Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo.. het gaat de verkeerde kant op

Benzo.. het gaat de verkeerde kant op

42 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ja al een tijdje stabiel op 5 idd! Ik wil eigenlijk zonder zure appel naar 0 haha. Zal wel niet zo werken :wink:.

Lekker bezig @Spyro ! Waar zit jij nu?
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hi allen,

Ik lees af en toe wat mee en dat vind ik heel fijn. Ik loop tegen mezelf aan en dat wil ik veranderen. Waar het kort gezegd op neer komt is dat gisteren nacht voor het eerst in 2 jaar op en af benzogebruik de medicatie moest verhogen, omdat het niet werkte. Dat is een wake up call voor mij. Ik wil het zo snel als kan veranderen. Ik wil mijn gebruik eerst verminderen naar 3 x per week, dan 2, dan 1, dan 0. Ik wil dit zonder de huisarts doen. Daar ben ik stellig in. Volgende alinea is achtergrond info voor de geïnteresseerden, maar kan je in principe overslaan.

Ik ben begonnen met zolpidem na een heftige ervaring, waardoor ik lichamelijk ziek werd van stress, op voorschrift van de huisarts. Dat heeft mij door de moeilijke periode heen geholpen, maar ik ben toen spijtig genoeg niet in therapie gegaan. Tussendoor ben ik zwanger geworden en somehow weet een zwanger lichaam wel raad met stress, maar eenmaal bevallen kwam ik in een lichte (post natale) depressie terecht. Ik zeg licht, omdat ik geen suïcidale gedachten had en ik kon functioneren in mijn rol als moeder, in het huishouden en na mijn verlof ook in mijn werk. Maar ik herkende mezelf niet meer. De enige reden waarom ik uit bed wilde stappen, is om aan het einde van de dag er weer in te kunnen. Wat dat betreft kwam de lockdown me perfect uit, kon ik ff cocoonen. Lang verhaal kort. Ik ben in therapie gegaan. Het gaat nu na zo'n 1,5 jaar beetje bij beetje beter met me. Ik kan naast werk, kinderen, huishouden, familie verplichtingen ook weer met vrienden afspreken en dat laatste doet me super goed. Ben zo blij met hoe ik me nu voel, dat ik bang ben om terug te vallen in de lichte depressie als ik stop met slaapmedicatie.

Waar het op neer komt is dat ik nu ziek ben, dit super slecht uit komt nu, en ik slechte associatie maak met het verleden. Gisteren nacht heb ik dus om half 2 één Etizolam genomen en maar 4 uur geslapen. Voelde me vreselijk brak daarna. Vooral door ziek zijn. Om 9.00u kreeg ik de mogelijkheid om terug in bed te gaan en heb tegen beter weten in één zolpidem ingenomen waar ik nog zo'n 4 uur op geslapen heb. Bijna de hele dag ziek in bed gelegen en af en toe slapen. Om 23.00u kon ik de slaap niet meer vatten, nog 1 Etizolam genomen. En voor het eerst in mijn benzo gebruik werkte die niet. Na 1,5 uur weer één genomen. Die werkte wel en werd na 6 uur slapen weer wakker.

Ik zei al dat het nu niet uitkomt om ziek te zijn. Stoppen met benzo komt nu dus al helemaal niet uit. Vanaf de kerstvakantie wordt het een heel stuk rustiger. Dus nog even doorzetten. Ik wil alleen absoluut niet verhogen ik gebruik. Echt zo kut dit.

Iemand tips? Ik heb hier al heel goede dingen gelezen btw. Bv soort van slaaponthouding. Ontdekken hoe veel uur per dag je gemiddeld slaapt, besluiten hoe laat je wakker wil worden en dan uitrekenen hoe laat je dan naar bed mág. Dus slaap je gemiddeld 6 uur en wil je om 7 uur opstaan, dan mag je pas om 1 uur naar bed. Super zwaar, maar dat zie ik vanaf de kerstvakantie wel zitten.

Sorry voor het lange verhaal. Alle persoonlijke verhalen en tips zijn welkom!! Dankjewel.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik kan je eigenlijk maar 1 tip geven, en ik spreek uit ervaring: Ga aub naar je huisarts, leg dit probleem uit en je zult met een gedegen plan worden geholpen en begeleid uit jouw huidige situatie.

Je zegt hierover dat je dit stellig niet wilt, waarom niet?
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Met Benzodiazepines altijd een arts inlichten, iedereen denkt altijd dat ze het zelf wel kunnen maar uiteindelijk toch hulp nodig hebben. Je onderschat de benzo als je denkt dat ze zo snel kan afkicken na zulk langdurig gebruik.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zanza zei:
Ik kan je eigenlijk maar 1 tip geven, en ik spreek uit ervaring: Ga aub naar je huisarts, leg dit probleem uit en je zult met een gedegen plan worden geholpen en begeleid uit jouw huidige situatie.

Je zegt hierover dat je dit stellig niet wilt, waarom niet?
Klik om te vergroten...
Dit. Ik kwam ook in de knoei door ziek zijn en een moeilijke situatie, durfde niet naar de HA. Maar was de beste beslissing ooit. Ben zelfs overgestapt, omdat de vorige niet wilde helpen. Wordt nu perfect begeleidt met een goed plan. Ik zeg doen, nu het nog kan!
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Blyatman zei:
Met Benzodiazepines altijd een arts inlichten, iedereen denkt altijd dat ze het zelf wel kunnen maar uiteindelijk toch hulp nodig hebben. Je onderschat de benzo als je denkt dat ze zo snel kan afkicken na zulk langdurig gebruik.
Klik om te vergroten...
Precies dat zo ging t bij mij ook mis.
beste Is idd na een arts👍👍
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dank voor jullie reacties en ik denk ook het realistische beeld dat jullie me geven.

Ik wil niet naar de huisarts, omdat ik me vreselijk schaam dat ik haar heb gevraagd om mij geen slaapmiddel meer voor te schrijven en dan vervolgens Etizolam heb besteld via internet.

Het is ook lang wel heel goed gegaan. Het is me eerder gelukt om maanden niet te gebruiken. Op eigen houtje. Toen was er weer opnieuw stress en greep ik er helaas weer naar, maar ook niet elke dag hoor. Nu sinds ik ziek ben slik ik elke dag, omdat ik zo snel mogelijk beter moet zijn en ik denk dat goed slapen daarbij helpt.
Inmiddels heb ik de laatste Etizolam en de laatste zolpidem ergens in een kast weggestopt. Als een normale dosis toch niet helpt, hoef ik het ook niet te nemen. Ik hoop dat ik dat vol hou. Ik probeer maar goede moed te houden. Als het me echt niet lukt ga ik wel naar de huisarts. Dat heb ik wel met mezelf afgesproken.

Zijn er verhalen van mensen die het op eigen houtje gelukt is?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Gemberthee zei:
Ik wil niet naar de huisarts, omdat ik me vreselijk schaam dat ik haar heb gevraagd om mij geen slaapmiddel meer voor te schrijven en dan vervolgens Etizolam heb besteld via internet
Klik om te vergroten...
Een huisarts oordeelt niet. Die helpt jou gewoon. Ik ben met de gekste dingen daar binnen gelopen en ze horen je gewoon aan met een stalen gezicht en gaan aan de slag met jouw probleem. Echt, ga daar heen.
Gemberthee zei:
Zijn er verhalen van mensen die het op eigen houtje gelukt is?
Klik om te vergroten...
Vast zijn die er wel. Maar je moet een ijzersterke discipline hebben en heel goed weten wat je aan het doen bent, qua doseringen en middelen. Echt niet aan te raden. Ook obv de rest van je verhaal.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#9
Spyro zei:
Dit. Ik kwam ook in de knoei door ziek zijn en een moeilijke situatie, durfde niet naar de HA. Maar was de beste beslissing ooit. Ben zelfs overgestapt, omdat de vorige niet wilde helpen. Wordt nu perfect begeleidt met een goed plan. Ik zeg doen, nu het nog kan!
Klik om te vergroten...
Hoe deed je vorige huisarts dat dan? Je lekker laten blijven nemen of door de harde afkick heen laten gaan?
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Don Draper zei:
Hoe deed je vorige huisarts dat dan? Je lekker laten blijven nemen of door de harde afkick heen laten gaan?
Klik om te vergroten...
Die deed letterlijk niks. Omdat de afstand te ver was wouden ze niet behandelen. Hoop gezeik door gehad, officiële klachten ingediend. En niet alleen wij maar ook ouders zijn daar weg en de hele kliniek staat ook slecht aangeschreven. Maar dankzij die retards wel een betere huisartsen praktijk toegewezen gekregen met spoed.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zanza zei:
Een huisarts oordeelt niet. Die helpt jou gewoon. Ik ben met de gekste dingen daar binnen gelopen en ze horen je gewoon aan met een stalen gezicht en gaan aan de slag met jouw probleem. Echt, ga daar heen.

Vast zijn die er wel. Maar je moet een ijzersterke discipline hebben en heel goed weten wat je aan het doen bent, qua doseringen en middelen. Echt niet aan te raden. Ook obv de rest van je verhaal.
Klik om te vergroten...
Ik hoor je en ik begrijp je. Ook bewonder ik de mensen zoals jij die de huisarts durven op te zoeken voor de meest gekke dingen. Ik voel nog te veel schaamte. En ook een bepaalde eigenwijsheid van: tjonge dit wil ik toch eigenlijk wel zelf kunnen.

Anyway...zucht ... Ik ga het toch ik zelf doen en dan kijk ik wel of ik tegen de lamp ga lopen.

Oja niet te vergeten: ik heb therapie gehad, ook trauma therapie. Ik heb nu geen last meer van trauma.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Blyatman zei:
Maar dankzij die retards wel een betere huisartsen praktijk toegewezen gekregen met spoed
Klik om te vergroten...
Beter!
Een GOEDE begripvolle huisarts is zooooo belangrijk!
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#13
Don Draper zei:
Hoe deed je vorige huisarts dat dan? Je lekker laten blijven nemen of door de harde afkick heen laten gaan?
Klik om te vergroten...
Mij weigeren te behandelen en meermaals de telefoon ophangen als ik belde… Kreeg ze 1 keer aan de telefoon en toen kreeg ik een “succes met een andere arts zoeken, is maanden wachten, wij behandelen jou niet.”

Vervolgens ben ik met spoed aangenomen bij mijn huidige arts omdat het om benzo’s ging. (Zat op 80 mg Dia omgerekend), dus levensgevaarlijk cold turkey of zelf aankloten.

Heb geluk met mijn arts nu en super begeleiding! Werd binnen 2 dagen met spoed opgebeld + geholpen.

Ik ben btw tot ongeveer de helft zelf afgebouwd. Maar merkte al snel dat dat niet te doen was. Je hebt echt een arts nodig. Ik krijg ook echt alleen een wekelijks recept, die ik op kan halen zodat ik niet meer kan snoepen ervan.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#14
Spyro zei:
Mij weigeren te behandelen en meermaals de telefoon ophangen als ik belde… Kreeg ze 1 keer aan de telefoon en toen kreeg ik een “succes met een andere arts zoeken, is maanden wachten, wij behandelen jou niet.”

Vervolgens ben ik met spoed aangenomen bij mijn huidige arts omdat het om benzo’s ging. (Zat op 80 mg Dia omgerekend), dus levensgevaarlijk cold turkey of zelf aankloten.

Heb geluk met mijn arts nu en super begeleiding! Werd binnen 2 dagen met spoed opgebeld + geholpen.
Klik om te vergroten...
Wil je wat extra haat voelen naar je vorige arts, log eens in je zorgverzekering account en kijk naar de declaraties die ze hebben ingediend.

Hoewel niet uit het eigen risico krijgt een huisarts honderden euro's per jaar puur om je huisarts te zijn.

Vervolgens gevoel omdraaien en blij zijn dat ze die niet meer van je krijgen. :grin:
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#15
Don Draper zei:
Wil je wat extra haat voelen naar je vorige arts, log eens in je zorgverzekering account en kijk naar de declaraties die ze hebben ingediend.

Hoewel niet uit het eigen risico krijgt een huisarts honderden euro's per jaar puur om je huisarts te zijn.

Vervolgens gevoel omdraaien en blij zijn dat ze die niet meer van je krijgen. :grin:
Klik om te vergroten...
Exact! Dit heb ik zelfs benadrukt dat zij verplicht waren mij te helpen. Veel gezeur gehad maar werd gewoon opgehangen aan de tel… Door zowel de dok als assistentes.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik dacht dat altijd dat huisartsen super aardig en behulpzaam waren omdat ik het geluk heb de beste huisarts van Nederland te hebben, maar als ik dit zo lees... tering, zitten een hoop penissen bij zeg.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Spyro zei:
Mij weigeren te behandelen en meermaals de telefoon ophangen als ik belde… Kreeg ze 1 keer aan de telefoon en toen kreeg ik een “succes met een andere arts zoeken, is maanden wachten, wij behandelen jou niet.”

Vervolgens ben ik met spoed aangenomen bij mijn huidige arts omdat het om benzo’s ging. (Zat op 80 mg Dia omgerekend), dus levensgevaarlijk cold turkey of zelf aankloten.

Heb geluk met mijn arts nu en super begeleiding! Werd binnen 2 dagen met spoed opgebeld + geholpen.

Ik ben btw tot ongeveer de helft zelf afgebouwd. Maar merkte al snel dat dat niet te doen was. Je hebt echt een arts nodig. Ik krijg ook echt alleen een wekelijks recept, die ik op kan halen zodat ik niet meer kan snoepen ervan.
Klik om te vergroten...
Wow! Wat een verhaal! Ik ben blij dat je goed geholpen wordt. Ik schrik er wel van. Ik begrijp niet waarom hulp geweigerd werd. Maar goed... Super knap waar je nu staat tov waar je eerder stond.

Ik zit gewoon op 10 mg. Zelf afgebouwd naar 5 en toen 2,5. Op dat laatste heb ik lang gezeten tot de huisarts zei dat dat niets doet en ik in principe zo kon stoppen. Dus cold turkey gestopt en dat ging toen goed.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Spyro zei:
succes met een andere arts zoeken, is maanden wachten, wij behandelen jou niet.
Klik om te vergroten...

Echt?? WTF? 😱
Zeiden ze dat echt? Dat mag niet eens (door sturen naar een andere wel maar weigeren nooit!)
Wel blij dat je nu een goede fijne hebt! 😁

Mijn huisarts is al op of al voorbij pensioenleeftijd. Werkt geen 5 dagen meer zelf. Zal dus HELAAS max een paar jaartjes duren dat ik naar een ander moet.
Wil ik niet, heb nu een fijne en je moet maar afwachten hoe de nieuwe is.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Gemberthee zei:
Ik hoor je en ik begrijp je. Ook bewonder ik de mensen zoals jij die de huisarts durven op te zoeken voor de meest gekke dingen. Ik voel nog te veel schaamte. En ook een bepaalde eigenwijsheid van: tjonge dit wil ik toch eigenlijk wel zelf kunnen.

Anyway...zucht ... Ik ga het toch ik zelf doen en dan kijk ik wel of ik tegen de lamp ga lopen.

Oja niet te vergeten: ik heb therapie gehad, ook trauma therapie. Ik heb nu geen last meer van trauma.
Klik om te vergroten...
Schaamte omdat het wellicht in je eigen omgeving is en je bekenden kunt tegenkomen? Want als dat het is, zou ik verderop een huisarts zoeken en het daar proberen. Zelf dit oplossen is een gebed zonder eind. Ik weet persoonlijk wel hoe ik dit zou aanpakken, maar ben niet medisch onderlegd en ga je dus niet van een dergelijk advies voorzien. Dat zal je echt met de hulpverlener moeten afstemmen.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zanza zei:
Schaamte omdat het wellicht in je eigen omgeving is en je bekenden kunt tegenkomen? Want als dat het is, zou ik verderop een huisarts zoeken en het daar proberen. Zelf dit oplossen is een gebed zonder eind. Ik weet persoonlijk wel hoe ik dit zou aanpakken, maar ben niet medisch onderlegd en ga je dus niet van een dergelijk advies voorzien. Dat zal je echt met de hulpverlener moeten afstemmen.
Klik om te vergroten...
Ik ben wel benieuwd naar jouw verhaal. Heb jij dus ooit slaapmiddelen gebruikt en je bent daar nu vanaf?

Schaamte voel ik omdat ik zo stoer had gezegd dat ze geen herhaling meer mocht uitschrijven, maar dat ik laatst dus toch heel laf via internet iets heb besteld. Een ander deel van mijn schaamte is dat ik eigenlijk niet dit soort problemen zou mogen hebben van mezelf. Ik ben moeder van twee jonge kinderen en ik heb een verantwoordelijke baan. Ik werk soms zelfs samen met huisartsen. (Ik schaam me echt kapot). En het lukt me allemaal. Zelfs toen ik me niet zo goed voelde. Ik wil geen gezichtsverlies lijden. Zo voelt dat dan. Ik wil dus eerst alles zelf doen. Lukt het écht niet, dan vraag ik wel om hulp.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."