Precies dit.
Ik ben geen pep-expert. Maar speed is alleen geestelijk verslavend, in de zin van dat je er in één keer mee kunt stoppen zonder dat dit lichamelijke gevaren oplevert.
In de praktijk is het zo dat het stoppen met langdurig speedgebruik, dus de ‘afkick’, naast mentale en cognitieve klachten gewoon ook lichamelijke klachten geeft, ook al is er geen echte lichamelijke verslaving. Precies om wat jij in één van je vorige reacties uitlegt. Je lichaam is gewend aan hoge spiegels van de betrokken neurotransmittors (m.n. dopamine, noradrenaline) en als die plotseling zakken, zul je ten eerste weer moeten wennen (geestelijk en lichamelijk) aan de doodnormale/saaie ‘default’ zonder hoge dopaminepieken, met daarbij inderdaad nog de waarschijnlijkheid dat je een tijdelijke rebound krijgt, dus dat je zelfs nog onder die baseline terecht komt omdat je lichaam tijdelijk tegenovergesteld reageert aan de effecten waarvoor je de speed nam. Ik leg het heel slecht uit (jouw uitleg was sowieso duidelijker), en het is complexer dan dit, maar hier komt het globaal op neer.
Klinkt in eerste instantie wel wat misleidend, ‘speed is alleen geestelijk verslavend’ want ex-verslaafden worstelen flink met die fysieke klachten na het stoppen, met name uitputting. Je hoort ook vaak dat dat de klacht is die het langst blijft - extreme vermoeidheid. Je bent natuurlijk ook al die tijd gigantisch over je eigen grenzen gegaan, die klap krijg je alsnog te verwerken.
Die extreme vermoeidheid is inderdaad erg zwaar.
Het weer leren wennen aan "normale" energie.
Toen ik net clean was ging ik eigenlijk al gelijk vervangers zoeken voor de speed.
Dit omdat ik niet kon handelen met die vermoeidheid.
Ik begon met redbull, daarna fatburmers omdat die energieboost gaven en daarna cafeine tabletten.
Ben nu dik 2 jaar clean en pas nu lukt het mij een beetje om mijn eigen energie te accepteren.
Heb alle cafeïne tabletten weg gegooid en wil het nu echt zelf doen.
Door depressie en ptss heb ik nog minder energie dan "normaal".
Probeer er elke dag iets van te maken en als de energie er niet is dan probeer ik volgende dag opnieuw.
Maar het blijft wel een trigger als je zo futloos bent..