Re: Naar het nul punt en verder.
DrippTone zei:
Vaste klant zei:
Haha, het kwam inderdaad ietwat nep over. Ik bedoel het meer als respect in de vorm van iemand waar ik naar opkijk(?) denk ik. Ik heb respect voor dat je het ten eerste durft, dat je er komt (het nulpunt), dat je redelijk wat emoties in mij heb los getrokken (blij, enthousiast, nieuwsgierig) en bovendien ook respect voor de schrijfstijl, ik hou erg van discussiëren en een mooi verhaaltje. Dus ik waardeer het dat je het met ons wilt delen en het zo mooi kan vertellen en voor dat alles heb ik respect
![:)]()
, ondanks dat ik je niet persoonlijk ken, maar eerlijk gezegd denk ik dat je niet iemand hoeft te kennen voor respect.
Oke bedankt, ja je hebt gelijk. Je hoeft iemand niet te kennen om die te respecteren. Maar nu snap ik tenminste hoe je het bedoelt.
Angramar Temenos zei:
Opzich zou er evenveel materie en antimaterie in het universum moeten bestaan, twee gelijke werelden.. Maar het is niet duidelijk waarom dat niet zo is. Een theorie is dat de antimaterie voorbij ons horizon ligt (dus verder in lichtjaren dan het universum oud is, dus, de informatie van het bestaan ervan heeft ons niet kunnen bereiken).
Een beetje iets als:
Gelijkend antimateriestelsel "Centrum" universum Ons sterrenstelsel
* -16 miljard lichtjaar afstand- * -16 miljard lichtjaar afstand- *
Dat is ook maar een theorie trouwens, onze wetenschap is er nog niet uit hoe de baryon-asymmetie (Ongelijke verdeling van materie en antimaterie) in ons universum tot stand is gekomen, en of daar zelfs sprake van is, maar dat is een theorie erover...
Dus ja, het kan best zo zijn dat er een negatief is van onze wereld. Of zijn wij dat negatief juist? Misschien weten we het over een paar duizend jaar.
Maar nu heb je het over wetenschappers, geen astronauten of psychonauten. :P
Hoe moeten die jongens nou de deur vinden waar achter antimaterie zich scheid van materie als ze hier op aarde in hun laboratoria blijven zitten? Theorie klinkt mooi en aardig, maar als je logisch na denkt weet je wel dat het er is. Overal is een tegen pool van, elk kruis punt heeft meerdere kanten. Hoe weet je trouwens of er alleen maar negatief of positief is, materie en antimaterie. Misschien zijn er nog wel 10 andere polen waar we niks van af weten. Onze kennis rijkt zo ver als onze neus lang is. Alles wat we nu weten is in mijn ogen nog geen miljoenste deel van het alles.
Hmm, materie en antimaterie is te verklaren door de lading van de elementaire deeltjes waaruit de stof bestaat.
Les basis-kernfysica :P:
Als je een atoom "ontleedt" krijg je protonen, neutronen en elektronen, met uitzondering van waterstofatomen, die enkel een protonen en elektronen bevatten.
Een proton is een subatomair deeltje met een positieve lading van +1, bestaand uit 3 quarks (twee up en 1 down quark. Je hebt nog 4 andere soorten quarks maar dat is nu even niet belangrijk.) - een proton hoort tot de baryons.
Een neutron is ook een subatomair deeltje, met een lading van +-0, oftewel geen lading. Verder lijkt hij op de proton, in de zin dat die ook uit 3 quarks bestaat (en dus in de groep van de baryons zit), alleen heeft de neutron twee down-quarks en 1 up-quark.
Een electron is een deeltje dat zich weer erg anders gedraagt; Hij heeft een lading van -1 en heeft
geen volume. Dat wil zeggen, een de diameter van een elektron is 0 centimeter, simpel gezegd. Hij neemt geen ruimte in beslag, en is daarmee een soort singulariteit. Het is een elementair deeltje dat niet uit quarks of andere deeltjes bestaat.
Waarom is dit relevant?
Als we kijken naar antimaterie, is die net als materie opgebouwd; Echter uit antiprotonen, positronen ("antielelectronen") en antineutronen. Wat is het verschil tussen de normale deeltjes en de antideeltjes? De tegenovergestelde lading.
Een positron heeft dus precies dezelfde eigenschappen als een electron (massa, gebrek aan volume, kracht van de lading), maar heeft dus een lading van +1.
Anti-baryons zijn opgebouwd uit antiquarks, maar hebben alsnog dezelfde lading als hun normale tegenpolen, omgekeerd uiteraard. Een antiproton heeft een lading van -1. Een antineutron houdt een lading van 0, maar bestaat alsnog uit antiquarks. Verder hebben ze dezelfde massa. Een antiproton + positron vormen bijvoorbeeld antiwaterstof.
De enige theoretische mogelijkheid voor nog meer soorten materie zouden deeltjes zijn met een hogere positieve of negatieve lading, maar dat zijn volledig verschillende deeltjes opgebouwd uit verschillende quarks. Een "proton" met een lading van +2 of -2 is geen proton meer.
En waarom ik er zo wetenschappelijk op inga? Opdat ik denk dat uiteindelijk zowel de wetenschap, de mystiek, en de psychonautica samen zullen komen als ze een niveau hebben bereikt dat ze elkaar kunnen begrijpen en verklaren. Ik geloof dat alles op een of andere manier verklaard kan worden, maar niet via enkel een weg. Daar zijn zowel de mystische als de wetenschappelijke methodes voor nodig.