Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRelatine verschil snuiven slikken (rilatin, rilatine, medikinet, methylfenidaat)

Relatine verschil snuiven slikken (rilatin, rilatine, medikinet, methylfenidaat)

39 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#1
prometheusdh zei:
Je kan 9-me-bc gebruiken om je tolerantie te resetten als je een paar dagen vrij bent. BLIJF UIT DE ZON ALS JE 9-me-bc gebruikt!
Klik om te vergroten...
Ik ken 9-me-bc totaal niet hè, gewoon puur om structuur gebaseerd doe ik een aanname.

download.png

Lijkt me geen fijn spul.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
c
cleanoseLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum.

Ik gebruik sinds een jaar geleden rilatine om te studeren, dit is door de dokter voorgeschreven. Ik me vroeger niet laten testen op AD(H)D maar heb wel enorm zware concentratie problemen.

Ik gebruik enkel rilatine bij het studeren voor mijn examens, dit omdat ik hier niet achter sta en veel afval hierdoor.

Ik ben een student die al vanalles van drugs gedaan heeft en al vanaf de eerste keren iets te doen een hoge tolerantie heeft.
Idem met rilatine, ik neem de 10mg kortwerkende maar heb belange niet genoeg met 4 pilletjes per dag.
Ik zou meer kunnen nemen maar dat is belasender voor mijn maag, ook kom ik dan niet toe per maand.

Nu is mijn vraag of ik deze eventueel kan snuiven zodat ik 1tje harder voel. Het is namelijk niet de duurtijd dat het probleem is, maar eerder het effect ervan.

Mvg
Cleanose
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
cleanose zei:
Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum.

Ik gebruik sinds een jaar geleden rilatine om te studeren, dit is door de dokter voorgeschreven. Ik me vroeger niet laten testen op AD(H)D maar heb wel enorm zware concentratie problemen.

Ik gebruik enkel rilatine bij het studeren voor mijn examens, dit omdat ik hier niet achter sta en veel afval hierdoor.

Ik ben een student die al vanalles van drugs gedaan heeft en al vanaf de eerste keren iets te doen een hoge tolerantie heeft.
Idem met rilatine, ik neem de 10mg kortwerkende maar heb belange niet genoeg met 4 pilletjes per dag.
Ik zou meer kunnen nemen maar dat is belasender voor mijn maag, ook kom ik dan niet toe per maand.

Nu is mijn vraag of ik deze eventueel kan snuiven zodat ik 1tje harder voel. Het is namelijk niet de duurtijd dat het probleem is, maar eerder het effect ervan.

Mvg
Cleanose
Klik om te vergroten...
Pillen snuif je beter niet, die bestaan voor het grootste gedeelte uit inactieve vulstof. Je snuift dan ongeveer 250mg cellulose en 10mg Ritalin. Ritalin snuiven werkt heftiger, maar ook korter dan oraal. Ik denk niet dat je er praktisch dus veel mee op schiet, bovendien zal je tolerantie alleen maar toenemen als je gaat snuiven.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#4
Interessante conversatie hier, ondanks de afwezigheid van de TS 😅 Ik wilde even reageren op dit:
De Dunne zei:
Ik slik het sinds kort en mij is verteld dat je op den duur niet meer merkt dat je medicatie slikt maar het wel werkt. Ik bedoel, je merkt na een poos niks meer van bv klam zijn, extra actief, kleine headbuzz etc maar het zou nog wel zijn werk moeten doen waar het voor bedoeld is.
Klik om te vergroten...
Blijkbaar wordt dit binnen de GGZ gezegd, want wat @De Dunne hier schrijft krijgt veel bijval.

Vanuit farmacologisch perspectief heb ik hier toch wat twijfels bij. Kijk, simulanten zijn effectief voor ADHD omdat ze een stimulerende/focus verhogende werking hebben. Als je tolerantie opbouwt voor het stimulerende effect van ADHD medicatie zal de medicatie dus minder goed werken. Er is vast een tijdelijke “sweet spot” waar je niet teveel bijwerkingen hebt maar wel extra focus. Maar uiteindelijk bouw je tolerantie op (dat geldt voor alle simulanten). Langzamerhand zul je dus meer nodig hebben. Vandaar ook het fenomeen van medicatie vakanties en medicatie vrije weekenden binnen de ADHD zorg. Daarmee reset je namelijk je tolerantie.

Tuurlijk, ik snap dat de meeste artsen dit een vervelend idee vinden. Altijd-maar-meer-medicatie, daar houden artsen niet van. Maar het idee dat je levenslang (of tientallen jaren lang) stabiel kunt blijven op een bepaalde dosis ADHD medicatie is een dagdroom.

Mijn verhaal gaat natuurlijk niet op als tolerantie voor bepaalde simulanten geen ding is – so correct me if I am wrong 🙃 – maar volgens mij is het meestal wel een ding.

Edit: Oeps, heel oud topic
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
OtherShore zei:
Interessante conversatie hier, ondanks de afwezigheid van de TS 😅 Ik wilde even reageren op dit:

Blijkbaar wordt dit binnen de GGZ gezegd, want wat @De Dunne hier schrijft krijgt veel bijval.

Vanuit farmacologisch perspectief heb ik hier toch wat twijfels bij. Kijk, simulanten zijn effectief voor ADHD omdat ze een stimulerende/focus verhogende werking hebben. Als je tolerantie opbouwt voor het stimulerende effect van ADHD medicatie zal de medicatie dus minder goed werken. Er is vast een tijdelijke “sweet spot” waar je niet teveel bijwerkingen hebt maar wel extra focus. Maar uiteindelijk bouw je tolerantie op (dat geldt voor alle simulanten). Langzamerhand zul je dus meer nodig hebben. Vandaar ook het fenomeen van medicatie vakanties en medicatie vrije weekenden binnen de ADHD zorg. Daarmee reset je namelijk je tolerantie.

Tuurlijk, ik snap dat de meeste artsen dit een vervelend idee vinden. Altijd-maar-meer-medicatie, daar houden artsen niet van. Maar het idee dat je levenslang (of tientallen jaren lang) stabiel kunt blijven op een bepaalde dosis ADHD medicatie is een dagdroom.

Mijn verhaal gaat natuurlijk niet op als tolerantie voor bepaalde simulanten geen ding is – so correct me if I am wrong 🙃 – maar volgens mij is het meestal wel een ding.

Edit: Oeps, heel oud topic
Klik om te vergroten...

Oud topic maar wel nog relevant.

Tolerantie is zeker bij velen een feit, maar dan nog is het niet de bedoeling een ‘buzz’, milde high of wat dan ook te ervaren van ADHD-medicatie. Ik zit zelf op een Facebook-pagina voor AD(H)D en/of ASS en daar zie ik regelmatig mensen die net starten met medicatie zowat euforisch posten dat ze ineens alle klussen kunnen doen die al jaren lagen te wachten, het overzicht hebben, zich aan hun planning kunnen houden omdat de mist in hun hoofd weg is, etc. Maar dan na een paar weken melden ze zich toch vaak weer, teleurgesteld in de medicatie omdat de vermoeidheid, het executief dysfuntioneren + andere klachten die gepaard gaan met AD(H)D toch weer in bepaalde mate toeslaan. Of ongunstige bijwerkingen blijven toch wel heel dominant aanwezig.

Dat verlies van het ‘jeej dit werkt’-gevoel komt hoofdzakelijk natuurlijk door tolerantie, maar die tolerantie moet er ook zijn, die wil je, omdat een ‘buzz’ niet duurzaam is om in te blijven functioneren. Dan zou je continu over je grenzen gaan.

Je kunt dat denk ik vergelijken met wanneer je al heel lang niet zo goed meer zag (terwijl je dat niet bewust wist), en je krijgt bij de brillenwinkel ineens een bril in de juiste sterkte op. Dan verwonder je je over het contrast, over hoe scherp de wereld ineens is. Wow, heb ik dat al die tijd gemist?! Kan ik gezichten van mensen echt al onderscheiden op die afstand (en zij het mijne)? Hebben bomen zoveel blaadjes?
Maar na een paar dagen lenzen/bril dragen is dat hele heftige contrast-effect wel weg en wordt het allemaal softer, vager en normaler. Het nieuwe normaal. Maar goed ook, want je zou gek worden van een permanente staat van visuele superscherpte en detailfocus. Echter als je je lenzen ‘s avonds uit doet besef je weer hoe slecht je eigenlijk zag/ziet zonder.

Een bepaalde tolerantie is dus wenselijk. Het is de bedoeling dat je je zoveel mogelijk gaat voelen ‘zoals iedereen met een normale dopamine-spiegel’ (om ADHD maar even te simplificeren tot een probleem met/tekort aan dopamine, voor het gemak, de werkelijkheid is een stuk complexer, I know) en die mensen leven ook niet in een continue staat van overzicht, scherpte en gedrevenheid. Je wil dat de medicatie je net even dat duwtje geeft om uit die echte zware ‘paralysis’ - of wat de primaire klachten dan ook zijn - te trekken die de stoornis kan geven waar je functioneren (extreem) door wordt beïnvloed. Maar vaak hebben mensen teveel hoop gekregen op ‘De Oplossing’ na de euforie van de eerste * awakening * omdat dit stiekem toch gewoon een kleine drugsrush was, vanwege het gebrek aan tolerantie. :wink:

Maar ik snap je punt zeker en ik denk dat medicatiepauzes daarom ook nuttig kunnen zijn. Zeker bij kortwerkende middelen. Nadeel van vaak of lang pauzeren (m’n eigen ervaring!) is dat je na zo’n break óók weer opnieuw moet wennen aan vervelende bijwerkingen, als je die hebt gehad, omdat de tolerantie daarvoor dus ook weer gedeeltelijk of geheel verdwijnt. Wat kan leiden tot stemmingswisselingen of problemen met dingen als eten en slapen, als je daar gevoelig voor bent.

Het zijn - well hello there Captain Obvious - echt geen wonderpillen. Het is een ingewikkelde puzzel, die medicatie, die voor velen na jarenlang wikken en wegen, proberen, wisselen, pauzeren en weer herstarten nog steeds niet rond is. De verwachtingen liggen aan het begin vaak te hoog. (Dat is iets wat ik dus opmerk hè - er zijn wel degelijk mensen die hun balans/sweetspot vinden, en ook na jaren nog veel baat bij de medicatie hebben.)

Maar uiteindelijk moet je mét of zonder medicatie toch op je eigen manier met de beperkingen van je neurodivergentie leren leven.

Welterusten DF’ertjes. :)
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
@Roze Olifant Heel verhelderend en leuk om te lezen, wat je hierboven zegt. Ik ben het natuurlijk met je eens: De bedoeling van ADHD medicatie is dat je op een “normaal” functioneren uitkomt, niet dat je ineens superman of vrouw wordt. Verleidelijk blijft het natuurlijk wel, helemaal omdat het tijdelijk mogelijk lijkt 😅
H
HitsigehansLid
01-01-2024, 00:00
#7
dexamfetaminé van de magistrale bereider vind ik persoonlijk beter voor avondje of nachtje. :grin:
L
Lize peetersLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hallo,

Als tiener kreeg ik de ADHD-diagnose, ik slikte de pillen die door de dokter werden voorgeschreven.
Ik ging ervan uit dat ik deze moest nemen voor mijn studieprestaties (middelbaar tot unief).
Nadat ik was afgestudeerd besefte ik dat ik de pillen ook nodig heb om te werken.
Inmiddels ben ik 28 jaar en slikt dagelijks 4x 20 mg medikinet op mijn werkdagen.
Echter merk ik dat 80 mg niet meer volstaat.. Ik moet er altijd eentje extra nemen, maar dan heb ik niet meer voldoende voor het einde van de maand.
Ik lees op dit forum verschillende berichten over relatine snuiven.
Mijn vraag: geeft het snuiven van methylfenidaat een feller effect en blijft het even lang duren?
Nota: ik ben niet op zoek naar een effect om een nachtje door te doen, of om te gebruiken als partydrug. Ik gebruik het alleen in mijn professionele sfeer.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoi,
Eerst even dit, je krijgt het dus op voorschrift vd arts, kan je dat dan niet eerst met hem/haar bespreken?
Ik gebruik zelf Rilatine modified release, is de langwerkende variant. Waar de normale/kortwerkende variant ca 4u werkt, ligt dit bij de langwerkende variant tussen 10-12u. Dus misschien is een langwerkende Rilatine wel een oplossing. Voor het merk dat jij neemt is Medikinet CR de langwerkende variant, met een werkingsduur van 12u.
Snuiven lijkt me zeker geen oplossing als je voor een langere werkingsduur, aangezien snuiven vaker een intensere, maar kortere werking geeft. Ben misschien niet objectief als het om snuiven gaat, ik haat het namelijk. Maar aangezien het dagdagelijkse medicatie is, zou je echt elke dag Methylfenidaat door je neus jagen? Arm reukorgaan 😉
B
Brad PittigLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nihilist88 zei:
Hoi,
Eerst even dit, je krijgt het dus op voorschrift vd arts, kan je dat dan niet eerst met hem/haar bespreken?
Ik gebruik zelf Rilatine modified release, is de langwerkende variant. Waar de normale/kortwerkende variant ca 4u werkt, ligt dit bij de langwerkende variant tussen 10-12u.
Klik om te vergroten...

Dit. Toen ik nog aan de Medikinet zat deed ik 2x 40mg. Eentje in de ochtend en eentje na de lunch. Dat hield me wel even bezig.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
Lize peeters zei:
Echter merk ik dat 80 mg niet meer volstaat..
Klik om te vergroten...
Mag ik vragen waaraan je merkt dat het volgens jou niet meer genoeg werkt?
Ik slik het sinds kort en mij is verteld dat je op den duur niet meer merkt dat je medicatie slikt maar het wel werkt. Ik bedoel, je merkt na een poos niks meer van bv klam zijn, extra actief, kleine headbuzz etc maar het zou nog wel zijn werk moeten doen waar het voor bedoeld is.
Althans, dat is mij wijs gemaakt door de GGZ.. 😉
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Brad Pittig zei:
Dit. Toen ik nog aan de Medikinet zat deed ik 2x 40mg. Eentje in de ochtend en eentje na de lunch. Dat hield me wel even bezig.
Klik om te vergroten...
Wat heb jij een goeie nickname bedacht! 😂😂😂😂
Brad Pittig! 👍
B
Brad PittigLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Dunne zei:
Wat heb jij een goeie nickname bedacht! 😂😂😂😂
Brad Pittig! 👍
Klik om te vergroten...

Thanks, was er zelf ook wel tevreden mee :laughing:
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#14
De Dunne zei:
Mag ik vragen waaraan je merkt dat het volgens jou niet meer genoeg werkt?
Ik slik het sinds kort en mij is verteld dat je op den duur niet meer merkt dat je medicatie slikt maar het wel werkt. Ik bedoel, je merkt na een poos niks meer van bv klam zijn, extra actief, kleine headbuzz etc maar het zou nog wel zijn werk moeten doen waar het voor bedoeld is.
Althans, dat is mij wijs gemaakt door de GGZ.. 😉
Klik om te vergroten...
Dit dus, het wordt eerder een lichaamseigen gevoel. Het stim-gevoel, dat eerst nog duidelijk aanwezig is, verdwijnt meer n meer, maar de focus moet je duidelijk elders leggen, nl dat het de kwaliteit v je dagdagelijkse leven (werk, school, organisatie,...) verbeterd. Maar er zijn er genoeg, die het licht pep effect willen behouden n dat als leidraad nemen of het middel nog voldoende werkt of niet...wrong. Verklaard ook de vraagstelling v TS, snuiven doe je vr intenser, vaak kortwerkender effect, ben je totaal verkeerd met dit medicijn bezig.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nihilist88 zei:
Dit dus, het wordt eerder een lichaamseigen gevoel. Het stim-gevoel, dat eerst nog duidelijk aanwezig is, verdwijnt meer n meer, maar de focus moet je duidelijk elders leggen, nl dat het de kwaliteit v je dagdagelijkse leven (werk, school, organisatie,...) verbeterd. Maar er zijn er genoeg, die het licht pep effect willen behouden n dat als leidraad nemen of het middel nog voldoende werkt of niet...wrong. Verklaard ook de vraagstelling v TS, snuiven doe je vr intenser, vaak kortwerkender effect, ben je totaal verkeerd met dit medicijn bezig.
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens! Denk dat dit een fout is die veel mensen maken. Dat het beoogde effect te veel vergeleken wordt met een (full-dose) pepervaring bijvoorbeeld. Het is de bedoeling dat het je dagdagelijks leven wat minder ingewikkeld maakt, het is niet de bedoeling dat je ineens in overdrive alles gaat doen wat je altijd al wilde doen. Mensen die dat denken hebben onrealistische verwachtingen. Misschien dat het voor sommige AD(H)D’ers die aan de meds gaan zo voelt, een soort ‘awakening’ maar voor de meesten is dat maar van korte duur. En dan kunnen sommigen onterecht denken dat de medicatie niet meer werkt. Het is echter wel belangrijk dat je op den duur positieve algemene patronen opmerkt, anders is het niet de moeite waard. Je propt wel iedere dag een medicijn in je lichaam natuurlijk.

Ik houd zelf niet van het ‘stim-effect’ op dagelijkse basis, gebruik daarom modified release methylfenidaat. Werkt langer dan gewone, maar geen 12 uur, zou zeggen uurtje of 7, misschien 8? Ik wil dat het zo smooth en natuurlijk mogelijk aanvoelt, eigenlijk allesbehalve een high (de crash/rebound is dan ook wat subtieler), mijn doel is gewoon nét iets minder continue struggle. En om de zoveel tijd eerlijk evalueren of de voordelen de nadelen nog uitwegen.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#16
Lize peeters zei:
Echter merk ik dat 80 mg niet meer volstaat
Klik om te vergroten...
Dan slik je teveel. 80 mg is echt wel een forse dosis, je tolerantie is duidelijk te hoog.

Daarbij is het een medicijn dat zijn functie een beetje verliest als je het snuift omdat het dan heel snel opkomt en heel snel weggaat, met hoge pieken. En het is nou juist de bedoeling dat het een mellow en zachte roes geeft.
p
prometheusdhLid
01-01-2024, 00:00
#17
Je kan 9-me-bc gebruiken om je tolerantie te resetten als je een paar dagen vrij bent. BLIJF UIT DE ZON ALS JE 9-me-bc gebruikt!
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#18
Snuiven zou ik in ieder geval zeker niet aan beginnen. Potentieel meer verslavend (omdat het een korte meer stimlike rush geeft) en nog meer belastend voor je lichaam. Als afhankelijkheid al niet speelt met 80 mg per dag.. overgang naar snuiven is de volgende stap naar beneden. Kun je nu zonder of is het in alle kastjes zoeken naar dat stripje dat je dacht dat je nog had als het ineens op is?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dirkjan zei:
Dan slik je teveel. 80 mg is echt wel een forse dosis, je tolerantie is duidelijk te hoog.

Daarbij is het een medicijn dat zijn functie een beetje verliest als je het snuift omdat het dan heel snel opkomt en heel snel weggaat, met hoge pieken. En het is nou juist de bedoeling dat het een mellow en zachte roes geeft.
Klik om te vergroten...

Heb ooit gelezen dat methylfenidaat mits goed gemonitord in theorie kan worden voorgeschreven tot max 2 mg/kg lichaamsgewicht. Ik vind dat echt zó bizar, je zou mij onopvallend in de gemiddelde schutting kunnen verwerken zo strak als een plank dat ik zou zijn van die dosering, en ik wil niet eens weten hoe ik me fysiek zou voelen. Ik weeg ongeveer 60 kg, 120 mg speed, a lá (al is dat al verrr voorbij functioneel), 120 mg methylfenidaat no thank you, haha. Zijn natuurlijk extremen… en ieder lichaam werkt anders… maar toch!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
Roze Olifant zei:
Heb ooit gelezen dat methylfenidaat mits goed gemonitord in theorie kan worden voorgeschreven tot max 2 mg/kg lichaamsgewicht. Ik vind dat echt zó bizar, je zou mij onopvallend in de gemiddelde schutting kunnen verwerken zo strak als een plank dat ik zou zijn van die dosering, en ik wil niet eens weten hoe ik me fysiek zou voelen. Ik weeg ongeveer 60 kg, 120 mg speed, a lá (al is dat al verrr voorbij functioneel), 120 mg methylfenidaat no thank you, haha. Zijn natuurlijk extremen… en ieder lichaam werkt anders… maar toch!
Klik om te vergroten...

Bedenk me nu trouwens wel dat het dan waarschijnlijk gaat over langwerkend, over 24 uur verdeeld. Owell… alsnog bijzonder.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."