Hey allemaal!
Ik wil binnenkort weer eens een keer 6-APB of 3-MMC gebruiken, maar ik gebruik nu 1 a 2 keer per maand methamphetamine. Hoewel meth natuurlijk niet echt een serotonine-slurper is, heeft het natuurlijk wel wat effect op je serotonine. Daarom vroeg ik mij af hoelang ik ongeveer zou moeten wachten na het gebruiken van meth? Zou een paar weken in dit geval genoeg zijn, of zou ik echt 3 maanden moeten gaan wachten?
Methamfetamine is wél een 'serotonineslurper' (hoewel ik niet zo van dat woord houd want het werkt net even wat complexer allemaal).
Methamfetamine is net zoals MDMA een SERT-agonist én een VMAT-agonist --> dat betekent dus dat serotonine eerst wordt vrijgemaakt uit serotonineblaasjes, dat daarna die serotonine in de synapsspleet wordt gepompt, waardoor receptoren van neuronen geprikkeld worden. Tegelijkertijd blokkeert methamfetamine de pomp die serotonine weer terug moet opnemen. Daardoor blijft de serotonine ook nog in de synapsspleet hangen.
Het verschil tussen methamfetamine en MDMA is dat methamfetamine daarnaast óók nog een sterke dopamine-agonist is. Dat is wat methamfetamine zo verslavend maakt, maar ook zo schadelijk.
Al die vrijgemaakte neurotransmitters in het brein worden snel afgebroken door het lichaam, om al die overstimulatie een beetje tegen te gaan. Het probleem van die afbraak is dat daardoor giftige stoffen ('vrije radicalen') vrijkomen, die reageren met alles wat ze tegenkomen. Zo raken hersencellen beschadigd, en
die schade herstelt nooit meer volledig.
Dat is dus een belangrijke reden waarom je methamfetamine sowieso niet regelmatig wil gebruiken.
Ik denk dat maandelijks methamfetamine gebruiken te gevaarlijk is. Methamfetamine triggert namelijk heel sterk een deel van het brein (de mesolimbische route) dat gevoelens koppelt aan concrete handelingen. Als je regelmatig meth gebruikt dan ontstaat er onbewust(!) een heel sterke koppeling tussen de rush van meth en het innemen van de drug. Bij maandelijks gebruik kan er daardoor ingesleten gedrag ontstaan. Bij stress grijp je dan automatisch, zonder dat je er rationeel over nadenkt, naar de meth. Als dat gedrag eenmaal is ingesleten in het brein, is het extreem lastig om dat nog te veranderen.
Het is lastig om voor jou een richtlijn te bepalen van hoe vaak je dit soort stoffen kunt gebruiken. Zo min mogelijk, zou ik zeggen. Maar dat snap je vast. Ik gebruik voor mezelf een richtlijn van hoogstens vier keer per jaar. Dan tel ik dus MDMA, 6-APB, 3/4-MMC en meth allemaal mee in die maximaal vier keer per jaar.
Meth heb ik één keer gedaan maar vanwege de sterk verslavende werking zou ik het niet vaker dan dat nemen. En ik zou het zeker niet roken of injecteren! Dat is nog veel verslavender en schadelijker.
https://drugsforum.nl/threads/1e-ke...ik-vind-het-wel-meevallen.64402/#post-1294945