Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerste keer cocabladeren: Verrast door het sterke effect

Eerste keer cocabladeren: Verrast door het sterke effect

22 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Een maatje van me verbleef een tijdje in mijn huis. Toen ik gisteren thuis kwam na mijn werk, had hij ineens cocabladeren meegenomen uit de smartshop. Of ik die wilde proberen.

Nou was ik al vaker cocabladeren tegengekomen. Meestal in de variant vermengd met as, die je dan tegen de binnenkant van je wang schept en daar een tijdje laat zitten. Dat had ik nooit gedaan omdat ik destijds nog de opvatting had dat ik geen cocaïne wilde proberen.

Vorig jaar heb ik toch wel eens cocaïne geprobeerd (spoiler: saai!). Dus nu gold de stelregel over cocaïne niet meer.

Ik ben de minste niet, dus het leek me wel leuk om op wat van die bladeren te kauwen. Voor de zekerheid pakte ik er even mijn Encyclopedia of Psychoactive Plants erbij om te checken hoe klassieke Peruaanse culturen precies op de bladeren kauwden.
Mijn vermoeden bleek te kloppen: ze halen de middelste nerf uit het blad en kauwen dan de twee andere helften een tijdje. Soms doen ze er nog wat citroensap bij om de cocaïne er wat beter uit te halen.

Aan die maat van me vroeg ik hoeveel bladeren ik moest nemen. Hij zei dat hij wel wat begon te voelen na vijf bladeren. Dus ik pakte er zeven, en begon met kauwen.

De smaak was een beetje bitter en zeepachtig, maar niet per se heel vies. Het viel me op dat de bladeren vrij snel oplosten in mijn mond. Dat had ik niet verwacht, omdat in beschrijvingen vaak staat dat Peruvianen en Colombianen vaak een bal van de bladeren in hun wang houden, net zoals bij mensen uit Ethiopië die khat kauwen. Maar bij mij waren de bladeren na vijf minuten al helemaal opgekauwd en weg.

Mijn tong voelde verdoofd en ik proefde daardoor een beetje een lichtzoete smaak die wat weg heeft van aspartaam. Ik herkende daar meteen de smaak van cocaïne in.

Het effect begon al vrij snel nadat ik de bladeren had doorgeslikt. Ik voelde wat lichte vlinders in mijn buik, ik stond veel op en liep heen en weer terwijl ik aan het paten was. Daarbij was ik blij en energiek. Ik merkte er dus zeker wat van! Zeker aangezien ik cocaïne snuiven echt supersaai vond, was ik versteld van hoeveel effect ik kreeg van slechts een paar bladeren. De intensiteit van de high kwam zeer dicht in de buurt van een goede snuif.

Alleen zoals altijd met coke duurde het plezier maar kort. Na een half uur waren de vrolijke vlinders verdwenen, en na een uur werd ik wat moe en kreeg ik hoofdpijn. Het was alweer voorbij.

Mijn aandacht werd daarna heel snel weer naar de bladeren getrokken. Het was erg verlokkelijk om weer wat meer te nemen. Ik zag ook dat die maar van me stiekem wat bladeren verborg om nog op te kauwen. Ik deed maar alsof ik het niet zag. Moet hij weten.

Dus conclusie:
Cocabladeren kauwen lijkt qua intensiteit verrassend veel op cocaïne snuiven. Uiteraard is snuiven sterker, maar ik had een groter verschil verwacht. Wel zijn de bladeren daardoor best verslavend. Ik ga dus maar niet die smartshop opzoeken waar je ze kunt kopen. Want als ik die bladeren in huis haal, dan gaan ze sowieso op.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Cocabladeren, mogen ze die wel verkopen??
Nog nooit gehoord dat er smartshops zijn die dat in de verkoop hebben overigens.....
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Volgens mij ben je een van de weinige die ooit cocabladeren heeft gekauwd. Ik vraag me af of je bereid bent ooit khat bladeren te kauwen om het effect te vergelijken. Ik denk zelf dat khat meet in de buurt komt van caffeine. Maar toch, ik had niet verwacht dat je experiment zou slagen. Ik vind cocaine verre van saai. Maar of dit een verrijking van mijn leven gaat zijn. Ik ben iemand die vind dat je alles ooit eens moet proberen maar deze sla ik over. Dank dat je het voor ons getest hebt. Dan hoeven wij het niet te doen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
Cocabladeren, mogen ze die wel verkopen??
Nog nooit gehoord dat er smartshops zijn die dat in de verkoop hebben overigens.....
Klik om te vergroten...
Nee, het staat op Lijst I van de Opiumwet. Dus ze kunnen ervoor hun zaak opdoeken én strafrechtelijk vervolgd worden als criminele organisatie.

Maar goed, dat betekent niet dat het niet gebeurt natuurlijk :wink:
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wedden dat er meelezers denken "bah, bladeren kauwen" maar wel een gram versneden "puur" meteen wegsnuiven.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
Het bekende " onder de toonbank" artikel, dus....ik zou me er als smartshop uitbater beslist niet aan wagen iig.
Klik om te vergroten...
Nee ik ook niet. Maar aan de andere kant heeft de politie misschien niet zo'n zin om van 100 gram bladeren een enorm probleem te maken. Maar ja, je hebt wel de hele tijd het zwaard van Damocles boven je hangen inderdaad.

Hoewel ik moet toegeven dat ik wel graag de rechtszaak zou willen zien. Kan je als smartshophouder wel een goed punt maken dat het nogal krom is dat justitie van bladeren net zo'n probleem maakt.
j
jamLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb vorig jaar lange tijd in Zuid-Amerika doorgebracht en vond coca kauwen een heel leuke gewoonte.
Coca wordt vaak in combinatie met iets gekauwd, in sommige streken is dit met een stukje van een liaan, in andere met een soort pasta die de effecten versterkt. Vooral het verdoofde gevoel in de mond wordt dan sterker. Vaak kauwde ik daar wel 50+ bladeren en liet de bal in mijn mond zitten, zeker tijdens bergwandelingen geeft het een extra boost en een positief humeur, ik vind het wel jammer dat het hier niet te krijgen is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
jam zei:
Ik heb vorig jaar lange tijd in Zuid-Amerika doorgebracht en vond coca kauwen een heel leuke gewoonte.
Coca wordt vaak in combinatie met iets gekauwd, in sommige streken is dit met een stukje van een liaan, in andere met een soort pasta die de effecten versterkt. Vooral het verdoofde gevoel in de mond wordt dan sterker. Vaak kauwde ik daar wel 50+ bladeren en liet de bal in mijn mond zitten, zeker tijdens bergwandelingen geeft het een extra boost en een positief humeur, ik vind het wel jammer dat het hier niet te krijgen is.
Klik om te vergroten...
Ja je kunt er bakpoeder bij gooien om het extractieproces te bevorderen. Ik wilde het op iets traditionelere manier doen uit respect, dus ik was niet op zoek naar het hardste effect mogelijk. Al kan ik me wel voorstellen dat een flinke bonk bladeren in je wang misschien wat beter is. Want dan heb je een iets geleidelijkere toevoer van een beetje cocaïne, zodat het wat langer duurt maar niet heel intens.

Want wat ik ervaarde was wel echt vergelijkbaar met cocaïne: even 30 minuten een leuke high en dan nog een beetje gestimuleerd, maar na een uur weinig puf en hoofdpijn. Dus dat mag wel wat milder en wat langduriger.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dirkjan zei:
Volgens mij ben je een van de weinige die ooit cocabladeren heeft gekauwd.
Klik om te vergroten...
Haha oh ik zit in kringen waar het wel vaker voorkomt hoor. Het is zelfs normaler in mijn omgeving dan coke snuiven.
Dirkjan zei:
Ik vraag me af of je bereid bent ooit khat bladeren te kauwen om het effect te vergelijken.
Klik om te vergroten...
Zeker! Alleen khat bladeren wil je vers hebben, dus dan moet ik een keer naar Kenia of Ethiopië gaan. Zou ik op zich leuk vinden, maar het staat ook niet bovenaan mijn lijstje.

Dirkjan zei:
Ik denk zelf dat khat meet in de buurt van cafeïne komt
Klik om te vergroten...
Ik ben wel benieuwd eigenlijk! Khat is natuurlijk de basis-cathinone. Dus ik zou een lichte vorm van mephedrone verwachten eigenlijk. Alleen dan eentje die je na een paar uurtjes een beetje stoned en moe maakt zodat je niet de hele nacht blijft bijpakken. Of misschien juist zodat je de hele nacht blijft bijpakken, als je niet zou hoeven kauwen.
Dirkjan zei:
Maar toch, ik had niet verwacht dat je experiment zou slagen. Ik vind cocaine verre van saai. Maar of dit een verrijking van mijn leven gaat zijn. Ik ben iemand die vind dat je alles ooit eens moet proberen maar deze sla ik over. Dank dat je het voor ons getest hebt. Dan hoeven wij het niet te doen.
Klik om te vergroten...
Ja ik vind het niet zoveel toevoegen aan je arsenaal aan ervaringen hoor. Je mist niks. Maar stel je bent een keer in Colombia, dan kan je het beter gewoon op de traditionele manier nemen. Nu weet je in ieder geval dat dat ook werkt, alleen dat het minder verslavend is.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Ja ik vind het niet zoveel toevoegen aan je arsenaal aan ervaringen hoor. Je mist niks. Maar stel je bent een keer in Colombia, dan kan je het beter gewoon op de traditionele manier nemen. Nu weet je in ieder geval dat dat ook werkt, alleen dat het minder verslavend is.
Klik om te vergroten...
Ik heb het een keer of twee geprobeerd en bij mij deed het niets. Misschien had ik maar 3 blaadjes en ik was groot gebruiker van koffie en THC. Maar de vriend die mij een handje gaf was er wel over te spreken. Smorgens in plaats van koffie nam hij het een tijdje. Locale groenteboer (pakistaan) verkocht ongeveer *modknip* als ik me niet vergis.
Met cocaïne zelf heb ik geen ervaring en volgens mij is het zeker veel minder verslavend, maar vergelijkbaar met koffie verslaving.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Manu76 zei:
volgens mij is het zeker veel minder verslavend, maar vergelijkbaar met koffie verslaving.
Klik om te vergroten...
Ja dat heb ik ook wel vaak gehoord, maar na gisteren heb ik wel zoiets van 'okee maar het is nog wel gewoon cocaïne'. Mijn focus werd wel echt naar de bladeren getrokken meteen. Dus ik merkte wel dat ik meer wilde en dat het lastig was om er nee tegen te zeggen.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Ja dat heb ik ook wel vaak gehoord, maar na gisteren heb ik wel zoiets van 'okee maar het is nog wel gewoon cocaïne'. Mijn focus werd wel echt naar de bladeren getrokken meteen. Dus ik merkte wel dat ik meer wilde en dat het lastig was om er nee tegen te zeggen.
Klik om te vergroten...
Kan zijn, dat omdat ik nooit ervaring heb gehad met cocaine ik er minder gevoelig voor was. Ik geloof je best, want iedereen is anders en het is vast niet voor niets illegaal. Maar voor mensen die misselijk worden in de Andes gebergte bij aankomst in La Paz, Bolivia, kunnen ze best een theetje nemen denk ik :).
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dirkjan zei:
Volgens mij ben je een van de weinige die ooit cocabladeren heeft gekauwd. Ik vraag me af of je bereid bent ooit khat bladeren te kauwen om het effect te vergelijken. Ik denk zelf dat khat meet in de buurt komt van caffeine. Maar toch, ik had niet verwacht dat je experiment zou slagen. Ik vind cocaine verre van saai. Maar of dit een verrijking van mijn leven gaat zijn. Ik ben iemand die vind dat je alles ooit eens moet proberen maar deze sla ik over. Dank dat je het voor ons getest hebt. Dan hoeven wij het niet te doen.
Klik om te vergroten...
Ik heb in de jaren '90 van de vorige eeuw eens zo'n pak verse qat gekocht van een Somaliër. Ik verwachtte er niet al teveel van, maar het effect was toch echt wel behoorlijk. Beetje zoals dat van efedrine, maar minder gejaagd en ik werd er socialer en communicatiever van.

Ik snapte ook maar al te goed dat je hieraan verknocht zou kunnen raken. Het is voor mij bij één zo'n pak gebleven, maar vond het leuk om ervaren te hebben.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#14
jam zei:
Ik heb vorig jaar lange tijd in Zuid-Amerika doorgebracht en vond coca kauwen een heel leuke gewoonte.
Coca wordt vaak in combinatie met iets gekauwd, in sommige streken is dit met een stukje van een liaan, in andere met een soort pasta die de effecten versterkt. Vooral het verdoofde gevoel in de mond wordt dan sterker. Vaak kauwde ik daar wel 50+ bladeren en liet de bal in mijn mond zitten, zeker tijdens bergwandelingen geeft het een extra boost en een positief humeur, ik vind het wel jammer dat het hier niet te krijgen is.
Klik om te vergroten...

Heb ze rond het Millennium in Bolivia en Peru op de markt gekocht en gekauwd. Ze kauwen het daar met iets wat ze "legia' noemen (in Spanje noemen ze bleek zo). Die legia is quinoa as die tot een staafje of spiraaltje gevorm is en heeft soms salmiak smaak.

Het smaakte inderdaad naar Nederlandse cocaïne en verdoofde mijn strottehoofd totdat er een soort blokkendoos-blok overdwars in m'n keel leek te zitten.

In Bolivia maakten ze ook coca thee, tegen de hoogteziekte. Smaakte erg 'zacht'. Misschien omdat ze voor de werking er maagzout bij hadden gedaan?
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ooit eens 3 kopjes coca thee gedronken.
Op mij werkte het minder sterk stimulerend dan een kop koffie. (ik kan slecht tegen cafeïne)
Maar wel prettiger, minder, in goed Nederlands, 'jittery´.
Het voelde 'natuurlijker' dan cafeïne of efedrine. :thinking:
Ademen was prettig.
Negatieve come down kan ik me niet herinneren, waarschijnlijk niet.

Ook in die tijd een zakje cocaïne gekocht waar ik twee keer op ben uit geweest en toen in de loop van de jaren heb opgemaakt als de koffie op was.
Drugs waarvan ik mezelf leuker ga vinden dan anderen voelen niet goed.
Cocaïne is daar een prima voorbeeld van.
Tevens de enige drug waarvan ik ooit een come down heb gehad, uiterst chagrijnig de volgende dag.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#16
Relmuis zei:
Ooit eens 3 kopjes coca thee gedronken.
Op mij werkte het minder sterk stimulerend dan een kop koffie. (ik kan slecht tegen cafeïne)
Maar wel prettiger, minder, in goed Nederlands, 'jittery´.
Het voelde 'natuurlijker' dan cafeïne of efedrine. :thinking:
Ademen was prettig.
Negatieve come down kan ik me niet herinneren, waarschijnlijk niet.

Ook in die tijd een zakje cocaïne gekocht waar ik twee keer op ben uit geweest en toen in de loop van de jaren heb opgemaakt als de koffie op was.
Drugs waarvan ik mezelf leuker ga vinden dan anderen voelen niet goed.
Cocaïne is daar een prima voorbeeld van.
Tevens de enige drug waarvan ik ooit een come down heb gehad, uiterst chagrijnig de volgende dag.
Klik om te vergroten...

Het is tegen de soroche... de hoogteziekte.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#17
Heb ervaring met hoogtes.
Ben Limburger van oorsprong. :)
Maar daar nam ik het niet voor.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Relmuis zei:
Heb ervaring met hoogtes.
Ben Limburger van oorsprong. :)
Maar daar nam ik het niet voor.
Klik om te vergroten...

Waar? Toen net uit het vliegtuig in La Paz was het net dronken zijn. Gelukkig waren/zijn de meeste Bolivianen niet crimineel.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Relmuis zei:
Heb ervaring met hoogtes.
Ben Limburger van oorsprong. :)
Maar daar nam ik het niet voor.
Klik om te vergroten...
Ja Limburgers hebben een aangepast gen wat ervoor zorgt dat ze geen last van hoogteziekte krijgen als ze de Nederlandse heuvels beklimmen 😂👌
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#20
Manu76 zei:
Ik heb het een keer of twee geprobeerd en bij mij deed het niets. Misschien had ik maar 3 blaadjes en ik was groot gebruiker van koffie en THC. Maar de vriend die mij een handje gaf was er wel over te spreken. Smorgens in plaats van koffie nam hij het een tijdje. Locale groenteboer (pakistaan) verkocht ongeveer *modknip* als ik me niet vergis.
Met cocaïne zelf heb ik geen ervaring en volgens mij is het zeker veel minder verslavend, maar vergelijkbaar met koffie verslaving.
Klik om te vergroten...
Prijzen noemen is niet toegestaan. Voor deze keer een waarschuwing.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."