Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsslapeloosheid en diazepam (ik wil zo graag EEN goede nacht maken :'()

slapeloosheid en diazepam (ik wil zo graag EEN goede nacht maken :'()

24 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
i
insomnieLid
01-01-2024, 00:00
#1
insomnie zei:
Hoi allemaal,

Ik slaap al zo'n 8 jaar slecht, heb in het verleden therapie gehad en sta nu op een wachtlijst voor een nieuwe behandeling. Een tijd lang slikte ik mirtazepine, dat werkte erg goed, maar na een jaar of twee helaas niet meer. Heb dat twee maanden geleden helemaal afgebouwd.

En ik slik ik heel af en toe, eens in de 4-5 maanden, pammetjes, en dan maximaal vijf dagen achter elkaar alleen als ik echt radeloos ben, krijg ik er 15 van de huisarts. De ene keer werkt 't goed, de andere keer slaap ik er nog slechter door of maar vier uurtjes. Heeft te maken met tolerantie en ik vermoed een overactieve brein, mijn amygdala is een soort pavlovhondje.

Na twee nachten van vier uur slaap zou ik vanavond heel, heel graag een goede nacht maken, ben echt afgemaakt. Hoeveel mg raden jullie aan? Inslapen lukt al met een half pilletje, het doorslapen is bij mij het probleem. Zelfs 20 mg werkt niet... Heeft het zin om eenmalig 40 mg te slikken? of bijv. 30 mg en dan als ik nachts wakker word weer 10 mg? Ik heb nog vier pillen van 10 mg, zijn ze erna - gelukkig - op. (heb dit keer twee weken = gedaan met 15 pillen)

Tips zijn heel, heel welkom. De laatste die ik nam was eergisteren (10 m5) en toen was ik om 2.00 klaarwakker. :/
Klik om te vergroten...
afgemaakt = afgemat maar soms wil ik mezelf defenestreren als ik weer zo'n klotenacht heb gehad, dus afgemaakt kan op zich ook

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Welke pammetjes heb je?


Lormetazepam is echt wel effectiever dan 4u.
En dan spreek ik over 1 pil. Misschien eens vragen aan je HA.
Zomaar 40mg zou ik niet aanraden tbh.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Temazepam of Oxazepam zijn betere benzos voor slaap dan Diazepam. Ik zou je huisarts uitleggen dat de Diazepam niet goed voor je werkt en vragen of je 1 van deze twee kunt proberen.

Melatonine is nog een goede, niet verslavend optie. Cannabinoids kunnen ook helpen, met name CBN/CBG. Ook niet-verslavend. Wel even goed googlen of deze goed samengaan met benzo's.

En vergeet uiteraard slaaphygiene niet, een wandeling twee uur voor bedtijd, en doe geen inspannende dingen meer vanaf een uur voor bedtijd.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#4
Fijn dat je vannacht wel 6 uurtjes slaap hebt kunnen pakken! Zoals al gesuggereerd werd: ik denk ook dat lormetazepam veel beter werkt als doorslaper, maar je kan er wel suf van wakker worden door de lange halfwaardetijd.
i
insomnieLid
01-01-2024, 00:00
#5
@CuriousExplorer Lormetazepam klinkt dan idd als een beter middel, over vier/vijf maanden, als ik weer van mezelf ''mag'', ga ik ernaar vragen. Ik heb afgelopen nacht zo'n 6 uur gemaakt en dat is al winst.

@dupont slaaphygiene is inderdaad enorm belangrijk, kik probeer minstens een uur voor bed niet meer op schermen te kijken, rustige yoga te doen, etc. Al doe ik dat laatste niet consequent. En melatonine moet je precies goed doen (x aantal uur voordat je het zelf aanmaakt) dus ik hoop eigenlijk dat een arts me daarbij kan helpen (als ik door de wachttijd heen ben) want zelf lukte het mij niet om daarmee meer te slapen, misschien was/is dat voor jou anders?

Dank voor jullie tips <3
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
insomnie zei:
@CuriousExplorer Lormetazepam klinkt dan idd als een beter middel, over vier/vijf maanden, als ik weer van mezelf ''mag'', ga ik ernaar vragen. Ik heb afgelopen nacht zo'n 6 uur gemaakt en dat is al winst.

@dupont slaaphygiene is inderdaad enorm belangrijk, kik probeer minstens een uur voor bed niet meer op schermen te kijken, rustige yoga te doen, etc. Al doe ik dat laatste niet consequent. En melatonine moet je precies goed doen (x aantal uur voordat je het zelf aanmaakt) dus ik hoop eigenlijk dat een arts me daarbij kan helpen (als ik door de wachttijd heen ben) want zelf lukte het mij niet om daarmee meer te slapen, misschien was/is dat voor jou anders?

Dank voor jullie tips <3
Klik om te vergroten...
Ik had zelf meer baat bij cannabinoids dan Melatonine.
J
JennywafelLid
01-01-2024, 00:00
#7
insomnie zei:
Hoi allemaal,

Ik slaap al zo'n 8 jaar slecht, heb in het verleden therapie gehad en sta nu op een wachtlijst voor een nieuwe behandeling. Een tijd lang slikte ik mirtazepine, dat werkte erg goed, maar na een jaar of twee helaas niet meer. Heb dat twee maanden geleden helemaal afgebouwd.

En ik slik ik heel af en toe, eens in de 4-5 maanden, pammetjes, en dan maximaal vijf dagen achter elkaar alleen als ik echt radeloos ben, krijg ik er 15 van de huisarts. De ene keer werkt 't goed, de andere keer slaap ik er nog slechter door of maar vier uurtjes. Heeft te maken met tolerantie en ik vermoed een overactieve brein, mijn amygdala is een soort pavlovhondje.

Na twee nachten van vier uur slaap zou ik vanavond heel, heel graag een goede nacht maken, ben echt afgemaakt. Hoeveel mg raden jullie aan? Inslapen lukt al met een half pilletje, het doorslapen is bij mij het probleem. Zelfs 20 mg werkt niet... Heeft het zin om eenmalig 40 mg te slikken? of bijv. 30 mg en dan als ik nachts wakker word weer 10 mg? Ik heb nog vier pillen van 10 mg, zijn ze erna - gelukkig - op. (heb dit keer twee weken = gedaan met 15 pillen)

Tips zijn heel, heel welkom. De laatste die ik nam was eergisteren (10 m5) en toen was ik om 2.00 klaarwakker. :/
Klik om te vergroten...
Ik neem meestal 2 oxazepammetjes, slaap er dan als een Roosje op. Ook problemen met doorslapen, inslapen geen probleem
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#8
dupont zei:
Ik had zelf meer baat bij cannabinoids dan Melatonine.
Klik om te vergroten...
THC en dergelijke stoffen belemmeren de aanmaak van melatonine.

Ik zou zeker melatonine aanraden. Maar dat is persoonlijk. (Heb de afgelopen maanden er veel over gelezen en gezien)
Ik slik nu standaard bijna iedere dag melatonine en dat is niet perse omte slapen.

Melatonine heeft veel meer voordelen dan dat het alleen maar slaap doet bevorderen.

Benzo's laten je wel slapen. Maar de genezende diepe slaap die krijg je jammer genoeg niet.

Deze man heeft heel veel onderzoek gedaan naar de voordelen van melatonine (ende nadelen, en die zijn er geen)


Hij heeft ook boeken geschreven en er zijn nog meer interviews, lezingen en podcasts te vinden van hem..

Trouwens niet geloven wat ik zeg..
Maar verifiëren en voor jezelf bepalen.

Ik ben overtuigd en ik ga nu mijn hele volwassen leven verder melatonine slikken (ben 4 maanden geleden begonnen)
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#9
Diazepam is wel een vreemde keuze voor slaap problemen.
Lorazepam zal misschien beter werken voor je, al werken die 8-12u.

Wel met overleg HA natuurlijk.

Dosis kan ik niet aanbevelen, dat is persoonsgebonden.
i
insomnieLid
01-01-2024, 00:00
#10
N3K0 zei:
THC en dergelijke stoffen belemmeren de aanmaak van melatonine.

Ik zou zeker melatonine aanraden. Maar dat is persoonlijk. (Heb de afgelopen maanden er veel over gelezen en gezien)
Ik slik nu standaard bijna iedere dag melatonine en dat is niet perse omte slapen.

Melatonine heeft veel meer voordelen dan dat het alleen maar slaap doet bevorderen.

Benzo's laten je wel slapen. Maar de genezende diepe slaap die krijg je jammer genoeg niet.

Deze man heeft heel veel onderzoek gedaan naar de voordelen van melatonine (ende nadelen, en die zijn er geen)


Hij heeft ook boeken geschreven en er zijn nog meer interviews, lezingen en podcasts te vinden van hem..

Trouwens niet geloven wat ik zeg..
Maar verifiëren en voor jezelf bepalen.

Ik ben overtuigd en ik ga nu mijn hele volwassen leven verder melatonine slikken (ben 4 maanden geleden begonnen)
Klik om te vergroten...
dankjewel voor je reactie N3KO, klinkt goed, al vraag ik me af hoeveel en op welk tijdstip ik melatonine zou moeten slikken. Het schijnt toch alleen nut te hebben als je het slikt vanaf het moment dat je het zelf aanmaakt en dat dat per individu verschilt? hoeveel neem jij pd als ik vragen mag?
P
Positive vibeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Slapen met Diazepam kan heel goed.
Ik verdeel het over de dag.
In de ochtend begin ik met 10mg en drink een paar bakken koffie en voel me prima.
Rond 6 uur neem ik nog 10mg en dan begin ik sloom te worden maar voel me super relax.
En daarna een uur voor dat ik ga slapen neem ik de laatste 10mg.

Meestal slaap ik dan 10 of 11 uur achter elkaar en ben de volgende dag nog duf.
Dit doe ik alleen nadat ik veel drugs heb gebruikt die dagen ervoor op een feeestje of rave.
Of teveel ghb heb gebruikt.
Dus niet dagelijks.
Maar ik slaap er heerlijk op als ik het maar verdeel over de dag heen.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jennywafel zei:
Ik neem meestal 2 oxazepammetjes, slaap er dan als een Roosje op. Ook problemen met doorslapen, inslapen geen probleem
Klik om te vergroten...
Oxazepam is alleen geen slaap benzodiazepine. Mischien wel de minst goede van alle pammetjes als het op slaap aankomt.

Voor mij ook de enige benzo die te kort duurt en te specifiek voor angst is om door te slapen. Effect duurt dan ook max zo'n 6 uur.

Fijn dat het voor je werkt though, maar misschien niet voor een echte insomniac.
i
insomnieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb nu melatonine besteld en vraag me dus echt af hoeveel uur van tevoren ik t moet innemen, dat schijnt te liggen aan t tijdstip waarop je lichaam het zelf aanmaakt, ik gok nu maar 4-5 uur van te voren. Afgelopen nacht weer niet geslapen, of nou ja vier uur is niet helemaal niets, Moet nu werken en moet me daar goed voor kunnen concentreren, maar goed het is maar een dag. Dan ben ik weer twee dagen vrij. Ik overwoog om online lormetazepam te bestellen maar ik heb geen zin om verslaafd te raken aan benzos misschien toch huisarts maar op een paar vragen.

Oh en ik speel met het idee om toch weer aan de mirtazepine te gaan, al werkte dat de laatste jaar veel minder goed, ik werd in elk geval niet om 3 uur wakker :)
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#14
insomnie zei:
Ik heb nu melatonine besteld en vraag me dus echt af hoeveel uur van tevoren ik t moet innemen, dat schijnt te liggen aan t tijdstip waarop je lichaam het zelf aanmaakt, ik gok nu maar 4-5 uur van te voren. Afgelopen nacht weer niet geslapen, of nou ja vier uur is niet helemaal niets, Moet nu werken en moet me daar goed voor kunnen concentreren, maar goed het is maar een dag. Dan ben ik weer twee dagen vrij. Ik overwoog om online lormetazepam te bestellen maar ik heb geen zin om verslaafd te raken aan benzos misschien toch huisarts maar op een paar vragen.

Oh en ik speel met het idee om toch weer aan de mirtazepine te gaan, al werkte dat de laatste jaar veel minder goed, ik werd in elk geval niet om 3 uur wakker :)
Klik om te vergroten...
Huisarts is altijd beter dan online bestellen.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#15
insomnie zei:
Ik heb nu melatonine besteld en vraag me dus echt af hoeveel uur van tevoren ik t moet innemen, dat schijnt te liggen aan t tijdstip waarop je lichaam het zelf aanmaakt, ik gok nu maar 4-5 uur van te voren. Afgelopen nacht weer niet geslapen, of nou ja vier uur is niet helemaal niets, Moet nu werken en moet me daar goed voor kunnen concentreren, maar goed het is maar een dag. Dan ben ik weer twee dagen vrij. Ik overwoog om online lormetazepam te bestellen maar ik heb geen zin om verslaafd te raken aan benzos misschien toch huisarts maar op een paar vragen.

Oh en ik speel met het idee om toch weer aan de mirtazepine te gaan, al werkte dat de laatste jaar veel minder goed, ik werd in elk geval niet om 3 uur wakker :)
Klik om te vergroten...
Ik neem het in voordat ik ga slapen. Na het tandenpoetsen. Maar ik kan prima slapen. (Ik neem het ook niet perse omte slapen)

Hoe ouder we worden hoe minder er we van aan maken. Hoe veel licht er inde omgeving is hoe minder (tot niet) we het aanmaken. (TV, telefoon, kunstlicht enz)
THC belemmert ook de aanmaak net zoals benzo's en zo zijn er meer factoren waardoor we minder aanmaken...

Ik zou zeggen verdiep je er zelf een beetje wat meer in.
Ik heb tijdje terug een boek gevonden op bol.com was 2de hands voor 6€ over melatonine ik zien dat ze het boek nog steeds hebben maar dan vanaf 8€
Gewoon ff zoeken op melatonine.

Misschien dat je het ook in je bibliotheek kan vinden.20220917_122854.jpg
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#16
De neuroloog waarschuwde mij juist dat met dagelijks melatonine het lichaam lui wordt met het zelf aanmaken ervan. Ze schreef me liever wat anders voor. En als deel om goed te kunnen slapen minimaal 30 minuten (zon)licht per dag voor natuurlijke melatonine aanmaak.
J
JennywafelLid
01-01-2024, 00:00
#17
Stonologie zei:
Oxazepam is alleen geen slaap benzodiazepine. Mischien wel de minst goede van alle pammetjes als het op slaap aankomt.

Voor mij ook de enige benzo die te kort duurt en te specifiek voor angst is om door te slapen. Effect duurt dan ook max zo'n 6 uur.

Fijn dat het voor je werkt though, maar misschien niet voor een echte insomniac.
Klik om te vergroten...
Oxa behoort tot de benzodiazepinen. Ik denk dat voornamelijk de rede van insomnia een groot deel uitmaakt van wat bij wie goed werkt. Bij deze insomniac werkt het goed om in iedergeval minimaal 6 slaapuurtjes te kunnen pakken :)
J
JennywafelLid
01-01-2024, 00:00
#18
BenzoLiefhebber zei:
Diazepam is wel een vreemde keuze voor slaap problemen.
Lorazepam zal misschien beter werken voor je, al werken die 8-12u.

Wel met overleg HA natuurlijk.

Dosis kan ik niet aanbevelen, dat is persoonsgebonden.
Klik om te vergroten...
Even uit nieuwsgierigheid, waarom vind je diazepam een vreemde keuze? Oxa en dia zijn immers de meest gebruikte slaapmedicatie en wordt meestal als eerste door een arts voorgeschreven. No offence, gewoon nieuwsgierig:)
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dit is een relatief oud artikel, maar wel degelijk en vrij actueel. Hier valt veel te lezen over waarom welke benzo juist kan worden toegediend in een juiste situatie.

www.ntvg.nl

Kiezen voor de juiste benzodiazepine

De meeste artsen staan ambivalent tegenover het voorschrijven van benzodiazepine-agonisten. De middelen zijn enerzijds van grote waarde door hun angstremmende en slaapbevorderende effecten. Anderzijds is voorzichtigheid geboden vanwege de kans op verslaving, het valgevaar bij gebruik door...
www.ntvg.nl

Diazepam is juist wel een goed slaapmiddel, mits op een juiste manier gebruikt. Oxazepam dan juist weer niet.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hi Insomia!

Ik raad je aan om het boek: "Versla het slaapmonster" te lezen. Klinkt een beetje corny ofzo, maar vind het inhoudelijk echt veel beter dan ik aanvankelijk dacht.

Het is geen bevel uiteraard :grin:, ik bedoel het op z'n allerliefst, maar probeer eens uit om je niet te identificeren met slaapproblemen. Je zou op de eerste plaats je username kunnen veranderen in iets anders wat jouw uniek maakt. Jij bént geen insomniac je hebt nu tijdelijk een probleem met slapen. En dat is net zo veranderlijk als al het andere in het leven. Om mezelf duidelijker uit te drukken, vraag ik je het volgende te doen:

Draai je handpalm naar je gezicht toe en plaats hem zachtjes tegen de punt van je neus. Wat zie je? Voornamelijk je hand. Zo ziet je slaapprobleem eruit als je je ermee identificeert. Beweeg nu langzaam je handpalm van je vandaan. Zie je hoe de zichtbaarheid van de rest van de omgeving groter wordt en je handpalm kleiner? Dat is wat er gebeurt als je je focus verandert. Het geeft een nieuw perspectief.

Ik zou als ik jou was samen met je huisarts een plan maken (met of zonder slaapmiddelen), het boek lezen, je bezig houden met zelfliefde (kan via verschillende wegen: een cursus, mdma, psychedelica, goede voeding, fijne boeken) en andere vormen van liefde (in het geval dat je je bv eenzaam voelt ofzo), zoals met mensen afspreken of met lotgenoten praten. Er zijn erg veel mensen met slaapproblemen. Je bent niet alleen :).
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."