Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeed ->Verslavingsinformatie.

Speed ->Verslavingsinformatie.

71 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nose Candy zei:
Licht het echt aan mij of is veel informatie die door officiële drugs instituten worden verkondigd een tintje overdreven en zelfs misinformatie?
Dit kom bijvoorbeeld gewoon van Jellinek.nl

Kun je lichamelijk en of geestelijk verslaafd raken aan speed?
Speed is geestelijk en lichamelijk verslavend.

We weten allemaal toch wel dat het alleen geestelijk verslavend is?
Klik om te vergroten...
Het harde onderscheid tussen geestlijk verslavende en lichamelijk verslavende middelen is een tikkeltje achterhaald. Je ziet dat van middelen waarvan eerst gedacht werd dat je er alleen geestelijk aan verslaafd kunt raken, er toch allerlei lichamelijke klachten kunnen ontstaan als je stopt met gebruiken. Die klachten kunnen bijvoorbeeld bestaan uit trillen, zweten, slecht slapen en verminderde weerstand. Daarnaast kun je je afvragen of geestelijke problemen die ontstaan bij het stoppen met gebruik van speed, zoals depressie, ook niet een lichamelijke component hebben. Aangezien de depressie toch wel in belangrijke mate is gecorreleerd aan de werking van ons zenuwstelsel.

Bij middelen zoals cannabis zie je toch ook wel dat er wat lichamelijke componenten zitten aan de ontwenning. Mensen gaan bijvoorbeeld zeer intensief dromen en veel zweten tijdens hun slaap als ze ineens stoppen met blowen.

Verder heb je wel gelijk inderdaad: over het algemeen wordt van speed gezegd dat het niet lichamelijk verslavend is. Dat klopt ook wel, want je kunt relatief probleemloos in één keer stoppen. Je hoeft niet af te bouwen zoals met benzodiazepinen of opioïden.

Jellinek laat zich alleen wat meer leiden door nieuwere genuanceerdere inzichten waarbij er toch ook wel wat lichamelijke klachten zijn op te merken denk ik :wink:
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Jellinek laat zich alleen wat meer leiden door nieuwere genuanceerdere inzichten waarbij er toch ook wel wat lichamelijke klachten zijn op te merken denk ik :wink:
Klik om te vergroten...
Wat ik een goeie zaak vind! Je merkt hier als dat het dus een beetje onderschat wordt als je zegt dat het alleen geestelijk verslavend is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Flualhamdulillam zei:
Wat ik een goeie zaak vind! Je merkt hier als dat het dus een beetje onderschat wordt als je zegt dat het alleen geestelijk verslavend is.
Klik om te vergroten...
Ja, nouja, het hangt een beetje af van hoe je dat allemaal definieert. Bij een scherpe definitie loop je altijd het risico dat je bepaalde onderdelen niet herkent als onderdeel van het concept :wink:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Flualhamdulillam zei:
Dat zeker! Maar wat door de staat als ‘illegale harddrug’ wordt gezien, kunnen heel goed ook functioneel of therapeutisch zijn. Kijk naar de levensgevaarlijke harddrug psilocine! Of benzodiazepines.
Klik om te vergroten...
Ik noem in dit kader: opiaten.
Morfine met name, hero wordt immers in je lichaam omgezet in Morfine, en uiteraard de oxcycodon.
Benzo's als goede tweede...
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Flualhamdulillam zei:
Nee zeker niet alle research chemicals zijn ontworpen als vervanger voor harddrugs. Meeste zijn ontstaan als gevolg van onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen. Natuurlijk wel met een knipoog naar recreatieve gebruikers.

Je hebt er welzeker RC’s tussen die als enige potentie het vervangen van harddrugs hebben. Zo kan ik me namelijk niet voorstellen dat a-PHP functioneel of therapeutisch nut heeft 🤣
Klik om te vergroten...
Ja, zo is dat!

Echter, toen ik in dat wereldje in (en uit) kwam, als koper weliswaar, viel mij op dat het eigenlijk maar een kat-en-muisspel is...

Eén atoompje is verwisseld en je hebt een compleet nieuw legaal middel, dat zich vervolgens omzet in je lichaam naar de klassieke drugs.

Ook dat verbod op 3-MMC dat er komt, men zal een alternatief vinden, net zoals 3m een alternatief was op mephedrone.

En zo zie je maar weer: alles wat niet mag, is leuk!
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vermoeidheid pakt idem sowieso over na een tijd.

Gister nam ik een bommetje van 400mg rond 4 uur en rond 5 uur lag ik te slapen tot 11 uur.

Is gewoon geteste speed op +/- 64 %
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#7
MetalGuy zei:
Ja, zo is dat!

Echter, toen ik in dat wereldje in (en uit) kwam, als koper weliswaar, viel mij op dat het eigenlijk maar een kat-en-muisspel is...

Eén atoompje is verwisseld en je hebt een compleet nieuw legaal middel, dat zich vervolgens omzet in je lichaam naar de klassieke drugs.

Ook dat verbod op 3-MMC dat er komt, men zal een alternatief vinden, net zoals 3m een alternatief was op mephedrone.

En zo zie je maar weer: alles wat niet mag, is leuk!
Klik om te vergroten...
De nieuwe wet ging toch toelaten alle nieuwe varianten tegelijk te bannen?
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nose Candy zei:
De nieuwe wet ging toch toelaten alle nieuwe varianten tegelijk te bannen?
Klik om te vergroten...
Ja klopt, maar eerst even zien hoe dat daadwerkelijk in z'n werk gaat. Ik zie het wel voor me dat alleen 3-MMC verboden wordt. En dan heb je alle andere RC's nog.

Ik denk niet dat ze alles in één keer kunnen verbieden. Want zelfs dan zul je weer methodes krijgen om legaal te produceren van nieuwe drugs.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#9
MetalGuy zei:
Ik denk niet dat ze alles in één keer kunnen verbieden. Want zelfs dan zul je weer methodes krijgen om legaal te produceren van nieuwe drugs.
Klik om te vergroten...
Het plan van de vorige regering was een stofklasseverbod. Dit maakt in 1 klap bijvoorbeeld alle stoffen afgeleid van fenetylamine illegaal. Amfetamine, alle RC varianten zoals 3-FA en 2-FA vallen onder deze groep. Nieuwe drugs maken met zulke effecten, maar een hele andere chemische basis, dat lijkt mij onwaarschijnlijk...
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#10
Flualhamdulillam zei:
Het plan van de vorige regering was een stofklasseverbod. Dit maakt in 1 klap bijvoorbeeld alle stoffen afgeleid van fenetylamine illegaal. Amfetamine, alle RC varianten zoals 3-FA en 2-FA vallen onder deze groep. Nieuwe drugs maken met zulke effecten, maar een hele andere chemische basis, dat lijkt mij onwaarschijnlijk...
Klik om te vergroten...
Ik heb eigenlijk spijt dat ik mijn studies chemie niet heb afgemaakt vroeger, gohh. Ik zou voor eigen gebruik top spul maken!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#11
MetalGuy zei:
Ook dat verbod op 3-MMC dat er komt, men zal een alternatief vinden, net zoals 3m een HEEL ZWAK alternatief was op mephedrone.
Klik om te vergroten...
Fixed it. Kon het niet aanzien.
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#12
CuriousExplorer zei:
Fixed it. Kon het niet aanzien.
Klik om te vergroten...
Wat zwak! 😂
R
Randle MLid
01-01-2024, 00:00
#13
Heren, (en misschien dame)

Ik gebruik enkele maanden dagelijks speed van een paar punten naar een nette 2 gram per dag. Ik moet even dimmen... ik heb nergens last van behalve van EXTREME vermoeidheid. Mijn lichaam vecht tegen slaap snachts.... aan tafel, val ik gewoon in een keer voorover, op een stoel... staand, maakt niet uit..
Ik sliep sws maar ca 2 tot een zeldzame 5 uur per dag.

Ik heb tijdens gebruik altijd goed gegeten weinig alcohol genuttigd en de gehele periode (tot laatste 2 weken) minimaal 4, 5 uur geslapen... Ik denk niet aan speed, ik heb het goed voor elkaar..maar mijn hemel die vermoeidheid.... dag 4 nu, de excuusjes raken toch wel een beejte op. haha

Iemand ervaring?
R
Randle MLid
01-01-2024, 00:00
#14
CuriousExplorer zei:
Pas na 80u wordt het vaag. Nog eventjes.



* Kdding offcourse. Niet doen.
Klik om te vergroten...
na nacht 3 is het heftig.. wilde nacht 4 slapen maar ging wederom over mijn slaap heen zonder pep gebruik.... dagenlang dubbel gezien, alles draaide, hallucinnaties, gelukkig beseffende dat het van het slapen komt.
Eerder 3 nachten in mijn eentje gedaan... toen zei ik nooit meer.. 1 jaar later toch gedaan... met een nacht erbij .....

Nu ik dit typ lieg ik, heb nacht 2, 2 uur gepakt gok ik en 3, half uurtje KO gevallen, 4 echt 100% wakker....

Nu 4 dagen geen drugs, slaap zeer weinig, val overal in slaap voor een paar minuten.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Randle M zei:
Heren, (en misschien dame)

Ik gebruik enkele maanden dagelijks speed van een paar punten naar een nette 2 gram per dag. Ik moet even dimmen... ik heb nergens last van behalve van EXTREME vermoeidheid. Mijn lichaam vecht tegen slaap snachts.... aan tafel, val ik gewoon in een keer voorover, op een stoel... staand, maakt niet uit..
Ik sliep sws maar ca 2 tot een zeldzame 5 uur per dag.

Ik heb tijdens gebruik altijd goed gegeten weinig alcohol genuttigd en de gehele periode (tot laatste 2 weken) minimaal 4, 5 uur geslapen... Ik denk niet aan speed, ik heb het goed voor elkaar..maar mijn hemel die vermoeidheid.... dag 4 nu, de excuusjes raken toch wel een beejte op. haha

Iemand ervaring?
Klik om te vergroten...

Ervaring niet, maar dit is inderdaad een verschijnsel waarmee je moet dealen als je stopt en tegelijk ook 1 van de redenen wat stoppen moeilijk maakt. Je zo futloos en lamlendig voelen is natuurlijk ook shit… Je zal er doorheen moeten en dat lukt je ook. Hou er rekening mee dat vermoeidheid toch wel 2 weken aan zou kunnen houden, maar als je goed eet en slaapt zal je wel snel verbetering gaan merken. Je lichaam raakt uitgeput van die hoeveelheden speed en die klap heb je uitgesteld tot het moment dat je stopte.

Ook slecht en moeilijk slapen is een afkickverschijnsel, hoe gek het wellicht ook klinkt. Probeer wellicht savonds nog een wandeling te maken als dat lukt. Gebruik uur voor bedtijd geen schermen. Een warm bad kan helpen. Probeer alles in het teken te zetten van de rust pakken die je lichaam nodig heeft, ook al gaat dat nog niet zoals je zou willen.


Hou vol, want deze klachten gaan relatief snel over en dan zal je je al snel een stuk beter voelen.
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#16
Randle M zei:
na nacht 3 is het heftig.. wilde nacht 4 slapen maar ging wederom over mijn slaap heen zonder pep gebruik.... dagenlang dubbel gezien, alles draaide, hallucinnaties, gelukkig beseffende dat het van het slapen komt.
Eerder 3 nachten in mijn eentje gedaan... toen zei ik nooit meer.. 1 jaar later toch gedaan... met een nacht erbij .....

Nu ik dit typ lieg ik, heb nacht 2, 2 uur gepakt gok ik en 3, half uurtje KO gevallen, 4 echt 100% wakker....

Nu 4 dagen geen drugs, slaap zeer weinig, val overal in slaap voor een paar minuten.
Klik om te vergroten...

Vind dit wel heel gek, ben je er zeker van dat het geen methamfetamine is ofzo?
Met tot ik één dag niet snuif, lig ik de rest van de week te slapen tot ik een punt bereik heb dat mijn stoffen iets of wat zijn aangevuld.
Maar NIET kunnen slapen? Nooit gezien.
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nu hetzelfde. 15 uur geleden gestopt. Ben rond de 4 uur geslapen. Wakker. Honger voor kapot. Weer lijn gepakt zo een 5 uur geleden. Nog een op middernacht en nu 30 minuten geleden. Ik ben gewoon terug in slaap aan het vallen. En zal dat ook gaan doen nu. Morgen vanalles te doen. Maar we gaan het toch zonder moeten doen.
R
Randle MLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nose Candy zei:
Vind dit wel heel gek, ben je er zeker van dat het geen methamfetamine is ofzo?
Met tot ik één dag niet snuif, lig ik de rest van de week te slapen tot ik een punt bereik heb dat mijn stoffen iets of wat zijn aangevuld.
Maar NIET kunnen slapen? Nooit gezien.
Klik om te vergroten...

Als ik pep blijf pakken dan wordt er niet geslapen, ligt er ook wat je doet/gaat doen na een punt om 6 uur ochtends?Jij pakt een punt en kan dan slapen?! Bij nacht 3/ 4 kan ik dat als ikTV kijk.. Dit was een eerste keer, ik wordt extreem moe maar ging over het punt heen. Enfin.. Ik heb geen idee wat ik naar binnen gooi, ik zal het een testen (zeg ik ook al een tijdje)
R
Randle MLid
01-01-2024, 00:00
#19
HierEnDaarEenFuifje zei:
Ervaring niet, maar dit is inderdaad een verschijnsel waarmee je moet dealen als je stopt en tegelijk ook 1 van de redenen wat stoppen moeilijk maakt. Je zo futloos en lamlendig voelen is natuurlijk ook shit… Je zal er doorheen moeten en dat lukt je ook. Hou er rekening mee dat vermoeidheid toch wel 2 weken aan zou kunnen houden, maar als je goed eet en slaapt zal je wel snel verbetering gaan merken. Je lichaam raakt uitgeput van die hoeveelheden speed en die klap heb je uitgesteld tot het moment dat je stopte.

Ook slecht en moeilijk slapen is een afkickverschijnsel, hoe gek het wellicht ook klinkt. Probeer wellicht savonds nog een wandeling te maken als dat lukt. Gebruik uur voor bedtijd geen schermen. Een warm bad kan helpen. Probeer alles in het teken te zetten van de rust pakken die je lichaam nodig heeft, ook al gaat dat nog niet zoals je zou willen.


Hou vol, want deze klachten gaan relatief snel over en dan zal je je al snel een stuk beter voelen.
Klik om te vergroten...
thanks voor je reactie. Ik besef dat dat erbij hoort en dat ik even moet boeten voor mijn misbruik de laatste paar weken, maar fuck.. 2 weken???? Ik gebruik maanden/jaar zeer weinig.. in deze periode stop ik ook vaak een paar dagen. NERGENS Last van, De afgelopen week/2 wekenpak ik meer... en dan moet ik 2 weken met deze vermoeidheid rondlopen hahaja wat een straf.

Ik slaap en eet extreem goed.. slapen gebeurd nu powernaps van een paar keer 30 min op een dag en deze nacht heb ik voor het eerst sinds een paar dagen een mooie 8 uur gepakt.

Hopelijk gaat het snel over. Morgen was mijn planning om weer kleine hoeveelheden te pakken zoals ik altijd heb gedaan... daar wacht ik nog maar even mee de hectiek en reden van hogere dosis speed is gebruik daar moet ik met mijzelf nog maar eens goed over evalueren/accepteren
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#20
MetalGuy zei:
Ook dat verbod op 3-MMC dat er komt, men zal een alternatief vinden, net zoals 3m een alternatief was op mephedrone.
Klik om te vergroten...
Er zijn al een redelijke periode wat analogen van 3-mmc te vinden, en best prima alternatieven ook naar mijn ervaring.

Daarentegen dacht ik dat ze de hele cathinon groep wilden verbieden oid, is het alleen 3mmc?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."