Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfbouwschema benzos

Afbouwschema benzos

80 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#1
SaintVitus zei:
Absoluut! Ik heb een gegeneraliseerde angststoornis, dus dat het vaak tussen m'n oren zit slaat de spijker op z'n kop.

Doemdenken en fataliseren. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat de angst en paniek eerder gewoon door de stoornis komt dan door de afbouw.

Maar goed iemand met deze stoornis wil graag controle en zaken uitsluiten. Het gaat ook om het mentale gevoel dat je erbij hebt. Maar inderdaad ik ga gewoon op m'n gevoel af, maar dit is in ieder geval een leidraad waar ik me aan vast kan houden.
Klik om te vergroten...
Dat zie je verkeerd! De pillen die je slikt dempen je angst en paniek dus wanneer je hiermee stopt komen die angst en paniek terug (heftiger!) je zult er nou eenmaal doorheen moeten. Wens je veel sterkte! Weet hoe het is! Al is het voor iedereen natuurlijk anders.

OFFTOPIC:
Thirty six hours, rolling in pain.
Praying to someone. Free me again, oh I'll be a good boy!
Please make me well, i promise you anything!!
Get me out of this hell. Cold turkeeeey has got me on the runnnn:sunglasses:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mrloverdj zei:
Mensen in de detox zitten om 240mg per dag..

Die "mogen" af en toe even stabiliseren, zijn soms maanden tot een jaar bezig.maar daarna pakken ze de draad weer op..

Zwaar verslaafden tikken ook zo de 100 aan (.......
Kan het zijn dat je vantevoren al bang bent voor afkickklachten terwijl ze er nog niet zijn?
Klik om te vergroten...
Dit noemt men ook wel :
Angst voor de angst...
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja.en je gebruik heeft je geleerd dat de enige oplossing een benzo is.

Ik betrap mezelf er ook op.héél sporadisch neem ik een benzo voor slapen.
Zodra ik die heb ingeslikt valt er een last van mijn schouder af, dan kruip ik tevreden mijn bedje in..datzelfde bed waar ik 2 uur gefrustreerd lag te woelen. Dan lig ik lekker knus en ontspannen want het komt nu allemaal goed..

Positieve placebo.

Als.je bent afgebouwd naar nul,. Is je doel dan bereikt of krijg je dan te dealen met je angststoornis?


Als je last hebt van spanning, ontwenning..grijp dit aan als test om je eigen skills in te zetten voor ontspanning


Wat is het ergst wat er kan gebeuren,.een pankaanval?
Waarvoor slik je het eigenlijk en heb je hulp voor je angststoornis?

Als je om kan gaan met je ontwenning, krijg je ook meer zelfvertrouwen,.terugvalprefentie is belangrijk.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het valt natuurlijk te verwachten, dat zodra de benzo uit je lichaam is verdwenen, de angst zal terugkeren.
En eerst nog sterker dan voordat je begon met wegdrukken...
Dus, al ben je de benzo's helemaal kwijt, je bent er nog niet.
Die angststoornis heeft deskundige begeleiding nodig, om iig ermee te leren omgaan.
Daarvoor zijn er gelukkig heel veel mogelijkheden, maar je kunt het niet alleen.
Er is absoluut hulp bij nodig
Maar je bent al een heel eind op weg, ga zo door!
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mrloverdj zei:
Ja.en je gebruik heeft je geleerd dat de enige oplossing een benzo is.

Ik betrap mezelf er ook op.héél sporadisch neem ik een benzo voor slapen.
Zodra ik die heb ingeslikt valt er een last van mijn schouder af, dan kruip ik tevreden mijn bedje in..datzelfde bed waar ik 2 uur gefrustreerd lag te woelen. Dan lig ik lekker knus en ontspannen want het komt nu allemaal goed..

Positieve placebo.

Als.je bent afgebouwd naar nul,. Is je doel dan bereikt of krijg je dan te dealen met je angststoornis?


Als je last hebt van spanning, ontwenning..grijp dit aan als test om je eigen skills in te zetten voor ontspanning


Wat is het ergst wat er kan gebeuren,.een pankaanval?
Waarvoor slik je het eigenlijk en heb je hulp voor je angststoornis?

Als je om kan gaan met je ontwenning, krijg je ook meer zelfvertrouwen,.terugvalprefentie is belangrijk.
Klik om te vergroten...
Dank voor jouw antwoord. Ik krijg zeker hulp, loop al 3 jaar bij een psycholoog en sinds kort dus bij een psychiater.

In mei ga ik weer naar een nieuwe Behandelplek die als het goed is hierin is gespecialiseerd. Paniekaanvallen heb ik zelden echt meer het is meer inderdaad angst voor de angst. Ik had voor alle medicatie ook weken/maanden dat ik nergens last van had. Dus maar die staat wil ik weer terug en dan met de tools die ik inmiddels heb geleerd.

Mijn doel is om het inderdaad zelf te doen, ik moet zeggen door dit alles ben ik wel sterker geworden en heb een andere kijk op m'n angst en paniek gekregen. Sterker nog door de medicatie is het eigenlijk alleen maar slechter geworden.

Mijn angst en paniekstoornis zal ongetwijfeld terugkomen maar ik verwacht daar wel beter mee te kunnen dealen dan voorheen.

Ik merk wel dat ik sinds deze afbouw (helft van de avond dosis af) weer slechter slaap, maar goed dat was wel te verwachten.

We vechten door!
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
Het valt natuurlijk te verwachten, dat zodra de benzo uit je lichaam is verdwenen, de angst zal terugkeren.
En eerst nog sterker dan voordat je begon met wegdrukken...
Dus, al ben je de benzo's helemaal kwijt, je bent er nog niet.
Die angststoornis heeft deskundige begeleiding nodig, om iig ermee te leren omgaan.
Daarvoor zijn er gelukkig heel veel mogelijkheden, maar je kunt het niet alleen.
Er is absoluut hulp bij nodig
Maar je bent al een heel eind op weg, ga zo door!
Klik om te vergroten...
Het gebruik van benzos was ook nooit voor de angst en paniekstoornis. Daar zou die antidepressiva bij gaan helpen, zodat ik weer dingen zou durven aan te pakken en te gaan doen. Helaas heeft dat verkeerd uitgepakt.

In de zin van zonder medicatie dingen weer te gaan doen daar wil ik naar toe. Zelfs nu met afbouwen en rebound angst doe ik alweer meer dingen, dan dat ik deed met minder angst en zonder medicatie.

Ik durf wel te stellen dat ik er zelf in ieder geval sterker van ben geworden. In wat vooral niet helpt en wat ik niet wil.
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#7
De Zandman zei:
Rijden onder invloed van een stof, die de rijvaardigheid kan beïnvloeden, is a l t i j d foute koek.
Alcohol, medicijnen, drugs....foute boel, als je boven de grenswaarden uitkomt na een bloedonderzoek.
Zie hiervoor artikel 8 Wegen verkeers Wet.
Of er nou iemand naast je zit en zegt dat je nog kunt rijden, of niet.
Toch doen?
Je bent niet verzekerd en zwaar de sjaak.
Als je stopt met innemen, dan na enige tijd kun je en mag je weer autorijden.
Klik om te vergroten...
Dus....als je iedere nacht benzos neemt om te slapen , mag je niet autorijden ? Wie houdt zich daaraan zeg.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Hija de la luna 1 zei:
Dus....als je iedere nacht benzos neemt om te slapen , mag je niet autorijden ? Wie houdt zich daaraan zeg.
Klik om te vergroten...
Een hele hoop Nederlanders niet, maar het is wel wat de wet zegt...
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hija de la luna 1 zei:
.als je iedere nacht benzos neemt om te slapen , mag je niet autorijden ? Wie houdt zich daaraan zeg.
Klik om te vergroten...
waarschijnlijk niemand maar als je het voor korte duur krijgt en het zijn langwerkende benzos .zal het tog verstangig zijn om even die tijd met het ov te reizen
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#10
MrJunkieXL zei:
Een hele hoop Nederlanders niet, maar het is wel wat de wet zegt...
Klik om te vergroten...
Ik neem alle na hten benzos maar ik rij perfect ( nu ja ben blondje) . Heb zelfs enkele jaren geleden ook in de dag nog Oxasepam genomen , wel veel hoor....maar kon perfect blijven rijden zonder stommiteiten. Gewoon je aandacht constant erbij houden, niet op automaat rijden in je hoofd.
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wat mij betreft kan er een slotje op, als mensen op een forum moeilijk gaan doen over het beantwoorden van vragen schiet het totaal zijn doel voorbij in mijn ogen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dan is er toch positiviteit uit tevoorschijn gekomen!
En vwb de ad:
Er bestaan er zo ontzettend veel verschillende soorten en merken van....het is en blijft zoeken naar die soort, die jou wél helpt!
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#13
SaintVitus zei:
Nee ik ben zeker geen illegale shopper, je weet nooit wat erin zit. En wil zo snel maar zo humaan mogelijk stoppen.

M'n psychiater denkt daar wel over mee, maar wilde inderdaad even verificatie, maar goed ik kan altijd nog langzamer taperen.

Bedankt voor de info.
Klik om te vergroten...


Fijn dat je een goede verstandshouding hebt met je specialist.

Maar je hebt ook zelf de touwtjes in handen, zorg dat je met afbouwen strikt bent en niet teveel uitschieters hebt want je hersenen passen zich langzaam aan.

12 weken is te overzien, maar lees je eens in over het kindling effect door benzodiazepines. Elke keer een kleine withdrawal zorgt voor steeds intensere rebound symptomen. Zelfs bij een lage dosis kan men dan zeer veel last ondervinden van de "afkick"
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Eve's drop zei:
Fijn dat je een goede verstandshouding hebt met je specialist.

Maar je hebt ook zelf de touwtjes in handen, zorg dat je met afbouwen strikt bent en niet teveel uitschieters hebt want je hersenen passen zich langzaam aan.

12 weken is te overzien, maar lees je eens in over het kindling effect door benzodiazepines. Elke keer een kleine withdrawal zorgt voor steeds intensere rebound symptomen. Zelfs bij een lage dosis kan men dan zeer veel last ondervinden van de "afkick"
Klik om te vergroten...
Betekent dit dan juist dat ik langzamer moet afbouwen of?
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#15
SaintVitus zei:
Betekent dit dan juist dat ik langzamer moet afbouwen of?
Klik om te vergroten...
Vertaald uit het Engels-

Ontsteking als gevolg van ontwenning van een stof verwijst naar de neurologische aandoening die het gevolg is van herhaalde ontwenningsverschijnselen van sedatieve hypnotica, zoals alcohol en benzodiazepines. Elke terugtrekking leidt tot ernstigere ontwenningsverschijnselen dan in eerdere afleveringen. Wikipedia (Engels)
S
SaintVitusLid
01-01-2024, 00:00
#16
Eve's drop zei:
Vertaald uit het Engels-

Ontsteking als gevolg van ontwenning van een stof verwijst naar de neurologische aandoening die het gevolg is van herhaalde ontwenningsverschijnselen van sedatieve hypnotica, zoals alcohol en benzodiazepines. Elke terugtrekking leidt tot ernstigere ontwenningsverschijnselen dan in eerdere afleveringen. Wikipedia (Engels)
Klik om te vergroten...
Oke, maar is dit tijdelijk of hoe moet ik dit zien?
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#17
Eve's drop zei:
Vertaald uit het Engels-

Ontsteking als gevolg van ontwenning van een stof verwijst naar de neurologische aandoening die het gevolg is van herhaalde ontwenningsverschijnselen van sedatieve hypnotica, zoals alcohol en benzodiazepines. Elke terugtrekking leidt tot ernstigere ontwenningsverschijnselen dan in eerdere afleveringen. Wikipedia (Engels)
Klik om te vergroten...

Beetje off topic maar kan dit met wiet ook het geval zijn?
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#18
🐺PsyTekz zei:
Beetje off topic maar kan dit met wiet ook het geval zijn?
Klik om te vergroten...

Goeie vraag.

In principe passen de cannabinoïde receptoren zich wel aan door gebruik van cannabis (thc).

Maar niet dermate dat men in levensgevaar is als men op lange termijn accuut stopt met kunstmatig toedienen van de stof thc.

Je lichaam past zich vrij snel aan maar van nature regelen de endocannabinoïdes in je lichaam wel het één en ander wat belangrijk is waaronder pijndrempels, hongergevoel, geheugen, bloeddruk en beweging.

Door accuut te stoppen moet dat endocannabinoïde systeem wel weer even aangejaagd worden, maar niks wat te vergelijken is met een benzodiazepine "withdrawal"
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik zou per stof, dus niet allerlei tegelijk, afbouwen.
Dan wordt de rebound veel minder zwaar.
Met wiet ben ik in één keer gestopt, hetgeen 3 dagen enige ontwenning gaf. Kort lontje met name en wat zweten.
Maar makkelijk te doen.
En ik rookte erg veel. Heel erg veel...
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#20
SaintVitus zei:
Oke, maar is dit tijdelijk of hoe moet ik dit zien?
Klik om te vergroten...
snap hem ook niet

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."