I respectfully disagree đ
Zoals
@MR_CHIP al heeft uitgelegd is bupropion wel degelijk een beetje recreatief als je het nasaal gebruikt. Er zijn ook berichten dat zeer hoge dosissen oraal recreatief worden (maar dat soort dosissen zijn gevaarlijk). Niet iedereen vindt het effect aangenaam, maar er zijn genoeg mensen die het leuk vinden. Veel mensen vinden het effect vergelijkbaar met cocaĂŻne (bupropion is natuurlijk een cathinoon) â alleen minder sterk en met onaangename bijwerkingen.
Ja, strikt genomen heb je dan misschien gelijk. Ik had het over orale inname, ik weet dat het nasaal gebruikt * kan * worden maar dat dit wordt afgeraden. Het wordt ook wel âpoor manâs cocaineâ genoemd. Klinkt toch niet heel aantrekkelijk, en is dus inderdaad op hoge doseringen gevaarlijk. Zelf zou ik er niet aan beginnen. Heb verhalen gelezen (ook op dit forum zelfs reports geloof ik, even geen tijd om ze terug te zoeken) over dat de effecten dan behoorlijk naar kunnen worden.
Tja, bupropion is natuurlijk niet âbedoeldâ voor misbruik, net zoals benzodiazepines, amfetaminen en opiaten niet âbedoeldâ zijn voor misbruik, maar desalniettemin kun je ze misbruiken.
Amfetaminen staan wel bekend als recreatief. Bupropion over het algemeen niet. Tuurlijk kun je het misbruiken, maar vind dat toch geen heel representatieve vergelijking, ook al is bupropion officieel een cathinone.
Als je minder dan 300â400 mg bupropion per dag gebruikt en aanzienlijk minder per dosis, dan is het gevaar op een insult waarschijnlijk klein.
I know, maar dat is dan ook geen recreatieve dosering maar een therapeutische (oraal). đ Je bouwt normaal op van 150 mg, naar 300 mg (naar voor sommige mensen 450 mg) om depressie te behandelen. Het is een apart middel eigenlijk, vooral stemmingsstabiliserend maar ook een hele milde psychostimulant. Maar qua sterkte van dat laatste weer niet vergelijkbaar met methylfenidaat of dexamfetamine. Bij de meeste mensen doet het dan ook relatief weinig op ADHD-klachten (hoewel het voor sommigen wel wat daarop kan werken). Ik vond het overigens wel een prettig middel bij depressie, veel minder bijwerkingen (voor mij) dan SSRIâs maar ook wel een veel subtielere antidepressieve werking. En een beetje een âhit or missâ, lees online ook wel verhalen van mensen die er niks aan hadden. Ik weet niet hoe werkzaam het is bij een zware depressie, voor mijn gevoel werkte het veel meer stabiliserend dan dempend. En bij fullblown depressie met hele duistere gedachten is dat mogelijk niet voldoende. Ik gebruikte het in de latere fase van depressie, toen ik weer actief werk moest doen. In combinatie met (naar behoefte) methylfenidaat destijds.
* Edit: Oh, nog bijzonder feitje. Ik ben destijds min of meer per ongeluk cold turkey met Wellbutrin gestopt. Ik was na zoân anderhalf jaar gebruik (naar tevredenheid) al wel aan het overwegen om een keer te gaan stoppen. Maar op vakantie een paar dagen achter elkaar vergeten te nemen (300 mg), niks van gemerkt en daarna maar besloten om het dan gewoon niet meer te nemen. Dat is geen aanrader, want dit werkt voor iemand anders misschien niet zo. Beter afbouwen. Maar dit moet je met een SSRI toch echt niet proberen. Daardoor voelde het voor mij in therapeutische dosis wel als een vrij ârelaxtâ middel. Ik twijfel in sombere periodes wel eens om het weer op te starten, aangezien het me hielp en ik er indien gewenst zo eenvoudig ook weer vanaf kwam.
Ter informatie (hier wordt ook in detail ingegaan op het recreatief gebruik van bupropion):
Bupropion is an antidepressant and a smoking cessation aid. The drug has been tested in many other conditions, including ADHD, obesity, and seasonal affective disorder. It has multiple pharmacological mechanisms and itâs still not entirely clear how bupropion works. Some recreational use has...
thedrugclassroom.com
Zal het straks eens bekijken, thanks! đ Ben benieuwd of ik het al gezien heb, heb me destijds voor ik het (langdurig) ging gebruiken wel verdiept in de stof, maar komt me zo niet bekend voor.