Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo.. het gaat de verkeerde kant op

Benzo.. het gaat de verkeerde kant op

42 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Blyatman zei:
Maar dankzij die retards wel een betere huisartsen praktijk toegewezen gekregen met spoed
Klik om te vergroten...
Beter!
Een GOEDE begripvolle huisarts is zooooo belangrijk!
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#2
Don Draper zei:
Hoe deed je vorige huisarts dat dan? Je lekker laten blijven nemen of door de harde afkick heen laten gaan?
Klik om te vergroten...
Mij weigeren te behandelen en meermaals de telefoon ophangen als ik belde… Kreeg ze 1 keer aan de telefoon en toen kreeg ik een “succes met een andere arts zoeken, is maanden wachten, wij behandelen jou niet.”

Vervolgens ben ik met spoed aangenomen bij mijn huidige arts omdat het om benzo’s ging. (Zat op 80 mg Dia omgerekend), dus levensgevaarlijk cold turkey of zelf aankloten.

Heb geluk met mijn arts nu en super begeleiding! Werd binnen 2 dagen met spoed opgebeld + geholpen.

Ik ben btw tot ongeveer de helft zelf afgebouwd. Maar merkte al snel dat dat niet te doen was. Je hebt echt een arts nodig. Ik krijg ook echt alleen een wekelijks recept, die ik op kan halen zodat ik niet meer kan snoepen ervan.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#3
Spyro zei:
Mij weigeren te behandelen en meermaals de telefoon ophangen als ik belde… Kreeg ze 1 keer aan de telefoon en toen kreeg ik een “succes met een andere arts zoeken, is maanden wachten, wij behandelen jou niet.”

Vervolgens ben ik met spoed aangenomen bij mijn huidige arts omdat het om benzo’s ging. (Zat op 80 mg Dia omgerekend), dus levensgevaarlijk cold turkey of zelf aankloten.

Heb geluk met mijn arts nu en super begeleiding! Werd binnen 2 dagen met spoed opgebeld + geholpen.
Klik om te vergroten...
Wil je wat extra haat voelen naar je vorige arts, log eens in je zorgverzekering account en kijk naar de declaraties die ze hebben ingediend.

Hoewel niet uit het eigen risico krijgt een huisarts honderden euro's per jaar puur om je huisarts te zijn.

Vervolgens gevoel omdraaien en blij zijn dat ze die niet meer van je krijgen. :grin:
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#4
Don Draper zei:
Wil je wat extra haat voelen naar je vorige arts, log eens in je zorgverzekering account en kijk naar de declaraties die ze hebben ingediend.

Hoewel niet uit het eigen risico krijgt een huisarts honderden euro's per jaar puur om je huisarts te zijn.

Vervolgens gevoel omdraaien en blij zijn dat ze die niet meer van je krijgen. :grin:
Klik om te vergroten...
Exact! Dit heb ik zelfs benadrukt dat zij verplicht waren mij te helpen. Veel gezeur gehad maar werd gewoon opgehangen aan de tel… Door zowel de dok als assistentes.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik dacht dat altijd dat huisartsen super aardig en behulpzaam waren omdat ik het geluk heb de beste huisarts van Nederland te hebben, maar als ik dit zo lees... tering, zitten een hoop penissen bij zeg.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Spyro zei:
Mij weigeren te behandelen en meermaals de telefoon ophangen als ik belde… Kreeg ze 1 keer aan de telefoon en toen kreeg ik een “succes met een andere arts zoeken, is maanden wachten, wij behandelen jou niet.”

Vervolgens ben ik met spoed aangenomen bij mijn huidige arts omdat het om benzo’s ging. (Zat op 80 mg Dia omgerekend), dus levensgevaarlijk cold turkey of zelf aankloten.

Heb geluk met mijn arts nu en super begeleiding! Werd binnen 2 dagen met spoed opgebeld + geholpen.

Ik ben btw tot ongeveer de helft zelf afgebouwd. Maar merkte al snel dat dat niet te doen was. Je hebt echt een arts nodig. Ik krijg ook echt alleen een wekelijks recept, die ik op kan halen zodat ik niet meer kan snoepen ervan.
Klik om te vergroten...
Wow! Wat een verhaal! Ik ben blij dat je goed geholpen wordt. Ik schrik er wel van. Ik begrijp niet waarom hulp geweigerd werd. Maar goed... Super knap waar je nu staat tov waar je eerder stond.

Ik zit gewoon op 10 mg. Zelf afgebouwd naar 5 en toen 2,5. Op dat laatste heb ik lang gezeten tot de huisarts zei dat dat niets doet en ik in principe zo kon stoppen. Dus cold turkey gestopt en dat ging toen goed.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Spyro zei:
succes met een andere arts zoeken, is maanden wachten, wij behandelen jou niet.
Klik om te vergroten...

Echt?? WTF? 😱
Zeiden ze dat echt? Dat mag niet eens (door sturen naar een andere wel maar weigeren nooit!)
Wel blij dat je nu een goede fijne hebt! 😁

Mijn huisarts is al op of al voorbij pensioenleeftijd. Werkt geen 5 dagen meer zelf. Zal dus HELAAS max een paar jaartjes duren dat ik naar een ander moet.
Wil ik niet, heb nu een fijne en je moet maar afwachten hoe de nieuwe is.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Gemberthee zei:
Ik hoor je en ik begrijp je. Ook bewonder ik de mensen zoals jij die de huisarts durven op te zoeken voor de meest gekke dingen. Ik voel nog te veel schaamte. En ook een bepaalde eigenwijsheid van: tjonge dit wil ik toch eigenlijk wel zelf kunnen.

Anyway...zucht ... Ik ga het toch ik zelf doen en dan kijk ik wel of ik tegen de lamp ga lopen.

Oja niet te vergeten: ik heb therapie gehad, ook trauma therapie. Ik heb nu geen last meer van trauma.
Klik om te vergroten...
Schaamte omdat het wellicht in je eigen omgeving is en je bekenden kunt tegenkomen? Want als dat het is, zou ik verderop een huisarts zoeken en het daar proberen. Zelf dit oplossen is een gebed zonder eind. Ik weet persoonlijk wel hoe ik dit zou aanpakken, maar ben niet medisch onderlegd en ga je dus niet van een dergelijk advies voorzien. Dat zal je echt met de hulpverlener moeten afstemmen.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zanza zei:
Schaamte omdat het wellicht in je eigen omgeving is en je bekenden kunt tegenkomen? Want als dat het is, zou ik verderop een huisarts zoeken en het daar proberen. Zelf dit oplossen is een gebed zonder eind. Ik weet persoonlijk wel hoe ik dit zou aanpakken, maar ben niet medisch onderlegd en ga je dus niet van een dergelijk advies voorzien. Dat zal je echt met de hulpverlener moeten afstemmen.
Klik om te vergroten...
Ik ben wel benieuwd naar jouw verhaal. Heb jij dus ooit slaapmiddelen gebruikt en je bent daar nu vanaf?

Schaamte voel ik omdat ik zo stoer had gezegd dat ze geen herhaling meer mocht uitschrijven, maar dat ik laatst dus toch heel laf via internet iets heb besteld. Een ander deel van mijn schaamte is dat ik eigenlijk niet dit soort problemen zou mogen hebben van mezelf. Ik ben moeder van twee jonge kinderen en ik heb een verantwoordelijke baan. Ik werk soms zelfs samen met huisartsen. (Ik schaam me echt kapot). En het lukt me allemaal. Zelfs toen ik me niet zo goed voelde. Ik wil geen gezichtsverlies lijden. Zo voelt dat dan. Ik wil dus eerst alles zelf doen. Lukt het écht niet, dan vraag ik wel om hulp.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dirkjan zei:
Ik dacht dat altijd dat huisartsen super aardig en behulpzaam waren omdat ik het geluk heb de beste huisarts van Nederland te hebben, maar als ik dit zo lees... tering, zitten een hoop penissen bij zeg.
Klik om te vergroten...
Ik heb ook juist de ervaring dat de huisartsen behulpzaam en aardig zijn. Volgens mij is de meerderheid hartstikke prima.

Maar de jouwe klinkt idd echt heel erg fijn!
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Gemberthee zei:
Ik ben wel benieuwd naar jouw verhaal. Heb jij dus ooit slaapmiddelen gebruikt en je bent daar nu vanaf?

Schaamte voel ik omdat ik zo stoer had gezegd dat ze geen herhaling meer mocht uitschrijven, maar dat ik laatst dus toch heel laf via internet iets heb besteld. Een ander deel van mijn schaamte is dat ik eigenlijk niet dit soort problemen zou mogen hebben van mezelf. Ik ben moeder van twee jonge kinderen en ik heb een verantwoordelijke baan. Ik werk soms zelfs samen met huisartsen. (Ik schaam me echt kapot). En het lukt me allemaal. Zelfs toen ik me niet zo goed voelde. Ik wil geen gezichtsverlies lijden. Zo voelt dat dan. Ik wil dus eerst alles zelf doen. Lukt het écht niet, dan vraag ik wel om hulp.
Klik om te vergroten...
Ik zal je e.d.d. ff een dm sturen
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Gemberthee zei:
Ik heb ook juist de ervaring dat de huisartsen behulpzaam en aardig zijn. Volgens mij is de meerderheid hartstikke prima.

Maar de jouwe klinkt idd echt heel erg fijn!
Klik om te vergroten...
Er zijn genoeg artsen die hun werk niet doen, en smoesjes zoeken om mensen niet te helpen wanneer het een ingewikkeldere situatie is dan basis werkzaamheden. Goede artsen zijn sporadisch gevonden en zeker wanneer het verslaving of mentale proberen betreft.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#13
Blyatman zei:
Er zijn genoeg artsen die hun werk niet doen, en smoesjes zoeken om mensen niet te helpen wanneer het een ingewikkeldere situatie is dan basis werkzaamheden. Goede artsen zijn sporadisch gevonden en zeker wanneer het verslaving of mentale proberen betreft.
Klik om te vergroten...
Toevallig met mijn huisarts kan ik hier niet van spreken maar met de doorverwijzingen naar de GGZ wel.

Dus juist wél me aan de medicijnen en aan de benzo's zetten en alleen het zo oplossen en wanneer ik psychisch helemaal niet lekker ging moest ik juist vechten voor hun oplossingen. Dus was ik psychotisch maar niet genoeg voor een ziekenhuisopname me van het werk houden, terwijl het advies is om aan je ritme en leven niks te veranderen. Opper ik dat, moet ik dat mezelf niet aandoen en kunnen ze een brief naar het UWV sturen dat ik niet meer een sollicitatieplicht meer heb en dagbesteding of een dagbehandeling zouden ze me ook kunnen helpen, wat zijzelf natuurlijk onder een andere naam ook aanboden onder hetzelfde moederbedrijf. Maakte ik me zorgen om geld, dan werd geadviseerd me onder bewind voering te zetten. Dat laatste twee keer geprobeerd, eenmaal bij een maatschappelijk werker van het ROC die bij eerste contact een contract bood en zo de handtekening lijntje liet zien, ik ging lezen wat daadwerkelijk erin stond. En zo wel meer voorbeelden.

Sta in mijn dossier en verschillende instanties bekend als iemand die hulp vraagt maar zo'n beetje elk hulp weigert en in groepsverband het ook verkloot voor ze omdat ik anderen hiervoor behoed. Terwijl mijn hulpvraag was en nog steeds is om me aan het werk te houden...

Voor de duidelijkheid. Als iets nieuw is en je moet een dagbehandeling snap ik het. Maar die fase ben ik al erover heen. Dus help me aan het werk houden dan denk ik dan.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hunk? Wow heb dikke prima geslapen! Zonder slaapmiddel! Slaaponthouding werkte gisteren nacht heel goed voor mij! Ik mocht van mezelf pas om 0.30u slapen, omdat ik gemiddeld 6,5 uur slaap en om 7 uur wilde wakker worden. Om 21.00u tv uit en moest mezelf vermaken met een boek zonder eten en drinken. Om 22.30 al een paar keer in slaap gevallen op de bank. Toen dacht ik: ja fuck it, ik ga nu alvast naar bed. Telefoon niet mee nemen naar bed, maar beneden aan de oplader hangen. Zie ik een stress bericht van mijn werk. Ik dacht nog: niet openen! En ja hoor, had m al geopend. Maar verrassend genoeg kon ik het lange chaotische stress bericht meteen relativeren en sliep ik binnen een half uur. Wel te vroeg wakker, door mijn dochter, hoort erbij, en kon daarna niet meer slapen. Maar ik heb in principe genoeg geslapen en totaal niets gemerkt dat ik nu geen slaapmiddel in mijn systeem heb.

Deze methode heb ik dus door dit forum gevonden. Er is echt veel goede info te vinden op dit forum! Het lijntje met @Zanza heeft me ook goed gedaan!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Edit: hopelijk vannacht weer zo'n nacht :grin:. Nog steeds zijn persoonlijke verhalen omtrent dit onderwerp hartstikke welkom.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Dunne zei:
Echt?? WTF? 😱
Zeiden ze dat echt? Dat mag niet eens (door sturen naar een andere wel maar weigeren nooit!)
Wel blij dat je nu een goede fijne hebt! 😁

Mijn huisarts is al op of al voorbij pensioenleeftijd. Werkt geen 5 dagen meer zelf. Zal dus HELAAS max een paar jaartjes duren dat ik naar een ander moet.
Wil ik niet, heb nu een fijne en je moet maar afwachten hoe de nieuwe is.
Klik om te vergroten...
Ja. Oprecht! Heb het nog zelfs zwart op wit staan. Heel gedoe geweest hoor, zorgverzekering gebeld, die vertelde me ook dat ze me geen zorg mogen weigeren, maar toch deden ze het echt. Op een hondsbrutale manier ook… Maar goed, allemaal gezeik heen en weer, klacht ingediend, maar heb nu toch gelukkig een arts die me wel wil helpen ondanks haar woorden dat ik maanden zou moeten wachten en dat ik maar pech zou hebben. Blij dat ik daar weg ben. Rot praktijk. Ga er geen verdere energie aan verspillen, wat ik eerst wel wilde doen… Stik maar. 😅
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Spyro zei:
Ja. Oprecht! Heb het nog zelfs zwart op wit staan. Heel gedoe geweest hoor, zorgverzekering gebeld, die vertelde me ook dat ze me geen zorg mogen weigeren, maar toch deden ze het echt. Op een hondsbrutale manier ook… Maar goed, allemaal gezeik heen en weer, klacht ingediend, maar heb nu toch gelukkig een arts die me wel wil helpen ondanks haar woorden dat ik maanden zou moeten wachten en dat ik maar pech zou hebben. Blij dat ik daar weg ben. Rot praktijk. Ga er geen verdere energie aan verspillen, wat ik eerst wel wilde doen… Stik maar. 😅
Klik om te vergroten...
Vooral niet doen inderdaad. Tjonge wat een vervelend verhaal zeg. Focus on the Positive! En af en toe ff die frustratie weer eruit laten. Volkomen terecht hoor. Sommige mensen zijn zo lomp en hebben zo'n moeite om empathisch te reageren. Misschien kunnen ze ook een keertje truffels proberen :wink: dat werkt wel tegen lompheid.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik wil je niet ontmoedigen.
Maar slapen zonder benzo's en clean blijven is 1
Want wat als je in een periode weer nachten slecht slaapt...

Een verslaving/afkicken komt nooit perfect uit, het proces en de duur ervan is ook nooit exact te voorspellen.

Een huisarts is er niet alleen om zieke personen te behandelen. Maar ook mensen met klachten.
Álle mensen. Ik begrijp jouw schaamte. Het enige wat een huisarts 'vervelend' vind is als de patiënt niet eerlijk blijft.
Als jij naar je HA gaat. Ben je niet uniek. Je bent gewoon 1 vd zoveelste gevallen die benzo's weigert. En alsnog overstag gaat buiten de huisarts om. Een arts is er om in zijn vakgebied 'problemen op lossen" hij oordeelt niet over jou als persoon. Hij luistert naar jouw probleem,want daar kan hij wat mee. Bot gezegd hij is niet gefocust op jou als persoon maar op jouw benzoverhaal, dat is zijn vak. Daar 'oordeelt' hij over wat de juiste methode is om jouw benzoprobleem op te lossen.

Een huisarts wil juist de hele waarheid horen. Hoe kunnen ze anders helpen?
Je zal niet alleen moeten afkicken.
Je zal ook eenmaal clean te maken krijgen met het benzoduiveltje..als de nacht weer aanbreekt dat je weer uren wakker ligt.. popt die benzo optie in je hoofd.. gevolg..slapen lukt dan amper meer..om in te kunnen slapen moet je je gedachten los laten. Ook die van de benzo optie..alleen..daar heb je geen controle over.


Lang verhaal kort...ook als het je zonder huisarts doet.. ga er niet met zekerheid vanuit dat je de rest van je leven verlost bent van je slaapproblemen en dat benzoduiveltje. Het is dan de zaak dat je weet hoe te zorgen dat je dit probleem (terugval)niet opnieuw ervaart. Of het zo snel mogelijk onderschept. Dat bereik je meestal niet met enkel intenties en beloftes aan jezelf. 1 telefoontje naar de huisarts en ze taperen je met legage benzo's of verwijzen je naar de juiste ondersteuning. Overdreven? Beter er vol opduiken ter preventie dan te laat zijn.

Ik hoop dat je alsnog via hulpverlening. Arts.lotgenoten etc hiermee bezig wilt zijn.
Je kan ook een arts of specialist inlichten way de situatie is en dat je het voor nu zelfstandig doet..of pas zodra je clean bent.

Mocht het toch niet lukken..
Nu niet of later niet. Hoef je ze alleen maar in te lichten. Die drempel van schaamte ben je dan allang voorbij.

Ik verwacht ook niet dat je direct van mening verandert enkel na m'n posting. Ik hoop wel dat ik een zaadje heb gepland dat clean worden. En in het begin clean blijven niet het enige is wat is het issue/oplossing is.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Msloverdj zei:
Ik wil je niet ontmoedigen.
Maar slapen zonder benzo's en clean blijven is 1
Wat als je weer nachten slecht slaapt(brengen.. een verslaving/afkicken komt nooit perfect uit)

Een huisarts is er niet alleen om zieke personen te behandelen. Maar ook mensen met klachten.
Álle mensen. Ik begrijp jouw schaamte. Het enige wat een huisarts 'vervelend' vind is als de patiënt niet eerlijk blijft.
Als jij naar je HA gaat. Ben je niet unieke. Je bent gewoon 1 vd zoveelste gevallen die benzo's weigert. En alsnog overstag gaat buiten de huisarts om.

Een huisarts wil juist de hele waarheid horen. Hoe kunnen ze anders helpen.
Je zal niet alleen moeten afkicken.
Je zal ook eenmaal clean te maken krijgen met het benzoduiveltje..als de nacht weer aanbreekt dat je weer uren wakker ligt.. popt die benzo optie in je hoofd.. gevolg..slapen lukt dan amper meer..om in te kunnen slapen moet je je gedachten los laten. Ook die van de benzo.optie..alleen..daar heb je geen controle over.


Lang verhaal kort...ook als het je zonder huisarts terug.. ga er zeker niet vanuit dat je de rest van je leven verlost bent van je slaapproblemen en dan benzoduiveltje. Het is dan de zaak dat je weet hoe te zorgen dat je dit probleem (terugval) opnieuw ervaart. Dat bereik je meestal niet met enkel intenties en beloftes aan jezelf.

Ik hoop dat je alsnog via hulpverlening. Arts.lotgenoten etc hiermee bezig bent.
Je kan ook een arts of specialist inlichten waar je mee bezig bent zelfstandig of pas zodra je clean bent. Mocht het toch niet lukken
Nu niet of later niet. Hoef je ze alleen maar in te lichten. Die drempel van schaamte ben je dan allang voorbij.

Ik verwacht ook niet dat je direct van mening verandert enkel na m'n posting. Ik hoop wel dat ik een zaadje heb gepland dat clean worden. En in het begin clean blijven niet het enige is wat is het issue/oplossing is.
Klik om te vergroten...
Dit. Precies dit
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Msloverdj zei:
Ik wil je niet ontmoedigen.
Maar slapen zonder benzo's en clean blijven is 1
Wat als je in een periode weer nachten slechts slaapt... een verslaving/afkicken komt nooit perfect uit,het proces en de duur ervan is ook nooit exact te voorspellen.

Een huisarts is er niet alleen om zieke personen te behandelen. Maar ook mensen met klachten.
Álle mensen. Ik begrijp jouw schaamte. Het enige wat een huisarts 'vervelend' vind is als de patiënt niet eerlijk blijft.
Als jij naar je HA gaat. Ben je niet uniek. Je bent gewoon 1 vd zoveelste gevallen die benzo's weigert. En alsnog overstag gaat buiten de huisarts om.

Een huisarts wil juist de hele waarheid horen. Hoe kunnen ze anders helpen?
Je zal niet alleen moeten afkicken.
Je zal ook eenmaal clean te maken krijgen met het benzoduiveltje..als de nacht weer aanbreekt dat je weer uren wakker ligt.. popt die benzo optie in je hoofd.. gevolg..slapen lukt dan amper meer..om in te kunnen slapen moet je je gedachten los laten. Ook die van de benzo.optie..alleen..daar heb je geen controle over.


Lang verhaal kort...ook als het je zonder huisarts doer.. ga er zeker niet vanuit dat je de rest van je leven verlost bent van je slaapproblemen en dat benzoduiveltje. Het is dan de zaak dat je weet hoe te zorgen dat je dit probleem (terugval)niet opnieuw ervaart. Of het zo snel mogelijk onderschept. Dat bereik je meestal niet met enkel intenties en beloftes aan jezelf. 1 telefoontje naar de huisarts en ze taperen je met legage benzo's of verwijzen je naar de juiste ondersteuning. Overdreven? Beter er vol opduiken ter preventie dan te laat zijn.

Ik hoop dat je alsnog via hulpverlening. Arts.lotgenoten etc hiermee bezig bent.
Je kan ook een arts of specialist inlichten waar je mee bezig bent zelfstandig of pas zodra je clean bent. Mocht het toch niet lukken
Nu niet of later niet. Hoef je ze alleen maar in te lichten. Die drempel van schaamte ben je dan allang voorbij.

Ik verwacht ook niet dat je direct van mening verandert enkel na m'n posting. Ik hoop wel dat ik een zaadje heb gepland dat clean worden. En in het begin clean blijven niet het enige is wat is het issue/oplossing is.
Klik om te vergroten...
Mooi verwoord zeg! Heb jij zelf ervaring hiermee? Ben zo benieuwd naar de persoonlijke ervaringen. Jij en @Zanza komen ervaren op me over iig. In de positieve zin.

Idd verander je niet nú direct mijn gedrag, maar wat jij en @Zanza zeggen doen wel degelijk iets in mij, wat het beste te omschrijven valt als 'het zaadje' idd.

Ik wil dit nu eerst zelf doen. Voel me vandaag helemaal sterk dat het iig vannacht gelukt is! Kan ik dit voor weer opnieuw weken/maanden volhouden en krijg ik opnieuw moeilijke nachten, ga ik meteen naar de huisarts!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."