Even een vraag. Misschien een beetje raar om in mijn eigen tripreport een vraag te posten, maar ik wilde het toch even doen.
Bij veel tripmiddelen zoals 2-CB, 2C-B-FLY en 2C-E had ik veel meer het gevoel dat er niet echt hallucinaties waren maar meer een soort verstoringen. Alsof je brein niet goed meer diepte, kleur en vorm kan inschatten en constant aan het bijstellen is waardoor je dingen ziet.
Bij 1-P-LSD had ik dit niet. Ik had echt foto realistische constante hallucinaties. Als ik bijvoorbeeld naar mijn hand keek zag ik steeds een soort patronen verschijnen, waarna mijn hand in een skelet hand veranderde, en in een soort zombiehand. En als ik mijn hand op de tafel drukte kwamen en scheuren in mijn hand en vloeide er bloed uit. Ik zag een soort spinnenweb achtig spul om mijn handen zitten dat steeds als een soort dons rond vloeide. Ik zag de meest complexe bizarre patronen in cirkels en blokjes en pulserende vormen die steeds complexe mandelas vormden.
Mijn punt is, bij LSD voelde de hallucinaties zoveel helderder en echter. Ik stond erbij en keek ernaar. Er was geen sprake van illusie of waanbeeld. Het was puur hallucineren, niet van echt te onderscheiden, en onvoorstelbaar realistisch, constant en aan een stuk door. Ik weet niet hoe ik dit aan een onervaren tripper moer uitleggen maar ik denk dat mensen die het wel eens gedaan hebben weten waar ik het over heb.
Herkennen mensen dit verschil met 2-C's en 1-P-LSD? Hoe 1-P-LSD eigenlijk gewoon superieur is? (Sorry als ik iemand op zijn tenen trap.)
Ik ben super gevoelig voor visuele effecten bij trippen maar heb echt heel realistische hallucinaties niet zo vaak gehad, en als ik het had was het vaak kort (en vreemd genoeg vaker na MDMA dan na psychedelica). Ik snap wel wat je bedoelt. Je hebt het vervormen en verstoren van je bestaande perceptie zoals vorm, kleur, diepte, gehoor, en je hebt echt serieus ‘nieuwe’ dingen ervaren, zien of horen die er niet zijn en nog maar weinig met de realiteit te maken hebben. Ik vind het zelf moeilijk om 2C-B en 2C-B FLY (-E geen ervaring mee) met LSD te vergelijken op dit vlak omdat ik LSD gewoon überhaupt als een veel sterker tripmiddel beleef, en zowel de vervormingen/verstoringen als eventuele hallucinaties zijn dus per definitie veel intenser dan die van voorgaande middelen. De visuals van 2C-B en FLY zijn vlakker, maar dat mildere vind ik dan net ook weer hun charme. En moet wel zeggen dat ik met LSD ook relatief hogere doseringen neem (leent de stof zich gewoon goed voor, de bodyload van 2C-B en FLY durf ik niet aan op hele hoge dosis).
Over het algemeen lijkt het me dat de intensiteit van vervormingen en zeker ook de kans op werkelijk hallucineren met de dosis toeneemt. Waarbij het ene middel daar mogelijk een lagere drempel voor heeft dan het andere, los van het feit dat deze drempel ook tussen individuen zal verschillen (+ set en setting uiteraard).
Ik geloof wel wat
@Buu zegt, dat 2C-B in bepaalde omstandigheden en op hogere dosissen ook écht serieuze business kan worden. Wel interessant.
Ik vind hallucineren een van de meest interessante onderwerpen die er zijn. Een boeiend boek hierover - dat zich zeker niet alleen beperkt tot drugs - vond ik ‘Hallucinations’ van Oliver Sacks. Wel al jaren geleden dat ik het las.