Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMensen zonder ADHD, hoe is het om 'adhdmedicatie' te slikken?

Mensen zonder ADHD, hoe is het om 'adhdmedicatie' te slikken?

56 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Pantertje zei:
Geen gekkigheid als ik moet werken
Klik om te vergroten...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
O
OtherShore
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Lemmy zei:
Zou er voor asperger geen medicatie bestaan? :pensive:
Klik om te vergroten...
Zeker wel. Antipsychotica voor overprikkeling. Risperidon en aripiprazol worden veel gebruikt.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#3
Pantertje zei:
Geen gekkigheid als ik moet werken
Klik om te vergroten...
Je zal er zeker wel van gaan werken 🤪
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb geen diagnose adhd.

Van methylfenidaat bleef ik wat langer wakker, vrij onrustig in m'n hoofd wel, lusteloos is het goede woord denk ik.

Van dexamfetamine bleef ik wat langer wakker. Licht euforische energie zoals andere amfetamines. Maar wat me het meest opviel was de rust. Alsof er een storm ging liggen. Alsof er al die tijd een tv/radio op ruis had aangestaan en die ineens uit werd gezet.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#5
ChacChan zei:
Hallo forum, ik vroeg mij zojuist even af hoe het voelt voor mensen om dexamfetamine, methylfenidaat etc te gebruiken wanneer zij geen adhd hebben.

Zowel mensen met en zonder ADHD kunnen zich beter focussen en beter werken/studeren right?

Wat zijn dan de verschillen?
Klik om te vergroten...
Werkt dexamfetamine en methylfenidaat, bij niet-ADHD-patiënten, juist niet stimulerend en oppeppend en met meer nadelige effecten? Daar het bij ADHD'ers juist rust en organisatie in het hoofd brengt.

Het effect van über concentratie, oa bij het studeren, is denk ik dan weer meer aanwezig dan bij ADHD'ers.

Ik heb zelf ADHD en heb langere periode Rilatine modified release 40mg genomen. Hielp zeker wel, maar samen met rc's, drugs en voorgeschreven medicatie (waaronder Rilatine) al maanden mee gedtopt en gaat best zo, mede door vele andere zooi dat ik achterwege heb gelaten.
S
ShinyzappyLid
01-01-2024, 00:00
#6
OtherShore zei:
Je wordt er alleen niet slimmer van.
Klik om te vergroten...
Ik slik het ook , vroeger als kind van 12-14/15 heb ik t het medisch geslikt, toen mee gestopt want dacht ik het niet nodig meer had . Toen het uitging met mijn vriendin weer begonnen met slikken om weer structuur terug te krijgen in bepaalde dingen. Weer gestopt na een paar weken en nu ik op school zit weer begonnen ermee omdat ik anders niet vooruit kom. Door 1.5-2 jaar niet op school te hebben gezeten en altijd maar lang leve de lol heb geleefd , denk hierbij aan drugs gebruiken veel dagjes weg ps mijn drugs gebruik is volledig onder controle dus no worries . Maar terug op mn citaat wanneer ik methylphenidaat slik komen de antwoorden op alles zo uit mij en alle info die ik binnen krijg blijft plakken dus ik wordt en wel een stuk slimmer van in mijn mening of dat komt door de thought acceleration and thought organization bijv. Hopelijk is de tekst een beetje te begrijpen 😂 zie graag een antwoord terug
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
Shinyzappy zei:
ik wordt en wel een stuk slimmer van in mijn mening of dat komt door de thought acceleration and thought organization bijv. Hopelijk is de tekst een beetje te begrijpen 😂
Klik om te vergroten...
Ik snap je en goede vraag. Wat ik hierboven zei klopte niet helemaal. Mensen met ADHD worden wel slimmer van ADHD medicatie. Met medicatie op scoren ze bijvoorbeeld hoger op intelligentietests. Voor mensen zonder ADHD geldt dit niet. Die scoren met ADHD medicatie ongeveer hetzelfde. Natuurlijk krijgen ze wel een boost van de ADHD medicatie, maar daar gaan ze alleen harder van werken, niet slimmer.

Ik moet wel zeggen dat er over dit onderwerp niet veel onderzoek is, dus waarschijnlijk is het nog te vroeg voor echt harde conclusies.
S
ShinyzappyLid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Ik snap je en goede vraag. Wat ik hierboven zei klopte niet helemaal. Mensen met ADHD worden wel slimmer van ADHD medicatie. Met medicatie op scoren ze bijvoorbeeld hoger op intelligentietests. Voor mensen zonder ADHD geldt dit niet. Die scoren met ADHD medicatie ongeveer hetzelfde. Natuurlijk krijgen ze wel een boost van de ADHD medicatie, maar daar gaan ze alleen harder van werken, niet slimmer.

Ik moet wel zeggen dat er over dit onderwerp niet veel onderzoek is, dus waarschijnlijk is het nog te vroeg voor echt harde conclusies.
Klik om te vergroten...
Klopt weinig onderzoek en het onderzoek wat er is lopen de takken nog er ver uit mekaar zoals met een hele hoop dingen…
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Nihilist88 zei:
Werkt dexamfetamine en methylfenidaat, bij niet-ADHD-patiënten, juist niet stimulerend en oppeppend en met meer nadelige effecten? Daar het bij ADHD'ers juist rust en organisatie in het hoofd brengt..
Klik om te vergroten...

Nee niet perse, zie de comment van @OtherShore en mijn reactie daarop meer naar boven in dit topic. Dit is precies weer diezelfde hardnekkige mythe. 🙃
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#10
OtherShore zei:
Ik snap je en goede vraag. Wat ik hierboven zei klopte niet helemaal. Mensen met ADHD worden wel slimmer van ADHD medicatie. Met medicatie op scoren ze bijvoorbeeld hoger op intelligentietests. Voor mensen zonder ADHD geldt dit niet. Die scoren met ADHD medicatie ongeveer hetzelfde. Natuurlijk krijgen ze wel een boost van de ADHD medicatie, maar daar gaan ze alleen harder van werken, niet slimmer.

Ik moet wel zeggen dat er over dit onderwerp niet veel onderzoek is, dus waarschijnlijk is het nog te vroeg voor echt harde conclusies.
Klik om te vergroten...

Maar worden ze slimmer, of krijgen ze meer toegang tot hun ‘echte’ intellectuele potentieel omdat ze zich niet continu met allerlei inefficiënte (om)wegen moeten banen door de enorme ruis van de stoorfactor die executieve disfunctie heet. Mij lijkt het laatste. Maar heb het onderzoek niet gelezen hoor.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#11
Roze Olifant zei:
Maar worden ze slimmer, of krijgen ze meer toegang tot hun ‘echte’ intellectuele potentieel omdat ze zich niet continu met allerlei inefficiënte (om)wegen moeten banen door de enorme ruis van de stoorfactor die executieve disfunctie heet. Mij lijkt het laatste.
Klik om te vergroten...
Ik maakte van ‘beter cognitief functioneren’ even ‘slimmer worden’ maar er gaat in die vertaalslag de nodige nuance verloren. Mensen met ADHD scoren met meds beter op tests die het cognitieve functioneren meten en mensen zonder ADHD niet, maar cognitief functioneren is natuurlijk breder dan intelligentie en omvat waarschijnlijk ook zaken als executief functioneren, dus je zou best gelijk kunnen hebben. Het verschil zit ‘m waarschijnlijk niet in intelligentie, maar in hoe je daar gebruik van maakt.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Roze Olifant zei:
Nee niet perse, zie de comment van @OtherShore en mijn reactie daarop meer naar boven in dit topic. Dit is precies weer diezelfde hardnekkige mythe. 🙃
Klik om te vergroten...
Oké dé mythe, heb hem ondertussen wel hoor😉
Maar dexamfetamine en methylfenidaat hebben toch vaak een andere uitwerking bij ADHD'ers dan bij niet ADHD'ers of is het allemaal zeer subjectief? Zoals geldt voor alle medicatie en drugs?

Maar de diagnose en stempel ADHD krijgen, daar hoeven zelfs geen medicijnen zoals dexamfetamine en methylfenidaat aan te pas te komen. Want nam tijdens werkweek gedecideerd mijn Rilatine modified release 40mg. Maar los dat ik met stims en andere rc's, drugs ben gestopt, heb ik dit ook met mn voorgeschreven Rilatine gedaan en maanden verder, lijk ik ook best zonder deze medicatie verder te kunnen en te functioneren op mn werk.

Dus omdat ik algeheel gezonder leef door niets meer van stims en andere stuff te nemen, lijk ik ook makkelijk zonder Methylfenidaat te kunnen. Best bizar toch?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nihilist88 zei:
Dus omdat ik algeheel gezonder leef door niets meer van stims en andere stuff te nemen, lijk ik ook makkelijk zonder Methylfenidaat te kunnen. Best bizar toch?
Klik om te vergroten...
Hoezo is dat bizar?
Tuurlijk wordt je minder afhankelijk van adhd medicatie als je goed met je symptomen en jezelf leert om te gaan. Ik heb ook mijn hele schoolcarrière tot aan mijn Master thesis makkelijk zonder gekund… Tot het niet meer ging. Het is een hulpmiddel, geen oplossing.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Hoezo is dat bizar?
Klik om te vergroten...
Omdat ik overtuigd was van de goede en effectieve werking, het deed wat het moest doen, daarom dat ik het wel bizar vind, ook mijn Rilatine achterwege te kunnen laten, zonder terug de nadelen van voor de medicatie te ervaren.
ljuv zei:
Tuurlijk wordt je minder afhankelijk van adhd medicatie als je goed met je symptomen en jezelf leert om te gaan.
Klik om te vergroten...
Ja blijkbaar heeft de stim en consorten-stop, meer voordelen dan verwacht.
ljuv zei:
Ik heb ook mijn hele schoolcarrière tot aan mijn Master thesis makkelijk zonder gekund… Tot het niet meer ging. Het is een hulpmiddel, geen oplossing.
Klik om te vergroten...
Maar jij gebruikte het niet voor ADHD, maar als studeer-middel, dat is toch nog anders e. Dat is hetzelfde als een gamer die uren doorgaat en liters energy drinks drinkt om wakker en alert te blijven?
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nihilist88 zei:
Maar dexamfetamine en methylfenidaat hebben toch vaak een andere uitwerking bij ADHD'ers dan bij niet ADHD'ers of is het allemaal zeer subjectief? Zoals geldt voor alle medicatie en drugs?
Klik om te vergroten...
Vaak wordt het zo gepresenteerd: Iedereen wordt juist druk van stimulantia maar mensen met ADHD niet, die worden er juist rustig van. En dat lijkt dan paradoxaal. Maar eigenlijk is dit een enorme versimpeling van wat er echt gebeurd.

In een lage dosis zorgen stimulantia voor meer focus en alertheid. Je wordt pas ‘druk’ bij een (te) hoge dosis. Mensen met ADHD hebben een gebrek aan focus en alertheid en zijn daardoor druk en afgeleid. Met een beetje extra focus en alertheid worden ze, in eerste instantie, dus minder druk en afgeleid.

Stimulantia hebben dus wel hetzelfde effect (meer focus en alertheid), maar door individuele verschillen net een andere uitwerking. Bij hoge dosissen verdwijnen deze verschillen. Dan worden zowel mensen met als zonder ADHD ‘druk’ van stimulantia, maar dat is eigenlijk een ander soort drukte — een drukte die voorkomt uit overgestimuleerd zijn, niet uit een gebrek aan focus en alertheid.

Het is dus niet zo dat uppers bij mensen met ADHD ineens als downers werken. Zo doen mensen het soms bijna voorkomen en dat is echt niet waar.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#16
OtherShore zei:
Vaak wordt het zo gepresenteerd: Iedereen wordt juist druk van stimulantia maar mensen met ADHD niet, die worden er juist rustig van. En dat lijkt dan paradoxaal. Maar eigenlijk is dit een enorme versimpeling van wat er echt gebeurd.

In een lage dosis zorgen stimulantia voor meer focus en alertheid. Je wordt pas ‘druk’ bij een (te) hoge dosis. Mensen met ADHD hebben een gebrek aan focus en alertheid en zijn daardoor druk en afgeleid. Met een beetje extra focus en alertheid worden ze, in eerste instantie, dus minder druk en afgeleid.

Stimulantia hebben dus wel hetzelfde effect (meer focus en alertheid), maar door individuele verschillen net een andere uitwerking. Bij hoge dosissen verdwijnen deze verschillen. Dan worden zowel mensen met als zonder ADHD ‘druk’ van stimulantia, maar dat is eigenlijk een ander soort drukte — een drukte die voorkomt uit overgestimuleerd zijn, niet uit een gebrek aan focus en alertheid.

Het is dus niet zo dat uppers bij mensen met ADHD ineens als downers werken. Zo doen mensen het soms bijna voorkomen en dat is echt niet waar.
Klik om te vergroten...
Persoonlijk wordt ik niet actiever van een hogere en hogere dosis amfetamines of andere stimulanten. Ik raak afgevlakter en afgevlakter en afgevlakter tot ik uiteindelijk een zombie wordt. Ik wordt ook helemaal niet energiek of strak van hoge dosissen, ik wordt gewoon alleen niet moe en mijn energie raakt niet op bij inspanning.

Ik heb best wel erge ADHD en ik wordt alleen maar rustiger van hoge dosissen stimulanten. En hoe meer ik neem hoe ingetogener ik dus wordt.

Best wel jammer, speed is best wel saai bij me, maar het blijft wel aantrekkelijk omdat ik dan niet overprikkeld en mentaal vermoeid raak
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nihilist88 zei:
Omdat ik overtuigd was van de goede en effectieve werking, het deed wat het moest doen, daarom dat ik het wel bizar vind, ook mijn Rilatine achterwege te kunnen laten, zonder terug de nadelen van voor de medicatie te ervaren.
Klik om te vergroten...
Het hele idee van adhd medicatie is dat het een soort motortje is om je op gang te helpen. Op den duur kun je dat zelf, zeker als je daar in investeert met therapie en werken aan jezelf en je problemen.

Nihilist88 zei:
Ja blijkbaar heeft de stim en consorten-stop, meer voordelen dan verwacht.
Klik om te vergroten...
Joh?
Ik ben eerder verbaasd dat je medicatie werkte naast je stim gebruik/misbruik.

Nihilist88 zei:
Maar jij gebruikte het niet voor ADHD, maar als studeer-middel, dat is toch nog anders e. Dat is hetzelfde als een gamer die uren doorgaat en liters energy drinks drinkt om wakker en alert te blijven?
Klik om te vergroten...
Nee, ik heb wel ADHD, maar pas tijdens mijn master vond ik het nodig medicatie te gebruiken. Overigens niet alleen voor studie: het ging gewoon niet meer.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Het hele idee van adhd medicatie is dat het een soort motortje is om je op gang te helpen. Op den duur kun je dat zelf, zeker als je daar in investeert met therapie en werken aan jezelf en je problemen.
Klik om te vergroten...
Terwijl velen dit rest van hun leven blijven gebruiken.
En ik weet niet hoeveel Methylfenidaat (Rilatine 40mg) en andere ADHD medicatie kost in Nederland, maar hier is dat best prijzig, dikke €30 voor maand (30 capsules).
Dus als ik dan toch bezig ben om terug nr dat punt te gaan, dat ik juist nihil medicatie nam, laat staan drugs en rc's. Wou ik de Rilatine ook proberen achterwege te laten.
ljuv zei:
Joh?
Ik ben eerder verbaasd dat je medicatie werkte naast je stim gebruik/misbruik.
Klik om te vergroten...
Ja dat is indd misschien raar, je zou denken met al die veel meer potente stims, die Rilatine zn werking zou verliezen, maar het deed die ganse periode zn job, opt werk of wanneer ik algeheel hulp bij concentratie en organisatie kon gebruiken.
ljuv zei:
Nee, ik heb wel ADHD, maar pas tijdens mijn master vond ik het nodig medicatie te gebruiken. Overigens niet alleen voor studie: het ging gewoon niet meer.
Klik om te vergroten...
Ah oké, mijn excuses voor het verkeerd te bb begrepen.
Kan ik geloven, dat die combinatie ADHD, ferme studies en mogelijk nog meer, tijdelijk die Methylfenidaat of andere ADHD medicatie een welgekomen hulpmiddel was.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ape zei:
Ik raak afgevlakter en afgevlakter en afgevlakter tot ik uiteindelijk een zombie wordt.
Klik om te vergroten...
Mensen met ADHD beschrijven het effect van stimulantia vaak als een soort uitgevlakt of afgevlakt raken. Als je normale toestand er één is van vrij extreme hyperactiviteit en afgeleid zijn kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik merk dat zelf ook. Zo’n gevoel van ineens helemaal leeg zijn.

Ape zei:
Ik wordt ook helemaal niet energiek of strak van hoge dosissen, ik wordt gewoon alleen niet moe en mijn energie raakt niet op bij inspanning.
Klik om te vergroten...
Hier maak ik uit op dat je wel degelijk energie krijgt van stimulantia. Verder hou je natuurlijk altijd individuele verschillen. Wel of niet ADHD is niet de enige factor die hier een rol speelt.

Ik probeerde alleen maar te zeggen dat het effect van stimulantia bij mensen met ADHD en zonder niet fundamenteel anders is, met de nadruk op ‘fundamenteel’ 😅 Een beetje anders is het natuurlijk wel.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#20
OtherShore zei:
Mensen met ADHD beschrijven het effect van stimulantia vaak als een soort uitgevlakt of afgevlakt raken. Als je normale toestand er één is van vrij extreme hyperactiviteit en afgeleid zijn kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik merk dat zelf ook. Zo’n gevoel van ineens helemaal leeg zijn.


Hier maak ik uit op dat je wel degelijk energie krijgt van stimulantia. Verder hou je natuurlijk altijd individuele verschillen. Wel of niet ADHD is niet de enige factor die hier een rol speelt.

Ik probeerde alleen maar te zeggen dat het effect van stimulantia bij mensen met ADHD en zonder niet fundamenteel anders is, met de nadruk op ‘fundamenteel’ 😅 Een beetje anders is het natuurlijk wel.
Klik om te vergroten...
Nee niet energiek, ik blijf wakker en als het moet kan ik de hele avond dansen maar net zo goed chillen. Ik denk wel dat er een fundamenteel verschil is en niet alleen een achterstand. Ik kom nooit op het zelfde niveau als een niet adhder, hoe veel ik ook gebruik.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."