Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelke medicijnen heb jij op voorschrift gehad?

Welke medicijnen heb jij op voorschrift gehad?

69 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zweevteev zei:
Jeetje, met zo'n waslijst verbaast het me dat je clozapine nog niet gehad hebt.
Klik om te vergroten...
Nog nooit van gehoord. Maar sinds een zeer negatieve ervaring met Aripiprazol weiger ik alle antipsychotica.
Zat lange tijd op 20mg door "een foutje" van de psychiater die het later verlaagde naar 2.5mg en heb nog altijd side effects, 2 jaar later.

Maar jij precies ook niet?

Zie dat je goed reageert op Vyvanse. Heb je ervaring met 2-FMA en zijn ze vergelijkbaar?
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#2
Snuffelaar zei:
Nog nooit van gehoord. Maar sinds een zeer negatieve ervaring met Aripiprazol weiger ik alle antipsychotica.
Zat lange tijd op 20mg door "een foutje" van de psychiater die het later verlaagde naar 2.5mg en heb nog altijd side effects, 2 jaar later.
Klik om te vergroten...
Een foutje??? Wtf... hoe dan? Dat is echt schrijnend! Kan je daar niet een schadevergoeding voor krijgen of zo? Kan me niet voorstellen dat een arts daar gewoon mee weg kan komen.

Clozapine is een soort van "last resort"-medicijn. 't Is een middel dat uitsluitend in een klinische setting voorgeschreven wordt. Je bloedwaardes moeten ook nauw in de gaten gehouden worden en het heeft heel veel vervelende bijwerkingen, maar het werkt kennelijk wel voor veel mensen. Qua heftigheid is het denk ik het best te vergelijken met niet-selectieve MAO-remmers, zoals tranylcypromine. 't Is volgens mij het laatste medicijn dat ingezet wordt, voordat ze overgaan op ECT (electroconvulsietherapie) of rTMS (repetitieve transcraniële magnetische stimulatie), of ze combineren het zelfs. Kortom: clozapine is geen speelgoed.

Ik zie dat je wel clotiapine gehad hebt. Ik dacht eerst dat het een typo was en je clozapine bedoelde, maar kennelijk is dat ook weer iets anders, maar is het structureel wel verwant eraan. Had daar nog nooit van gehoord, in ieder geval. Je bent zelf bipolair, toch? Is dat ook waarvoor je antipsychotica hebt moeten slikken?

Snuffelaar zei:
Maar jij precies ook niet?
Klik om te vergroten...
Neen, ik kom er niet voor in aanmerking. Ik had wel dus gevraagd of tranylcypromine misschien een optie was, maar daarvoor moet je ook een heel strict dieet volgen en aangezien ik al Anorexia Nervosa heb om mee te dealen, gaat dat 'm niet worden. Het is gelukkig ook niet meer nodig inmiddels.

Snuffelaar zei:
Zie dat je goed reageert op Vyvanse. Heb je ervaring met 2-FMA en zijn ze vergelijkbaar?
Klik om te vergroten...
Hahaha ja, lisdexamfetamine is echt mijn lifesaver geweest. Heb geen ervaring met 2-FMA, maar ik heb inderdaad vaak gelezen dat men het geschikt zou vinden voor functioneel gebruik. Hoop dat ik het nog eens kan bestellen, voordat het illegaal is.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zweevteev zei:
't Is volgens mij het laatste medicijn dat ingezet wordt, voordat ze overgaan op ECT (electroconvulsietherapie) of rTMS (repetitieve transcraniële magnetische stimulatie), of ze combineren het zelfs.
Klik om te vergroten...
Volgensmij alleen als je ECT krijgt voor schizofrenie. Ik heb ECT gehad voor depressie en daar waren de laatst in te zetten medicijnen Nortrilen gecombineerd met Lithium. En dat vond ik geen pretje, zowel die medicatie niet en de ECT ook niet. Heb er nog ontzettend veel bijwerkingen van die niet zijn weggetrokken😕
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Zweevteev ik kreeg clozapine 5mg om rustig te worden in de avond ipv benzo en in de ochten wellbutrin xl 300mg
b
butterfreeLid
01-01-2024, 00:00
#5
2 jaar geleden voor een maand quetiapine 25mg voorgeschreven gekregen vanwege slaapproblemen en emotieregulatieproblemen. Als slaapmiddel werkte het zeker goed (ik sliep 12 uur per nacht minimum), maar ik werd er echt een zombie van. Echt een soort lege huls van mezelf.

Rond maart dit jaar had ik ook een week niet geslapen vanwege enorme stress, mijn huisarts schreef toen temazepam 10mg voor, voor 2 weken dagelijks.

Sinds april dit jaar heb ik elke maand oxazepam 10mg voorgeschreven gekregen van de psychiater bij de crisisdienst. 1 maal daags als het nodig is. Het werkt geweldig tegen paniekaanvallen, maar het ontwennen nu is echt vreselijk. Zoals bekend, krijg je de klachten 10 keer zo erg terug. Ik kan het nu een stuk beter aan dan een aantal maanden geleden gelukkig, en ik kan inzien dat dit puur lichamelijke afhankelijkheid is, maar fijn is anders. Ik wil weer wat kunnen doen.

Volgende week ga ik met de psychiater praten over bupropion. Hopelijk ondersteunt het mijn herstel en de therapie die ik krijg (los van de benzo afkick uiteraard).
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Snuffelaar zei:
Nog nooit van gehoord. Maar sinds een zeer negatieve ervaring met Aripiprazol weiger ik alle antipsychotica.
Zat lange tijd op 20mg door "een foutje" van de psychiater die het later verlaagde naar 2.5mg en heb nog altijd side effects, 2 jaar later.
Klik om te vergroten...

Pffff wtf ouwe. Wat een fout. Sterkte hiermee joh!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
MR_CHIP zei:
@Zweevteev ik kreeg clozapine 5mg om rustig te worden in de avond ipv benzo en in de ochten wellbutrin xl 300mg
Klik om te vergroten...
Heb je er baat bij? ‘s Ochtends up en ‘s avonds down…
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#8
dupont zei:
Heb je er baat bij? ‘s Ochtends up en ‘s avonds down…
Klik om te vergroten...
ik slik geen medicatie meer ,maar dat was een hell
Z
ZeepbellekeLid
01-01-2024, 00:00
#9
kuromi zei:
2 jaar geleden voor een maand quetiapine 25mg voorgeschreven gekregen vanwege slaapproblemen en emotieregulatieproblemen. Als slaapmiddel werkte het zeker goed (ik sliep 12 uur per nacht minimum), maar ik werd er echt een zombie van. Echt een soort lege huls van mezelf.

Rond maart dit jaar had ik ook een week niet geslapen vanwege enorme stress, mijn huisarts schreef toen temazepam 10mg voor, voor 2 weken dagelijks.

Sinds april dit jaar heb ik elke maand oxazepam 10mg voorgeschreven gekregen van de psychiater bij de crisisdienst. 1 maal daags als het nodig is. Het werkt geweldig tegen paniekaanvallen, maar het ontwennen nu is echt vreselijk. Zoals bekend, krijg je de klachten 10 keer zo erg terug. Ik kan het nu een stuk beter aan dan een aantal maanden geleden gelukkig, en ik kan inzien dat dit puur lichamelijke afhankelijkheid is, maar fijn is anders. Ik wil weer wat kunnen doen.

Volgende week ga ik met de psychiater praten over bupropion. Hopelijk ondersteunt het mijn herstel en de therapie die ik krijg (los van de benzo afkick uiteraard).
Klik om te vergroten...
Been there. T wordt weer beter. Sterkte.
V
VlamingLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb jammer genoeg veel en veel te gemakkelijk aan alle soorten narcotica medicatie geraakt allemaal via schrijfgrage artsen en psychiaters.

8 jaar zwaar verslaafd geweest aan benzos en pijnstillers. Nu gelukkig bijna 2 j clean van alles.

Ik kreeg dozen en potten Xanax 2mg, Rivotril 2mg, Tranxene 50 mg, Valium 10mg, Bromazepam 12 mg, flinitrazepam1mg etc...Voor pijnstillers Oramorph 30mg, Ms contin 100mg, Palladone 24mg, Oxynorm 20mg, OxyContin 80mg, fentanyl pleisters van elke sterkte meest de 100ug....

Ik wil wel duidelijk aangegeven natuurlijk niet van 1 arts of psych ik deed aan dokter shoppen . Dit ligt nu in het verleden en ben er zeker niet fier op !! Nu is het allemaal veel strenger geworden ook met elektronische voorschriften dezer dagen en dat apothekers nu ook veel data kunnen checken.

Ben blij dat dit allemaal achter de rug is.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#11
Vlaming zei:
Ik kreeg dozen en potten Xanax 2mg, Rivotril 2mg, Tranxene 50 mg, Valium 10mg, Bromazepam 12 mg, flinitrazepam1mg etc...Voor pijnstillers Oramorph 30mg, Ms contin 100mg, Palladone 24mg, Oxynorm 20mg, OxyContin 80mg, fentanyl pleisters van elke sterkte meest de 100ug....
Klik om te vergroten...
Jeeeeezus, wat een verzameling zeg... Wat zijn je klachten geweest dat je initieel benzodiazepines en pijnstillers voorgeschreven kreeg? Vanaf welk moment besefte je je dat je het eigenlijk deed voor de roes en dat het zeker niet meer medicinaal was? Als dit allemaal door één arts/psychiater voorgeschreven was, dan moest die zo snel mogelijk van diens authoriteit ontdaan worden, maar zelfs met veel verschillende huisartsen waar je dit dan van kreeg, vind ik dit wel echt heel erg heftig, zeker wanneer je je bedenkt dat sommige mensen helemaal niks krijgen, terwijl ze het op dat moment echt nodig hebben. Mensen manipuleren vanuit een drugsverslaving wordt steeds makkelijker des te langer je verslaafd bent; als een junk iets wil, dat zal die het krijgen ook (absolutely been and done that, nog steeds zelfs, het is niet voor niets dat ik nu promethazine wist te krijgen, wetende dat het een anticholinerge werking heeft, wat nou toevallig iets blijkt te zijn waar ik verslaafd aan ben), maar ik kan me gewoon echt niks voorstellen bij dat iemand een arts ervan weet te overtuigen om 100μg fentanyl voor te schrijven, terwijl het niet zou komen door ernstig lichamelijk letsel o.i.d. Niet dat ik beweer dat dat bij jou per se het geval is hoor, het is vandaar dat ik vraag hoe het voorschrijven van opioïden begon, want dat überhaupt krijgen, op wat voor dosis dan ook, zonder dat er lichamelijk iets aan de hand is, kan ik me al helemaal niet voorstellen. Wat voor een arts ben je dan?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Gebruik ik nog steeds:

Ventolin (Salbutamol)
Voor het openzetten en ontspannen van de luchtwegen bij een astma aanval: 250mcg

Montelukast (Vroeger had ik singulair, tegenwoordig is ie merkloos)
Tegen allergieën, eenmaal daags, 365 dagen per jaar: 10mg

Budesonide
Tegen geïrriteerde / ontstoken neusholte door allergieën. Wederom eenmaal daags, 365 dagen per jaar: 50mcg


Heb ik ooit gebruikt:

Flixotide
Preventief tegen astma. Ik ben gestopt omdat ik simpelweg weinig last meer had van astma. Zonder overleg met de arts overigens: foei. 100mcg(?)

Diazepam
Om benzo's mee af te bouwen. Verder heb ik nooit benzo's op recept gehad. En was ook niet van plan ze nog aan te nemen.
verschillende doseringen.


Concerta:
Voor ADD. En stiekem misschien ook wel zodat ik daarna misschien dexamfetamine zou krijgen.
18mg, 27mg, 36mg, 54mg, 72mg


-

En dan laat ik even de korte kuurtjes als antibiotica, inentingen en alle medicatie niet op recept buiten beschouwing.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#13
-Remergon 15 en 30mg, toen ik nog thuis woonde, maar ik wou sneller positieve werking ervaren, week genomen en vond da brol waar ik juist loom van werd en vreetbuien, soit zeg wel dat het helpt, mr bleef mn mij da ook voorschrijven. Had zo tot 4 volle doosjes en dacht wel eens, ast ni meer ga, wa zou da geven alsk die allemaal ineens neem met wodka. Antidepresiva en slaappillen, wist ik amper iets van n zette da op 1 lijn.
Later toen ik alleen woonde, nog jaren en in periodes Mirtazapine (steeds onder die naam) 30mg en 60mg voorgeschreven gekregen. Hier eigenlijk maar heel halfslachtig mee omgesprongen. Voor het eerst toch eens voor langere periode. Maar werkte totaal niet vr betere stemming.

-Zolpidem 10mg, ca 10-11j genomen als slaapmedicatie, jaren volgens voorschrift, max 3 dagen achter elkaar en minstens 2 dagen zonder ertussen. En int begin top e, ik sliep er sneller en veel vaster door.
Maar tolerantie treedt op en het middel verliest beetje bij beetje meer van zn pluimen. Uiteindelijk had ik periodes waarbij ik bij Zolpidem nog andere zaken kreeg voorgeschreven.

-Seroquel oftewel Quetiapine
100mg
200mg
En periode reguliere 200mg 's avonds + 50mg XR (verlengde afgifte) 's morgens

-Duloxetine onder de merknaam Cymbalta 60mg

-Midazolam onder de merknaam Dormicum 7,5 en 15mg

-Tramadol onder zelfde naam en merknaam Contramal en in tabletten 50 en 100mg en als vloeistof in flesjes van 50ml met 100mg Tramadol/1ml.

-Atomoxetine onder de merknaam Strattera 40mg

-Methylfenidaat onder de merknaam Rilatine modified release 40mg

-Venlafaxine onder de merknaam Efexor-Exel 75mg

-Codeïnefosfaat onder merknaam Teva 10mg

Van hetgeen hierboven, gebruik ik enkel Rilatine modified release 40mg (Methylfenidaat) voor mijn ADHD als vaste medicatie.
Mirtazapine en Seroquel (Quetiapine) gebruik ik heel sporadisch en echt uitzonderlijk om te slapen, na periode met net iets te veel slapeloze nachten en ik ook geen benzo rc wil nemen.
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bescheiden lijstje :

oxazepam 10 mg voor angst en paniekaanvallen vooral tijdens kerst oud en nieuw vuurwerk

Had vaak aan halfje al genoeg 😌

Laatste jaren weinig tot niks meer van nodig gehad ik heb er nog paar in de kast
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#15
Helemaal niks, nooit. Godzijdank.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#16
Raver zei:
Chloordiazepoxide
Oxazepam
Diazepam
Lorazepam
Farmaceutische GHB
Xyrem
Baclofen
Gabapentine
Haldol
Seroquel
Citalopram
Bupropion
Mirtazapine
Methylfenidaat (verschillende vormen; snelwerkend etc)
Dexamfetamine
Desloratadine
Klik om te vergroten...

+ promethazine
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#17
- Oxycodon tegen niersteen
- Citalopram (5 dagen en toen gestopt)
- Quetiapine & Quetiapine retard (om te slapen)
- Oxazepam (om te slapen inmiddels ghetsopt)
- Temazepam (om te slapen inmiddels gestopt)
- Olanzapine (tegen psychose inmiddels gestopt)
- Aripiprazol (tegen psychose aan het afbouwen nu op 5 mg)
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Heb ook een poosje quetiapine geslikt 25 tot 50mg per dag. Maar kreeg er denk ik enorme nachtmerries van hebben meer mensen die dit slikte dit en hield het op toen je ermee stopte. Twijfel zelf af en toe of dit nu door deze medicatie kwam of dat het toeval was.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Zweevteev zei:
En amitrityline is toch een antidepressivum? Ik wist niet dat dat ook een pijnstiller was.
Klik om te vergroten...
Werkt tegen zenuwpijnen. Bij mij was het helaas niet effectief :(
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Wat ik allemaal geslikt heb:

Depressie:

Venlafaxine

Neuropatische pijn en verslaving:

Oxazepam
Zolpidem
Clonazepam
Diazepam
Tramadol
MS Contin
Oxycodon
Methadon
Quatiapine
amitrityline

En verschillende antibiotica's maar die weet ik niet meer

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."