Wel goed dat je het bij 1 keer kon houden transformated. Klopt het gerucht dat je het nooit moet doen, omdat er niets is in het leven die daaraan kan tippen, waardoor je het gevoel hebt dat je het leukste al gehad hebt mits je het bij 1 keer inspuiten of roken houdt?
Verslaving werkt niet echt zo. Er moet ook wel sprake zijn van onderliggende mentale en sociale problematiek. Gezonde mensen die zullen al snel stoppen met meth gebruiken als ze merken dat hun baan, relatie of gezondheid eronder te leiden heeft. Bij kwetsbare mensen die al een laag zelfbeeld hebben en gestigmatiseerd worden kan het wel anders zijn. Zij zouden in methamfetamine het gevoel kunnen herkennen wat ze denken te missen in het leven. Dus in zo'n geval zou die eerste keer misschien zó indrukwekkend zijn dat ze het idee daarna moeilijk meer kunnen loslaten.
Wel is methamfetamine één van de meest verslavende stoffen die er is. Dat komt door drie dingen: de hoge bio-availability waardoor de stof heel effectief ingrijpt op receptoren in het brein, de harde crash die volgt als de drug uitwerkt en de (permanente) beschadigingen die de stof in het brein kan veroorzaken.
Ook de manier van inname speelt ook een belangrijke rol. Hoe sneller een drug in het brein komt, des te duidelijker de koppeling in het geheugen tussen inname van de drug en de roes. Daardoor is roken, snuiven en injecteren van methamfetamine verslavender dan slikken.
Bij langdurig gebruik van methamfetamine kan een specifiek circuit in het brein beschadigd raken: de mesolimbische route. Dat is een soort snelweg in je hersenen die onbewuste gevoelens van verlangen en genot koppelt aan het nemen van besluiten, logisch redeneren en plannen. Dus bij mensen die vaak en veel meth gebruiken raakt de verslaving echt ingesleten in het brein. Het probleem is dan dat mensen steeds minder controle krijgen over hun eigen gedrag. Het wordt fysiek lastig om ermee te stoppen, ook al zou je dat misschien willen.
Dus al met al is het wel een behoorlijk destructieve drug. Tegelijkertijd zijn de effecten redelijk vergelijkbaar met die van amfetamine (ook een behoorlijk destructieve en verslavende drug). Dus de scare-stories die we doorgaans horen over 'horrordrug' en 'één keer gebruiken dan is het klaar' zijn nogal overdreven. Maar tegelijkertijd is dit wel echt een serieus middel waarover je echt niet te lichtzinnig moet denken.