Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoelang pauze tussen meth en serotonine-slurper?

Hoelang pauze tussen meth en serotonine-slurper?

33 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Goed verwoord. Prima, zelfs.
Wat in ons leven is er tegenwoordig nou niet gevaarlijk?
Antwoord: vrijwel niets.
Aan vrije alles wat je doet, of juist nalaat om te doen op enig moment, daar zit enig risico aan.
Drugs, (logisch), eten, autorijden , kleding kopen....domweg, aan alles.
Aangezien wij hier op een drugsforum zijn houden we het een beetje toegespitst op deze materie.
De ene drug brengt meer risico mee dan geen andere.
En hier gaat het dus om. In deze strekking tenminste.
En, wat daar tegenover staat. In casu de ervaringen met die drugs....
Zijn deze het risico waard geweest?
Of juist niet...
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#2
gomega zei:
Meth is voor mij een soort zelfregulerend middel. Ja het heeft de beste rush en een goede high, maar het heeft ook een van de naarste (en langstdurende) comedowns die er is. Ik ben dan dus altijd erg blij als ik me gewoon weer 'normaal' voel. Een kater krijg je er meestal alleen van als je te veel/te lang achter elkaar gebruikt of heel weinig eet/drinkt; als je dat dus wel doet dan weerhoudt het je er wel een tijdje van om weer te gebruiken. Althans, zo werkt het voor mij in ieder geval, ik kan me best voorstellen dat sommigen juist meer gaan gebruiken om de kater to overstemmen.

Verder heb ik ook een hoop 'afleiding' waardoor ik er vaak ook niet de tijd/behoefte aan heb het te gebruiken, vooral doordat de (na)effecten zo lang duren en niet heel prettig zijn. En ik kan het me ook niet echt veroorloven om (vaak) nachtjes door te halen, wat bijna altijd wel het geval is bij meth, tenzij je je (laatste) dosis rond 9 uur 's ochtends neemt of een potente benzo gebruikt.

Al met al heb ik na gebruik minimaal een week een soort 'afkeer' ervan, en dan heb ik vaak genoeg afleiding/andere dingen waar ik plezier uithaal waardoor het meestal pas wat begint te 'kriebelen' na een week of 2-3.


Ik zat zelf ook aan ongeveer een maand te denken, dus ik denk dat ik dat aan ga houden tenzij ik ergens andere info vind. Ik slik meestal wat 5-htp de dag na mijn meth gebruik, just to be sure, wellicht dat ik het nu dan een paar dagen extra zal doen. Serotonine syndroom is zeker geen pretje (spreek uit ervaring :/ ) dus daar let ik tegenwoordig heel goed op.

Bedankt voor de tip en waarschuwing!
Klik om te vergroten...

Ik denk dat het grootste gevaar is als je die dip gaat opvangen met een nieuwe dosis. Dan is het hek van de dam want dan zien de katers steeds erger worden en de drang er naar groter. Daar moet je echt voor oppassen. Ook denk ik dat heel veel mensen het prima in de hand kunnen houden net zoals jij nu, maar wat als er wat vervelends gebeurd tijdens die kater waardoor je je nog slechter voelt? Dan kan het zo ondraaglijk worden waardoor je toch over stag gaat. Wellicht wat off topic, maar realiseer je dat vrijwel iedere verslaafde dacht dat ie het wel kon managen tot er in eens een andere andere situatie zich voordeed dan verwacht... (nare ervaring, drie feestjes achter elkaar etc).
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#3
gomega zei:
Meth is voor mij een soort zelfregulerend middel. Ja het heeft de beste rush en een goede high, maar het heeft ook een van de naarste (en langstdurende) comedowns die er is. Ik ben dan dus altijd erg blij als ik me gewoon weer 'normaal' voel. Een kater krijg je er meestal alleen van als je te veel/te lang achter elkaar gebruikt of heel weinig eet/drinkt; als je dat dus wel doet dan weerhoudt het je er wel een tijdje van om weer te gebruiken. Althans, zo werkt het voor mij in ieder geval, ik kan me best voorstellen dat sommigen juist meer gaan gebruiken om de kater to overstemmen.

Verder heb ik ook een hoop 'afleiding' waardoor ik er vaak ook niet de tijd/behoefte aan heb het te gebruiken, vooral doordat de (na)effecten zo lang duren en niet heel prettig zijn. En ik kan het me ook niet echt veroorloven om (vaak) nachtjes door te halen, wat bijna altijd wel het geval is bij meth, tenzij je je (laatste) dosis rond 9 uur 's ochtends neemt of een potente benzo gebruikt.

Al met al heb ik na gebruik minimaal een week een soort 'afkeer' ervan, en dan heb ik vaak genoeg afleiding/andere dingen waar ik plezier uithaal waardoor het meestal pas wat begint te 'kriebelen' na een week of 2-3.


Ik zat zelf ook aan ongeveer een maand te denken, dus ik denk dat ik dat aan ga houden tenzij ik ergens andere info vind. Ik slik meestal wat 5-htp de dag na mijn meth gebruik, just to be sure, wellicht dat ik het nu dan een paar dagen extra zal doen. Serotonine syndroom is zeker geen pretje (spreek uit ervaring :/ ) dus daar let ik tegenwoordig heel goed op.

Bedankt voor de tip en waarschuwing!
Klik om te vergroten...
Wat als je werkloos wordt, je meer vrije tijd hebt, minder verplichtingen hebt, je de tijd en ruimte hebt om door te halen en je minder afleiding kan zoeken? Dan past dat 'recreatief & verstandig gebruiken' van meth niet meer in je leefpatroon. Ik weet niet of je het dan nog in de hand kan houden, lol.

Ik ken 1 persoon op DF hier die meth eens probeerde en hier een triprapport over schreef. Na 1 keer gebruiken was hij verslaafd en niet veel later was het afkickkliniek zijn eindbestemming. Verder kreeg ie nog een ban op DF op zijn eigen account én op een paar dubbel accounts. Ik denk niet dat je hem wilt volgen, toch?
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Volgens mij geeft hij zelf al aan verslaafd te zijn. Stop nu je nog kan.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Natozlato zei:
Ik ken er geen 1, jij wel? En als je zoekt op methamphetamine hier, dan zijn de resultaten op 1 hand te tellen.
Klik om te vergroten...

Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat meth (bij mijn weten) niet zo makkelijk te vinden is en omdat de meeste gebruikers niet zo ver willen gaan. Van meth is bekend dat de kans dat je er hooked aan raakt gewoon ontzettend groot en het is zoveel schadelijker dan ‘gewone’ pep dat de meesten eieren voor hun geld kiezen. Dat wil echter niet zeggen dat er géén mensen zijn die dit middel gecontroleerd kunnen gebruiken. Als je een ijzeren discipline hebt - wat je in feite van tevoren nooit zeker weet - dan is het niet onmogelijk. Persoonlijk zou ik de proef niet op de som willen wagen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bas zei:
Wat als je werkloos wordt, je meer vrije tijd hebt, minder verplichtingen hebt, je de tijd en ruimte hebt om door te halen en je minder afleiding kan zoeken? Dan past dat 'recreatief & verstandig gebruiken' van meth niet meer in je leefpatroon. Ik weet niet of je het dan nog in de hand kan houden, lol.

Ik ken 1 persoon op DF hier die meth eens probeerde en hier een triprapport over schreef. Na 1 keer gebruiken was hij verslaafd en niet veel later was het afkickkliniek zijn eindbestemming. Verder kreeg ie nog een ban op DF op zijn eigen account én op een paar dubbel accounts. Ik denk niet dat je hem wilt volgen, toch?
Klik om te vergroten...

Er zijn volgens mij wel meer mensen op het forum (geweest) die enkele ervaringen hebben met meth en daar - kort - over geschreven hebben. Ik zou echter niet precies kunnen zeggen wie. Helaas ook geen tijd om te zoeken want heb een afspraak zo. Weet ook niet of dat tripreports waren.

Maar inderdaad, dit is een middel wat je als je verstandig bent beter gewoon als een ‘no go’ kunt beschouwen.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#7
Benzoboss zei:
Als methamphetamine zo verschrikkelijk is waarom zou de fda desoxyn dan toestaan voor de behandeling van adhd?
Klik om te vergroten...
In het geval van Desoxyn gaat het wel om het D isomeer van Methamfetamine, vergelijkbaar aan Dexamfetamine, het D isomeer van Amfetamine.

Het D isomeer van Methamfetamine heeft een hogere affiniteit voor dopamine, lagere affiniteit voor noradrenaline en lagere affiniteit voor serotonine. Het L isomeer van Methamfetamine vice versa dus.

Met oog op serotonine wellicht relevant/interessant.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
gomega zei:
Hey allemaal!

Ik wil binnenkort weer eens een keer 6-APB of 3-MMC gebruiken, maar ik gebruik nu 1 a 2 keer per maand methamphetamine. Hoewel meth natuurlijk niet echt een serotonine-slurper is, heeft het natuurlijk wel wat effect op je serotonine. Daarom vroeg ik mij af hoelang ik ongeveer zou moeten wachten na het gebruiken van meth? Zou een paar weken in dit geval genoeg zijn, of zou ik echt 3 maanden moeten gaan wachten?
Klik om te vergroten...

Methamfetamine is wél een 'serotonineslurper' (hoewel ik niet zo van dat woord houd want het werkt net even wat complexer allemaal).

Methamfetamine is net zoals MDMA een SERT-agonist én een VMAT-agonist --> dat betekent dus dat serotonine eerst wordt vrijgemaakt uit serotonineblaasjes, dat daarna die serotonine in de synapsspleet wordt gepompt, waardoor receptoren van neuronen geprikkeld worden. Tegelijkertijd blokkeert methamfetamine de pomp die serotonine weer terug moet opnemen. Daardoor blijft de serotonine ook nog in de synapsspleet hangen.

Het verschil tussen methamfetamine en MDMA is dat methamfetamine daarnaast óók nog een sterke dopamine-agonist is. Dat is wat methamfetamine zo verslavend maakt, maar ook zo schadelijk.
Al die vrijgemaakte neurotransmitters in het brein worden snel afgebroken door het lichaam, om al die overstimulatie een beetje tegen te gaan. Het probleem van die afbraak is dat daardoor giftige stoffen ('vrije radicalen') vrijkomen, die reageren met alles wat ze tegenkomen. Zo raken hersencellen beschadigd, en die schade herstelt nooit meer volledig.

Dat is dus een belangrijke reden waarom je methamfetamine sowieso niet regelmatig wil gebruiken.

Ik denk dat maandelijks methamfetamine gebruiken te gevaarlijk is. Methamfetamine triggert namelijk heel sterk een deel van het brein (de mesolimbische route) dat gevoelens koppelt aan concrete handelingen. Als je regelmatig meth gebruikt dan ontstaat er onbewust(!) een heel sterke koppeling tussen de rush van meth en het innemen van de drug. Bij maandelijks gebruik kan er daardoor ingesleten gedrag ontstaan. Bij stress grijp je dan automatisch, zonder dat je er rationeel over nadenkt, naar de meth. Als dat gedrag eenmaal is ingesleten in het brein, is het extreem lastig om dat nog te veranderen.

Het is lastig om voor jou een richtlijn te bepalen van hoe vaak je dit soort stoffen kunt gebruiken. Zo min mogelijk, zou ik zeggen. Maar dat snap je vast. Ik gebruik voor mezelf een richtlijn van hoogstens vier keer per jaar. Dan tel ik dus MDMA, 6-APB, 3/4-MMC en meth allemaal mee in die maximaal vier keer per jaar.

Meth heb ik één keer gedaan maar vanwege de sterk verslavende werking zou ik het niet vaker dan dat nemen. En ik zou het zeker niet roken of injecteren! Dat is nog veel verslavender en schadelijker.
https://drugsforum.nl/threads/1e-ke...ik-vind-het-wel-meevallen.64402/#post-1294945
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Benzoboss zei:
Als methamphetamine zo verschrikkelijk is waarom zou de fda desoxyn dan toestaan voor de behandeling van adhd?
Klik om te vergroten...

De dosis maakt natuurlijk het verschil. Desoxyn wordt in lage hoeveelheden gebruikt terwijl een recreatieve dosering veel meer meth bevat.

Sowieso wordt desoxyn alleen gegeven aan mensen met ernstige concentratiestoornissen die niet genoeg baat hebben bij methylfenidaat (ritalin) of dexamfetamine. Die mensen hebben (waarschijnlijk) een neurologische afwijking waardoor hun brein minder dopamine-activiteit vertoont. De desoxyn hebben die mensen dan nodig om de balans van neurotransmitters in het brein enigszins te herstellen.

Er zit dus een verschil tussen medisch gebruik en recreatief gebruik. Recreatief gebruik van meth is (doorgaans) schadelijker en leidt eerder tot problemen, terwijl medisch gebruik juist bedoeld is om problemen zoveel mogelijk te verhelpen. Daarbij staat het medisch gebruik altijd onder toezicht van een arts die toetst of er wel voldoende positieve effecten zijn om de behandeling voort te zetten.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jmths zei:
In het geval van Desoxyn gaat het wel om het D isomeer van Methamfetamine, vergelijkbaar aan Dexamfetamine, het D isomeer van Amfetamine.

Het D isomeer van Methamfetamine heeft een hogere affiniteit voor dopamine, lagere affiniteit voor noradrenaline en lagere affiniteit voor serotonine. Het L isomeer van Methamfetamine vice versa dus.

Met oog op serotonine wellicht relevant/interessant.
Klik om te vergroten...
Als het goed is is veel straat meth al pure d-meth.

En het L isomeer van met is waardeloos als recreatief middel.
Zo waardeloos dat ze het in vicks nasal inhalers hebben gepleurd wat OTC verkrijgbaar is in murica.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#11
I
Bas zei:
Ik ken 1 persoon op DF hier die meth eens probeerde en hier een triprapport over schreef. Na 1 keer gebruiken was hij verslaafd en niet veel later was het afkickkliniek zijn eindbestemming. Verder kreeg ie nog een ban op DF op zijn eigen account én op een paar dubbel accounts. Ik denk niet dat je hem wilt volgen, toch?
Klik om te vergroten...

Ik veronderstel dat je Johnny Snow bedoelt.
Die heeft vooral een cocaïne verslaving waarvoor ie de ontwenningskliniek in ging. Heeft idd ‘n paar crystal meth binges gehad, maar gek genoeg legde ie z’n meth-pijpje veel makkelijker weg dan z’n coca-snuifbuis.

Kreeg hier idd een ban tijdens een binge op crystal meth wegens onmogelijk gedrag, maar dat lag eerder aan z’n persoonlijkheidsproblematiek dan aan de methamfetamine.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Het verschil tussen methamfetamine en MDMA is dat methamfetamine daarnaast óók nog een sterke dopamine-agonist is. Dat is wat methamfetamine zo verslavend maakt, maar ook zo schadelijk.
Klik om te vergroten...
Lichte serotonine affiniteit kan een stimulant ook wel meer verslavend maken. Methamfetamine lijkt grotendeels meer verslavend ten opzichte van Amfetamine omdat het wat rustiger aanvoelt op het lichaam terwijl tegelijkertijd de noradrenaline receptor bindindsaffiniteit van Methamfetamine (t.o.v. SER en DA affiniteit) toch ook wel opvallend hoog is. 4-FA is zogezegd ook wel aanzienlijk misbruik gevoeliger dan MDMA. In het geval van MDMA ligt de serotonine affiniteit dermate hoog dat de bijwerkingen extra snel merkbaar zijn en dat het lichaam zeer snel gaat protesteren.

Het zou mij echter niet verbazen dat het meer rustgevend aanvoelend karakter van Methamfetamine ten opzichte van Amfetamine niet enkel verklaard kan worden aan de hand van enige serotonine bijslag.
Benzoboss zei:
Als het goed is is veel straat meth al pure d-meth.
Klik om te vergroten...
Ik dacht dat de meeste straat Methamfetamine vanuit de Adrenaline molecuul gesynthetiseerd werd, maar ik weet het fijne niet van het effect van een synthese route op de uitwerking van stereo isomeren.
Benzoboss zei:
En het L isomeer van met is waardeloos als recreatief middel.
Zo waardeloos dat ze het in vicks nasal inhalers hebben gepleurd wat OTC verkrijgbaar is in murica.
Klik om te vergroten...
Wel grappig, je zou denken dat het op z'n minst enige affiniteit heeft met de serotonine receptoren al ligt de noradrenaline affiniteit ook geheid hoog.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jmths zei:
Lichte serotonine affiniteit kan een stimulant ook wel meer verslavend maken. Methamfetamine lijkt grotendeels meer verslavend ten opzichte van Amfetamine omdat het wat rustiger aanvoelt op het lichaam terwijl tegelijkertijd de noradrenaline receptor bindindsaffiniteit van Methamfetamine (t.o.v. SER en DA affiniteit) toch ook wel opvallend hoog is. 4-FA is zogezegd ook wel aanzienlijk misbruik gevoeliger dan MDMA. In het geval van MDMA ligt de serotonine affiniteit dermate hoog dat de bijwerkingen extra snel merkbaar zijn en dat het lichaam zeer snel gaat protesteren.

Het zou mij echter niet verbazen dat het meer rustgevend aanvoelend karakter van Methamfetamine ten opzichte van Amfetamine niet enkel verklaard kan worden aan de hand van enige serotonine bijslag.

Ik dacht dat de meeste straat Methamfetamine vanuit de Adrenaline molecuul gesynthetiseerd werd, maar ik weet het fijne niet van het effect van een synthese route op de uitwerking van stereo isomeren.

Wel grappig, je zou denken dat het op z'n minst enige affiniteit heeft met de serotonine receptoren al ligt de noradrenaline affiniteit ook geheid hoog.
Klik om te vergroten...
Vrij zeker dat het meestal gemaakt word van pseudo-ephedrine wat pure d-amph levert.
Idk tbh.

Shake en bake word wss zwz van pseudo gemaakt of de Mexicaanse cartel meth er ook van gemaakt word is een vraag.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Benzoboss zei:
Vrij zeker dat het meestal gemaakt word van pseudo-ephedrine wat pure d-amph levert.
Idk tbh.

Shake en bake word wss zwz van pseudo gemaakt of de Mexicaanse cartel meth er ook van gemaakt word is een vraag.
Klik om te vergroten...

De reactie van pseudo-efedrine naar methamfetamine is niet stereospecifiek, maar kan dat wel zijn als een stereospecifieke grondstof wordt gebruikt. Ook kunnen er extra stappen ingebouwd worden die het eindproduct zuiveren naar een specifiek entantiomeer.

https://www.chemistryviews.org/details/ezine/5424491/.html
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
De reactie van pseudo-efedrine naar methamfetamine is niet stereospecifiek, maar kan dat wel zijn als een stereospecifieke grondstof wordt gebruikt. Ook kunnen er extra stappen ingebouwd worden die het eindproduct zuiveren naar een specifiek entantiomeer.

https://www.chemistryviews.org/details/ezine/5424491/.html
Klik om te vergroten...
The methamphetamine molecule exists as two enantiomers: that processed with ephedrine or pseudoephedrine yields d- methamphetamine while the P2P recipe produces combinations of d- and l- methamphetamine, which in an equal mixture of d- and l- is a racemic mixture.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Meff meff meff
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#17
Benzoboss zei:
pseudo-ephedrine
Klik om te vergroten...
Mja, adrenaline dus. Maar is niet het enige van waaruit je vrij simpel Meth kan maken, er zijn soortgelijke moleculen die makkelijk toegankelijk zijn en zich op soortgelijke wijze lenen. Kan er natuurlijk niet al te specifiek op ingaan. Zelfs met Phenylethylamine kan het relatief makkelijk.

Volgens Jellinek komt er vrijwel enkel racemische Methamfetamine voor op de Nederlandse markt.
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-is-methamfetamine-tina-crystal-meth-of-ice/

"Pseudoephedrine is a diastereomer of ephedrine and is readily reduced into methamphetamine or oxidized into methcathinone.

Two pairs of enantiomers: ephedrine (top) and pseudoephedrine (bottom)
Nomenclatures
The dextrorotary (+)- or d- enantiomer is (1S,2S)-pseudoephedrine, whereas the levorotating (−)- or l- form is (1R,2R)-pseudoephedrine.

In the outdated D/L system (+)-pseudoephedrine is also referred to as L-pseudoephedrine and (−)-pseudoephedrine as D-pseudoephedrine (in the Fisher projection then the phenyl ring is drawn at bottom).[38][39]

Pseudoephedrine is the International Nonproprietary Name of the (+)-form, when used as pharmaceutical substance."
- https://en.wikipedia.org/wiki/Pseudoephedrine

Typisch gevalletje Amerikanen die terminologie door elkaar halen. Ik begrijp sowieso niet waarom ze het niet simpelweg Ephedrine noemen, Pseudo suggereert letterlijk dat het geen Ephedrine is. Zulk soort dingen kan ik mij echt aan scheel ergeren.. >.>

Blijkbaar kan het d-isomeer van Adrenaline gescheiden worden van de l-isomeer.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Meth... Ik zou het niet durven, om dit stofje ook maar één keer te proberen.
Net als horse overigens.
In mijn geval gaat dat 99% zeker, fout.
Dit weet ik gewoon van mijzelf.
Als ik lees, dat er hier mensen zijn, die gebruik van dit soort middelen " in controle" zouden hebben, dan rijst bij mij de vraag: onder controle, dat is mooi, maar: hoelang, nog?
Want het is toch algemeen bekend dat deze drugs een enorm hoge verslavende werking hebben....
Als je de uiterst treurige mensen in de USA ziet, die zijn óók niet tot dit stadium geraakt, omdat zij dit zo fijn vonden, denk ik.
Die zijn zo geworden, omdat de meth de baas is geworden. As simpel, as that.
En zie eens, onder welke omstandigheden deze mensen moeten zien te overleven!
Dus: nee. Geen meth voor mij. Nooit, en te nimmer.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Verslaving is een complexe mix tussen emotioneel trauma, psychoactieve stoffen en sociale reacties van mensen in de omgeving. Het is niet zo simpel als een keertje meth nemen en dan ben je hooked en willoos slachtoffer van de drug.

Het klopt dat methamfetamine heel verslavend is. De drug grijpt optimaal in op het deel van het brein dat betrokken is bij beloning van gedrag. Daardoor ontstaat er een heel sterk verband in het geheugen tussen de drug en de zin om te gebruiken. Maar je kunt die keuzes niet los zien van de omgeving. Pas als er sprake is van een stressvolle omgeving waarin er onvoldoende ruimte is voor verwerking van moeilijke gevoelens en gedachten, pas dan krijgt gebruik van methamfetamine de prioriteit boven werk, familie, vrienden en geliefden.

Ik begrijp dat veel mensen graag willen horen dat meth gewoon verslavend is en dat als je het gebruikt dat je dan verloren bent. De realiteit is gelukkig een stuk genuanceerder.

Alsnog is meth een van de meest verslavende drugs, samen met crack en sigaretten :wink:
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Meth is zeker niet voor iedereen! Vooral niet als je er al over twijfelt of je er wel verstandig mee om kunt gaan of al weet van jezelf dat het waarschijnlijk niet goed zal gaan.

Ik weet van mezelf dat ik niet verslavingsgevoelig en mijn gebruik goed onder controle kan houden (tegenwoordig). Als meth mijn eerste drug ooit was geweest, dan denk ik dat de kans wel een stuk groter was geweest op misbruik en uiteindelijk verslaving doordat ik toen minder ervaring had, minder verstandig was en minder discipline had.

Ik las laatst een discussie over of gateway drugs een ding zijn of niet en daarin zei iemand: "Gateway drugs don't exist, but gateway mindsets do". Ik zeg niet dat het voor iedereen zo is, maar voor mij is dat zeker wel het geval. Bij mij is de drijfveer vaak nieuwsgierigheid, en als het nieuwe er een beetje vanaf is dan verlies ik vaak interesse en de behoefte het te gebruiken. Die nieuwsgierigheid is dan ook één van de voornaamste redenen dat ik met meth ben begonnen, maar nadat ik het een paar keer had gebruikt verloor ik die interesse en behoefte (om het regelmatig te gebruiken althans; het is nou ook weer niet zo dat ik het nooit meer ga aanraken).

Aangezien ik dit allemaal van mezelf wist, was ik er vrij zeker van dat ik het wel kon handelen. Er is natuurlijk geen garantie dat dat ook inderdaad zo is, dus je loopt altijd wel wat risico, maar ik schatte dat risico klein genoeg in dat ik het wel durfde te nemen.

P.s. Ik heb sinds ik deze post heb gemaakt ook geen meth meer gebruikt, wat nu bijna een maand is. In die tijd heb ik zeker in het begin af en toe wel lichte cravings gehad (veel minder erg dan de suiker cravings toen ik begon met keto), maar die kon ik erg makkelijk weerstaan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."