Marla Singer zei:
Interessant report! Ik zou het op zich ook wel eens willen proberen, maar zou niet weten hoe ik er aan moet komen, want ik wil het dan wel gewoon thuis in mijn eigen kring doen. Een heel ritueel in een tipi bij een sjamaan en al dat "zweverige" er omheen met die "Grootmoeder" en engelen trekt me wat minder. Daar ben ik echt te nuchter voor denk ik. Ik geloof wel in een vorm van spiritualiteit, maar dat dat alleen vanuit een mens zelf kan komen en dat je er een aanleg voor moet hebben...
Maar goed, dat is mijn mening.
![:wink:]()
Voor alle mensen die er wel in geloven en er dingen over hun leven van kunnen leren, vind ik het goed dat er zoiets bestaat. Nogmaals, ik vond het wel erg interessant om te lezen en goed verwoord!
Drientje heeft hier ook al op gereageerd, maar laat ik ook maar even een duit in het zakje doen.
![:)]()
Want ik kan me namelijk goed inleven dat als je zo'n aya-report leest dat het dan als zweverig overkomt. En weet je wat, zo'n ceremonie is ook best zweverig
Maar om het voordeel van zo'n ceremonie te ervaren hoef je niet, zoals jij suggereert, 'er voor open te staan.' Je laat het gewoon over je heen komen. Je hoeft dus niet te geloven dat er daadwerkelijk engelen rondzweven om het helende effect te ervaren. Dit klinkt voor de nuchtere geest misschien een beetje tegenstrijdig.
Maar ik persoonlijk noem bijvoorbeeld de spirit van de ayahuasca de 'x-factor van ayahuasca.' Je hoeft dus niet te geloven dat die spirit ergens high up in the sky rondzweeft. Ze proberen het onbenoembare mysterie onder woorden te brengen, en tja dan kom je al gauw uit bij termen als engelen en spirits etc... Maar iedereen heeft hier weer een ander beeld bij.
Ikzelf heb wel het idee dat die sjamaan over zekere helende kwaliteiten beschikt, hoewel zich dat niet precies laat benoemen. Maar of je hier nu wel of niet in geïnteresseerd bent, een belangrijke reden om toch aya in zo'n groep te doen is je eigen veilligheid. Zeker de eerste keer kan je compleet verrast worden door dingen die boven komen. En het is dan maar zeer de vraag hoe je hier op reageerd, getuige bv enkele verslagen op deze site. Je kunt dan dus steun ontvangen van de begeleiding.
Maar als je het alleen wilt doen. Het is gewoon legaal verkijgbaar, bijvoorbeeld bij azarius. Ik sluit niet uit dat ik het in de toekomst ook wel is zelf wil ondernemen (want dat heeft ook zo zijn voordelen), maar ik zorg er dan wel voor dat het binnen een rituele setting is waar ik steun aan kan ontlenen. Het bereiden van echte ayahuasca, dus met de liaan, is trouwens héél veel werk. Dus dat alleen al zou een reden kunnen zijn om eerst is aan zo'n ritueel deel te nemen.