 0.5 promille. Maar goed het is met geen mogelijkheid te berekenen hoe dat werkt in het lichaam, dus dat is een soort Russische roulette.

Het was meer informerend. Ik laat de auto staan. In mijn familie genoeg letselschade advocaten die me er alles over kunnen vertellen.

Dank!
Klik om te vergroten...


Oxazepam is niet na 16 uur al uit je bloed, halfwaarde tijden werken heel anders dan dat.

En diazepam zet zich om in meerdere stofjes die wel veel langer doorwerken, zoals ik eerder al eens aangaf


50 mg oxazepam blijft langer in het lichaam aantoonbaar dan 10 mg bijvoorbeeld, maar 10 mg is al gerust 3 dagen in je lichaam aantoonbaar boven de ondergrens van wat mag.

Ook het drinken van 2 alchoholische versnaperingen word misschien door de politie wel door de vingers gezien, zeker niet altijd door de verzekeringsmaatschappij. Hou hier rekening mee!

En dat laatste ben ik het dan wel mee eens.


Goed bezig!


Edit :

Misschien dat je zelf ook eens een berg aan informatie gaat opzoeken want je vraagt wel het hemd van het lijf hoor haha, zou er haast geld voor moeten vragen
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dat laatste snap ik niet helemaal, maar goed. Ik heb zelf inderdaad een hoop opgezocht. En op de site van het CBR staat duidelijk dat je na 16 uur gewoon auto mag rijden met 50 mg oxazepam. Dus het lijkt me sterk dat verzekeringen daar moeilijk over doen, je bent namelijk niet in overtreding. Dus je redenatie klopt in mijn ogen wat dat betreft niet.

Hetzelfde geldt voor als je binnen de promillage blijft je gewoon verzekerd bent dus ik weet niet hoe je erbij komt dat de verzekering daar opeens anders over denkt?

Sterker nog de tekst van omgerekend 200 ugl komt rechtstreeks van een site van de verzekeringsmaatschappij. Dus die hebben net als met alcohol geen zero tolerance beleid maar volgen gewoon netjes de wegenverkeerswet.

Met diazepam is het het inderdaad een ander verhaal vanwege de halfwaardetijd tijd en het verschil in omzetten tot andere metabolieten. En dan is met die lange halfwaardetijd niet te berekenen.

Ik weet nog of je met die edit jezelf bedoelde, maar je hoeft niet te antwoorden toch het is niet verplicht.

Lang verhaal kort. Ik laat de auto prima staan, maar het is wel van belang dat er duidelijke en juiste informatie wordt gegeven.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#16
Tot en met 50 mg: dagelijks en incidenteel gebruik: t/m 16 uur na inname niet rijden. Meer dan 50 mg per dag: dagelijks gebruik: niet rijden; incidenteel gebruik: 24 uur niet rijden. Bij chronisch gebruik van dit geneesmiddel verstrekt het CBR geen rijbewijs.

Jou gebruik is niet incidenteel. Je hebt het over 2 weken achter elkaar gebruik en dan is het gewoon niet rijden.

Je probeert recht te lullen wat krom is en als ik mijn mening geef dat je veel vraagt naar de bekende weg is het foutieve informatie?

Rijden met alchohol op heb ik misschien verkeerd hoor maar wie zegt dat alchohol op persoon A van 60 kg hetzelfde effect heeft als persoon B van 150 kg.

Advies is gewoon niet rijden,je vraagt om de grenzen op te zoeken en dan ben ik kritisch.
Puur voor de medemens te beschermen.
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#17
We waren het er al over eens toch? Volgens mij citeren we dezelfde bron.
Maar goed never mind de conclusie was al duidelijk
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
SaintVitus zei:
Zouden deze acute klachten dus kunnen worden verklaard door de extreme reductie van deze week
Klik om te vergroten...
Ja als je 2 milligram per week naar beneden gaat dan kan je al rusteloosheid, hoofdpijn, zweten, slecht slapen, spierpijn, een rare smaak in je mond en verdoofde tong ervaren. Daarom duurt afkicken van benzo's ook zo lang. Het is echt geen pretje.

Pas na 6 tot 12 weken ben je ervan af. Hoe lang het duurt hangt een beetje af hoeveel last je hebt van de bijwerkingen. Als de angstklachten van de benzo's tot problemen leiden dan kan je misschien wat rustiger aan doen in overleg met je psychiater. Maar op zich helpt het al om je te bedenken van 'hee, ik voel me onrustig. Oh dat komt door de benzo's'. Dan neem je er al veel meer afstand van. Het is dus ook een kwestie van even accepteren dat je van even last hebt van hoofdpijn en slapeloosheid en rusteloosheid enzo. Goede motivatie om graag van de benzo's af te willen en tegelijkertijd een compliment voor jezelf dat je daar hard voor aan het werk bent.
SaintVitus zei:
en klopt dit schema?
Klik om te vergroten...
Je kan het schema hier checken,
https://www.knmp.nl/rekenmodules/benzos_html
en hier:

Behandeling van Benzodiazepineverslaving | LUMC

www.lumc.nl www.lumc.nl

Maar jouw schema is gewoon behoorlijk standaard hoor.
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Ja als je 2 milligram per week naar beneden gaat dan kan je al rusteloosheid, hoofdpijn, zweten, slecht slapen, spierpijn, een rare smaak in je mond en verdoofde tong ervaren. Daarom duurt afkicken van benzo's ook zo lang. Het is echt geen pretje.

Pas na 6 tot 12 weken ben je ervan af. Hoe lang het duurt hangt een beetje af hoeveel last je hebt van de bijwerkingen. Als de angstklachten van de benzo's tot problemen leiden dan kan je misschien wat rustiger aan doen in overleg met je psychiater. Maar op zich helpt het al om je te bedenken van 'hee, ik voel me onrustig. Oh dat komt door de benzo's'. Dan neem je er al veel meer afstand van. Het is dus ook een kwestie van even accepteren dat je van even last hebt van hoofdpijn en slapeloosheid en rusteloosheid enzo. Goede motivatie om graag van de benzo's af te willen en tegelijkertijd een compliment voor jezelf dat je daar hard voor aan het werk bent.

Je kan het schema hier checken,
https://www.knmp.nl/rekenmodules/benzos_html
en hier:

Behandeling van Benzodiazepineverslaving | LUMC

www.lumc.nl www.lumc.nl

Maar jouw schema is gewoon behoorlijk standaard hoor.
Klik om te vergroten...
Dank tot nu toe gaat het vandaag heel goed op 15, vanaf een week 30 mg P dag. Heb dat dus ook niet lang gehad.

Daarvoor sporadisch een week 15-30 mg oxa per dag maar ook niet aansluitend. Dus wellicht dat het zo goed blijft gaan met de 2mg afbouw.

Ik hou het in de gaten. Dank
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
SaintVitus zei:
Dat laatste snap ik niet helemaal, maar goed. Ik heb zelf inderdaad een hoop opgezocht. En op de site van het CBR staat duidelijk dat je na 16 uur gewoon auto mag rijden met 50 mg oxazepam.
Klik om te vergroten...
Het lastige van oxazepam is dat de halfwaardetijd niet constant is. Als je af en toe en weinig gebruikt dan is het veel sneller uit je bloed dan wanneer je het regelmatig gebruikt. Bij regelmatig gebruik kan het 5 keer een halfwaardetijd van 15 uur duren, dus 75 uur, ofwel minimaal 3 dagen na je laatste inname.

Voor Oxazepam zijn geen grenswaarden voor in het bloed opgenomen. Dus er is niet een standaardhoeveelheid die het sowieso strafbaar maakt. Daardoor is het juridisch wat onzeker. Maar als je betrokken raakt bij een ongeval, reken dan maar dat ze de oxazepam erbij gaan betrekken om de schuld in jouw schoenen te schuiven. Dus als je denkt dat je wel ermee kan rijden; prima. Maar ik zou dan wel zorgen voor uitdrukkelijke schriftelijke bevestiging van de apotheek of het CBR dat het in jouw geval verantwoord is om te rijden. Met zo'n document kun je jezelf vrijpleiten. Als dat niet hebt dan zijn de risico's vrij groot.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."