Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo.. het gaat de verkeerde kant op

Benzo.. het gaat de verkeerde kant op

42 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hunk? Wow heb dikke prima geslapen! Zonder slaapmiddel! Slaaponthouding werkte gisteren nacht heel goed voor mij! Ik mocht van mezelf pas om 0.30u slapen, omdat ik gemiddeld 6,5 uur slaap en om 7 uur wilde wakker worden. Om 21.00u tv uit en moest mezelf vermaken met een boek zonder eten en drinken. Om 22.30 al een paar keer in slaap gevallen op de bank. Toen dacht ik: ja fuck it, ik ga nu alvast naar bed. Telefoon niet mee nemen naar bed, maar beneden aan de oplader hangen. Zie ik een stress bericht van mijn werk. Ik dacht nog: niet openen! En ja hoor, had m al geopend. Maar verrassend genoeg kon ik het lange chaotische stress bericht meteen relativeren en sliep ik binnen een half uur. Wel te vroeg wakker, door mijn dochter, hoort erbij, en kon daarna niet meer slapen. Maar ik heb in principe genoeg geslapen en totaal niets gemerkt dat ik nu geen slaapmiddel in mijn systeem heb.

Deze methode heb ik dus door dit forum gevonden. Er is echt veel goede info te vinden op dit forum! Het lijntje met @Zanza heeft me ook goed gedaan!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Edit: hopelijk vannacht weer zo'n nacht :grin:. Nog steeds zijn persoonlijke verhalen omtrent dit onderwerp hartstikke welkom.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Dunne zei:
Echt?? WTF? 😱
Zeiden ze dat echt? Dat mag niet eens (door sturen naar een andere wel maar weigeren nooit!)
Wel blij dat je nu een goede fijne hebt! 😁

Mijn huisarts is al op of al voorbij pensioenleeftijd. Werkt geen 5 dagen meer zelf. Zal dus HELAAS max een paar jaartjes duren dat ik naar een ander moet.
Wil ik niet, heb nu een fijne en je moet maar afwachten hoe de nieuwe is.
Klik om te vergroten...
Ja. Oprecht! Heb het nog zelfs zwart op wit staan. Heel gedoe geweest hoor, zorgverzekering gebeld, die vertelde me ook dat ze me geen zorg mogen weigeren, maar toch deden ze het echt. Op een hondsbrutale manier ook… Maar goed, allemaal gezeik heen en weer, klacht ingediend, maar heb nu toch gelukkig een arts die me wel wil helpen ondanks haar woorden dat ik maanden zou moeten wachten en dat ik maar pech zou hebben. Blij dat ik daar weg ben. Rot praktijk. Ga er geen verdere energie aan verspillen, wat ik eerst wel wilde doen… Stik maar. 😅
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja al een tijdje stabiel op 5 idd! Ik wil eigenlijk zonder zure appel naar 0 haha. Zal wel niet zo werken :wink:.

Lekker bezig @Spyro ! Waar zit jij nu?
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hi allen,

Ik lees af en toe wat mee en dat vind ik heel fijn. Ik loop tegen mezelf aan en dat wil ik veranderen. Waar het kort gezegd op neer komt is dat gisteren nacht voor het eerst in 2 jaar op en af benzogebruik de medicatie moest verhogen, omdat het niet werkte. Dat is een wake up call voor mij. Ik wil het zo snel als kan veranderen. Ik wil mijn gebruik eerst verminderen naar 3 x per week, dan 2, dan 1, dan 0. Ik wil dit zonder de huisarts doen. Daar ben ik stellig in. Volgende alinea is achtergrond info voor de geïnteresseerden, maar kan je in principe overslaan.

Ik ben begonnen met zolpidem na een heftige ervaring, waardoor ik lichamelijk ziek werd van stress, op voorschrift van de huisarts. Dat heeft mij door de moeilijke periode heen geholpen, maar ik ben toen spijtig genoeg niet in therapie gegaan. Tussendoor ben ik zwanger geworden en somehow weet een zwanger lichaam wel raad met stress, maar eenmaal bevallen kwam ik in een lichte (post natale) depressie terecht. Ik zeg licht, omdat ik geen suïcidale gedachten had en ik kon functioneren in mijn rol als moeder, in het huishouden en na mijn verlof ook in mijn werk. Maar ik herkende mezelf niet meer. De enige reden waarom ik uit bed wilde stappen, is om aan het einde van de dag er weer in te kunnen. Wat dat betreft kwam de lockdown me perfect uit, kon ik ff cocoonen. Lang verhaal kort. Ik ben in therapie gegaan. Het gaat nu na zo'n 1,5 jaar beetje bij beetje beter met me. Ik kan naast werk, kinderen, huishouden, familie verplichtingen ook weer met vrienden afspreken en dat laatste doet me super goed. Ben zo blij met hoe ik me nu voel, dat ik bang ben om terug te vallen in de lichte depressie als ik stop met slaapmedicatie.

Waar het op neer komt is dat ik nu ziek ben, dit super slecht uit komt nu, en ik slechte associatie maak met het verleden. Gisteren nacht heb ik dus om half 2 één Etizolam genomen en maar 4 uur geslapen. Voelde me vreselijk brak daarna. Vooral door ziek zijn. Om 9.00u kreeg ik de mogelijkheid om terug in bed te gaan en heb tegen beter weten in één zolpidem ingenomen waar ik nog zo'n 4 uur op geslapen heb. Bijna de hele dag ziek in bed gelegen en af en toe slapen. Om 23.00u kon ik de slaap niet meer vatten, nog 1 Etizolam genomen. En voor het eerst in mijn benzo gebruik werkte die niet. Na 1,5 uur weer één genomen. Die werkte wel en werd na 6 uur slapen weer wakker.

Ik zei al dat het nu niet uitkomt om ziek te zijn. Stoppen met benzo komt nu dus al helemaal niet uit. Vanaf de kerstvakantie wordt het een heel stuk rustiger. Dus nog even doorzetten. Ik wil alleen absoluut niet verhogen ik gebruik. Echt zo kut dit.

Iemand tips? Ik heb hier al heel goede dingen gelezen btw. Bv soort van slaaponthouding. Ontdekken hoe veel uur per dag je gemiddeld slaapt, besluiten hoe laat je wakker wil worden en dan uitrekenen hoe laat je dan naar bed mág. Dus slaap je gemiddeld 6 uur en wil je om 7 uur opstaan, dan mag je pas om 1 uur naar bed. Super zwaar, maar dat zie ik vanaf de kerstvakantie wel zitten.

Sorry voor het lange verhaal. Alle persoonlijke verhalen en tips zijn welkom!! Dankjewel.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik kan je eigenlijk maar 1 tip geven, en ik spreek uit ervaring: Ga aub naar je huisarts, leg dit probleem uit en je zult met een gedegen plan worden geholpen en begeleid uit jouw huidige situatie.

Je zegt hierover dat je dit stellig niet wilt, waarom niet?
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Met Benzodiazepines altijd een arts inlichten, iedereen denkt altijd dat ze het zelf wel kunnen maar uiteindelijk toch hulp nodig hebben. Je onderschat de benzo als je denkt dat ze zo snel kan afkicken na zulk langdurig gebruik.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zanza zei:
Ik kan je eigenlijk maar 1 tip geven, en ik spreek uit ervaring: Ga aub naar je huisarts, leg dit probleem uit en je zult met een gedegen plan worden geholpen en begeleid uit jouw huidige situatie.

Je zegt hierover dat je dit stellig niet wilt, waarom niet?
Klik om te vergroten...
Dit. Ik kwam ook in de knoei door ziek zijn en een moeilijke situatie, durfde niet naar de HA. Maar was de beste beslissing ooit. Ben zelfs overgestapt, omdat de vorige niet wilde helpen. Wordt nu perfect begeleidt met een goed plan. Ik zeg doen, nu het nog kan!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Spyro zei:
Ja. Oprecht! Heb het nog zelfs zwart op wit staan. Heel gedoe geweest hoor, zorgverzekering gebeld, die vertelde me ook dat ze me geen zorg mogen weigeren, maar toch deden ze het echt. Op een hondsbrutale manier ook… Maar goed, allemaal gezeik heen en weer, klacht ingediend, maar heb nu toch gelukkig een arts die me wel wil helpen ondanks haar woorden dat ik maanden zou moeten wachten en dat ik maar pech zou hebben. Blij dat ik daar weg ben. Rot praktijk. Ga er geen verdere energie aan verspillen, wat ik eerst wel wilde doen… Stik maar. 😅
Klik om te vergroten...
Vooral niet doen inderdaad. Tjonge wat een vervelend verhaal zeg. Focus on the Positive! En af en toe ff die frustratie weer eruit laten. Volkomen terecht hoor. Sommige mensen zijn zo lomp en hebben zo'n moeite om empathisch te reageren. Misschien kunnen ze ook een keertje truffels proberen :wink: dat werkt wel tegen lompheid.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik wil je niet ontmoedigen.
Maar slapen zonder benzo's en clean blijven is 1
Want wat als je in een periode weer nachten slecht slaapt...

Een verslaving/afkicken komt nooit perfect uit, het proces en de duur ervan is ook nooit exact te voorspellen.

Een huisarts is er niet alleen om zieke personen te behandelen. Maar ook mensen met klachten.
Álle mensen. Ik begrijp jouw schaamte. Het enige wat een huisarts 'vervelend' vind is als de patiënt niet eerlijk blijft.
Als jij naar je HA gaat. Ben je niet uniek. Je bent gewoon 1 vd zoveelste gevallen die benzo's weigert. En alsnog overstag gaat buiten de huisarts om. Een arts is er om in zijn vakgebied 'problemen op lossen" hij oordeelt niet over jou als persoon. Hij luistert naar jouw probleem,want daar kan hij wat mee. Bot gezegd hij is niet gefocust op jou als persoon maar op jouw benzoverhaal, dat is zijn vak. Daar 'oordeelt' hij over wat de juiste methode is om jouw benzoprobleem op te lossen.

Een huisarts wil juist de hele waarheid horen. Hoe kunnen ze anders helpen?
Je zal niet alleen moeten afkicken.
Je zal ook eenmaal clean te maken krijgen met het benzoduiveltje..als de nacht weer aanbreekt dat je weer uren wakker ligt.. popt die benzo optie in je hoofd.. gevolg..slapen lukt dan amper meer..om in te kunnen slapen moet je je gedachten los laten. Ook die van de benzo optie..alleen..daar heb je geen controle over.


Lang verhaal kort...ook als het je zonder huisarts doet.. ga er niet met zekerheid vanuit dat je de rest van je leven verlost bent van je slaapproblemen en dat benzoduiveltje. Het is dan de zaak dat je weet hoe te zorgen dat je dit probleem (terugval)niet opnieuw ervaart. Of het zo snel mogelijk onderschept. Dat bereik je meestal niet met enkel intenties en beloftes aan jezelf. 1 telefoontje naar de huisarts en ze taperen je met legage benzo's of verwijzen je naar de juiste ondersteuning. Overdreven? Beter er vol opduiken ter preventie dan te laat zijn.

Ik hoop dat je alsnog via hulpverlening. Arts.lotgenoten etc hiermee bezig wilt zijn.
Je kan ook een arts of specialist inlichten way de situatie is en dat je het voor nu zelfstandig doet..of pas zodra je clean bent.

Mocht het toch niet lukken..
Nu niet of later niet. Hoef je ze alleen maar in te lichten. Die drempel van schaamte ben je dan allang voorbij.

Ik verwacht ook niet dat je direct van mening verandert enkel na m'n posting. Ik hoop wel dat ik een zaadje heb gepland dat clean worden. En in het begin clean blijven niet het enige is wat is het issue/oplossing is.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Msloverdj zei:
Ik wil je niet ontmoedigen.
Maar slapen zonder benzo's en clean blijven is 1
Wat als je weer nachten slecht slaapt(brengen.. een verslaving/afkicken komt nooit perfect uit)

Een huisarts is er niet alleen om zieke personen te behandelen. Maar ook mensen met klachten.
Álle mensen. Ik begrijp jouw schaamte. Het enige wat een huisarts 'vervelend' vind is als de patiënt niet eerlijk blijft.
Als jij naar je HA gaat. Ben je niet unieke. Je bent gewoon 1 vd zoveelste gevallen die benzo's weigert. En alsnog overstag gaat buiten de huisarts om.

Een huisarts wil juist de hele waarheid horen. Hoe kunnen ze anders helpen.
Je zal niet alleen moeten afkicken.
Je zal ook eenmaal clean te maken krijgen met het benzoduiveltje..als de nacht weer aanbreekt dat je weer uren wakker ligt.. popt die benzo optie in je hoofd.. gevolg..slapen lukt dan amper meer..om in te kunnen slapen moet je je gedachten los laten. Ook die van de benzo.optie..alleen..daar heb je geen controle over.


Lang verhaal kort...ook als het je zonder huisarts terug.. ga er zeker niet vanuit dat je de rest van je leven verlost bent van je slaapproblemen en dan benzoduiveltje. Het is dan de zaak dat je weet hoe te zorgen dat je dit probleem (terugval) opnieuw ervaart. Dat bereik je meestal niet met enkel intenties en beloftes aan jezelf.

Ik hoop dat je alsnog via hulpverlening. Arts.lotgenoten etc hiermee bezig bent.
Je kan ook een arts of specialist inlichten waar je mee bezig bent zelfstandig of pas zodra je clean bent. Mocht het toch niet lukken
Nu niet of later niet. Hoef je ze alleen maar in te lichten. Die drempel van schaamte ben je dan allang voorbij.

Ik verwacht ook niet dat je direct van mening verandert enkel na m'n posting. Ik hoop wel dat ik een zaadje heb gepland dat clean worden. En in het begin clean blijven niet het enige is wat is het issue/oplossing is.
Klik om te vergroten...
Dit. Precies dit
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Msloverdj zei:
Ik wil je niet ontmoedigen.
Maar slapen zonder benzo's en clean blijven is 1
Wat als je in een periode weer nachten slechts slaapt... een verslaving/afkicken komt nooit perfect uit,het proces en de duur ervan is ook nooit exact te voorspellen.

Een huisarts is er niet alleen om zieke personen te behandelen. Maar ook mensen met klachten.
Álle mensen. Ik begrijp jouw schaamte. Het enige wat een huisarts 'vervelend' vind is als de patiënt niet eerlijk blijft.
Als jij naar je HA gaat. Ben je niet uniek. Je bent gewoon 1 vd zoveelste gevallen die benzo's weigert. En alsnog overstag gaat buiten de huisarts om.

Een huisarts wil juist de hele waarheid horen. Hoe kunnen ze anders helpen?
Je zal niet alleen moeten afkicken.
Je zal ook eenmaal clean te maken krijgen met het benzoduiveltje..als de nacht weer aanbreekt dat je weer uren wakker ligt.. popt die benzo optie in je hoofd.. gevolg..slapen lukt dan amper meer..om in te kunnen slapen moet je je gedachten los laten. Ook die van de benzo.optie..alleen..daar heb je geen controle over.


Lang verhaal kort...ook als het je zonder huisarts doer.. ga er zeker niet vanuit dat je de rest van je leven verlost bent van je slaapproblemen en dat benzoduiveltje. Het is dan de zaak dat je weet hoe te zorgen dat je dit probleem (terugval)niet opnieuw ervaart. Of het zo snel mogelijk onderschept. Dat bereik je meestal niet met enkel intenties en beloftes aan jezelf. 1 telefoontje naar de huisarts en ze taperen je met legage benzo's of verwijzen je naar de juiste ondersteuning. Overdreven? Beter er vol opduiken ter preventie dan te laat zijn.

Ik hoop dat je alsnog via hulpverlening. Arts.lotgenoten etc hiermee bezig bent.
Je kan ook een arts of specialist inlichten waar je mee bezig bent zelfstandig of pas zodra je clean bent. Mocht het toch niet lukken
Nu niet of later niet. Hoef je ze alleen maar in te lichten. Die drempel van schaamte ben je dan allang voorbij.

Ik verwacht ook niet dat je direct van mening verandert enkel na m'n posting. Ik hoop wel dat ik een zaadje heb gepland dat clean worden. En in het begin clean blijven niet het enige is wat is het issue/oplossing is.
Klik om te vergroten...
Mooi verwoord zeg! Heb jij zelf ervaring hiermee? Ben zo benieuwd naar de persoonlijke ervaringen. Jij en @Zanza komen ervaren op me over iig. In de positieve zin.

Idd verander je niet nú direct mijn gedrag, maar wat jij en @Zanza zeggen doen wel degelijk iets in mij, wat het beste te omschrijven valt als 'het zaadje' idd.

Ik wil dit nu eerst zelf doen. Voel me vandaag helemaal sterk dat het iig vannacht gelukt is! Kan ik dit voor weer opnieuw weken/maanden volhouden en krijg ik opnieuw moeilijke nachten, ga ik meteen naar de huisarts!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Oja ik zie het niet als ontmoedigen. Juist als realistisch beeld en aanmoedigen om het niet alleen te doen. Want dat is inderdaad super moeilijk en precies mijn leerpunt om hulp écht goed toe te laten. Als ik dat kan, ben ik echt super trots op mezelf haha.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Je zult therapie moeten zoeken op het gebied van slapen zodat je niet gaat leunen op medicatie.

Het beste is als je met regelmaat benzo's slikt als slaapmiddel, dit af te wisselrn met quatiapine of andere off-label troep om te slapen. Dit klinkt slecht voor je maar is wel uiterst effectief en verkleind de kans op afhankelijkheid. Wel altijd via de (huis)arts uiteraard!!!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ahhh wat lief dat je met me mee denkt. Dat neem ik mee, dankjewel!

Ik ben nu nog in de veronderstelling dat ik er vanaf kan komen. Maar in het geval dat het toch te hoog gegrepen is, neem ik jouw adviezen aan! Uiteraard eerst via de huisarts.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zo zeg! Wat fijn dat je uit deze benzo worsteling bent gekomen!

Ik slik inderdaad 30/40 mg per week. Dus blijft het spul werken. Maar ben er gewoon echt helemaal klaar mee.

Er breekt nu een rustigere periode voor mij aan. Ik hoop dat dat mij het zetje gaat geven naar weer benzovrije nachten.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
@Gemberthee Het is een goede zaak dat je inziet dat benzo's niet tot de heilige graal behoren!
Er zijn een aantal soorten die je heel geniepig aan een forse verslaving helpen, en na verloop van tijd werken ze niet meer voor het doel waarvoor je ze genomen hebt....
Dus stap 1 tot herstel heb je nu genomen!
Je zou ervoor kunnen kiezen om geleidelijk af te bouwen, in 1 x volledig stoppen kan zelfs niet zonder gevaren zijn.
Wat er vaak in de afkickkliniek gebeurt met deze problematiek is dit:
Er wordt een rekensom gemaakt van hoeveel benzo's dat je nam staat tot een bepaalde hoeveelheid diazepam. Valium, dus.
Je krijgt een dag of drie deze hoeveelheid valium.
En dan begint de afbouw daarvan, in mijn geval duurde dat 4 weken, en die 4 weken zal ik mijn leven niet vergeten! En dan.....ben je ervan af.
Dan zou er gekeken kunnen worden naar een middel of combinatie daarvan, wat jou afdoende helpt met slapen.
In mijn geval zolpidem met seroquel.
Dat gebruik ik al jarenlang.
En...het werkt!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Bedankt voor de aanmoediging! Vind ik heel fijn!

Ik blijf nu hangen op 5 mg zolpidem en dat werkt idd nog steeds. Op zich goed dat het niet meer wordt. Maar ik wil echt perse naar 0.

Poeh veel begrip voor mezelf gekregen afgelopen periode. Dat was confronterend en fijn tegelijk, in de zin van: nu begrijp ik beter waar mijn stress vandaan komt en dat vind ik okey.

Ik denk dat ik nog wat verwerkingstijd nodig heb, dat wel. En hoop in de tussentijd de afbouw te kunnen voortzetten! (Spierbal emoticon). Heb er nog steeds vertrouwen in. Maar blijft fijn om persoonlijke verhalen en successen te horen!
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#19
Gemberthee zei:
Bedankt voor de aanmoediging! Vind ik heel fijn!

Ik blijf nu hangen op 5 mg zolpidem en dat werkt idd nog steeds. Op zich goed dat het niet meer wordt. Maar ik wil echt perse naar 0.

Poeh veel begrip voor mezelf gekregen afgelopen periode. Dat was confronterend en fijn tegelijk, in de zin van: nu begrijp ik beter waar mijn stress vandaan komt en dat vind ik okey.

Ik denk dat ik nog wat verwerkingstijd nodig heb, dat wel. En hoop in de tussentijd de afbouw te kunnen voortzetten! (Spierbal emoticon). Heb er nog steeds vertrouwen in. Maar blijft fijn om persoonlijke verhalen en successen te horen!
Klik om te vergroten...
Lukt het goed om met Zolpidem zelf af te bouwen?

Wat goed dat je nu naar 5 bent! Ga je een aantal dagen stabiel blijven?

Ik ben ook bijna klaar. I can’t wait!

Succes Gembertheetje! ❤️
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#20
Gemberthee zei:
Ja al een tijdje stabiel op 5 idd! Ik wil eigenlijk zonder zure appel naar 0 haha. Zal wel niet zo werken :wink:.

Lekker bezig @Spyro ! Waar zit jij nu?
Klik om te vergroten...
Pfff, ik wil dat ook! Maar ik ga het ook maar niet doen… Ik zit nu nog op 5 mg Dia per dag. Volgende week naar 2.5 en daarna ga ik de sprong gewoon wagen… Vind het wel enorm spannend joh. Maar ik kan echt niet wachten!!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."