#1
Ja als die twijfel er eenmaal in zit, kan het soms heel erg moeilijk zijn om daar weer uit te komen.Zover ik heb gelezen verschillen de meningen over of het nou de intensiteit verhoogt naast een snellere come-up. Maar dank voor je bericht, het is goed om zo te leren van hoe in het vervolg het beter kan, gelukkig kan ik hier m'n verhaal kwijt op het forum en ben blij met de feedback. Dat gehaaste is gewoon een recept voor een niet al te beste ervaring... op een gegeven moment was ik de kluts kwijt en schoot ik even in de stress omdat ik dacht "shit, je moet een oogmaster en oordoppen in doet tijdens een DMT trip" natuurlijk klopt dat voor geen kant.. maar op dat moment ben je het even 'vergeten' en ga je twijfelen of zo'n donkere kamer nou wel de bedoeling was en twijfel je aan alles wat je aan t doen bent of t nou gaat helpen of verergert.. 'doe ik er wel goed aan?'.. je probeert een oplossing te vinden voor het kluskabaal.. immers raakt je tijd 'op' voordat je te ver bent en je niks meer begrijpt van je telefoon... die tijdsdruk geeft spanning en dat heb ik geweten.
Daarom moet je denk ik een paar "escape plans" hebben voor dat soort situaties. Enkele dingen die mij hebben geholpen om uit die twijfel en/of paniek te komen:
- Meditatie. Maar het kan zijn dat de onrust en paniek gewoon te groot is en dit je niet lukt in het moment
- Veranderen van omgeving. Loop naar een andere kamer, loop naar buiten, etc. Dit kan een trip zo weer doen omslaan soms
- Ga zingen. Zelfs al is dat het laatste waar je zin in hebt, doe het toch en zie hoe dat je weer de goede kant op kan brengen
- Ga dansen. Zelfde als zingen, maar misschien nog krachtiger om ergens uit te komen
Er zijn vast nog wel meer methodes, maar deze zijn heel effectief in mijn ervaring. 'Uitzitten' kan trouwens een goed idee lijken, maar het is eigenlijk een lichte vorm van weerstand. Het is eigenlijk tegen jezelf zeggen: dit is niet goed, ik wou dat dit al voorbij was, ik wou dat de trip al over was, ik wou dat het al zo laat was, etc. Wat je eigenlijk "moet" doen als het je lukt, is rechtstreeks het nare gevoel dat je ervaart observeren, zonder te zeggen dat het niet goed is en dat je eigenlijk wilt dat het weer over is. Op die manier kun je er op heel snel tempo doorheen werken en kan de trip alsnog helemaal overslaan naar een super positieve prachtige ervaring. Dit is het 'meditatie' punt dat ik hierboven noem. Je hoeft er niet per se voor in meditatie houding te zitten, zolang je maar neutraal observeert zonder oordeel.