Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAdvies eerste keer Ecstasy

Advies eerste keer Ecstasy

31 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
x
xeno1975Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb zowat een jaar geleden voor de eerste keer XTC gebruikt. Goed om weten is dat ik geen voorgeschiedenis had met andere drugs (inclusief alcohol), geen enkele voorkennis had over MDMA of XTC, en ik voordien eigenlijk besloten had om het niet te nemen. And after that bombshell, lets's continue with the show ...

Ik en mijn partner namen de XTC in een thuis setting (YMMV op een feestje of festival), samen met een bevriend koppel. Mijn partner en ik worstelden al een aantal jaren met intimiteitsproblemen wat voor veel spanning zorgde in onze relatie - niet voldoende om uit elkaar te gaan, maar we waren geen van beiden gelukkig. Dat bevriend koppel raadde ons XTC aan om dichter bij elkaar te komen; zij hadden een soortgelijke ervaring als ons achter de rug en voor hen was het een redding geweest. Ik geef dit alles even mee om aan te geven wat onze mindset was toen we namen.

Wel, MDMA (werkzame stof in XTC) is zalig! Het geeft me een euforisch gevoel in het kwadraat; de wereld is mooi en goed, en de mensen erin nog meer. Je wil connecteren met anderen, elkaar aanraken voelt natuurlijk en juist, en zowat alles is bespreekbaar want je loopt over van de sympathie en empathie. In het geval van mijn partner en ik werden muren gesloopt die we jarenlang opgebouwd hadden. En die blijven voor een stuk gesloopt, MDMA is echt therapeutisch op dat vlak en je pakt bepaalde zaken mee in de rest van je leven (MDMA wordt in dat opzicht gebruikt om PTSD te bestrijden bij veteranen). En sex/intimiteit op MDMA is fantastisch! Als man is het dan wel zowat onmogelijk klaar te komen, maar dat hoeft eigenlijk ook niet op dat moment.

Samengevat is MDMA nemen voor ons zowat de meest intense, intieme ervaring die we kennen. En als bonus heeft het ons ook een beter koppel gemaakt.

Maar MDMA is ook dwingend in dat opzicht. Het sleurt je met de haren mee, als het moet. Tegen iemand niet zeggen dat je ze graag hebt/van ze houdt is erg moeilijk. Het gaat ook in golven, soms kom je er even wat meer uit waarna het terug binnenkomt. De bijwerkingen zijn er ook: je moet je lichaamstemperatuur in de gaten houden en tijdig afkoelen, voldoende drinken maar niet teveel (en plassen kan moeilijk gaan), en er is de welbekende kaakklem.

En zoals ander al aangaven, hou je aan de dosering van 1 tot 1.5 mg MDMA per kg lichaamsgewicht. Als je bijneemt, laat dan zeker 2 uur tussen en neem niet meer dan de helft van je eerste dosis bij (die 1.5 mg bovengrens geldt voor het totaal op de avond dat je neemt, niet per dosis). Het kan ook tot 2 uur duren voor het goed en wel binnenkomt, neem niet te snel bij.

MDMA is een zgn. serotonineslurper wat wil zeggen dat je een rustpauze van min. 6 weken moet inlassen na gebruik van MDMA, 3 maand is beter en het gangbare advies. Je kan een paar dagen na het nemen ook een dag verwachten waar je een mental dip hebt. Hier op het forum vind je heel wat info over verstandig gebruik, en trip reports over hoe mensen MDMA ervaren.

Ik kan de conclusie van @Green Dude alleen maar beamen.
G
GreenAnonManLid
01-01-2024, 00:00
#2
Je zal zoiezo niet doodgaan door een beetje teveel XTC, gewoon beginnen met een halfje van een lage dosis als je veilig wilt blijven, zorg dat het goede kwaliteit is (dus gewoon testen) en dan lekker genieten!
x
xeno1975Lid
01-01-2024, 00:00
#3
GreenAnonMan zei:
Je zal zoiezo niet doodgaan door een beetje teveel XTC, gewoon beginnen met een halfje van een lage dosis als je veilig wilt blijven, zorg dat het goede kwaliteit is (dus gewoon testen) en dan lekker genieten!
Klik om te vergroten...
Heb jij niet net gepost dat je moest overgeven na veel teveel XTC te nemen? Beetje ironisch advies dan, toch?

Halfjes en lage dosis zijn subjectieve termen. Weet hoeveel je neemt, hou je aan de bovengrens van 1.5 mg/kg lichaamsgewicht.
G
GreenAnonManLid
01-01-2024, 00:00
#4
xeno1975 zei:
Heb jij niet net gepost dat je moest overgeven na veel teveel XTC te nemen? Beetje ironisch advies dan, toch?

Halfjes en lage dosis zijn subjectieve termen. Weet hoeveel je neemt, hou je aan de bovengrens van 1.5 mg/kg lichaamsgewicht.
Klik om te vergroten...
Lees je niet wat ik schrijf? Ik zeg neem een halfje, ik zeg niet 2 pillen nemen. Misschien dat je zo een ouwe lul bent dat je niet kan lezen ofzo :tilttearlaugh:
x
xeno1975Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Whatever, gast die verbaasd is ziek te zijn na 6 maal de maximale dosis te nemen.
G
GreenAnonManLid
01-01-2024, 00:00
#6
xeno1975 zei:
Whatever, gast die verbaasd is ziek te zijn na 6 maal de maximale dosis te nemen.
Klik om te vergroten...
Hoezo moet je over mij praten in een andere thread? Anders stuur je me een PB, idioot. Ik geef hem gewoon advies loop jij weer als een mongool uit te hangen.
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Pas op! Je ziet hier dat niet iedereen vredig en lief wordt die het spul gebruikt heeft.
x
xeno1975Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Jouw advies is letterlijk tegen een beginnend gebruiker zeggen dat de maximale dosis overschrijden niet zo erg is, nadat je zelf ziek geworden bent door net dat te doen. Als je niet in ziet dat dit zowel relevant als dom is, dan vrees ik dat er geen uitleggen meer aan is.

Anyway, genoeg thread vervuiling.

Ps: schelden voegt weinig toe aan een discussie.
G
GreenAnonManLid
01-01-2024, 00:00
#9
xeno1975 zei:
Jouw advies is letterlijk tegen een beginnend gebruiker zeggen dat de maximale dosis overschrijden niet zo erg is, nadat je zelf ziek geworden bent door net dat te doen. Als je niet in ziet dat dit zowel relevant als dom is, dan vrees ik dat er geen uitleggen meer aan is.

Anyway, genoeg thread vervuiling.

Ps: schelden voegt weinig toe aan een discussie.
Klik om te vergroten...
Jij moet echt leren lezen, heb je je leesbril niet op? Ik zeg toch helemaal niks over maximale dosis overschrijden??? Ik zeg letterlijk neem een halfje van een lage dosis om veilig te blijven. Naja, het verbaast me niks van een ouwe lul als jij die alleen maar aan sex denkt. Viezerik.
J
JohnGaltLid
01-01-2024, 00:00
#10
GreenAnonMan zei:
Jij moet echt leren lezen, heb je je leesbril niet op? Ik zeg toch helemaal niks over maximale dosis overschrijden??? Ik zeg letterlijk neem een halfje van een lage dosis om veilig te blijven. Naja, het verbaast me niks van een ouwe lul als jij die alleen maar aan sex denkt. Viezerik.
Klik om te vergroten...
Besef jij je wel dat je feitelijk helemaal niets zegt met "neem een halfje van een lage dosis"? En dat is juist waar je kritiek op krijgt.
En gezien je goede manieren zul je vast bijval krijgen van gelijkgestemden.
G
Green DudeLid
01-01-2024, 00:00
#11
xeno1975 zei:
Je kan een paar dagen na het nemen ook een dag verwachten waar je een mental dip hebt.
Klik om te vergroten...

Goed dat je deze nog vermeld Xeno, was ik vergeten! Bij de eerste malen gebruik zal dit vast wel meevallen als je je aan de voorgenoemde dosissen houdt, maar weet dus dat de dip iets is die vrij snel vervaagt!
I
Ice Wallow ComeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Green Dude zei:
Goed dat je deze nog vermeld Xeno, was ik vergeten! Bij de eerste malen gebruik zal dit vast wel meevallen als je je aan de voorgenoemde dosissen houdt, maar weet dus dat de dip iets is die vrij snel vervaagt!
Klik om te vergroten...
Bedankt iedereen voor de tips, ik heb alles gelezen en zal hier zeker op letten. Ik ben alleen vergeten te noemen in mijn vraag dat ik adhd heb en methylfenidaat voorgeschreven krijg hierom. Mijn eerste vraag hierover zou zijn. 1: Hoe beinvloed mijn gebruik van methylfenidaat en hebben van adhd xtc? en 2: Ik heb weleens op feestjes meer methylfenidaat genomen dan ik voorgeschreven krijg expres, dit zijn pilletjes dus die voel ik dan ook wel inkicken, mijn hart gaat dan sneller kloppen etc en meer energiek. Is dit qua hartslag etc ongeveer hetzelfde bij mdma/xtc of veel heftiger?
g
giganerdLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ice Wallow Come zei:
Is dit qua hartslag etc ongeveer hetzelfde bij mdma/xtc of veel heftiger?
Klik om te vergroten...
verschilt per persoon!
ik krijg van pep/methylphenidaat/dexamfetamine een hogere/vervelendere hartslag dan van xtc!
P
PistooltjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ice Wallow Come zei:
Bedankt iedereen voor de tips, ik heb alles gelezen en zal hier zeker op letten. Ik ben alleen vergeten te noemen in mijn vraag dat ik adhd heb en methylfenidaat voorgeschreven krijg hierom. Mijn eerste vraag hierover zou zijn. 1: Hoe beinvloed mijn gebruik van methylfenidaat en hebben van adhd xtc? en 2: Ik heb weleens op feestjes meer methylfenidaat genomen dan ik voorgeschreven krijg expres, dit zijn pilletjes dus die voel ik dan ook wel inkicken, mijn hart gaat dan sneller kloppen etc en meer energiek. Is dit qua hartslag etc ongeveer hetzelfde bij mdma/xtc of veel heftiger?
Klik om te vergroten...
Best geen Ritalin nemen dag van Xtc gebruik + de dag erna is mijn advies. Anders veel meer kans op vervelende/negatieve effecten. Methylfenidaat kan het effect van xtc ook versterken btw. Zal hoe dan ook leuk worden als je je aan de 'regels' houdt 👍🏾
I
Ice Wallow ComeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ikweetgeennaam zei:
verschilt per persoon!
ik krijg van pep/methylphenidaat/dexamfetamine een hogere/vervelendere hartslag dan van xtc!
Klik om te vergroten...
ah oke, dat stelt mij een beetje gerust. Niet dat ik hartproblemen heb, maar ik heb een keer spacecake genomen en toen ging mijn hart sneller kloppen, mijn borst werd warm en ik voelde mijn bloed helemaal rond gepomt worden in mijn borst. dat vond ik persoonlijk geen aangenaam gevoel. Hopelijk zal dit bij xtc anders zijn dan.
I
Ice Wallow ComeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Pistooltje zei:
Best geen Ritalin nemen dag van Xtc gebruik + de dag erna is mijn advies. Anders veel meer kans op vervelende/negatieve effecten. Methylfenidaat kan het effect van xtc ook versterken btw. Zal hoe dan ook leuk worden als je je aan de 'regels' houdt 👍🏾
Klik om te vergroten...
Haha isg, bedankt voor de tips. Zal ik dan zeker niet doen. Ik ga van te voren een paar daagjes geen methylfenidaat nemen en daarna ook niet. Ook geen methylfenidaat om te dip tegen te gaan als het goed is toch?
g
giganerdLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ice Wallow Come zei:
Ook geen methylfenidaat om te dip tegen te gaan als het goed is toch?
Klik om te vergroten...
nee het beste is om je dip gewoon uit te zitten, gezond eten, vitamines etc zullen je wel helpen
(na je eerste keer xtc zal de dip sowiezo meevallen)

Ice Wallow Come zei:
ah oke, dat stelt mij een beetje gerust. Niet dat ik hartproblemen heb, maar ik heb een keer spacecake genomen en toen ging mijn hart sneller kloppen, mijn borst werd warm en ik voelde mijn bloed helemaal rond gepomt worden in mijn borst. dat vond ik persoonlijk geen aangenaam gevoel. Hopelijk zal dit bij xtc anders zijn dan.
Klik om te vergroten...
ik krijg van veel wiet eten/roken ook een vervelende hartslag, maar van xtc valt het mee
(alsnog niet onderschatten, xtc verhoogt je hartslag alsnog heftig) maar ik heb er bij xtc minder last van dan bij andere drugs
J
JohnGaltLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat ik zelf wel fijn vind, is om de bekende dinsdag een microdose truffels te nemen. Geen idee of het daadwerkelijk helpt, maar het werkt voor mij. Sowieso microdose ik wel vaker.
I
Ice Wallow ComeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ikweetgeennaam zei:
nee het beste is om je dip gewoon uit te zitten, gezond eten, vitamines etc zullen je wel helpen
(na je eerste keer xtc zal de dip sowiezo meevallen)


ik krijg van veel wiet eten/roken ook een vervelende hartslag, maar van xtc valt het mee
(alsnog niet onderschatten, xtc verhoogt je hartslag alsnog heftig) maar ik heb er bij xtc minder last van dan bij andere drugs
Klik om te vergroten...
Isgoed, ik zal de methylfenidaat wel eventjes niet aanraken dus voor en na xtc gebruik.

En ik hoop dat het qua hartslag dan ook mee zal vallen bij mij. En anders is het wachten tot het uitwerk en dan dus hopelijk weggaat.
Ohja, ik lees ook veel dat je het warm krijgt door xtc, op welke manier warm is dit. Gewoon warm net als sporten je door sporten krijgt, die richting op? Want ik kreeg het door die spacecake ook op random plekken heel warm, gek gevoel was dat. Maar dat waren meer plaatselijke plekken, zoals een arm, of mijn borst.
I
Ice Wallow ComeLid
01-01-2024, 00:00
#20
JohnGalt zei:
Wat ik zelf wel fijn vind, is om de bekende dinsdag een microdose truffels te nemen. Geen idee of het daadwerkelijk helpt, maar het werkt voor mij. Sowieso microdose ik wel vaker.
Klik om te vergroten...
Ja, ik ga denk ik eerst eens kijken hoe de dip voor mij gaat zijn. Fijn om te horen dat het je helpt!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."