Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeed ->Verslavingsinformatie.

Speed ->Verslavingsinformatie.

71 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb het gehele topic nog niet gelezen. Maar wat bedoel je (TS) precies met het ‘mentale’ effect van speed? Je hebt het vervolgens over meer focus, meer spraakzaam, neiging tot obsessief gedrag, etc. Dat ís voor mij het mentale effect van speed. (Die laatste, dat obsessieve, kan inderdaad wel een vervelende zijn.)
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Flualhamdulillam zei:
Dat iets niet lichamelijk verslavend is betekent niet dat je geen lichamelijke ongemakken ervaart als je stopt na langdurig misbruik.

Ik wijd dit aan de gevolgen van een verstoorde homeostase, ik kan namelijk niets anders verzinnen (naast dat je lichaam eindelijk de tijd krijgt om te herstellen, zoals ik noemde).



Dat dacht ik niet, maar kan goed...
Is het effect van speed puur geestelijk?

Ik wacht geduldig met je mee!
Klik om te vergroten...

Precies dit.

Ik ben geen pep-expert. Maar speed is alleen geestelijk verslavend, in de zin van dat je er in één keer mee kunt stoppen zonder dat dit lichamelijke gevaren oplevert.

In de praktijk is het zo dat het stoppen met langdurig speedgebruik, dus de ‘afkick’, naast mentale en cognitieve klachten gewoon ook lichamelijke klachten geeft, ook al is er geen echte lichamelijke verslaving. Precies om wat jij in één van je vorige reacties uitlegt. Je lichaam is gewend aan hoge spiegels van de betrokken neurotransmittors (m.n. dopamine, noradrenaline) en als die plotseling zakken, zul je ten eerste weer moeten wennen (geestelijk en lichamelijk) aan de doodnormale/saaie ‘default’ zonder hoge dopaminepieken, met daarbij inderdaad nog de waarschijnlijkheid dat je een tijdelijke rebound krijgt, dus dat je zelfs nog onder die baseline terecht komt omdat je lichaam tijdelijk tegenovergesteld reageert aan de effecten waarvoor je de speed nam. Ik leg het heel slecht uit (jouw uitleg was sowieso duidelijker), en het is complexer dan dit, maar hier komt het globaal op neer.

Klinkt in eerste instantie wel wat misleidend, ‘speed is alleen geestelijk verslavend’ want ex-verslaafden worstelen flink met die fysieke klachten na het stoppen, met name uitputting. Je hoort ook vaak dat dat de klacht is die het langst blijft - extreme vermoeidheid. Je bent natuurlijk ook al die tijd gigantisch over je eigen grenzen gegaan, die klap krijg je alsnog te verwerken.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
Precies dit.

Ik ben geen pep-expert. Maar speed is alleen geestelijk verslavend, in de zin van dat je er in één keer mee kunt stoppen zonder dat dit lichamelijke gevaren oplevert.

In de praktijk is het zo dat het stoppen met langdurig speedgebruik, dus de ‘afkick’, naast mentale en cognitieve klachten gewoon ook lichamelijke klachten geeft, ook al is er geen echte lichamelijke verslaving. Precies om wat jij in één van je vorige reacties uitlegt. Je lichaam is gewend aan hoge spiegels van de betrokken neurotransmittors (m.n. dopamine, noradrenaline) en als die plotseling zakken, zul je ten eerste weer moeten wennen (geestelijk en lichamelijk) aan de doodnormale/saaie ‘default’ zonder hoge dopaminepieken, met daarbij inderdaad nog de waarschijnlijkheid dat je een tijdelijke rebound krijgt, dus dat je zelfs nog onder die baseline terecht komt omdat je lichaam tijdelijk tegenovergesteld reageert aan de effecten waarvoor je de speed nam. Ik leg het heel slecht uit (jouw uitleg was sowieso duidelijker), en het is complexer dan dit, maar hier komt het globaal op neer.

Klinkt in eerste instantie wel wat misleidend, ‘speed is alleen geestelijk verslavend’ want ex-verslaafden worstelen flink met die fysieke klachten na het stoppen, met name uitputting. Je hoort ook vaak dat dat de klacht is die het langst blijft - extreme vermoeidheid. Je bent natuurlijk ook al die tijd gigantisch over je eigen grenzen gegaan, die klap krijg je alsnog te verwerken.
Klik om te vergroten...
Die extreme vermoeidheid is inderdaad erg zwaar.
Het weer leren wennen aan "normale" energie.
Toen ik net clean was ging ik eigenlijk al gelijk vervangers zoeken voor de speed.
Dit omdat ik niet kon handelen met die vermoeidheid.
Ik begon met redbull, daarna fatburmers omdat die energieboost gaven en daarna cafeine tabletten.
Ben nu dik 2 jaar clean en pas nu lukt het mij een beetje om mijn eigen energie te accepteren.
Heb alle cafeïne tabletten weg gegooid en wil het nu echt zelf doen.
Door depressie en ptss heb ik nog minder energie dan "normaal".
Probeer er elke dag iets van te maken en als de energie er niet is dan probeer ik volgende dag opnieuw.
Maar het blijft wel een trigger als je zo futloos bent..
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
Syl zei:
Die extreme vermoeidheid is inderdaad erg zwaar.
Het weer leren wennen aan "normale" energie.
Toen ik net clean was ging ik eigenlijk al gelijk vervangers zoeken voor de speed.
Dit omdat ik niet kon handelen met die vermoeidheid.
Ik begon met redbull, daarna fatburmers omdat die energieboost gaven en daarna cafeine tabletten.
Ben nu dik 2 jaar clean en pas nu lukt het mij een beetje om mijn eigen energie te accepteren.
Heb alle cafeïne tabletten weg gegooid en wil het nu echt zelf doen.
Door depressie en ptss heb ik nog minder energie dan "normaal".
Probeer er elke dag iets van te maken en als de energie er niet is dan probeer ik volgende dag opnieuw.
Maar het blijft wel een trigger als je zo futloos bent..
Klik om te vergroten...

Lijkt me inderdaad heel zwaar! Kan me voorstellen dat het heel erg lastig is om het weer op je eigen energie te moeten doen, zeker als je last hebt van andere mentale klachten die alle energie uit je wegvreten. En dat het een trigger blijft. Vind het knap hoe je het doet hoor.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Syl zei:
Toen ik net clean was ging ik eigenlijk al gelijk vervangers zoeken voor de speed.
Klik om te vergroten...
Dat effect is heel herkenbaar. Absoluut.

Is het niet zo, dat alle research chemical zijn ontworpen, omdat zij "vervangers" van de illegale harddrugs zijn?
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
Dat effect is heel herkenbaar. Absoluut.

Is het niet zo, dat alle research chemical zijn ontworpen, omdat zij "vervangers" van de illegale harddrugs zijn?
Klik om te vergroten...
Nee zeker niet alle research chemicals zijn ontworpen als vervanger voor harddrugs. Meeste zijn ontstaan als gevolg van onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen. Natuurlijk wel met een knipoog naar recreatieve gebruikers.

Je hebt er welzeker RC’s tussen die als enige potentie het vervangen van harddrugs hebben. Zo kan ik me namelijk niet voorstellen dat a-PHP functioneel of therapeutisch nut heeft 🤣
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Daar heb je een punt.
Idd.
Niet a l l e rc's zijn ontstaan uit het principe om een illegale drug dmv een heel kleine wijziging tot een legale harddrug te maken.
Maar er bestaan enkele rc's, die een eind in die richting presteren...
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Zandman zei:
Maar er bestaan enkele rc's, die een eind in die richting presteren...
Klik om te vergroten...
Dat zeker! Maar wat door de staat als ‘illegale harddrug’ wordt gezien, kunnen heel goed ook functioneel of therapeutisch zijn. Kijk naar de levensgevaarlijke harddrug psilocine! Of benzodiazepines.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Nose Candy zei:
Licht het echt aan mij of is veel informatie die door officiële drugs instituten worden verkondigd een tintje overdreven en zelfs misinformatie?
Dit kom bijvoorbeeld gewoon van Jellinek.nl

Kun je lichamelijk en of geestelijk verslaafd raken aan speed?
Speed is geestelijk en lichamelijk verslavend.

We weten allemaal toch wel dat het alleen geestelijk verslavend is?
Klik om te vergroten...
Het harde onderscheid tussen geestlijk verslavende en lichamelijk verslavende middelen is een tikkeltje achterhaald. Je ziet dat van middelen waarvan eerst gedacht werd dat je er alleen geestelijk aan verslaafd kunt raken, er toch allerlei lichamelijke klachten kunnen ontstaan als je stopt met gebruiken. Die klachten kunnen bijvoorbeeld bestaan uit trillen, zweten, slecht slapen en verminderde weerstand. Daarnaast kun je je afvragen of geestelijke problemen die ontstaan bij het stoppen met gebruik van speed, zoals depressie, ook niet een lichamelijke component hebben. Aangezien de depressie toch wel in belangrijke mate is gecorreleerd aan de werking van ons zenuwstelsel.

Bij middelen zoals cannabis zie je toch ook wel dat er wat lichamelijke componenten zitten aan de ontwenning. Mensen gaan bijvoorbeeld zeer intensief dromen en veel zweten tijdens hun slaap als ze ineens stoppen met blowen.

Verder heb je wel gelijk inderdaad: over het algemeen wordt van speed gezegd dat het niet lichamelijk verslavend is. Dat klopt ook wel, want je kunt relatief probleemloos in één keer stoppen. Je hoeft niet af te bouwen zoals met benzodiazepinen of opioïden.

Jellinek laat zich alleen wat meer leiden door nieuwere genuanceerdere inzichten waarbij er toch ook wel wat lichamelijke klachten zijn op te merken denk ik :wink:
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Jellinek laat zich alleen wat meer leiden door nieuwere genuanceerdere inzichten waarbij er toch ook wel wat lichamelijke klachten zijn op te merken denk ik :wink:
Klik om te vergroten...
Wat ik een goeie zaak vind! Je merkt hier als dat het dus een beetje onderschat wordt als je zegt dat het alleen geestelijk verslavend is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Flualhamdulillam zei:
Wat ik een goeie zaak vind! Je merkt hier als dat het dus een beetje onderschat wordt als je zegt dat het alleen geestelijk verslavend is.
Klik om te vergroten...
Ja, nouja, het hangt een beetje af van hoe je dat allemaal definieert. Bij een scherpe definitie loop je altijd het risico dat je bepaalde onderdelen niet herkent als onderdeel van het concept :wink:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Flualhamdulillam zei:
Dat zeker! Maar wat door de staat als ‘illegale harddrug’ wordt gezien, kunnen heel goed ook functioneel of therapeutisch zijn. Kijk naar de levensgevaarlijke harddrug psilocine! Of benzodiazepines.
Klik om te vergroten...
Ik noem in dit kader: opiaten.
Morfine met name, hero wordt immers in je lichaam omgezet in Morfine, en uiteraard de oxcycodon.
Benzo's als goede tweede...
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Flualhamdulillam zei:
Nee zeker niet alle research chemicals zijn ontworpen als vervanger voor harddrugs. Meeste zijn ontstaan als gevolg van onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen. Natuurlijk wel met een knipoog naar recreatieve gebruikers.

Je hebt er welzeker RC’s tussen die als enige potentie het vervangen van harddrugs hebben. Zo kan ik me namelijk niet voorstellen dat a-PHP functioneel of therapeutisch nut heeft 🤣
Klik om te vergroten...
Ja, zo is dat!

Echter, toen ik in dat wereldje in (en uit) kwam, als koper weliswaar, viel mij op dat het eigenlijk maar een kat-en-muisspel is...

Eén atoompje is verwisseld en je hebt een compleet nieuw legaal middel, dat zich vervolgens omzet in je lichaam naar de klassieke drugs.

Ook dat verbod op 3-MMC dat er komt, men zal een alternatief vinden, net zoals 3m een alternatief was op mephedrone.

En zo zie je maar weer: alles wat niet mag, is leuk!
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#14
Vermoeidheid pakt idem sowieso over na een tijd.

Gister nam ik een bommetje van 400mg rond 4 uur en rond 5 uur lag ik te slapen tot 11 uur.

Is gewoon geteste speed op +/- 64 %
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#15
MetalGuy zei:
Ja, zo is dat!

Echter, toen ik in dat wereldje in (en uit) kwam, als koper weliswaar, viel mij op dat het eigenlijk maar een kat-en-muisspel is...

Eén atoompje is verwisseld en je hebt een compleet nieuw legaal middel, dat zich vervolgens omzet in je lichaam naar de klassieke drugs.

Ook dat verbod op 3-MMC dat er komt, men zal een alternatief vinden, net zoals 3m een alternatief was op mephedrone.

En zo zie je maar weer: alles wat niet mag, is leuk!
Klik om te vergroten...
De nieuwe wet ging toch toelaten alle nieuwe varianten tegelijk te bannen?
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Nose Candy zei:
De nieuwe wet ging toch toelaten alle nieuwe varianten tegelijk te bannen?
Klik om te vergroten...
Ja klopt, maar eerst even zien hoe dat daadwerkelijk in z'n werk gaat. Ik zie het wel voor me dat alleen 3-MMC verboden wordt. En dan heb je alle andere RC's nog.

Ik denk niet dat ze alles in één keer kunnen verbieden. Want zelfs dan zul je weer methodes krijgen om legaal te produceren van nieuwe drugs.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#17
MetalGuy zei:
Ik denk niet dat ze alles in één keer kunnen verbieden. Want zelfs dan zul je weer methodes krijgen om legaal te produceren van nieuwe drugs.
Klik om te vergroten...
Het plan van de vorige regering was een stofklasseverbod. Dit maakt in 1 klap bijvoorbeeld alle stoffen afgeleid van fenetylamine illegaal. Amfetamine, alle RC varianten zoals 3-FA en 2-FA vallen onder deze groep. Nieuwe drugs maken met zulke effecten, maar een hele andere chemische basis, dat lijkt mij onwaarschijnlijk...
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#18
Flualhamdulillam zei:
Het plan van de vorige regering was een stofklasseverbod. Dit maakt in 1 klap bijvoorbeeld alle stoffen afgeleid van fenetylamine illegaal. Amfetamine, alle RC varianten zoals 3-FA en 2-FA vallen onder deze groep. Nieuwe drugs maken met zulke effecten, maar een hele andere chemische basis, dat lijkt mij onwaarschijnlijk...
Klik om te vergroten...
Ik heb eigenlijk spijt dat ik mijn studies chemie niet heb afgemaakt vroeger, gohh. Ik zou voor eigen gebruik top spul maken!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#19
MetalGuy zei:
Ook dat verbod op 3-MMC dat er komt, men zal een alternatief vinden, net zoals 3m een HEEL ZWAK alternatief was op mephedrone.
Klik om te vergroten...
Fixed it. Kon het niet aanzien.
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#20
CuriousExplorer zei:
Fixed it. Kon het niet aanzien.
Klik om te vergroten...
Wat zwak! 😂

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."