Misschien. Er zijn wel wat sterke verschillende meningen over, ook onder geleerden. Ik laat het nu maar in het midden. Het zou misschien kunnen.
Hoe kom je hierbij? Bij mijn weten is wel degelijk vrij structureel aangetoond dat er bij ADHD verschillen in de hersenen zijn t.o.v. geen ADHD (ik meen zelfs verschillen tussen ADHD en ADD, maar weet dat niet zeker, ben niet up to date met dit type onderzoek).
Maar juist het hele gegeven dat de aanleg van de hersenen anders is, is waarom dit een neurobiologische ontwikkelingsstoornis wordt genoemd (dus een stoornis van de hersenen), een neurodivergentie, geen psychologische aandoening - hoewel die in het grote merendeel van de gevallen sad genoeg ook present zijn/ontstaan (angststoornissen, depressie, slaapstoornissen, etc.). Tevens de reden waarom het zo cruciaal is voor diagnose dat het in de kindertijd al aanwezig was; je wordt ermee geboren. Het mechanisme rond stoornissen van neurotransmitter-niveaus en de betrokkenheid van verschillende hersendelen zijn complex, en de psychiatrische wetenschap is hier nog wel even mee bezig. Als ze het ooit helemaal ontrafelen⊠het is zo ingewikkeld.
Dat je hierboven zegt dat dingen wel aantoonbaar zouden zijn voor ASS en niet voor ADHD, kan best uit een bepaald onderzoek blijken, afhankelijk van wat ze onderzocht hebben, maar dit extrapoleren naar het algemeen zou vrij bijzonder zijn, aangezien beide stoornissen héél veel overlap hebben, nog veel vaker dan ze eerst dachten comborbide zijn en in de praktijk ontzettend vaak beide in dezelfde families voorkomen. De mutatie die voor een verstoorde hersenontwikkeling in de vorm van ASS of ADHD zorgt ligt zeer vermoedelijk dan ook op hetzelfde gen.
Oké, de reden dat ik hier nu nog op reageer (ik was een beetje rond aan het zoeken naar info), betreft een stukje persoonlijke context - sorry voor de off-topic, maar het is hier misschien relevant.
Afgelopen woensdag heb ik na een uitgebreid diagnostisch traject de officiële diagnose ADHD-I/ADD gekregen.
Ikzelf en mijn directe omgeving wisten dit zelf officieus al jaren (heb er ook al jaren medicatie voorâŠ), maar het was altijd een âwaarschijnlijk/misschienâ, nu heb ik het laten onderzoeken om gerichtere behandeling te krijgen en betere monitoring en instelling van de medicatie door een psychiater (vs. de huisarts die er niks van weet). Was nog best even spannend, want die kindertijd telt dus echt zwaar mee. De diagnostiek op papier houdt i.m.o. nog steeds te weinig rekening met maskeer-aspecten (vrouw zijn, intelligentie, (een) zeer gestructureerde ouder(s)), maar bij mij kwam het er uiteindelijk alsnog heel duidelijk uit.
De psycholoog die het onderzoek afnam vertelde dat lang niet iedereen die het traject doorloopt de diagnose krijgt. Ze houden toch wel met het nodige rekening, en er worden meerdere personen die dichtbij je staan meegenomen in de diagnostiek. Ik had het serieus moeilijk gevonden dit onderzoek te âcheatenâ, als ik dat had gewild. En ik weet shit, want ik ben zelf van achtergrond psycholoog. (Had me weliswaar van tevoren zo min mogelijk in deze specifieke diagnostiek verdiept om het zo zuiver mogelijk te houden.) Maar ik schrok zelfs een beetje van mijn torenhoge inattentiveness-score in volwassenheid. Ik wist natuurlijk dat dit mijn hoofdprobleem is (prioriteren, task initiation, uitstellen, paralyse) maar dit was echt héél hoog (en hyperactiviteit/impulsiviteit erg laag, die verwachtte ik ook niet hoog, maar wel hoger dan ze uitkwamen). Maar die I-score⊠holy shit, en dat dus al op medicatie.
@Mindless, nu ik zelf de diagnose daadwerkelijk heb, zal ik de komende weken eens in de literatuur kijken wat nu daadwerkelijk de state of the art is rondom het neuropsychologische/neurobiologische aspect van AD(H)D. Ik ben hier zelf ook wel benieuwd naar, zeker omdat het bij mij dus nĂet echt familiaal lijkt. (Mijn vader heeft trekjes, maar lang niet tot op diagnose-level en ook minder rondom het echte executieve functioneren.) Ik heb echter zuurstoftekort gehad bij mijn geboorte, dus ik kan in theorie tot de paar procent behoren die het daardoor heeft gekregen. Mocht ik iets nieuws ontdekken, hoor je het. đ
Maar dat ADHD en dus ook daaronder vallend ook ADHD-I/ADD minder serieus genomen wordt dan autisme (ik zeg niet dat jij dit hier doet, maar je straalt het wel vaak een beetje uit in je berichten), moet echt ophouden.
Ik kan niet eens uitleggen hoeveel ik hier primair en secundair (extreem lage zelfwaarde) onder heb geleden, en nog steeds doe. Met name omdat het van kinds af aan - ondanks problemen die ik toen al had - tot nu, pas op mân 37e, niet is gezien/erkend, o.a. omdat ik op maatschappelijk vlak voor de buitenwereld juist âhigh functioningâ was, tot PhD aan toe⊠Met de nadruk op was, want dit is uiteindelijk helaas ten koste van mân mentale en fysieke gezondheid gegaan, en een significant deel van mijn leven. Ik weet ook niet in hoeverre ik die schade nog deels om kan buigen.
ADD (ik spreek nu dan even over âmijnâ vorm, maar dit geldt ook voor de klassieke gecombineerde vorm) is VEEL meer dan wat de naam zegt. Ja, tuurlijk, het is een concentratiedysregulatiestoornis. Maar dat gaat veel verder dan het klinkt. Dit beĂŻnvloedt je hele functioneren, in mijn geval op bijna alle levensgebieden.
Ik zou graag iedereen die meent dat dit iets is dat verzonnen of overdreven wordt uit willen nodigen om een week ofzo mee te kijken in mijn hersenen.
Kon dat maar. :â)
Keep you update about the literature, als ik iets boeiends vind. đ Ik weet dat dit een redelijk gedateerde post van je was, maar misschien ben je (nog steeds) geĂŻnteresseerd om je sceptisisme uit te dagen?
BTW: Ik heb meerdere neurologische âconditiesâ, waaronder synesthesie. Uit onderzoek blijkt dat dit significant correleert met ADHD, zie o.a.
https://neurolaunch.com/synesthesia-adhd/ (en ook zeker met ASS, daar is online ook van alles over te vinden). Ik heb ook migraine, ook daarvan zijn links aangetoond met o.a. ADHD - dit wist ik tot voor kort zelf trouwens niet eens. Zie:
https://www.additudemag.com/migraines-and-adhd-headaches-symptoms-treatments/amp/. Ergens is dat allemaal best logisch. Het zijn stuk voor stuk neurologische stoornissen/afwijkingen. En als je brein in de ontwikkeling afwijkt, behoeft het niet erg hogere wiskunde om te kunnen bedenken dat de kans dat die afwijkingen zich vrij breed kunnen presenteren erg hoog is.