#1
Even heel kort een functioneel antwoord voor als je echt af wilt bouwen naar 0: https://www.taperingstrip.nl/Hallo, ik ben er zo één die vaak onverklaarbare slaapproblemen heeft. Aanvankelijk in periodes. Die waren dan zo heftig dat ik na een slapeloze nacht (letterlijk slapeloos: volledig doorwaakte nacht) in een soort deadlock-situatie belandde. Mijn lichaam werd dan zo gestresst en uitgeput dat ik de volgende nacht ook niet meer kon slapen. Van de huisarts kreeg ik hiervoor eerst zolpidem. Dit zorgde ervoor dat ik weer uit zo'n deadlock kon komen en vaak ook weer uit zo'n periode van slecht slapen. Meestal gebruikte ik dan eerst een hele en wanneer ik uit het kritieke punt was gekomen, nog een paar keer een halve of een kwartpilletje. Maar de slapeloze periodes kwamen vaker en ik had de zolpidem steeds vaker nodig. Begin oktober afgelopen jaar werkte zolpidem niet meer om me uit een deadlock te halen, want het gaf me nog maar 3 uur slaap per nacht en dan kon ik de hele nacht niet meer in slaap vallen en was ik de volgende dag nog steeds helemaal kapot en uitgeput. Toen ik in wanhoop naar de huisarts ging, heeft deze mij quetiapine voorgeschreven. Tabletje van 25 mg voor de nacht. Dat heeft me toen uit de deadlock gehaald. Ik moest het alleen wel een week slikken van de huisarts. Daarna kon ik er met behulp van een paar dagen een halve zolpidem-pil weer vanaf komen. Maar in december herhaalde het zich. Opnieuw kon zolpidem mij niet meer redden en nu hielp 25 mg quetiapine mij ook niet meer. Toen moest ik van de huisarts maar 50 mg nemen. Dat hielp wel. Maar ik heb er vervolgens nooit meer vanaf kunnen komen. De bijwerkingen namen na verloop van tijd wel af. Ook ging ik naar 25 mg, maar daar bleef ik op, want ik had toen geen kleinere of deelbare pilletjes en stoppen was onmogelijk.
Ik heb in de afgelopen tijd (vanaf januari) verschillende afbouwpogingen gedaan. Zo heb ik pilletjes gekregen van 12,5 mg quetiapine die wel deelbaar zijn. En zo heb ik dus, via 12,5 mg en 6,25 mg kunnen afbouwen naar ruim 3 mg per nacht. Maar toen ik van 3 mg naar nul ging, ging het mis. Ik sliep de eerste twee nachten nog wel in, maar ik sliep heel licht en onrustig en in de tweede helft van de nacht nog slechter. Overdag was ik brak door het slaaptekort. Vanaf de derde nacht lukte het niet meer. Eerst nog 6,25 mg ertegenaan gegooid, wat één keer hielp, maar de volgende nacht hielp dat ook niet meer. Binnen de kortste keren zat ik weer in een deadlock en daardoor al snel weer terug op 50 mg en was weken aan afbouwen verloren gegaan. Ik had namelijk al een week op 3 mg gezeten en dat ging goed, de bijwerkingen waren verwaarloosbaar. Inmiddels alweer een mislukte afbouwpoging verder. Ik heb al twee weken een trillend ooglid linksboven, dus volgens mij ga ik er neurologisch ook helemaal kapot aan. En nu sinds weer aan de 50 mg, want ik zat weer helemaal vast in totale slapeloosheid en uitputting. Ik weet niet meer hoe ik ooit van dit middel afkom, want de meeste ontwenningsverschijnselen kan ik wel handelen, maar slapeloosheid niet. Dat krijgt mij altijd zó in de tang dat ik alleen nog kan worden gered door weer quetiapine in een (voor mij) hoge dosis van 50 mg te nemen. Wie kan mij helpen? Zelfs het verschil tussen 3 mg en 0 is nog te groot...