Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZware insomnia door ontwenning

Zware insomnia door ontwenning

55 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Er zijn heleboel methodes. Ook omstreden maar goed..het.lukt.echt.niet en na 1 of 2 glazen wijn slaap je wel. Begin je daarmee
1 of 2 dagen later doe je 1 glas
Volgende stap 3/4 glas
Dan de helft
Kwartje

En je bent weer good to go.

Is natuurlijk niet de bedoeling dat je je lam zuipt!
En ook echt voor tijdelijk.
Gewoon even je slaapritme herstellen.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja zijn idd wat bugs vandaag… je citaat staat er niet als ik hem terug citeer.

mijn fout , dacht dat je naar ts had gereageerd :grin:.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hija de la luna 1 zei:
Men heeft mij hier op forum aangeraden ipv lormetazepam ( benzo) over te schakelen naar Zolpidem om te slapen. Ik dacht dat Zolpidem dus GEEN benzo is maar blijkbaar is het net hetzelfde ? Pfff…..
Klik om te vergroten...
Hier reageerde ik op @inner_search
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
Ik ben zeer tevreden met zolpidem.
Werkt prima!
Klik om te vergroten...
Ik ook maar wil er toch weer vanaf. onlangs lukte het vier nachten zonder. Regelmatig wakker maar direct terug inslapen. Zalig. En opeens lukte het me weer niet meer. Raar.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Heb je ook eens gekeken naar wat jou precies wakker houdt?
Piekeren misschien?
Stress?
Want als daar een oorzaak in te vinden is, en deze blijft zoals deze is, dan kan je natuurlijk niet verwachten, dat de insomnia zonder medicatie over zal gaan.
Misschien is er iets aan de oorzaak (en) te doen...
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#6
Insomnia door benzo ontwenning heb ik ook een paar keer gehad. 5 nachten wakker was geen uitzondering. gaf klachten die pschotisch van aard waren. werd ook wanhopig, wou maar niet slapen. door 1x olanzapine in te nemen, sliep ik zo 10uur achter elkaar en sindsdien kon ik weer elke nacht slapen. met etizolam lukte mij dit ook. maar hou het bij 1x en als je daarna nog niet wilt slapen, zou ik toch een paar dagen van alle drugs en meds afblijven. overdag veel bewegen. ga buiten stukken lopen. ga op een vasttijdstip je klaarmaken voor slapen gaan. zet al je elektrische apparaten uit. neem een lauwe of koude douche. en ga dan woordpuzzels maken of een luchtig boek lezen. mocht er iets van drang om te gaan slapen opkomen, leg je boek weg en probeer om in slaap te komen. het is een hele worsteling, maar uiteindelijk ga je weer kunnen slapen.

sterkte
n
nauseaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb 2 keer lichte benzo withdrawal gehad en wat mij verassend goed heeft geholpen zijn slaapmeditaties. Zoek op yt op 'guided sleep meditation', je gaat je dan geleidelijk meer lichamelijk en geestelijk ontspannen en zo lukt het beter om in slaap te vallen. Hoop dat het ondertussen wat beter met je gaat
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#8
CuriousExplorer zei:
Zolpidem is geen slaappil.
Het is wel 1 van de meeste potente inslapers imo.
Gebruik het al 5j en heb werkelijk NOOIT stoten tegengekomen zoals jij omschrijft.
Klik om te vergroten...
Ik bedoel het wordt niet voorgeschreven als rustig gevend tablet, inslaper, en je slaapt er zo 6/9 uur op. Dus ik zie het wel categorie : voor slaaproplemen .

Staan veel meer verhalen van mensen die geheugen kwijt raken.
bedoel het goed, als waarschuwing, en dit zal inderdaad misschien 30 % maar hebben, maar dan ben je voorbereid,
☺️☺️

www.mijnmedicijn.nl

Zolpidem | Medicijn ervaringen en bijwerkingen | mijnmedicijn

Zolpidem: 204 ervaringen met effect en bijwerkingen. Man, 77: Ik gebruik Zolpidem voor een beperkt aantal weken. Ik ben namelijk 3 maanden aan het...
www.mijnmedicijn.nl www.mijnmedicijn.nl
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
2 x 10 mg??
Dat is bij mijn weten, teveel...
Ik heb dit ook een tijdje zo gehad maar het werd bizar qua bijwerkingen.
Slaapwandelen, hele stukken in de avond "kwijt" zijn de dag erna...
Aan mij heeft de apotheker gezegd dat 20 mg zolpidem duidelijk teveel zou zijn..
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kittekatty zei:
Ik bedoel het wordt niet voorgeschreven als rustig gevend tablet, inslaper, en je slaapt er zo 6/9 uur op. Dus ik zie het wel categorie : voor slaaproplemen .

Staan veel meer verhalen van mensen die geheugen kwijt raken.
bedoel het goed, als waarschuwing, en dit zal inderdaad misschien 30 % maar hebben, maar dan ben je voorbereid,
☺️☺️

www.mijnmedicijn.nl

Zolpidem | Medicijn ervaringen en bijwerkingen | mijnmedicijn

Zolpidem: 204 ervaringen met effect en bijwerkingen. Man, 77: Ik gebruik Zolpidem voor een beperkt aantal weken. Ik ben namelijk 3 maanden aan het...
www.mijnmedicijn.nl www.mijnmedicijn.nl
Klik om te vergroten...

Bij de HA is dit het allereerste middel dat je krijgt.
Het werkt ook maar 4u.
Waar mensen 6/9u uithalen is me een raadsel. Genoeg mensen hier op het forum met ervaring. En 2×10mg? Is gewoon de dubbele startdosis...
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#11
blue eyes zei:
Hey,
Ik ben nu ongeveer een week vrij cold turkey gestopt met benzo's.

Ik was 3 jaar gestopt en heb een herval gehad van ongeveer een maand.

Heb wel op de duur vrij hoge dosissen bromazepam genomen 48 mg met een uitschieter tot 60 mg per dag op het laatste .
Nu krijg ik plots een heftige rebound van insomnia

Zal dit op de duur overgaan en moet ik het nu uitzitten daar ik al zo ver gekomen ben op mijn lijdensweg of is alsnog beginnen taperen aangewezen.

Want deze insomnia drijft me tot waanzin meer als 4 dagen wakker liggen is echt niet fijn meer .
Ik wil dat dit stopt

Ben zo woedend op mijzelf had me voordien terug een goed slaappatroon aangeleerd.
Had er jaren over gedaan om op dit punt te komen en nu lijkt 1 maand misbruik volledig mijn slaap kapot gemaakt te hebben.

Hoe lang kunnen benzo's je wakker houden in de withdrawl. Want ik ben wel iets gewoon maar dit is ondraaglijk lijden zo.dit hou ik niet vol
Klik om te vergroten...
Ik zit hier nu midden in maar ga een Detox doen want dit lukt mij niet alleen.....
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Apotheker zei:
Ik zit hier nu midden in maar ga een Detox doen want dit lukt mij niet alleen.....
Klik om te vergroten...
Heb je verplichtingen, zoals werk of school, naast het afkicken?

Want je slaapt inderdaad dagen niet en kunt daardoor ook niet functioneren, maar na een dag of 4 zul je de slaap weer vatten.
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hija de la luna 1 zei:
Ik ook maar wil er toch weer vanaf. onlangs lukte het vier nachten zonder. Regelmatig wakker maar direct terug inslapen. Zalig. En opeens lukte het me weer niet meer. Raar.
Klik om te vergroten...
Ik slik al meer als 1 jaar zolpidem, als pijn patient reuma darmfistel inwendig en fibromyalgie, ADD en PTST. ( wat een lijst zo ineens , maar helaas waar) ik slaap er goed op in, en de nacht door, zodra een kat hier een andere pest en bromt, wordt ik gewoon wakker. Of als dochter naast mijn bed staat, mag ik bij jou liggen om 3.30 . Benzo, slaappil, inslaper. Wat ook, ik heb er baat bij, want in mijn fibro steungroep heeft 50 % minstens nachten van 2 a 3 uur, door de pijn. Ik slaap prima . Alleen nu vakantie en laat op. En soms een avondje pret in huis . En wordt t ietsje later 😜
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kittekatty zei:
Ik slik al meer als 1 jaar zolpidem, als pijn patient reuma darmfistel inwendig en fibromyalgie, ADD en PTST. ( wat een lijst zo ineens , maar helaas waar) ik slaap er goed op in, en de nacht door, zodra een kat hier een andere pest en bromt, wordt ik gewoon wakker. Of als dochter naast mijn bed staat, mag ik bij jou liggen om 3.30 . Benzo, slaappil, inslaper. Wat ook, ik heb er baat bij, want in mijn fibro steungroep heeft 50 % minstens nachten van 2 a 3 uur, door de pijn. Ik slaap prima . Alleen nu vakantie en laat op. En soms een avondje pret in huis . En wordt t ietsje later 😜
Klik om te vergroten...
Oja, je kan ook voor t ritme 2 x per week nemen. En de rest zonder. Schijnt ook beter te zijn, maar mijn chirurg zei, slaap is nodig voor jouw fibro ook, dat is 24/7 spierspanning, benzo maken me enkel moe en er na depressief, alcohol was mijn " verslaving" maar die ontspant wel. Doch waag ik me er niet aan. Jij moet / mag. ook met je HA bloedprikken, zien of je apk oke bent en samen zoeken naar een manier die werkt,
Pas 7 jaar na ziek worden eindelijk rust, en ritme en geen cravings. Mede door de kratom ook.
Die heeft me in 1 dag van de tramadol af gekregen en op 3 x 5 mg oxy, alle pogingen afbouwen lukte niet door de pijn,

succes en je mag me altijf dm sturen 🍀💪🏼
L
Lid 147679Lid
01-01-2024, 00:00
#15
De Apotheker zei:
Ik zit hier nu midden in maar ga een Detox doen want dit lukt mij niet alleen.....
Klik om te vergroten...

Hey , het is ook waanzinnig hard alleen. het voelde als pure wanhoop , hels, maar heb toch doorgebeten .

Telkens de vierde dag kon ik het niet meer aan en nam ik dan een steeds kleiner wordende dosis om toch iets of wat te kunnen slapen.

Ik had ook bovendien het geluk dat ik geen jobverplichtingen had in die periode.

Ben er nu twee maanden clean van en maak het prima.

Hoe lang heb jij benzo's gebruikt? welke soort? en ga je taperen of heb je. dan toch cold turkey doorgebeten?
De Zandman zei:
Waarom geen overleg met een arts gepleegd.
Dit is echt heeeeel zwaar om in 1 x te doen...respect. je bent goed bezig! Het gaat echt over, echt waar.
Maar het gaat wel even duren.
Klik om te vergroten...

blij dit nu te lezen terwijl ik er al even uit ben.

ben er inmiddels al een paar maand vanaf, soms nog cravings ... maar mijn slaap is evengoed als vanouds,

heb van nature ongeveer een keer per week last van een brakke nacht maar dat heb ik al mijn ganse leven...

dus heb gelukkig geen langdurige schade aangebracht. aan mijn slaappatroon.

Ben wel nog zeer gevoelig voor stress... bv als ik een afspraak heb in de morgen , voor de eenvoudigste zaken... dan lig ik al wakker.
Mijn gemoed en algemeen welzijn , geluksgevoel enz. liet iets langer op zich wachten.

Wil alle mensen die toen dit topic lazen en reageerden hier en ook via prive bericht nog eens bedanken voor hun steun.
het heeft me echt geholpen, verder hoop ik dat dit topic. nog verder mensen kan helpen die hetzelfde nu doormaken.
C
ConfabulusLid
01-01-2024, 00:00
#16
Pregabalin and gabapentin help. As well as clonidine.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Mocht het je niet lukken om te kunnen slapen kan je met je huisarts overleggen of je misschien iets anders als slaap medicatie kunt krijgen tijdelijk.
Bijvoorbeeld quatiapine in lage dosering werkt in het begin goed versuffend. Anders langzaam de benzo's afbouwen. Misschien melatonine slikken dat dat ook kan helpen, verder idk:cry:
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#18
Roze Olifant zei:
Ik zou naar je huisarts gaan en eventueel met hem een plan opstellen voor taperen met diazepam. Het is natuurlijk goed dat je afkickt, maar langdurige extreme insomnia is ook geen houdbare situatie. Sterkte!

@Mrloverdj ik snap je punt, maar de afkick van benzo’s kan wel degelijk lichamelijk zijn. Ook na een relatief korte gebruiksperiode. Ik merk deze ‘rebound’ zelf al als ik een paar dagen achter elkaar een lage dosis etizolam gebruik. De nachten daarna slaap ik slecht of niet. Dat zal vast deels ook psychologisch zijn, maar het is ook gewoon een reactie van het lichaam. Verder eens met je laatste post, zie nu dat je al ongeveer zei wat ik hierboven zei. :wink:
Klik om te vergroten...

Het is ook juist het lichamelijke wat het zo gevaarlijk maakt, spasmes en toevallen zijn niet alleen geestelijk maar ook totaal lichamelijk en oncontroleerbaar. Als men toch eens wist wat en hoe het brein zich gemakkelijk aanpast aan een benzo en zo vervolgens de hele natuurlijke huishouding ook bij kort en laagdrempelig gebruik totaal kan overnemen, zouden er zeker minder mensen beginnen met een benzo recept.

Gaba is niet alleen house muziek uit de jaren 90.

Ik snap dat ze nodig zijn, maar men die zichzelf 12 dossisen per dag toeneemt mag zichzelf toch zeker de schuld toe eigenen van de ellendige afkick.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#19
Eve's drop zei:
Ik snap dat ze nodig zijn, maar men die zichzelf 12 dossisen per dag toeneemt mag zichzelf toch zeker de schuld toe eigenen van de ellendige afkick
Klik om te vergroten...

Is ook zo maar waarom het jezelf harder en moeilijker maken ?
De kans op terugval is bewezen dat die vaker terugkomt bij gebruikers die cold turkey stoppen. Of je moet echt een ijzeren zelfdiscipline hebben. Maar een benzodiazepines ontwennings delier is niet alleen een gevaar voor jezelf maar ook voor anderen.
Daarom raad ik aan het gelijkelijk af te bouwen. Van een delier kan je o.q stemmen gaan horen / rare gedachten krijgen etc en hele slechte besluiten nemen waar je achteraf spijt van kan / zal krijgen.


Pas op en slaap heb je nodig zorg ervoor dat je geen delier/ delirium krijgt @blue eyes .

Be safe!
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#20
Tijdloos zei:
Is ook zo maar waarom het jezelf harder en moeilijker maken ?
De kans op terugval is bewezen dat die vaker terugkomt bij gebruikers die cold turkey stoppen. Of je moet echt een ijzeren zelfdiscipline hebben. Maar een benzodiazepines ontwennings delier is niet alleen een gevaar voor jezelf maar ook voor anderen.
Daarom raad ik aan het gelijkelijk af te bouwen. Van een delier kan je stemmen gaan horen en hele slechte besluiten nemen waar je achteraf spijt van kan / zal krijgen.


Pas op en slaap heb je nodig zorg ervoor dat je geen delier/ delirium krijgt @blue eyes .

Be safe!
Klik om te vergroten...

Ik zeg ook zeker niet dat men zich geheel moet onthouden bij een benzo gewenning, integendeel juist. Er zijn een overvloed aan extra receptoren bijgekomen om een bepaald Gamma-aminoboterzuur te ontvangen en deze zal in overvloed aanwezich zijn wanneer men stopt. Terwijl er geen natuurlijke gaba meer in het brein aanwezig is omdat er afhankelijkheid is van dat pilletje.

Het brein past zich totaal aan. Maar het kan zichzelf ook weer repareren.

Zelfde verhaal met een opiaat afhankelijkheid, maar toch een beetje anders

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."