Paranoize heeft helemaal gelijk, ik verbaas me ook altijd over de mythische status die heroine heeft. Weinig drugs waar zoveel onzin over rond gaat. Ik heb het jaren dagelijks gebruikt zonder enige serieuze gezondheidsprobleem te ondervinden en ben al die tijd gewoon werkzaam geweest in een veeleisende baan. De ontwenning toen ik eenmaal stopte met behulp van methadon (pro-tip: niet doen, methadon ontwennng is veel erger dan die van heroine en houdt eindeloos lang aan. Nooit aan beginnen, gewoon je eigen opiate of choice afbouwen, of buprenorphine als je nog niet zo ver heen bent dat dat een optie is) was niet leuk maar ook lang zo erg niet als altijd wordt beschreven (dit was na ruim 12 jaar dagelijks opiaten-gebruik, voornamelijk heroine maar ook verschillende medische opiaten, in het begin met name oxycodon en later veel hydromorfon en Fentanyl). Ik vond ontwenning van GHB en benzo's allebei VEEL erger. Met name GHB, dat was echt een hel van maanden (psychoses en niet meer weten of ik wakker was of sliep). Vergeleken daarmee was opiaten ontwenning echt peanuts, meer een vrij heftig buikgriepje en wat spierpijn.
Het effect van heroine (en alle andere opiaten), is niet bijster bijzonder, ik zou het effect zelfs vrij subtiel noemen vergeleken met veel andere hard drugs. Het is absoluut geen party drug en maakt feestjes er echt niet leuker op. Als je het gebruikt zoals je XTC zou gebruiken dan snap je het echt niet helemaal.
@De Zandman, het is op zich prima advies hoor en wil je zeker niet aan de heroine praten, zo fantastisch is het niet en het is het risico zeker niet waard. Maar die man liep je wel een beetje bang te maken met onzin. Van Heroine gaan je tanden bijvoorbeeld niet uitvallen, dat gebeurd over het algemeen door jaren niet naar de tandarts te gaan, zoals bij veel dakloze heroine-gebruikers het geval is, Ze nemen dagelijsk enorme dosis pijnstillers du veel last hebben ze er niet van en dan lopen ze er maar mee door totdat hun tanden uitvallen. Dat soort gebruikers zijn er altijd van overtuigd dat ze geen keus hadden en dat de drug hun leven heeft gesloopt. Terwijl ze toch echt zelf uit huis gezet worden en jaren niet naar de dokter of tandarts gaan.. Ik ben er van overtuigd dat er veel meer gebruikers va opiaten zijn zoals ik was, die gewoon functioneren en het voor hun omgeving geheim houden, dan daklozen zonder tanden. Als je zo eindigt zijn opiaten nog wel het minste van je problemen.