Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRisperidon 0,5 mg als Slaapmiddel?

Risperidon 0,5 mg als Slaapmiddel?

23 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
H
HoneyCLid
01-01-2024, 00:00
#1
Goedenavond,

Laatst heb ik van mijn huisarts (onder overleg met een psychiater) risperidon gekregen omdat mijn huidige slaapmedicatie helemaal geen effect had. Toen gebruikte ik flurazepam 15 mg.

Ik heb nadat ik deze kleine oranje monster heb ingenomen (risperidon) heel de nacht nachtmerries gehad wat continu te maken had met mijn verleden.
Althans werd ik heel erg gemakkelijk ook wakker, zo dacht ik bv. in één van die vele dromen die nacht : ' Ik kan dit niet meer aan, ik wil wakker worden'. En ik deed ineens mijn ogen open tijdens het draaien naar de andere kant.
Na vele malen wakker worden, en weer met hoop voor een goede nachtrust verder te slapen werd ik in de ochtend rond een uurtje of 7 wakker. Vanwege de emotionele pijn die ik heel de nacht keer en keer opnieuw en zo levendig moest ervaren ben ik in tranen uitgebarsten van al het woede en frustratie.
Afijn, toen ben ik maar in een ander kamer. In ander bed gaan slapen. Hier is al het ellende weer door gegaan.

Nou vertrouw ik niet zo goed dat mijn huisarts dit met de itentie heeft gedaan om mij echt beter te laten slapen. Ik heb heel het internet gezocht en NIKS gelezen over verduffing, versuffing of alles wat je ik slaap zou of moeten brengen.

Hij heeft mij ook ooit verteld dat hij denkt dat ik met mijn verleden 'worstel'. Ik denk dat hij met opzet deze pil aan mij heeft voorgegschreven om mij naar mijn 'onderbewustzijn' te laten gaan en (opnieuw) ervaren en voelen?!

Echt. Ik heb vaker nachtmerries gehad, over vroeger mijn angsten en etc. Maar zo iets bizars heb ik echt nog nooit(!) meegemaakt.

Ik hoop dat er iemand is die bekend is met dit medicijn? Of weet hoe dokters etc. te werk gaan. Of dat dit gewoon hele achterdochtige gedachten van mij zijn?


Bedankt voor het lezen. En hoop op serieuze reacties !

Fijne avond verder.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als je je arts de schuld gaat geven van je nachtmerries, is antipsychotica in ieder geval wel op z'n plaats
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#3
Risperidon is een antipsychoticum. Er staat wel op apotheek.nl dat je er rustig/suf/slaperig van zou kunnen worden dus het kan best dat je huisarts 'hoopt' op die bijwerking.

In een ander topic heb je het over hoe je de laatste tijd moeite hebt geen pep te gebruiken, en reeds een verleden hebt met verslavingen. Weet je huisarts hier van? Dat is wel heel belangrijk omdat dit interactie heeft met je medicatie. Je huisarts is er om je te helpen, hij/zij heeft geheimhoudingsplicht. Als je huisarts niets weet van je huidige situatie zal de medicatie die je voorgeschreven krijgt waarschijnlijk niet werken voor jou. Dit kan ook best de reden zijn dat je nu zo veel bijwerkingen hebt.

Wees je er overigens van bewust dat de kans groot is dat jouw achterdocht richting je huisarts een logisch gevolg is van je situatie mbt drugsgebruik. Ook daarom is het belangrijk open kaart te spelen, zodat er voor jou de juiste behandeling kan worden gezocht.
H
HoneyCLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nou beide bedankt voor de snelle reacties.

Mijn huisarts weet niet van mijn huidige gebruik. Wel dat ik verslaafd was en verslavingsgevoelig ben,bedankt voor het meedenken.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dan zou ik het 'm maar snel vertellen. Niet alle medicatie gaat goed samen met overig gebruik.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#6
ik heb zelf risperidon gebruikt, en werd daar alleen maar stemmingsloos van, geen goed humeur, geen slecht humeur. totaal zonder emotie. daarna geswitched naar quetiapine(seroquel) en ik was daarvan genezen.

van seroquel word ik trouwens veel slaperiger, de eerste paar weken tegen dronken aan.

als je de bijwerkingen van risperidon gewoon in je bijsluiter leest staan suf/slaperig er gewoon bij, dus je had wel iets beter research kunnen doen.

houd er ook rekeing mee dat dat type antipsychotica verhoogd risico oplevert voor diabetes, overgewicht, hart en vaatziektes en nog wat dingetjes.

je arts heeft waarschijnlijk voor dit middel gekozen omdat hij weet van je verslaving en geen benzodiapinen wil voorschrijven. slaapmedicatie heb je trouwens maar wat aan voor een paar weken, dus kijk maar uit dat je niet afhankelijk word van de risperdal. eigenlijk zou je een week moeten opbouwen, en 2 weken afbouwen om daarna ermee te stoppen, als het puur voor je slaap is.

de ervaringen die je opnoemt zijn eigenlijk net zo a-typisch als risperidon is, en zouden onderdrukt moeten worden door antipsychotica. de kans bestaat dat je huisarts gewoon vermoed dat je wat rare gedachten hebt.
H
HoneyCLid
01-01-2024, 00:00
#7
MeejheM zei:
ik heb zelf risperidon gebruikt, en werd daar alleen maar stemmingsloos van, geen goed humeur, geen slecht humeur. totaal zonder emotie. daarna geswitched naar quetiapine(seroquel) en ik was daarvan genezen.

van seroquel word ik trouwens veel slaperiger, de eerste paar weken tegen dronken aan.

als je de bijwerkingen van risperidon gewoon in je bijsluiter leest staan suf/slaperig er gewoon bij, dus je had wel iets beter research kunnen doen.

houd er ook rekeing mee dat dat type antipsychotica verhoogd risico oplevert voor diabetes, overgewicht, hart en vaatziektes en nog wat dingetjes.

je arts heeft waarschijnlijk voor dit middel gekozen omdat hij weet van je verslaving en geen benzodiapinen wil voorschrijven. slaapmedicatie heb je trouwens maar wat aan voor een paar weken, dus kijk maar uit dat je niet afhankelijk word van de risperdal. eigenlijk zou je een week moeten opbouwen, en 2 weken afbouwen om daarna ermee te stoppen, als het puur voor je slaap is.

de ervaringen die je opnoemt zijn eigenlijk net zo a-typisch als risperidon is, en zouden onderdrukt moeten worden door antipsychotica. de kans bestaat dat je huisarts gewoon vermoed dat je wat rare gedachten hebt.
Klik om te vergroten...

Hartelijk dank voor je reactie. Ik gebruik ook al een paar dagen helemaal niks, ook geen slaapmedicatie. Ik weet dat het zeer verslavend is daarom vermijd ik die medicijnen ook gewoon. En risperidal heb ik na die ene keer nooit meer genomen omdat het voor mij echt een vreselijke ervaring was. En ik wist wel dat je er slaperig etc. van werd maar had via internet gekeken waarvoor de meeste mensen die medicijn voorgeschreven Kregen. En geen van hen kreeg het tegen slaaploosheid. Vandaar de paniek zegmaar..

En wat bedoel je precies met het laatste gedeelte waarin je vermeld dat mijn huisarts al de vermoeden had dat ik 'rare gedachten' heb
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hebben ze bij mij ook geprobeerd , zei al gelijk dat mmedicijn x beter werkt. Toch volhouden die artsen. 3 dagen later gebeld dat ik niet kon slapen erop onrustig werd etc. Daarna ging ik weer terug naar mijn oude bekende medicijn.
H
HoneyCLid
01-01-2024, 00:00
#9
Tijdloos zei:
Hebben ze bij mij ook geprobeerd , zei al gelijk dat mmedicijn x beter werkt. Toch volhouden die artsen. 3 dagen later gebeld dat ik niet kon slapen erop onrustig werd etc. Daarna ging ik weer terug naar mijn oude bekende medicijn.
Klik om te vergroten...

Ja, goed van je zeg. Tenslotte ken jij je eigen lichaam het beste. Soms proberen ze inderdaad je van alles mee te geven wat geen of slechte effect heeft op jouw lichaam. Ben blij dat jouw probleem is opgelost :)
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dank voor het compliment!

Hoe is het inmiddels met jou? Nog steeds Risperidon of al naar een beter werkend medicament geswitcht ? Een lichte benzo of melatonine enz.
Anders zou ik een second opinion aanvragen zit vaak standaard vergoed in de verzekering. Hoop dat het al is opgelost en je nachtrust beetje op orde is weer!

Groetjes
g
gandwarf777Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik gebruik dipiperon(pipamperon) om te slapen en dit spul werkt als 1 van de beste voor mij. Zelfs beter dan alprazolam.

Het blokkeert gevoelens en emoties die je bij gedachten kan hebben en zo lig je niet te piekeren maar val je snel in slaap(+ je word er ook een beetje duf van).

Het blokkeert voornamelijk dopamine, serotonine en adrenerge receptoren(D4, 5-HT2A en α1).
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#12
dat ze dat spul nog gebruiken zeg. dat had een hoop zware bijwerkingen...
g
gandwarf777Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Welke bijwerkingen bedoel je?

vanaf 40mg kreeg ik rooie ogen en werd ik licht in me hoofd. Ook heb ik wel eens last gehad van hoofdpijn of nachtelijk zweten bij deze dosis maar dat is het zo'n beetje.

Bij 20mg had ik deze dingen niet.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#14
je bedoeld hopelijk 4mg en 2mg.

bijwerkingen: gewichtstoename, cholesterol, leverfunctie, diabetes, hart en vaatziektes...

en dan heb ik de vreemde zoals ovvrijwillige bewegingen etc. nog buiten beschouwing gelaten.
g
gandwarf777Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Nee ik bedoel 40 en 20mg. De maximaal aanbevolen dagdosering is 360mg en daar gelden die bijwerkingen voor die je noemt.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#16
oh, we hebben het nu over de dipiperon.

een van de bijwerkingen weet ik toevallig, en dat is dat je handen, voeten, oren etc sneller zouden groeien als je dat spul in de pubertijd gebruikt. ik weet niet of dat toen nog concreet bewezen is, maar er was wel sprake van.

eigenlijk zijn risperdal en dipiperon niet echt geschikt als slaapmiddel. maar bezo's zoals oxazepam schijven ze liever maar 2 weekjes voor vanwege de gewenning.

of antipsychotica langer dan een aantal weken nog goed werken als slaappil betwijfel ik, want je brein went vrij snel aan het effect. misschien dat het middel je slaapproblemen bij de bron aanpakt, als je onrustig bent of piekert ofzo.
H
HoneyCLid
01-01-2024, 00:00
#17
MeejheM zei:
oh, we hebben het nu over de dipiperon.

een van de bijwerkingen weet ik toevallig, en dat is dat je handen, voeten, oren etc sneller zouden groeien als je dat spul in de pubertijd gebruikt. ik weet niet of dat toen nog concreet bewezen is, maar er was wel sprake van.

eigenlijk zijn risperdal en dipiperon niet echt geschikt als slaapmiddel. maar bezo's zoals oxazepam schijven ze liever maar 2 weekjes voor vanwege de gewenning.

of antipsychotica langer dan een aantal weken nog goed werken als slaappil betwijfel ik, want je brein went vrij snel aan het effect. misschien dat het middel je slaapproblemen bij de bron aanpakt, als je onrustig bent of piekert ofzo.
Klik om te vergroten...

Ik kan waarschijnlijk niet slapen door wat jij beschrijft, en geloof me risperidon heeft het alleen maar erger gemaakt. Ik neem die shit nooit meer in !
En inderdaad oxezepam of diazepam werken effectiever maar helaas..
g
gandwarf777Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja dipiperon, gelukkig ben ik al lang geen puber meer :)


Ik heb ook niet echt last van gewenning omdat ik het maar 3 dagen per week neem. Zo beperk ik ook het risico op lange termijn effecten hoop ik.(echter ik moet het wel nemen want "niks" nemen is ook schadelijk voor mij)
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#19
dat snap ik wel, maar dit is geen oplossing voor je slaapprobleem.

er bestaan eigenlijk geen medicijnen die langere tijd helpen bij het slapen, alleen gewoonten. je kan een tijdje melatonine gebruiken, half uurtje voordat je naar bed wilt. daarmee maak je je hersenen wijs dat je al een tijdje in het donker zit.

daarnaast helpt het enorm om al je lampen te dimmen, schermpjes uit te doen en wat te gaan lezen of handwerken. bij mij heeft het goed geholpen de wekker op mijn slaapkamer met de cijfers naar de muur te leggen, ik heb verder alleen een lamp op mijn slaapkamer.

sommige mensen hebben baat bij ongeveer een uur voordat je naar bed wilt te douchen. zo zijn er een hoop dingen die je kan doen of proberen. bij mij heeft dat uiteindelijk geholpen. je moet er wel een redelijk vast ritme op nahouden wil je al die dingen op tijd doen. volgens mij noemen ze het 'slaaphygiene' mocht je het willen opzoeken.

nu heb ik door mijn baan geen ritme meer, en blijft slapen een beetje lastig. ik ga nu gewoon naar bed wanneer ik me moe voel, en dan slaap ik ook snel in. ik heb nu ook echt alleen een bed, een wekker en gewoon een lamp op mijn slaapkamer. dus veel afleiding is er niet.

lig je wakker dan lig je gewoon wakker. een paar uur met je ogen dicht liggen en even snel douchen als je wakker word is in pincipe ook goed vol te houden.
m
mrtruffleLid
01-01-2024, 00:00
#20
Je zou een keer serequel 200 mg kunnen proberen. Hou er wel rekening mee dat je de eerste dagen moeilijk wakker wordt. Heb het meerderen gegeven en ze waren er tevreden over

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."