#1
Ik heb vorig jaar lange tijd in Zuid-Amerika doorgebracht en vond coca kauwen een heel leuke gewoonte.
Coca wordt vaak in combinatie met iets gekauwd, in sommige streken is dit met een stukje van een liaan, in andere met een soort pasta die de effecten versterkt. Vooral het verdoofde gevoel in de mond wordt dan sterker. Vaak kauwde ik daar wel 50+ bladeren en liet de bal in mijn mond zitten, zeker tijdens bergwandelingen geeft het een extra boost en een positief humeur, ik vind het wel jammer dat het hier niet te krijgen is.
Heb ze rond het Millennium in Bolivia en Peru op de markt gekocht en gekauwd. Ze kauwen het daar met iets wat ze "legia' noemen (in Spanje noemen ze bleek zo). Die legia is quinoa as die tot een staafje of spiraaltje gevorm is en heeft soms salmiak smaak.
Het smaakte inderdaad naar Nederlandse cocaïne en verdoofde mijn strottehoofd totdat er een soort blokkendoos-blok overdwars in m'n keel leek te zitten.
In Bolivia maakten ze ook coca thee, tegen de hoogteziekte. Smaakte erg 'zacht'. Misschien omdat ze voor de werking er maagzout bij hadden gedaan?