azgaza zei:
acidboy zei:
Blowen verneukt je REM-slaap, de fase waarin je met je ogen beweegt (Rapid Eye Movement) en droomt. Dus als je veel blowt, dan droom je minder.. logisch wel.
Wel relaxt vond ik dat, weer dromen, elke nacht weer een beleving enzo
Dit is overigens ook de reden dat je dus minder uitgerust bent na een avondje blowen, ook al slaap je 8 uur.
Niet helemaal logisch; je lichaam rust het meest in de diepe slaap; de fase voor de REM slaap, dan is hartslag, bloeddruk en lichaamstemperatuur op zijn laagst. In de REM slaap zelf gaat alles juist weer om hoog, dus als je veel te lang slaapt (bv. meer dan 10 uur) krijg je als resultaat dat je juist moe wakker wordt; omdat je energie verbruikt in de REM-slaap.
Het 'logische' ging om het droomgedeelte.
Verder is het zo dat je wel degelijk uitrust in je REM-slaap, zij het psychologisch.
Om het even te verduidelijken, je hebt de NREM Slaap, deze beslaat 4 fasen (zal ik verder niet op ingaan) en hierin rust je lichaam uit, fysiek gezien, je immuniteit kan zich hierin versterken en er gebeurt geloof ik ook nog iets met je spijsvertering.
Vervolgens is er dan dus je REM slaap, hierin (merkte je terecht op) gaan de meeste lichaamsfuncties weer wat omhoog, je ademhaling is wat onrustiger, je hartslag neemt toe, etc.
Deze fase draagt bij aan de psychologische rust en welzijn en er wordt ook gedacht dat de REM slaap bijdraagt aan de versterking van het geheugen.
Je brengt ongeveer 20-25 % van je slaap in de REM fase door en een 50% in de diepste fase van de NREM slaap, mensen die meer slaap nodig hebben, brengen meer tijd in de REM slaap door.
Dus je gaat mij niet vertellen, dat je niet minder uitgerust bent na het missen van wat REM uurtjes.