Nog nooit van gehoord. Maar sinds een zeer negatieve ervaring met Aripiprazol weiger ik alle antipsychotica.
Zat lange tijd op 20mg door "een foutje" van de psychiater die het later verlaagde naar 2.5mg en heb nog altijd side effects, 2 jaar later.
Een foutje??? Wtf... hoe dan? Dat is echt schrijnend! Kan je daar niet een schadevergoeding voor krijgen of zo? Kan me niet voorstellen dat een arts daar gewoon mee weg kan komen.
Clozapine is een soort van "last resort"-medicijn. 't Is een middel dat uitsluitend in een klinische setting voorgeschreven wordt. Je bloedwaardes moeten ook nauw in de gaten gehouden worden en het heeft heel veel vervelende bijwerkingen, maar het werkt kennelijk wel voor veel mensen. Qua heftigheid is het denk ik het best te vergelijken met niet-selectieve MAO-remmers, zoals tranylcypromine. 't Is volgens mij het laatste medicijn dat ingezet wordt, voordat ze overgaan op ECT (electroconvulsietherapie) of rTMS (repetitieve transcraniële magnetische stimulatie), of ze combineren het zelfs. Kortom: clozapine is geen speelgoed.
Ik zie dat je wel clotiapine gehad hebt. Ik dacht eerst dat het een typo was en je clozapine bedoelde, maar kennelijk is dat ook weer iets anders, maar is het structureel wel verwant eraan. Had daar nog nooit van gehoord, in ieder geval. Je bent zelf bipolair, toch? Is dat ook waarvoor je antipsychotica hebt moeten slikken?
Maar jij precies ook niet?
Neen, ik kom er niet voor in aanmerking. Ik had wel dus gevraagd of tranylcypromine misschien een optie was, maar daarvoor moet je ook een heel strict dieet volgen en aangezien ik al Anorexia Nervosa heb om mee te dealen, gaat dat 'm niet worden. Het is gelukkig ook niet meer nodig inmiddels.
Zie dat je goed reageert op Vyvanse. Heb je ervaring met 2-FMA en zijn ze vergelijkbaar?
Hahaha ja, lisdexamfetamine is echt mijn lifesaver geweest. Heb geen ervaring met 2-FMA, maar ik heb inderdaad vaak gelezen dat men het geschikt zou vinden voor functioneel gebruik. Hoop dat ik het nog eens kan bestellen, voordat het illegaal is.