Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNa 3,5 jaar weer aan de speed.

Na 3,5 jaar weer aan de speed.

100 antwoorden
26 weergaven
18-5-2026
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zit kwa gebruik weer in dezelfde richting als in 2015. Een keiharde spiraal naar rock-bottom. En dat weet ik dus dondersgoed en toch niet willen stoppen.

Ik weet precies hoe het afloopt als ik zo verder ga en logisch zou toch zijn dat ik daar nooit meer wil komen??
En toch overtuigd mn eigen brain zichzelf dat het een goed idee is om weer dagelijks aan de speed en coke te zitten.

En daar koos ik bijna bewust voor afgelopen september door niet meer naar de coffeeshop te gaan maar naar een plaatselijke dealer.
Toen ik die stap nam voelde ik al dat het een misstap zou zijn. Keek toen in de spiegel en heb hardop gezegd dat het geen slim plan is op de langere termijn.

Vanaf begin 2018 tot afgelopen september brandstof 3x in de maand naar de shop 50km verder en dus veel brandstof en tijd kwijt. Bespaarde zo dus geld uit aan brandstof maar heb toen de bron veel te dichtbij gehaald en dichterbij werdt dus vaker er naar toe.

Begin november dus via de dealer die natuurlijk meer verkoopt als weed dus speed gehaald om eens te kijken wat voor effect het zou hebben op mn brain. 6 jaar geleden begon ik met speed om fysiek vooruit te kunnen komen. Nu gebruik ik bijna doelbewust speed voor hersengedeelte. Maar ook al gebruik ik het daarvoor, het lichaam wordt en door het dagelijks te gebruiken niet echt beter van.

Maar de reden om te beginnen was misschien anders maar als zit nu wel in dezelfde spiraal als 5 jaar geleden alleen dan 3x zo hard.

Eind november pas een de speed uit de kast gehaald en geprobeerd in het weekend. Zit nu dus 7a8 weken later weer op dagelijks gebruiken. Zo goed als heel de dag door. Dit is dan de eerste keer dat ik echt doorga na het weekend. Afijn het is nu al weer donderdag :openmouth:

Weekend begon met gebruiken al een poosje op donderdagavond en stopte zaterdagavond.
Afgelopen zaterdag avond dus gestopt en afgelopen maandag dus weer de next level down gezet door de kater op te vangen met speed en daarna nog meer speed. Zal morgen nog een dagje moeten doorbijten op het werk en dan vrijdag tot maandagochtend kunnen rusten.

De vorige x duurde het dik een jaar om op dit level van gebruik te belanden. Nu dus 7 weken en dat hakt er wel even in zeg.

Stoppen wordt deze x moeilijker denk ik omdat de bron zo dicht bij en het ook gelijk de bron van weed is. En ook dat punt is voorbij gekomen in de beslissing toen ik switchte van shop naar dealer.

Letterlijk gedacht en opgeslagen in mn brain: Als ik hooked raak aan die speed zal ik ook gelijk met de weed kunnen stoppen.
Ik ervaar voor mezelf dat stoppen met speed vele malen makkelijker is geweest te stoppen met weed.

Weed gebruik is ook 3x zoveel geworden afgelopen weken en echt aan speed gebruik gekoppeld. En vind weed nog steeds beter op de mind als speed. Speed maakt me al weken lang sloom. Kan nuchter wat minder snel denken maar wel veel sneller daadwerkelijk iets doen. De eerste paar weken merkte ik gewoon wanneer de speed was uitgewerkt en ik me normale brain weer terug heb.
Ben nu zoveel aan het bedenken/overdenken dat ik er zelf geen controle meer over heb waarover ik bedenk en dat voelt gewoon kut maar toch lukt alles gewoon en vergeet ik geen dingen.
Maar dat lukt normaal ook zonder chaos in mn hoofd en dat is me ook gelukt met een aantal jointjes in de week.

Waarom had ik niet gewoon naar de shop blijven rijden en alleen weed gerookt vraag ik me af en waarom zou ik bijna doelbewust gekozen om in deze spiraal te duiken.

Ben benieuwd met welke mindset ik hier morgen verder ga. Nu eerst proberen te slapen.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoofdpijn is zo goed als weg en zit nu weer in de periode dat ik een kort lontje heb. Weet dit dus nu en probeer wat voorzichtig te wezen met omgang met de mensen om me heen en niet alles als een aanval te zien.
Heb nog een paar heerlijke repen chocola gekocht 85% cacao. Verder niet zo heel veel te melden eigenlijk als dat dag 3 ook weer voorbij is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zeelanddude zei:
Heb nog een paar heerlijke repen chocola gekocht 85% cacao.
Klik om te vergroten...
De ene verslaving omruilen voor de andere...

Maar serieus, goed bezig :grin::thumbsup:
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zeelanddude zei:
Denk dat dit met de gedachten te maken hebben: als ik het echt wil, kan ik het pakken. En dat stelt me dan weer rustig genoeg om het niet te doen. Nu ik dat zo typ klinkt het echt verschrikkelijk krom. Maar feit blijft wel dat als het echt op is, cravings veel eerder op komen zetten.

Ben benieuwd hoe dit komende week gaat. Zal denk ik veel gaan schommelen van, fuck it ik ga nieuwe halen naar, ben blij dat ik niks gehaald heb.

Heb vandaag veel geslapen. Veel gedacht en voel me zoizo bezorg/bang en zie als een berg tegen de komende dagen op.
Klik om te vergroten...

Dit snap ik ergens wel, hoewel het natuurlijk nogsteeds niet werkt. Ik rook zelf 2 jaar nu elke dag wiet, veel wiet, en als het er nog is vind ik het makkelijk om niet te doen dan als het er wel is. Toch denk ik niet dat dit op lange termijn werkt, niet hebben werkt onlangs het gevoel toch beter.
m
msdistortedLid
01-01-2024, 00:00
#5
Allereerst, heel goed van je dat je schrijft!

Ik snap de gedachte erachter van dat je iets op de pak wilt hebben. Had ik zelf ook, tot het moment kwam dat ik er echt klaar mee was. Daarvoor was ik er dus niet klaar mee. Toen heb ik ook alles weggegooid.

Als ik een moment van zwakte heb en wil gebruiken, helpt iemand in mijn naaste omgeving me eraan herinneren dat ik het niet wil. Ik gebruikte dan ook alleen met mensen in de buurt. En met alcohol op denk ik sneller, ah een lijntje kan weer wel eens. Dan is het fijn als er iemand in de buurt is die me kan helpen herinneren dat ik het niet wil. En herhaald mijn woorden.
Ik weet niet hoe lang het duurt eer die gedachten weg gaan. Zal ook wel per persoon verschillen.

Een vriend van mij had zich 2 weken binnen opgesloten en zei tegen huisgenoten dat ze hem er niet uit mochten laten, alleen in de tuin. Voor iedereen werkt weer wat anders denk ik.

Fijn dat je je weer wat positiever voelt!
Leuke dingen doen, (nieuwe)hobby, iets ondernemen, tripjes plannen met vrienden/partner/familie, sporten of andere activiteiten ondernemen.

Dat zijn in ieder geval dingen wat bij mij goed werkt. Zeker op lege dagen, dingen ondernemen. En ik denk eraan dat ik me nu veel lekkerder in mijn vel voel, dan toen ik die shit gebruikte. Maar zoals je zegt heb je genoeg bezigheden.

Het is je eerder ook gelukt! De aanhouder wint.


Groeten uit Zeeland:wave:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Idd, je bent zeer goed bezig, chapeau!
Tegen een verslaving ingaan, en het niet meer nemen en clean blijven, is heel hard werken.. topsport!
Dat wordt echt waar, na verloop van tijd minder. Veel minder. Zelfs zoveel minder, dat de terugval op de loer ligt...
Zo als ik al zei, daarvoor is tijd nodig.
De drank vergeten ahw heeft bij mij meer dan 2 jaar gekost. (Laat je niet door mij ontmoedigd raken, dat is bij iedereen anders)
Je moet o.a. ander gedrag aanleren.
Je tijd anders invullen.
Andere vrienden vinden.
Met de oude garde uit de scene breken.
Je zit op de goede weg, houd vol!!!
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#7
msdistorted zei:
Allereerst, heel goed van je dat je schrijft!
Klik om te vergroten...

Thnx merk gewoon dat het me helpt om het te schrijven. En het terug lezen werkt motiverend me.

Yceman224 zei:
Idd, je bent zeer goed bezig, chapeau!
Tegen een verslaving ingaan, en het niet meer nemen en clean blijven, is heel hard werken.. topsport!
Klik om te vergroten...

Thnx maar doe nog maar even rustig aan met de complimenten. Vond de vorige keer ook dat het goed ging Zal pas blij wezen als ik in de richting van 2 maanden zit.

Yceman224 zei:
Je moet o.a. ander gedrag aanleren.
Je tijd anders invullen.
Andere vrienden vinden.
Met de oude garde uit de scene breken.
Je zit op de goede weg, houd vol!!!
Klik om te vergroten...

Ander gedrag gaat bijna vanzelf zolang ik maar van de speed/weed afblijf.
Tijd anders invullen is 50/50. Doe nog groot en deels dezelfde dingen als eerst alleen dan zonder drugs. Alleen de tijd die ik stoned achter Netflix doorbracht moet in anders invullen.
Toevallig zondagavond nog een film aangezet en meteen kreeg ik zin om te gaan blowen. Oké dan, Netflixen gaat em voorlopig niet meer worden dus. Lezen is daar nu voor in de plek gekomen.
Andere vrienden ook niet perse. Heb maar 1 vriend waar ik drugs mee gebruikte. De rest van mn vrienden zijn eigenlijk anti-drugs. Gebruikte 95% van de tijd alleen.
Ik snap je punten heel goed maar ik betrok mn drugs compleet in mn dagelijkse doen en laten om het allemaal wat leuker te maken.

Ik moet voor mezelf mn plezier weer uit de dingen halen die ik doe en niet uit de drugs. Merk nu alweer dat ik veel meer plezier beleef aan kleine dingen om me heen. En dat is hetgene wat ik (volgens mij) moet blijven doen. Voldoening/plezier halen uit hetgene wat ik maak/doe en niet uit het bezig zijn onder invloed van speed/weed.

Damm complete confessie van mezelf hierzo maar rolde er ineens uit.
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#8
Yceman224 zei:
Tegen een verslaving ingaan, en het niet meer nemen en clean blijven, is heel hard werken.. topsport!
Dat wordt echt waar, na verloop van tijd minder. Veel minder. Zelfs zoveel minder, dat de terugval op de loer ligt...
Zo als ik al zei, daarvoor is tijd nodig.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat een van de eerste eisen is dat je een zo goed mogelijke kijk hebt over hoe de verslaving je benadeelt en hoe en waarom een en ander bij jou steeds gebeurt.

Clean blijven wordt na verloop van tijd makkelijker ook omdat je verdiend trots bent op de steeds langere tijd dat je clean bent en dat niet zomaar even helemaal wil verpesten.

Terugvallen zijn vrij normaal. Op zo'n moment is het tijd om meteen goed te bekijken wát de drug met je doet, hoe die smaakt en hoe het werkt, zodat je je daarna sterker kunt verweren.

Veel lichaamsbeweging is zeker in het begin aan te raden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Deze post is óók helemaal juist.
Veel lichaams beweging, en een lijstje maken van de voordelen van gebruik, daarnaast de nadelen.
Werkt verhelderend. Zonder meer!
De nadelen zullen veel talrijker zijn dan de voordelen, en juist omdat je het opschrijft, krijgt het diepgang.
Wat mijzelf betreft:
Bijvoorbeeld bij alcohol kwam ik tot de conclusie dat de alcohol geen enkel probleem had opgelost. Bij mij niet.
Uiteindelijk kreeg ik er de facto alleen maar problemen bij. En dat dan allemaal voor een reisje van ongeveer een uurtje!
En ik heb me afgevraagd waarom ik dan eigenlijk nog zolang ben dóór gegaan met zuipen, dit bovenstaande wetende...maar dit is een kenmerkende vraag voor velen die met verslaving in de clinch liggen, als je op een bepaald punt van niet meer gebruiken bent aangeland.

Zo een studie maken van jezelf helpt.
Terugvallen zijn een gegeven feit, maar je bent maar één mens net zoals iedereen, en mensen maken fouten...maar probeer deze in Ieder geval natuurlijk te voorkomen!
Uiteindelijk:
Dus wees niet al te hard voor jezelf!
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Yceman224 zei:
Dus wees niet al te hard voor jezelf!
Klik om te vergroten...

Dat dus. Ik denk zelf dat een groot deel van mn drugsgebruik over is als ik simpelweg accepteer wie of wat ik ben. En dat lukt me de laatste maanden steeds beter.
Klinkt best makkelijk als ik het zo typ maar k besef ondertussen wel dat ik niet helemaal gelijk een ander ben. K ben nogal gesteld op mezelf en op mn “inner peace” en als ik daarover begin in mn omgeving wordt ik als een weirdo bestempeld. Groepsactiviteiten doe ik vaak al niet meer aan mee want als ik een half uur daarmee optrek ben ik compleet uitgeput en lig ik vervolgens een weekend lang op mn bed. (Beetje pep help dan wel goed btw :tongueout:)
Maar zoal ik dus al eerder zei: zulke dingen hoef ik dus niet in mn omgeving aan te kaarten dus vermijd ik de omgeving maar liever en ben dus liever op mezelf.

Het helpt me wel dat ik nu dus nog een aantal vrienden over heb, die me gewoon accepteren en als ik daarmee optrek niet mn energielevel naar beneden halen. Sterker nog, als ik daar een avond mee optrek heb ik zelfs meer energie als daarvoor. Klinkt echt vreemd als ik dit zo uittyp maarja het is toch echt zo.

Zit soms dus nogal eens in de knoop met hetgene wat ik zelf graag doe en wat “maatschappelijk acceptabel” is.
Maar probeer maar eens uit te leggen dat je op zaterdagavond liever onder een auto ligt te sleutelen als gaan stappen.

Het “fijne” aan speed vind ik dan dat ik mezelf compleet af kan sluiten van de buitenwereld en het me dan bijna niks interesseerd wat andere mensen op dat moment van me vinden. Tenzij meerdere dagen achter elkaar gebruiken dan komt de paranoïde kant weer naarboven.
Het “fijne” aan dagelijks weed roken is dat alle feelings wat afgestompt zijn.
Het fijne aan de combo speed/weed is dat ik bijna een compleet ander mens ben.

Oftewel, als ik nuchter ben begin ik me pas goed te realiseren dat ik niet helemaal gelijk een ander ben ( of dat gevoel heb ik iig) en ik denk als ik daar vrede mee kan maken, ik een stuk sterker in mn schoenen sta.

Lange post geworden dit, niet iedereen zal dit interessant vinden waarschijnlijk maar ik typ dit ook groot en deels voor mezelf om mn gedachten een beetje te orderenen. Lijkt me dan weer beter als een paar joints roken en alles te onderdrukken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik lees toch weer een soort van "verheerlijking" van het gebruiken.
Daar moet je dus mee stoppen, w abt dat beeld klopt niet.
Onder invloed een ander mens zijn, dat zal best wel, maar is diegene de persoon die je werkelijk zijn wilt?
Ik zou eens beginnen met de voors, en tegens maar eens naast elkaar te zetten.
Met een masker op lopen is naast heel erg vermoeiend bezig zijn, niet de juiste manier om met je omgeving om te gaan.
Want, deze mensen prikken er vroeg of laat doorheen, en ja, dan word je een weirdo....
Wil je verder als die weirdo, of wíl je verder als degene, die je gewoon bent?
Zonder opsmuk?
Denk hier eens goed over na zou ik zeggen.
Met een verkeerd zelfbeeld is stoppen haast gedoemd te mislukken.
Ooit van Van Kooten en de Bie gehoord?
Hun lied, wees jezelf broeders wees jezelf..... met de zeer treffende woorden wat moet je met die Januskop, daar schiet niemand iets mee op" dekt volledig de lading.
Gewoon je zelf zijn. En wie dat niet aanstaat, laat die maar links liggen.
Uiteindelijk komen er vanzelf mensen, die wel waarderen wie je bent bij je langs, en met deze mensen kan je dan verder. De tijden van Pipo de clown spelen, die tijd is voorbij.
Ik kees ook, dat je dit al ahw zelf al ziet. Want zo zien de mensen je, als je doorzien bent!
En het carnaval is óók al bijna passé.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik lees een term in het speedy verhaal, die ik ook al elders, en ook in een andere typering, ben tegengekomen, ik heb veel benieuwd wat anderen daarvan vinden.
Dit is de term:
Maatschappelijk acceptabel.
Wat in vredesnaam is dit.
Is dit soms: volgens de regels van de wet?
Wit zwart gezien: dit mag wel, en dat mag niet?
Of: binnen grenzen van wat anderen vinden doen en laten wat je zelf leuk vindt? Ahw:
Leven volgens de Ongeschreven regels van de meerderheid van de mensen om je heen?
Wie kan er wat meer over zeggen?

Ikzelf leef volgens het motto:
Ik Wil met mijn levensstijl zo weinig mogelijk overlast of schade aanrichten aan de mensen die mij nabij staan.
Dat zijn er (Gelukkig!!) maar erg weinig...
Maar, een vlieg, die mij steekt, wordt doodgeslagen. Absoluut.
Wie kan hier dus iets aan toevoegen?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
@Yceman224
Met maatschappelijk acceptabel bedoelen ze of iets door de maatschappij geaccepteerd wordt, dit hoeft niet altijd samen te lopen met de wetgeving.

Voorbeeld, zwart werken mag niet volgens de wet, maar toch vinden veel mensen dat maatschappelijk acceptabel (behalve natuurlijk als het de buurman betreft) :tongueout:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zwart werken. Interessant.
Ikzelf ga ervan uit, dat onze hele economie op zijn gat flikkert, als alle zwarte arbeid onmogelijk is geworden.
Dat is m.i. onmogelijk.

O jeee... even voor alle duidelijkheid, met zwarte arbeid Bedoel Ik dus niet de arbeid die verricht wordt door donkere mensen!!
(Je weet maar nooit wie dit lezen!)
m
msdistortedLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zeelanddude zei:
Dat dus. Ik denk zelf dat een groot deel van mn drugsgebruik over is als ik simpelweg accepteer wie of wat ik ben.

Het fijne aan de combo speed/weed is dat ik bijna een compleet ander mens ben.

Oftewel, als ik nuchter ben begin ik me pas goed te realiseren dat ik niet helemaal gelijk een ander ben ( of dat gevoel heb ik iig) en ik denk als ik daar vrede mee kan maken, ik een stuk sterker in mn schoenen sta.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat ik je snap. Je lijkt jezelf meer te zijn met speed op. Het is zoals je zegt, jezelf meer omarmen wie je echt bent. En dan zonder speed. Ik denk dat je een introvert persoon bent, waardoor je veel energie kwijt raakt als je met veel (misschien extraverte) mensen omgaat en activiteiten 'moet' doen. Daarbij je waarschijnlijk ook anders gedraagt dan je in werkelijkheid bent. Fijn dat je een aantal vrienden hebt die je accepteren zoals je bent. Die het niet raar vinden als je op de za avond liever gaat sleutelen ipv stappen. Who cares als je dat liever wilt?! Die vrienden heb je nodig en de rest is, vind ik, overbodig. Je bent goed zoals je bent.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik sluit me volledig aan bij bovenstaande poster!
Dat saaie, depri gevoel hóórt bij het ontgiften van je lichaam door het niet meer gebruiken.
Alles lijkt saai, somber, maar:
Deze gevoelens en stemmingen gaan over! Ze zijn niet van blijvende aard!
Het hóórt erbij....is dus een normale reactie van het ontgiften!

Keep your head up!
Sterkte ga zo dóór!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Juist ja. Je moet jezelf accepteren en respecteren . Dat zelfrespect verdwijnt als je alleen maar denkt, dat je jezelf bent als je onder invloed bent.
Zo zie je maar hoe krom dat je gaat denken door gebruiken.
Weg met die zooi, probeer dat eens een week of twee, en zie dan eens hoe dat je er zelf aan toe bent en tegenover staat.
Als het gif eruit is, dan pas kan je nuchter denken en kiezen!
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Eens ff update hier. Tot nu toe geen last meer van cravings naar speed of sos. Is nu ondertussen 15 dagen geleden.
Ben afgelopen zaterdagavond wel weer naar de coffeshop geweest en heb daar 1 voorgedraaide joint gekocht en die dus thuis voor de helft opgerookt. De andere helft wil ik pas over 2 weken weer roken.
De afstand naar de coffeeshop weerhoud me er wel van om er vaker naar toe te gaan.
Heb geen idee of dit gaat werken maar ik houd hier in ieder geval bij wat en wanneer ik het gebruikt heb. En dat wil ik voorlopig blijven doen.

Aan de ene kant voel ik me wel een beetje triest dat ik toch weer weed gerookt heb maar van de andere kant wil ik het mezelf ook niet al te moeilijk maken. Lol, zo denkt elke verslaafde waarschijnlijk. Afijn we zien wel hoe dit verder gaat lopen.

Ik wil nog wel gaan reageren op de vorige reacties van @Yceman224 afgelopen dinsdag en woensdag maar daar moet ik echt wat meer tijd voor hebben als vanavond. Vind het zoizo interessant om over na te denken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat hier van belang is, dat is het navolgende:
Als je van een bepaald middel, of drug, weet, dat het een probleem voor je kan worden, of dit al is, dan is het raadzaam om dat middel niet in huis te hebben.
Voor mij is dat dus naast alcohol, de pijnstiller oxcycodon.
Ik heb ze dus niet in huis.
Géén drank, en géén oxcycodon.
Gewoon uit zelfbescherming.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Een joint voor de helft oproken, en dan enkele dagen laten liggen om die dan later dus alsnog op te roken, wel aan, dat gaat niet werken...
De reden daarvoor is, dat de joint afschuwelijk vies smaakt als je die later op rookt. Werkelijk, die is niet meer te pruimen!
Eenmaal aangestoken "verandert" er iets in de tabak plús werd die een tijdje gelegen heeft.
Ik heb dit ook geprobeerd, en werkelijk, de peuk is vreselijk smerig van smaak!!

Je zit op de goede weg overigens
Ga zo dóór!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."