#1
Geen gekkigheidals ik moet werken
Geen gekkigheidals ik moet werken
Zeker wel. Antipsychotica voor overprikkeling. Risperidon en aripiprazol worden veel gebruikt.Zou er voor asperger geen medicatie bestaan?![]()
Je zal er zeker wel van gaan werken 🤪Geen gekkigheid als ik moet werken
Werkt dexamfetamine en methylfenidaat, bij niet-ADHD-patiënten, juist niet stimulerend en oppeppend en met meer nadelige effecten? Daar het bij ADHD'ers juist rust en organisatie in het hoofd brengt.Hallo forum, ik vroeg mij zojuist even af hoe het voelt voor mensen om dexamfetamine, methylfenidaat etc te gebruiken wanneer zij geen adhd hebben.
Zowel mensen met en zonder ADHD kunnen zich beter focussen en beter werken/studeren right?
Wat zijn dan de verschillen?
Ik slik het ook , vroeger als kind van 12-14/15 heb ik t het medisch geslikt, toen mee gestopt want dacht ik het niet nodig meer had . Toen het uitging met mijn vriendin weer begonnen met slikken om weer structuur terug te krijgen in bepaalde dingen. Weer gestopt na een paar weken en nu ik op school zit weer begonnen ermee omdat ik anders niet vooruit kom. Door 1.5-2 jaar niet op school te hebben gezeten en altijd maar lang leve de lol heb geleefd , denk hierbij aan drugs gebruiken veel dagjes weg ps mijn drugs gebruik is volledig onder controle dus no worries . Maar terug op mn citaat wanneer ik methylphenidaat slik komen de antwoorden op alles zo uit mij en alle info die ik binnen krijg blijft plakken dus ik wordt en wel een stuk slimmer van in mijn mening of dat komt door de thought acceleration and thought organization bijv. Hopelijk is de tekst een beetje te begrijpen 😂 zie graag een antwoord terugJe wordt er alleen niet slimmer van.
Ik snap je en goede vraag. Wat ik hierboven zei klopte niet helemaal. Mensen met ADHD worden wel slimmer van ADHD medicatie. Met medicatie op scoren ze bijvoorbeeld hoger op intelligentietests. Voor mensen zonder ADHD geldt dit niet. Die scoren met ADHD medicatie ongeveer hetzelfde. Natuurlijk krijgen ze wel een boost van de ADHD medicatie, maar daar gaan ze alleen harder van werken, niet slimmer.ik wordt en wel een stuk slimmer van in mijn mening of dat komt door de thought acceleration and thought organization bijv. Hopelijk is de tekst een beetje te begrijpen 😂
Klopt weinig onderzoek en het onderzoek wat er is lopen de takken nog er ver uit mekaar zoals met een hele hoop dingen…Ik snap je en goede vraag. Wat ik hierboven zei klopte niet helemaal. Mensen met ADHD worden wel slimmer van ADHD medicatie. Met medicatie op scoren ze bijvoorbeeld hoger op intelligentietests. Voor mensen zonder ADHD geldt dit niet. Die scoren met ADHD medicatie ongeveer hetzelfde. Natuurlijk krijgen ze wel een boost van de ADHD medicatie, maar daar gaan ze alleen harder van werken, niet slimmer.
Ik moet wel zeggen dat er over dit onderwerp niet veel onderzoek is, dus waarschijnlijk is het nog te vroeg voor echt harde conclusies.
Werkt dexamfetamine en methylfenidaat, bij niet-ADHD-patiënten, juist niet stimulerend en oppeppend en met meer nadelige effecten? Daar het bij ADHD'ers juist rust en organisatie in het hoofd brengt..
Ik snap je en goede vraag. Wat ik hierboven zei klopte niet helemaal. Mensen met ADHD worden wel slimmer van ADHD medicatie. Met medicatie op scoren ze bijvoorbeeld hoger op intelligentietests. Voor mensen zonder ADHD geldt dit niet. Die scoren met ADHD medicatie ongeveer hetzelfde. Natuurlijk krijgen ze wel een boost van de ADHD medicatie, maar daar gaan ze alleen harder van werken, niet slimmer.
Ik moet wel zeggen dat er over dit onderwerp niet veel onderzoek is, dus waarschijnlijk is het nog te vroeg voor echt harde conclusies.
Ik maakte van ‘beter cognitief functioneren’ even ‘slimmer worden’ maar er gaat in die vertaalslag de nodige nuance verloren. Mensen met ADHD scoren met meds beter op tests die het cognitieve functioneren meten en mensen zonder ADHD niet, maar cognitief functioneren is natuurlijk breder dan intelligentie en omvat waarschijnlijk ook zaken als executief functioneren, dus je zou best gelijk kunnen hebben. Het verschil zit ‘m waarschijnlijk niet in intelligentie, maar in hoe je daar gebruik van maakt.Maar worden ze slimmer, of krijgen ze meer toegang tot hun ‘echte’ intellectuele potentieel omdat ze zich niet continu met allerlei inefficiënte (om)wegen moeten banen door de enorme ruis van de stoorfactor die executieve disfunctie heet. Mij lijkt het laatste.
Oké dé mythe, heb hem ondertussen wel hoor😉Nee niet perse, zie de comment van @OtherShore en mijn reactie daarop meer naar boven in dit topic. Dit is precies weer diezelfde hardnekkige mythe. 🙃
Hoezo is dat bizar?Dus omdat ik algeheel gezonder leef door niets meer van stims en andere stuff te nemen, lijk ik ook makkelijk zonder Methylfenidaat te kunnen. Best bizar toch?
Omdat ik overtuigd was van de goede en effectieve werking, het deed wat het moest doen, daarom dat ik het wel bizar vind, ook mijn Rilatine achterwege te kunnen laten, zonder terug de nadelen van voor de medicatie te ervaren.Hoezo is dat bizar?
Ja blijkbaar heeft de stim en consorten-stop, meer voordelen dan verwacht.Tuurlijk wordt je minder afhankelijk van adhd medicatie als je goed met je symptomen en jezelf leert om te gaan.
Maar jij gebruikte het niet voor ADHD, maar als studeer-middel, dat is toch nog anders e. Dat is hetzelfde als een gamer die uren doorgaat en liters energy drinks drinkt om wakker en alert te blijven?Ik heb ook mijn hele schoolcarrière tot aan mijn Master thesis makkelijk zonder gekund… Tot het niet meer ging. Het is een hulpmiddel, geen oplossing.
Vaak wordt het zo gepresenteerd: Iedereen wordt juist druk van stimulantia maar mensen met ADHD niet, die worden er juist rustig van. En dat lijkt dan paradoxaal. Maar eigenlijk is dit een enorme versimpeling van wat er echt gebeurd.Maar dexamfetamine en methylfenidaat hebben toch vaak een andere uitwerking bij ADHD'ers dan bij niet ADHD'ers of is het allemaal zeer subjectief? Zoals geldt voor alle medicatie en drugs?
Persoonlijk wordt ik niet actiever van een hogere en hogere dosis amfetamines of andere stimulanten. Ik raak afgevlakter en afgevlakter en afgevlakter tot ik uiteindelijk een zombie wordt. Ik wordt ook helemaal niet energiek of strak van hoge dosissen, ik wordt gewoon alleen niet moe en mijn energie raakt niet op bij inspanning.Vaak wordt het zo gepresenteerd: Iedereen wordt juist druk van stimulantia maar mensen met ADHD niet, die worden er juist rustig van. En dat lijkt dan paradoxaal. Maar eigenlijk is dit een enorme versimpeling van wat er echt gebeurd.
In een lage dosis zorgen stimulantia voor meer focus en alertheid. Je wordt pas ‘druk’ bij een (te) hoge dosis. Mensen met ADHD hebben een gebrek aan focus en alertheid en zijn daardoor druk en afgeleid. Met een beetje extra focus en alertheid worden ze, in eerste instantie, dus minder druk en afgeleid.
Stimulantia hebben dus wel hetzelfde effect (meer focus en alertheid), maar door individuele verschillen net een andere uitwerking. Bij hoge dosissen verdwijnen deze verschillen. Dan worden zowel mensen met als zonder ADHD ‘druk’ van stimulantia, maar dat is eigenlijk een ander soort drukte — een drukte die voorkomt uit overgestimuleerd zijn, niet uit een gebrek aan focus en alertheid.
Het is dus niet zo dat uppers bij mensen met ADHD ineens als downers werken. Zo doen mensen het soms bijna voorkomen en dat is echt niet waar.
Het hele idee van adhd medicatie is dat het een soort motortje is om je op gang te helpen. Op den duur kun je dat zelf, zeker als je daar in investeert met therapie en werken aan jezelf en je problemen.Omdat ik overtuigd was van de goede en effectieve werking, het deed wat het moest doen, daarom dat ik het wel bizar vind, ook mijn Rilatine achterwege te kunnen laten, zonder terug de nadelen van voor de medicatie te ervaren.
Joh?Ja blijkbaar heeft de stim en consorten-stop, meer voordelen dan verwacht.
Nee, ik heb wel ADHD, maar pas tijdens mijn master vond ik het nodig medicatie te gebruiken. Overigens niet alleen voor studie: het ging gewoon niet meer.Maar jij gebruikte het niet voor ADHD, maar als studeer-middel, dat is toch nog anders e. Dat is hetzelfde als een gamer die uren doorgaat en liters energy drinks drinkt om wakker en alert te blijven?
Terwijl velen dit rest van hun leven blijven gebruiken.Het hele idee van adhd medicatie is dat het een soort motortje is om je op gang te helpen. Op den duur kun je dat zelf, zeker als je daar in investeert met therapie en werken aan jezelf en je problemen.
Ja dat is indd misschien raar, je zou denken met al die veel meer potente stims, die Rilatine zn werking zou verliezen, maar het deed die ganse periode zn job, opt werk of wanneer ik algeheel hulp bij concentratie en organisatie kon gebruiken.Joh?
Ik ben eerder verbaasd dat je medicatie werkte naast je stim gebruik/misbruik.
Ah oké, mijn excuses voor het verkeerd te bb begrepen.Nee, ik heb wel ADHD, maar pas tijdens mijn master vond ik het nodig medicatie te gebruiken. Overigens niet alleen voor studie: het ging gewoon niet meer.
Mensen met ADHD beschrijven het effect van stimulantia vaak als een soort uitgevlakt of afgevlakt raken. Als je normale toestand er één is van vrij extreme hyperactiviteit en afgeleid zijn kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik merk dat zelf ook. Zo’n gevoel van ineens helemaal leeg zijn.Ik raak afgevlakter en afgevlakter en afgevlakter tot ik uiteindelijk een zombie wordt.
Hier maak ik uit op dat je wel degelijk energie krijgt van stimulantia. Verder hou je natuurlijk altijd individuele verschillen. Wel of niet ADHD is niet de enige factor die hier een rol speelt.Ik wordt ook helemaal niet energiek of strak van hoge dosissen, ik wordt gewoon alleen niet moe en mijn energie raakt niet op bij inspanning.
Nee niet energiek, ik blijf wakker en als het moet kan ik de hele avond dansen maar net zo goed chillen. Ik denk wel dat er een fundamenteel verschil is en niet alleen een achterstand. Ik kom nooit op het zelfde niveau als een niet adhder, hoe veel ik ook gebruik.Mensen met ADHD beschrijven het effect van stimulantia vaak als een soort uitgevlakt of afgevlakt raken. Als je normale toestand er één is van vrij extreme hyperactiviteit en afgeleid zijn kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik merk dat zelf ook. Zo’n gevoel van ineens helemaal leeg zijn.
Hier maak ik uit op dat je wel degelijk energie krijgt van stimulantia. Verder hou je natuurlijk altijd individuele verschillen. Wel of niet ADHD is niet de enige factor die hier een rol speelt.
Ik probeerde alleen maar te zeggen dat het effect van stimulantia bij mensen met ADHD en zonder niet fundamenteel anders is, met de nadruk op ‘fundamenteel’ 😅 Een beetje anders is het natuurlijk wel.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."